IDC از کاهش20 درصدی در عرضه تبلت‌ها در سه‌ماهه چهارم 2016 خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقات فناوری و ارتباط بازار IDC گزارش خود را از بازار جهانی تبلت‌ها در روز پنج‌شنبه 2 فوریه سال جاری میلادی (14 بهمن 1395) منتشر کرد. مطابق این گزارش، کاربران در سه‌ماهه منتهی به فصل تعطیلات، چندان به خرید تبلت اقدام نکرده‌اند، چرا که آمار نشان‌دهنده عرضه حدود 52.9 میلیون دستگاه تبلت به بازار است. آماری که در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2015، کاهشی 20.1 درصدی را نشان می‌دهد. این نهمین کاهش پیاپی در عرضه جهانی تبلت‌ها است. بر اساس این گزارش در سال 2016 میلادی، تولیدکنندگان 174.8 میلیون دستگاه تبلت به بازار عرضه کرده‌اند که نسبت به سال 2015، حدود 15.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد و دومین سال متوالی است که عرضه تبلت با کاهش مواجه شده است.

idc tablet market report q4 2016

IDC پیش از این در گزارشی به تاریخ 1 دسامبر 2016، این کاهش در عرضه را پیش‌بینی کرده بود. البته رقم واقعی حدود 7.5 میلیون کمتر از برآورد IDC است. به علاوه، مطابق پیش‌بینی این موسسه تحقیقاتی، تقاضا برای تبلت در بازارهای نوظهور روند نزولی خود را طی دو سال آینده ادامه خواهد داد.

آمار منتشرشده توسط Strategy Analytics نیز گویای وضعیت مشابهی است. گزارش این موسسه کاهش 9 درصدی در عرضه تبلت طی فصل چهارم 2016 را نشان داده است. گزارشات Strategy Analytics نشان می‌دهد که کمپانی‌هایی مانند اپل و سامسونگ روی تولید تبلت‌های سطح بالایی (premium) با اندازه بزرگ‌تر، مانند آی‌پد پرو تمرکز کرده‌اند، در حالی که هدف شرکت‌هایی مانند لنوو و هواوی ارائه محصولاتی با قیمت پایین‌تر بوده است.

idc tablet market report q4 2016

برندهای برتر عرضه کننده تبلت در سال 2016 در مقایسه با سال 2015

آمار ارائه‌شده توسط IDC شامل تبلت‌های جداشونده (detachable)، تخت (slate) و ابزارهای قابل تبدیل (convertible) هستند. تبلت‌های جداشونده به آن دسته از تبلت‌ها گفته می‌شود که صفحه‌کلید آنها به طور کامل جدا می‌شود مانند تبلت‌‌ Surface محصول مایکروسافت و آی‌پد پرو محصول اپل. ابزارهای قابل تبدیل نیز به نوت‌بوک‌هایی گفته می‌شود که مجهز به صفحه‌کلید تاشو/چرخشی/کشویی هستند و می‌توانند مانند تبلت لنوو یوگا 910 و تبلت 2 در 1 دل XPS 13 با پیکربندی تبلت به کار گرفته شوند.

رایان ریث (Ryan Reith)-- معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی-- معتقد است که تبلت‌های معمولی بدون صفحه‌کلید اختصاصی، که IDC آنها را تبلت‌های تخت می‌نامد، تناسب خود را در تمام مناطق از دست می‌دهند و در نتیجه شاهد کاهش عرضه آنها در سراسر جهان هستیم. از دید او، در برخی بازارهای نوظهور مانند خاورمیانه و آفریقا و نیز اروپای مرکزی و شرقی صرفا بر اساس سادگی و قیمت پایین رشد به وجود خواهد آمد،؛ در حالی که از نظر صنعتی، این محصولات منجر به درآمدهای بالا نمی‌شوند.

idc tablet market report q4 2016

برندهای برتر عرضه کننده تبلت در سه ماهه چهارم سال 2016 در مقایسه با سال 2015

براساس گزارش IDC، اپل در فصل چهارم 2016 با عرضه 13.1 میلیون دستگاه تبلت و داشتن 24.7 درصد از سهم بازار جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. این کمپانی در سال گذشته میلادی با کاهش 18.8 درصدی در عرضه تبلت مواجه بوده است. با وجود آن که آیپد پروی اپل پرچمدار این کمپانی در میان تبلت‌های تولیدشده در سال گذشته بوده است، اما سهم کوچکی در عرضه این کمپانی در سال 2016 داشته است. آی‌پد ایر 2 و مینی تبلت‌ها محصولات عرضه‌شده اصلی اپل در حوزه تبلت در این بازه زمانی بوده‌اند. در واقع اپل به ازای هر 10 تبلت تخت، تنها 1 دستگاه آی‌پد پرو به فروش رسانده است. در گزارش‌های مالی اپل از سه‌ماهه چهارم 2016 نیز به کاهش فروش آ‌ی‌پدهای این کمپانی اشاره شده است.

