گزارش Counterpoint از بازار جهانی اسمارت‌فون – هواوی اپل را کنار زد

نمایش خبر

تاریخ : 1396/6/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : همزمان با آماده شدن اپل برای رونمایی از آیفون 8 در 12 سپتامبر (21 شهریور)، به‌تازگی آماری از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند منتشر شده که مطمئنا به مذاق اپل خوش نخواهد آمد. نتایج جدیدترین مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint – که در روز سه‌شنبه 5 سپتامبر 2017 (14 شهریور 1396) در وب‌سایت این مؤسسه منتشر شد – حاکی از آن است که میزان فروش جهانی اسمارت‌فون‌‌های کمپانی هواوی در ماه‌های ژوئن و جولای 2017، از کمپانی اپل بیشتر بوده و این شرکت چینی در حال حاضر پس از سامسونگ، در رتبه دوم فروش جهانی گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه آمار فروش هواوی در ماه آگوست نیز قدرتمند به نظر می‌رسد، بعید نیست یک هت‌تریک در انتظار این شرکت باشد.

Counterpoint Global Smartphone Sales for June and July 2017

به گفته پیتر ریچاردسون (Peter Richardson)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه Counterpoint، «این یک دستاورد چشمگیر برای هواوی محسوب می‌شود؛ بزرگ‌ترین برند چینی اسمارت‌فون با حضور رو به رشد در [بازارهای] جهانی.» به گفته ریچاردسون، نتایج اخیر به خوبی گویای این حقیقت است که هواوی، طی سه تا چهار سال اخیر، تا چه حد رشد کرده است. وی رشد جهانی هواوی را به سرمایه‌گذاری مداوم این شرکت در بخش‌های R&D (تحقیق و توسعه) و تولید و همچنین بازاریابی تهاجمی و گسترش کانال‌های فروش نسبت می‌دهد.

این پیشی گرفتن هواوی از اپل ممکن است موقتی باشد، چرا که در آستانه رونمایی از آیفون جدید اپل قرار داریم و امکان دارد ماه بعد، ورق به نفع اپل برگردد. البته به اعتقاد ریچاردسون، هرچند مطلب فوق صحیح است، اما آمار اخیر، تأکیدی است بر نرخ رشد بالای هواوی. اما ریچاردسون به این قضیه نیز معترف است که حضور کمرنگ هواوی در بازارهایی چون جنوب آسیا، هند و آمریکای شمالی، پتانسیل این شرکت برای بقا در جایگاه دوم (پس از سامسونگ) در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، را محدود می‌کند. گفتنی است، هواوی در بازار چین یکه‌تاز است، اما این شرکت بیش از اندازه به بازارهایی مثل چین، اروپا، آمریکای لاتین و خاور میانه وابسته شده است.

تارون پاتاک (Tarun Pathak)، دستیار مدیریت در مؤسسه Counterpoint، در رابطه با چشم‌اندازها و دیگر یافته‌های مؤسسه می‌گوید: «رشد برندهای چینی، رویه مهمی است که هیچ یک از بازیگران عرصه موبایل نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. برندهای چینی – با موقعیت غالب خود در بازارهای کلیدی مثل چین، اروپا، آسیا و آمریکای لاتین – چشم‌اندازهای رشد را برای برندهای جهانی برتر مثل سامسونگ و اپل، محدود کرده‌اند.» به اعتقاد پاتاک، علاوه بر طراحی، توان تولید و امکانات فراوان، عوامل دیگری نیز در رشد سریع برندهای چینی دخیل بوده‌اند، از جمله: برتری بر رقبا در زمینه‌هایی چون کانال‌های فروش و استراتژی ورود به بازار و بازاریابی.

Counterpoint Global Smartphone Sales for June and July 2017

فروش جهانی اسمارت‌فون در برندهای مختلف از سپتامبر 2016 تا جولای 2017

طبق گفته‌های پاتاک، دسترسی برندهایی نظیر هواوی، Oppo ،Vivo و شیائومی، به شرکای کلیدی در زنجیره تأمین، زمینه را برای آنها فراهم کرده تا بتوانند اسمارت‌فون‌های خود را به مواردی چون طراحی بدون حاشیه، نمایشگرهای تمام صفحه، فناوری واقعیت افزوده، چیپ‌ست‌های ساخت خود شرکت‌ها و دوربین‌های پیشرفته، مجهز کنند که در نتیجه رقابت تنگاتنگی بین این برندهای چینی و سایر رقبا به وجود آمده است. این برندهای چینی با سرعت بیشتری نسبت به پیشتازان کنونی بازار، به رشد خود ادامه می‌دهند و به همین دلیل این برندها برای زنجیره تأمین جهانی، برنامه‌نویسان و کانال‌های توزیعی، به همان اندازه اهمیت دارند که سامسونگ و اپل مهم هستند.

موضوع اصلی گزارش Counterpoint، سبقت گرفتن هواوی از اپل طی ماه‌های ژوئن و جولای بود، اما در پایان این گزارش، پاول نایا (Pavel Naiya)، تحلیلگر ارشد این مؤسسه، اشاره‌ای داشت به لیست 10 اسمارت‌فون پرفروش در جولای 2017. طبق این لیست، پرچمدارهای اپل – یعنی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس – با در دست داشتن 4 و 2.9 درصد از سهم بازار جهانی، به ترتیب در جایگاه‌های اول و دوم قرار می‌گیرند. بعد از این دو غول، نوبت به اسمارت‌فون های OPPO R11 و OPPO A57 می‌رسد، که رتبه‌های سوم و چهارم فروش جهانی را به نام خود کرده‌اند. پرچمدار سامسونگ – گلکسی اس8 – با کسب 1.8 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه پنجم و Redmi Note 4X – از شیائومی – تقریبا با همین سهم، در رتبه ششم این لیست جای می‌گیرد. گلکسی اس8 پلاس، آیفون 6 جدید نسخه 32 گیگابایتی، گلکسی J7 پرایم و گلکسی (A5 (2017 در رتبه‌های بعدی هستند.

Counterpoint Global Smartphone Sales for June and July 2017

پر فروش‌ترین اسمارت‌فون‌های بازار برحسب مدل در تاریخ جولای 2017

همانطور که گفته شد هواوی در ماه‌های ژوئن و جولای موفق شد اپل را کنار زده و دومین فروشنده برتر اسمارت‌فون در جهان لقب بگیرد، اما جای تعجب دارد که در لیست 10 اسمارت‌فون پرفروش در جولای 2017، نامی از هواوی دیده نمی‌شود. به گفته نایا، این امر به خاطر وجود محصولات متعدد هواوی و نبود یک دیوایس قهرمان در بین آنهاست. درست است که سبد متنوع محصولات هواوی باعث می‌شود این کمپانی بتواند در رده‌های مختلف با سایر برندها رقایت کند، اما در مقابل، این مسأله، به شناخت و تمایز برند هواوی کمک زیادی نمی‌کند؛ چیزی که هواوی برای حفظ جایگاه خود، شدیدا به آن نیاز دارد. هواوی نیازمند آن است که مثل Oppo و شیائومی، گستره محصولات خود را ساده‌تر نموده و ضمن کاهش تنوع محصولات، آنها را با جدیت و توان بیشتری تولید کند.

هواوی در فوریه سال 2016، اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2021 به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان تبدیل شود. پس برای کار زدن سامسونگ، هنوز چند سالی وقت باقی است. هواوی در حال حاضر، در کشور چین (بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون دنیا) حرف اول را زده و فاصله خود را با رقبایی مثل Oppo، Vivo و شیائومی زیاد کرده است.  

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا