گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم 2017 – جولان سامسونگ بر بازار تراشه‌های حافظه

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز سه‌شنبه 31 اکتبر 2017 (9 آبان 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2017 (پایان یافته در 30 سپتامبر) منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد سامسونگ در فصل اخیر 62.05 تریلیون وان کره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 14.23 تریلیون وان – معادل 29.8 درصد – افزایش داشته است. سود عملیاتی این کمپانی نیز 14.53 تریلیون وان گزارش شده که این میزان، 9.33 تریلیون وان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده (سود تقریبا سه برابر شده) و باید این سه‌ماهه را درآمدزاترین و پرسودترین سه‌ماهه منتهی به سپتامبر در تاریخ کمپانی سامسونگ دانست. ریکاوری در فروش اسمارت‌فون و سودآوری بالای کسب‌وکار تراشه‌های حافظه، دو عامل اصلی در موفقیت این فصل سامسونگ به شمار می‌روند.

Samsung Q3 2017 Financial Results

به گفته سامسونگ (بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های تلویزیون در جهان)، عرضه کم و تقاضای قدرتمند برای تراشه‌های حافظه یک supercycle یا ابرچرخه را رقم زده که در فصل اخیر نیز ادامه داشته است؛ سامسونگ مدعی است این تقاضا در نتیجه نیاز سرورها و دیوایس‌های موبایل به ظرفیت پردازشی بیشتر به وجود آمده است.

سامسونگ در این گزارش پیش‌بینی کرده که در سال 2018، بیشترین رشد درآمد شرکت در کسب‌وکار قطعه‌سازی باشد چرا که از یک سو انتظار می‌رود شرایط بازار حافظه همچنان مطلوب باقی بماند و از سوی دیگر سامسونگ امیدوار است فروش پنل‌های انعطاف‌پذیر OLED افزایش یابد. پیش‌بینی تحلیلگران حاکی از آن است که به لطف قیمت بالای تراشه‌های حافظه و فروش خوب نمایشگرهای OLED برای آیفون X، سه‌ماهه چهارم بهتری در انتظار سامسونگ بوده و بعید نیست مجموع سود سامسونگ در سال 2017، به یک رکورد تبدیل شود.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که سامسونگ در دستور کار خود قرار داده بهبود سیاست بازگشت سرمایه به سهامداران است. در حال حاضر، بازگشت سرمایه در محدوده 30 تا 50 درصدیِ جریان نقدی آزاد شرکت است که طبق گفته سامسونگ قرار است این میزان طی سه سال آینده به 50 درصد ارتقا یابد.

Samsung Q3 2017 Financial Results

مجموع فروش و سود عملیاتی در بخش‌های مختلف سامسونگ در سال‌های 2016 و 2017

در ادامه، نتایج مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ، به تفکیک ارائه می‌شود:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

مجموع درآمد (consolidated revenue) بخش IM – متشکل از "ارتباطات همراه" و "کسب‌وکار شبکه‌ها" – در سه‌ماهه اخیر 27.69 تریلیون وان بوده که 3.29 تریلیون از این مبلغ، سود عملیاتی شرکت اعلام شده است. هرچند این رقم کمتر از درآمد بخش موبایل در سه‌ماهه دوم است، اما در مقایسه با درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (100 میلیارد وان) رشد چشمگیری داشته است. احتمالا می‌دانید که درآمد پایین در آن مقطع، ناشی از بحران آتش گرفتن باتری گوشی‌های نوت7 بود.

به لطف عرضه جهانی گلکسی نوت‌8 (که به تازگی وارد بازار شده) و عملکرد قدرتمند سری گوشی‌های Galaxy J 2017، تعداد دیوایس‌های عرضه‌شده در این سه‌ماهه افزایش یافت. بد نیست بدانید از آغاز عرضه نوت‌8 در اواسط سپتامبر تا کنون، بیش از 4 میلیون دستگاه از این پرچمدار به فروش رسیده و به نوعی می‌توان گفت فروش کند گلکسی اس‌8 – که در اوایل 2017 به بازار آمد – را جبران نموده است. البته ناگفته نماند، از آنجا که بیشتر اسمارت‌فون‌های فروخته ‌شده در این سه‌ماهه مربوط به رده‌های پایین و میانی بود، مجموع درآمد بخش اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با سه‌ماه دوم کاهش یافت.

Samsung Galaxy Note8

سامسونگ گلکسی Note8

سامسونگ در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای خرید گوشی‌ هوشمند و تبلت‌ در آخرین فصل از سال 2017 بیشتر شود. علی‌رغم تشدید رقابت در بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته، سامسونگ در پی آن است تا در فصل چهارم، با عرضه بیشتر مدل‌های پرچمدار، فروش و سودآوری خود را نسبت به این فصل افزایش داده و ترکیب محصولات خود را متنوع‌تر نماید. البته احتمال می‌رود شرایط دشوار کنونی در محیط کسب‌وکار (که ناشی از رقابت شدید و قیمت بالای قطعات است) همچنان ادامه داشته باشد.

برخلاف کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ها، میزان فروش و سود کسب‌وکار شبکه‌ها در این فصل، در مقایسه با فصل قبل، افت کرد که سامسونگ این امر را به کاهش سرمایه‌گذاری مربوط به LTE از سوی مشتریان جهانی نسبت می‌دهد. سامسونگ امیدوار است تا در سه‌ماهه چهارم و بعد از آن، بتواند راه‌کارهای شبکه 5G را در بازارهای پیشرفته ارائه کرده و کسب‌وکار شبکه‌هایش را گسترش دهد.

• Device Solutions

طی فصل اخیر، بخش Device Solutions (متشکل از کسب‌وکار "نیمه‌رساناها" و "پنل‌های نمایشگر") توانست به فروشی معادل 28.02 تریلیون وان دست یافته و عنوان درآمدزاترین بخش سامسونگ را به خود اختصاص دهد. سود عملیاتی این بخش نیز 10.85 تریلیون وان اعلام شده است.

بخش نیمه‌رساناهای سامسونگ طی فصل اخیر به درآمدی برابر با 19.91 تریلیون وان دست یافت که 9.96 تریلیون آن، سود عملیاتی بوده است. این حجم از سود برای کسب‌وکار نیمه‌رساناها بی‌سابقه است (مقایسه کنید با سود 3.37 تریلیون وان در سه‌ماهه سوم 2016).

همانطور که در ابتدا هم گفته شد، تقاضای قدرتمند برای تراشه‌های حافظه (به ویژه برای سرورها و دیوایس‌های موبایل) سود مناسبی را در فصل اخیر عاید سامسونگ کرد. عرضه اسمارت‌فون‌های پرچمدار و گسترش زیرساخت‌های ابری، تقاضای کلی برای خرید حافظه NAND را بالا نگه داشت. سامسونگ نیز به شکل فعال، به تقاضای بازارهایی که چگالی بالا و ارزش افزوده در آنها مطرح است (مثل درایوهای NVMe SSD مخصوص مرکز داده‌ها) پاسخ داد.

Samsung NVMe SSD

گسترش سرویس‌های ابری و گرایش به سمت چگالی بالاتر، تقاضا برای حافظه DRAM را در سه‌ماهه اخیر بالا برد. سامسونگ نیز با تأمین تقاضای محصولات متنوع – مثل DRAM مخصوص سرور با ظرفیت بیش از 64 گیگابایت و DRAM کم‌مصرف موبایل – سود خود را به حداکثر رساند.

کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) نیز سه‌ماهه موفقی را پشت سر گذاشت، چرا که از یک سو فروش پروسسورهای موبایل برای اسمارت‌فون‌های رده پایین و میانی و سنسورهای تصویری مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند افزایش یافت و از سوی دیگر، عرضه اسمارت‌فون‌های پرچمدار، فروش آی‌سی درایور نمایشگرهای OLED را بهبود بخشید.