اپل درصدد است در سال جاری میلادی تبلت‌های جدید خود را با همکاری اینتل وارد بازار نماید. محصولاتی که نسل دوم آی‌پد پروی 12.9 اینچی، آی‌پد 9.7 اینچی با قیمت پایین‌ و آی‌پد پرویی جدید با نمایشگر 10.5 اینچی را شامل می‌شوند.

سامسونگ دومین عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی، موسوم به فصل تعطیلات، بوده است که با عرضه 8 میلیون تبلت، 15.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. میزان عرضه تبلت سامسونگ در سال 2016 در قیاس با سال گذشته 11.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد. تبلت‌های Tab S2 و Tab A Galaxy پرفروش‌ترین تبلت‌های این کمپانی کره‌ای بوده‌اند. بازارهای عمده فروش تبلت‌های سامسونگ نیز همچنان ایالات متحده آمریکا، اروپا و آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن) بوده است.

تبلت‌های Kindle Fire محصول آمازون نیز جایگاه خوب خود را در بازار تثبیت کرده‌اند و این کمپانی را در جایگاه سوم قرار داده‌اند. تبلت‌های ارزان قیمت این کمپانی در دوره «جمعه سیاه» با قیمت پایین‌تر عرضه شد اگر چه همچنان برای پوشش کاهش سالانه کافی نبوده است.

البته باید توجه داشت که آمازون به دلیل موقیعت ویژه‌ خود احتمالا به سهم بازار تبلت اهمیت چندانی نمی‌دهد؛ چرا که تمرکز این شرکت بر کسب مشترکین سرویس پرایم (Prime) بدون توجه به نوع ابزاری است که مورد استفاده قرار می‌دهند. این کمپانی در سه‌ماهه پایانی 2016، نزدیک به 5.2 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده و سهمی معادل 9.7 درصد را به خود اختصاص داده است.

لنوو یکی از دو تولیدکننده‌ای است که در سه‌‌ماهه چهارم شاهد رشد بوده و سهم بازار آن نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته میلادی 2.1 درصد رشد داشته است. تولیدات گسترده و طراحی‌های نوآورانه این کمپانی نویدبخش روزهای پررونقی در سال 2017 خواهد بود. مطابق گزارش IDC، این کمپانی با رشد سالانه‌ای معادل 14.8 درصد در جایگاه چهارم جدول عرضه‌کنندگان تبلت در فصل چهارم 2016 قرار دارد.

هواوی، به عنوان پنجمین شرکت این جدول، دیگر تولیدکننده‌ای است که در این سه‌ماهه رشد مناسبی داشته و با عرضه 3.2 میلیون دستگاه تبلت، 6 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه رشد 43.5 درصدی این کمپانی در سال 2016 است. محصولات این کمپانی چینی در بازارهای آسیا، اروپا و خاورمیانه فروش خوبی داشته است، اگر چه تقریبا نشانی از حضور این برند در بازار ایالات متحده آمریکا به چشم نمی‌خورد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اکثر تبلت‌های هواوی، علاوه بر قیمت مناسب، پشتیبانی از اتصال 3G و 4G داخلی است.

idc tablet market report q4 2016

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)-- پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایلی در موسسه IDC-- معتقد است بازار به استقبال از ابزارهای 2 در 1 ادامه خواهد داد، اما در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ است که اختلاف قیمت و کارایی در ابزارهای جداشونده و تبدیل‌شونده رو به کاهش است و این رقابت اضافی، منجر به تعدیل در رشد تبلت‌های جداشونده می‌گردد. البته انتظار می‌رود که این وضعیت گذرا باشد، زیرا 2 پلتفرم از 3 پلتفرم اصلی حضور قابل توجهی در عرصه سخت‌افزاری تبلت‌های جداشونده دارند، ضمن آنکه اکوسیستم با بروزرسانی‌ها و پشتیبانی توسعه‌دهنده اصلاح می‌شود.

شایان ذکر است که موسسه IDC با اشاره به تخمینی بودن این تحلیل، در پایان گزارش خود داده‌ها را اولیه دانسته است و به همین جهت، احتمال تغییر آنها را به فعالان بازار گوشزد کرده است.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا