معرفی Mini و Max – مدل‌های جدید اسپیکر هوشمند Google Home

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/7/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، Google Home ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker

واحد خبر mobile.ir : دو سال پس از عرضه موفقیت‌آمیز اسپیکر هوشمند Amazon Echo در سال 2014، کمپانی گوگل اسپیکر هوشمند Google Home را در نوامبر 2016 به بازار عرضه کرد تا بازار این محصولات از تک قطبی بودن خارج شود. به دنبال این اتفاق، بسیاری از کمپانی‌های مطرح برای عقب نماندن از رقبای خود، دست به طراحی اسپیکرهای هوشمند زدند که در این میان می‌توان به HomePod (محصول اپل) و Invoke (محصول هارمان) اشاره کرد. در این میان شکی نیست که کمپانی آمازون با تولید ورژن‌های گوناگونی از اسپیکرهای هوشمند تحت عناوینی چون Echo Dot ،Amazon Tap و Echo Show عمده این بازار را از آن خود کرده و این روند را اخیرا با رونمایی از نسل جدید Echo Plus ،Echo و Echo Spot همچنان حفظ کرده است.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

ولی در مقابل، گوگل نیز بیکار ننشسته و مثل آمازون، اقدام به تنوع دادن به خانواده گوگل هوم نموده است. این کمپانی در روز چهارشنبه 4 اکتبر 2017 (12 مهر 1396) در کنار رونمایی از پرچمدارهای خود یعنی Pixel 2 و Pixel 2 XL، از دو اسپیکر هوشمند جدید نیز رونمایی کرد. این دو اسپیکر، Google Home Mini و Google Home Max نام داشته و اعضای جدید خانواده گوگل هوم به شمار می‌روند.

همان طور که از نام آنها مشخص است، Home Mini نسخه کوچک‌تر و Home Max مدل بزرگ‌تر گوگل هوم هستند. اسپیکرهای هوشمند گوگل از دستیار دیجیتال این شرکت پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از Google Assistant در این اسپیکرها می‌توانید کارهای مختلفی – از پرسش از گوگل گرفته تا اطلاع از برنامه‌های کاری و کنترل خانه هوشمند – را انجام دهید. طبق ادعای گوگل، Google Assistant تنها دستیار هوشمندی است که می‌تواند صدای شما و 5 نفر دیگر از اعضای خانواده را تشخیص داده تا همه اعضا بتوانند از آن استفاده کنند.

در ادامه بیشتر با این دو محصول آشنا می‌شویم.

Google Home Mini

می‌توان Google Home Mini را به این شکل خلاصه کرد: نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر گوگل هوم که برای رقابت با Amazon Echo Dot ساخته شده و البته به عقیده کارشناسان، از Echo Dot زیباتر است. این دیوایس کوچک، شبیه یک قطعه سنگ بدون هیچ گوشه و لبه بوده و تقریبا هم‌اندازه با یک دونات است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، Home Mini حدود 9.8 سانتی‌متر قطر و تقریبا 4.2 سانتی‌متر ارتفاع دارد. به گفته گوگل، پوشش روی اسپیکر مقاوم بوده و در عین حال به اندازه کافی شفافیت دارد که بتواند نور و صدا را از خود عبور دهد. Home Mini قادر است صدا را به صورت 360 درجه پخش کند و نسبت به اندازه‌اش، عملکرد قابل قبولی دارد. البته شاید استفاده از آن برای گوش دادن به موسیقی، به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید، ولی این دیوایس کوچک گزینه مناسبی برای گوش دادن به پادکست یا اخبار به شمار می‌آید چرا که صدای آن به خوبی در سراسر یک اتاق با اندازه معمولی شنیده می‌شود. امکان استریم صدا از طریق بلوتوث نیز از دیگر قابلیت‌های Home Mini است.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

گوگل مدعی است که وجود میکروفن‌های دور-میدان در اسپیکر باعث می‌شود تا این دستگاه – حتی در هنگام پخش موسیقی و یا وجود سر و صدا در اتاق – بتواند صدای شما را بشنود. روشن شدن 4 چراغ LED در زیر پوشش اسپیکر، به معنای شنیده شدن صدای شما توسط Home Mini است.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

کنترل Home Mini بسیار ساده است، هرچند هیچ دکمه‌ای روی اسپیکر مشاهده نمی‌شود. برای توقف پخش، کافی است با دست به آرامی به بالای اسپیکر ضربه (tap) بزنید. همین عمل بر قسمت‌های راست و چپ اسپیکر، بلندی صدا را تنظیم می‌کند. در قسمت پشتی نیز یک سوئیچ برای بی‌صدا (mute) کردن اسپیکر دیده می‌شود. به اعتقاد برخی کارشناسان به کار گرفتن سوئیچ عاقلانه‌تر از دکمه بوده است.

Home Mini با استفاده از پورت Micro USB شارژ می‌شود، نه USB Type-C، چرا که Micro USB ارزان‌تر است. البته از آنجا که تقریبا هیچ‌گاه کابل دستگاه را از آن جدا نمی‌کنید، این موضوع اهمیت زیادی ندارد. در قسمت زیرین اسپیکر، یک کفی ضد لغزش به کار رفته که حالتی تخم‌مرغی دارد.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

Google Home Mini در سه رنگ ذغالی، خاکستری (Chalk) و مرجانی (طیفی از رنگ نارنجی) به تولید خواهد رسید. این اسپیکر تنها 49 دلار قیمت داشته و عرضه آن از 19 اکتبر (27 مهر) آغاز می‌شود. البته ثبت پیش‌سفارش این محصول از 4 اکتبر (12 مهر) در Google Store، Best Buy، Walmart، Target و Verizon آغاز شده است. گفتنی است Home Mini علاوه بر آمریکا، در بازارهای انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، استرالیا و در آینده نزدیک در ژاپن نیز عرضه خواهد شد.

Google Home Max

Google Home Max نام اسپیکر بزرگ‌تر، جالب‌تر و البته گران‌تر گوگل است. Home Max یک اسپیکر استریو با دو ووفِر 4.5 اینچی و دو توئیتر سفارشی‌ساز 0.7 اینچی بوده و طبق ادعای گوگل صدای خروجی آن تا 20 برابر قوی‌تر از نسخه اولیه گوگل هوم است. شاید Google Home Max پاسخی باشد به آن دسته از منتقدانی که کیفیت صدای گوگل هوم را ناکافی می‌دانستند.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

Home Max تا حدی به اسپیکر iPod Hi-Fi (محصول 2006 اپل) شباهت دارد. می‌توان این اسپیکر را در دو حالت افقی یا عمودی روی سطح قرار داد. به این منظور یک کفی لاستیکی در نظر گرفته شده که از طریق آهنربا به بدنه متصل شده است. تنظیم صدا از طریق لمس قسمت بالایی اسپیکر فراهم شده اما فراموش نکنید که این یک اسپیکر هوشمند بوده و به جای این کار، به راحتی می‌توان با آن صحبت کرد.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

مثل Google Home Mini، برادر بزرگ‌تر هم از بلوتوث پشتیبانی می‌کند، اما استفاده از پروتوکل Google Cast برای استریم صوت راحت‌تر است. راحت‌تر از آن، درخواست از اسپیکر برای پخش موسیقی دلخواه است چرا که Home Max از چندین سرویس پخش موسیقی پشتیبانی می‌کند، از جمله YouTube Music ،Spotify ،Pandora ،Google Play Music ،TuneIn و iHeartRadio. یک جک 3.5 میلی‌متری aux نیز در پشت دستگاه در کنار پورت USB Type-C دیده می‌شود که این پورت بیش از هر چیز برای تبدیل اترنت در نظر گرفته شده است.

شاید مهم‌ترین ویژگی Home Max قابلیت تطبیق آن با محیط اطراف باشد. این قابلیت – که با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی گوگل و فرآیند یادگیری ماشینی محقق شده – Smart Sound نام گرفته است. به موجب این ویژگی، Home Max به طور خودکار خود را با اتاقی که در آن قرار گرفته مطابقت می‌دهد تا صدایی مطلوب را تولید کند. هنگام نمایش این قابلیت توسط یکی از مهندسین گوگل، وی اسپیکر را برداشت و به گوشه اتاق برد. همانطور که انتظار می‌رفت، امواج صوت به شکل عجیبی شروع به انعکاس از دیوار مجاور نموده و همین امر مشخصه صدا را به ناگهان تغییر داد. اما پس از 10 ثانیه، اسپیکر خود را با محیط جدید وفق داد و صدای خروجی دوباره عادی و مطلوب شد. ناگفته نماند Google Home Max تنها اسپیکری نیست که از این ویژگی برخوردار است، بلکه HomePod، اسپیکر هوشمند اپل، نیز قابلیت تطبیق با محیط را دارد.

Introducing Google Home Mini and Home Max Smart Speakers

Google Home Max در دو رنگ ذغالی و خاکستری تولید خواهد شد. این اسپیکر 399 دلار قیمت‌گذاری شده و در ماه دسامبر وارد بازار آمریکا می‌شود. ثبت پیش‌سفارش این محصول از 13 نوامبر (22 آبان) در Google Store، Best Buy و دیگر خرده‌فروشی‌ها آغاز خواهد شد. کسانی که این اسپیکر را خریداری می‌کنند از سرویس رایگان 12 ماهه YouTube Music (بدون تبلیغات) بهره‌مند خواهند شد (البته این امکان تنها شامل حال مشترکین جدید این سرویس تا ماه فوریه می‌شود).  

منبع : Google