در فصل اخیر، بخش پنل‌های نمایشی – که دومین زیرمجموعه Device Solutions محسوب می‌شود – درآمدی برابر با 8.28 تریلیون وان را برای شرکت در پی داشته که 0.97 تریلیون آن، سود عملیاتی این مجموعه است. فروش قدرتمند پنل‌های انعطاف‌پذیر، درآمد این بخش را (چه در قیاس با فصل قبل و چه نسبت به سه‌ماهه سوم 2016) افزایش داده است. البته سود این بخش (هم در قیاس با فصل قبل و هم در مقایسه با سه‌ماهه سوم 2016) افت نموده است. هزینه‌های مضاعف جهت راه‌اندازی خط تولید جدید برای محصولات OLED و کاهش متوسط قیمت فروش پنل‌های LCD، دو عاملی‌ست که سامسونگ در توجیه افت سود این بخش ارائه کرده است.

افزایش عرضه نمایشگرهای انعطاف‌پذیر به شرکت‌های سازنده برای تولید پرچمدارهای جدید، فروش کسب‌وکار OLED سامسونگ را نسبت به فصل قبل افزایش داد. این در حالی‌ست که رقابت شدید در بازار محصولات OLED غیرمنعطف و هزینه‌های موردنیاز برای راه‌اندازی خط تولید محصولات جدید OLED، سود عملیاتی این کسب‌وکار را نسبت به سه‌ماهه دوم پایین آورد.

طی سه‌ماهه اخیر، سوددهی در بخش پنل‌های LCD به دلیل کاهش متوسط قیمت این محصولات، افت کرد. گسترش ظرفیت صنعت LCD همچنان قیمت این پنل‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

طی سه‌ماهه سوم 2017، سامسونگ در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی – که کسب‌وکارهایی چون "نمایشگرهای تصویری" و "لوازم خانگی دیجیتال" را شامل می‌شود – 11.13 تریلیون وان درآمد کسب کرد که 0.44 تریلیون وان از این مبلغ، سود عملیاتی این بخش اعلام شده است.

علی‌رغم تقاضای پایین در بازارهای پیشرفته، سامسونگ موفق شد به لطف افزایش فروش تلویزیون‌های QLED، سود این بخش را نسبت به سه‌ماهه دوم بهبود ببخشد. اما هزینه‌ بالای پنل‌های تلویزیونی LCD و تقاضای ضعیف در بازار تلویزیون، باعث شد سود این سه‌ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اندکی کمتر باشد. طبق پیش‌بینی سامسونگ، برگزاری رویدادهای ورزشی چون جام جهانی و المپیک زمستانی در سال 2018، تقاضا برای تلویزیون‌های UHD و صفحه‌بزرگ را افزایش خواهد داد.

Samsung QLED TV

در رابطه با کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال باید گفت هزینه‌های صرف‌شده در مدل کسب‌وکار B2B (بیزنس به بیزنس)، سود این بخش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین آورد. این در حالی‌ست که تقاضا در بازار کمی بیشتر شده و محصولاتی نظیر سیستم‌های تهویه و ماشین‌های لباسشویی، فروش خوبی در کره داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود عرضه محصولات جدیدی چون لباسشویی‌های مجهز به تکنولوژی QuickDrive و جاروبرقی‌های POWERstick، موجب رشد درآمد این بخش در سه‌ماهه پایانی 2017 شوند.

در پایان لازم به ذکر است، درآمد بی‌سابقه سامسونگ در سه‌ماهه سوم در حالی رقم خورده که کئون اوه-هیون (Kwon Oh-hyun)، مدیرعامل و معاون هیئت مدیره سامسونگ، در 13 اکتبر (21 مهر) اعلام کرد که قصد دارد از مدیریت کناره‌گیری کند. بد نیست بدانید سامسونگ همزمان با انتشار گزارش مالی اخیر، از چند انتصاب جدید در شرکت خبر داد. در این انتصاب‌ها، مدیرانی چون، رییس بخش Device Solutions، رییس بخش IM، رییس بخش CE و همچنین رییس هیئت مدیره از مقام خود عزل و افراد جدیدی به این سمت‌ها گماشته شدند. گفتنی است دستگیری و محکومیت جی وای.لی –قائم‌مقام شرکت سامسونگ--به جرم پرداخت رشوه، این نگرانی را برای سرمایه‌گذاران سامسونگ ایجاد کرده بود که مبادا شرکت دچار یک خلأ مدیریتی شود. انتصاب‌های جدید، می‌تواند کمی از نگرانی سرمایه‌گذاران بکاهد.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا