مقایسه‌ای همه‌جانبه بین اسپیکرهای گوگل Home، آمازون Echo و HomePod

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/3/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، Apple HomePod ، آمازون اکو Amazon Echo ، Google Home ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، اپل Apple ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir : اتوماسیون خانگی یا خانه هوشمند، پدیده‌ای نوپا در دنیای تکنولوژی محسوب شده که روز به روز در حال گسترش است. یکی از مهم‌ترین ملزومات برای تحقق این پدیده، اسپیکرهای هوشمند هستند، لذا شاهد آن بوده‌ایم که کمپانی‌های بزرگ در چند سال اخیر به تولید این محصولات روی آورده‌‌اند که از جمله آنها می‌توان به Echo (محصول آمازون) و Google Home (محصول گوگل) اشاره کرد. کمپانی اپل – که تقریبا از این قافله جا مانده بود – در روز دوشنبه 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 1396) در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2017)، همزمان با معرفی iOS 11 و watchOS 4، از اسپیکر هوشمند خود با نام HomePod نیز پرده برداشت. در این نوشتار قصد داریم اسپیکرهای هوشمند آمازون، گوگل و اپل را با هم مقایسه کنیم.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

در وهله اول، بد نیست نگاهی به قیمت‌های این سه محصول بیندازیم. اپل HomePod را 349 دلار قیمت‌گذاری کرده است. با سابقه‌ای که از برند اپل سراغ داریم، قابل پیش‌بینی بود که قیمت HomePod از سایر اسپیکرها بیشتر باشد، اما این قیمت تقریبا 2 برابر قیمت Echo (با قیمت 179.99 دلار و در حال حاضر با تخفیف 139.99) و بسیار بیشتر از قیمت Google Home (با قیمت 129 دلار و در حال حاضر با تخفیف 109 دلار) است. با بررسی مشخصات و امکانات هر سه اسپیکر، معلوم خواهد شد که آیا این تفاوت در قیمت قابل توجیه است یا خیر.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

کوچک‌ترین و سبک‌ترین اسپیکر در بین 3 دیوایس فوق، Google Home است که در ابعاد 96.4×142.8 میلی‌متر طراحی شده و تنها 477 گرم وزن دارد. Amazon Echo با ابعاد 84×235 میلی‌متر، از دو اسپیکر دیگر بلندتر بوده و کمی بیش از یک کیلوگرم وزن دارد. اما HomePod با وزنی معادل 2.5 کیلوگرم، از اسپیکرهای آمازون و گوگل سنگین‌تر بوده و در ابعاد 142×172 میلی‌متر ساخته خواهد شد. علت این وزن زیاد، برتری HomePod از لحاظ تجهیزات آکوستیک است.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

Amazon Echo تنها از یک ووفر 2.5 اینچی (برای پخش صدای بم) و یک توئیتر 2 اینچی (برای پخش صدای زیر) بهره می‌برد. صدای این اسپیکر به‌راحتی یک اتاق را پر می‌کند، اما آنقدر قدرت ندارد که مناسب پخش موسیقی در یک مهمانی باشد. صدای Google Home از Echo هم ضعیف‌تر است. این اسپیکر از یک بلندگوی اصلی به همراه 2 رادیاتور غیرفعال تشکیل می‌شود (رادیاتور غیرفعال یا passive radiator، کاسه مخروطی شکلی است که به هیچ کویل صدا یا مدار الکتریکی اتصال نداشته و تنها برای تقویت محدوده پایین صدا به کار گرفته می‌شود). اما HomePod از یک ووفر اختصاصی 4 اینچی و 7 توئیتر برخوردار است که هر کدام آمپلی‌فایر خاص خود را داشته و به صورت دلخواه قابل پیکربندی هستند. با این اوصاف، HomePod قوی‌تر از Google Home و Amazon Echo به نظر می‌رسد.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

از نظر میکروفون نیز، می‌توان گفت اسپیکر اپل – حداقل از Google Home – یک سر و گردن بالاتر است. Google Home از 2 میکروفون و Amazon Echo از 7 میکروفون – هر دو از نوع far-field یا "دور میدان" – برخوردارند. اما HomePod دارای 6 میکروفون دور میدان و 1 میکروفون فرکانس پایین بوده و طبق ادعای اپل این میکروفون‌ها به قابلیت‌هایی چون "پردازش دینامیکی شفاف" (transparent dynamic processing) و "پرتوسازی صوتی" (audio beamforming) مجهز شده‌اند که باعث می‌شود توانایی این اسپیکر در دریافت صدا بالا رود.

تا اینجا، مشخصات آکوستیک HomePod روی کاغذ بهتر از دو اسپیکر دیگر بوده، اما باید منتظر عرضه این محصول بمانیم و ببینیم که کیفیت صدای آن تا چه حد از محصولات گوگل و آمازون بهتر است و آیا به قیمت بالای این دستگاه می‌ارزد یا خیر. تجهیزات صوتی پیشرفته اپل در این اسپیکر، با توجه به حساس بودن بازار نسبت به قیمت، ممکن است در فروش با مشکل مواجه شود. به ویژه آنکه از حیث نرم‌افزاری، اسپیکرهای آمازون و گوگل حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.

اسپیکر HomePod از نظر پشتیبانی از محصولات سایر شرکت‌ها، نسبت به دو اسپیکر دیگر بسیار محدود عمل کرده و در زمینه‌های استریم موسیقی از سرویس‌های معروف و سازگاری با لوازم خانگی هوشمند، گزینه‌های کمتری را در اختیار کاربر می‌گذارد.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

در حال حاضر HomePod فقط از سرویس Apple Music پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که اسپیکر Google Home علاوه بر Google Play Music (سرویس اختصاصی گوگل در استریم موسیقی) از سایر سرویس‌های معروف استریم موسیقی نظیر Spotify Premium، Pandora، TuneIn، iHearRadio و YouTube Music نیز پشتیبانی می‌کند.Amazon Echo نیز در کنار پشتیبانی از سرویس‌های Spotify Premium ،Pandora ،TuneIn ،iHeartRadio و Audible، می‌تواند از سرویس‌های اختصاصی آمازون، یعنی Amazon Music ،Prime Music و Amazon Music Unlimited هم موسیقی پخش کند.

نکته دیگری که در اسپیکرهای هوشمند حائز اهمیت است، توانایی آنها در استریم همزمان موسیقی به چندین اتاق است. در حال حاضر Amazon Echo فاقد چنین قابلیتی است، اما گفته می‌شود در آینده امکان استریم موسیقی بین اسپیکرهای آمازون (Echo ،Echo Show و Echo Dot) فراهم خواهد شد. اما در اسپیکر Google Home، با استفاده از استاندارد Chomecast Audio می‌توان موسیقی را هم از دیوایس‌های اندرویدی و هم از دیوایس‌های مجهز به iOS روی این اسپیکر استریم کرد. HomePod نیز از استاندارد جدید AirPlay 2 برخوردار بوده و از این طریق می‌تواند موسیقی را از آیفون، آی‌پد و یا Mac استریم کند. لازم به ذکر است که AirPlay 2 در مقایسه با Chomecast Audio محدودتر است، چرا که اولا Chromecast Audio علاوه بر دیوایس‌های اندرویدی با دیوایس‌های مجهز به iOS نیز سازگار است، اما AirPlay 2 فقط با دیوایس‌های اپل کار می‌کند. ثانیا، Chromecast Audio از دیگر سرویس‌های استریم موسیقی پشتیبانی می‌کند، ولی AirPlay 2 این گونه نیست. البته کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل، از احتمال پشتیبانی AirPlay 2 از سایر سرویس‌ها در آینده سخن گفته است. ناگفته نماند، با توجه به پشتیبانی Google Home و Amazon Echo از بلوثوث، کاربر می‌تواند جدای از سرویس‌های یاد‌شده، موسیقی خود را به این دو اسپیکر استریم کند. اما از قرار معلوم، HomePod فاقد بلوتوث است.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

HomeKit نام چارچوب نرم‌افزاری است که بستر ارتباطی بین HomePod و سایر لوازم هوشمند خانه را فراهم می‌کند. اما اگر قصد آن را دارید که HomePod را با لوازم هوشمند خانه یکپارچه کنید، باید دنبال سازندگانی بگردید که محصولات‌شان با استاندارد HomeKit سازگاری داشته باشد. اما در مقابل، Amazon Echo از پلتفرم Alexa Skills برخوردار است که یک پلتفرم باز بوده و تقریبا از اکثر لوازم هوشمندی که توسط سایر شرکت‌ها ساخته می‌شود، پشتیبانی می‌کند. اسپیکر Google Home نیز از یک پلتفرم باز به نام Actions بهره برده و مثل Amazon Echo با بسیاری از لوازم هوشمند سازگار است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، اسپیکرهای گوگل و آمازون با بسیاری از برندهای اتوماسیون خانگی از جمله Nest ،Philips Hue و Samsung SmartThings سازگاری دارند، اما تنها آن دسته از دیوایس‌های هوشمند را می‌توان با HomePod کنترل کرد که با اکوسیستم HomeKit سازگار باشند.

کنترل دیوایس‌های هوشمند از طریق اسپیکرها چگونه است؟

برای برقراری ارتباط کلامی با اسپیکرها و کنترل دیوایس‌های هوشمند متصل به آنها، هر اسپیکر از دستیار دیجیتال مخصوص به خود برخوردار است: Google Home مجهز به Google Assistant بوده، در Amazon Echo با Alexa مواجهیم و HomePod نیز مثل سایر دیوایس‌های اپل از وجود Siri بهره می‌برد. به گفته برخی کارشناسان، Google Assistant در فهم درخواست‌های پیچیده، آگاهی مبتنی بر موقعیت (contextual awareness) و توانایی در پرسیدن سؤالات مرتبط بعدی، بسیار تواناست. در مقابل، Alexa هرچند در آگاهی مبتنی بر موقعیت به Google Assistant نمی‌رسد، اما این توانایی را دارد که به دامنه گسترده‌ای از فرمان‌ها پاسخ دهد. می‌توان Siri را جایی بین این دو قرار داد، چرا که نه به هوشمندی Google Assistant است و نه به اندازه Alexa توانایی سازگاری با غیراپلی‌ها را دارد. به بیان دیگر، برجسته‌ترین تفاوت Siri با Alexa و GoogleAssistant اکوسیستم بسته و موضع سرسختانه آن در قبال توسعه‌دهندگان غیراپلی است. اما در مقابل، آمازون و گوگل به منظور گسترش و پیشرفت دستیارهای دیجیتال خود، همواره به تشویق برنامه‌نویسان پرداخته‌اند تا راه‌حل‌های جدیدی برای افزایش توان پاسخگویی این دستیارها ارائه دهند.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

با وجود تفاوت‌های مذکور، باید به این نکته اشاره کرد که هر سه دستیار دیجیتال، برای تشخیص صدا و پاسخگویی به سؤالات و فرمان‌ها، از رایانش ابری استفاده می‌کنند. به این ترتیب که وقتی اسپیکر به اینترنت اتصال دارد، ابتدا فرمان‌های صوتی یا سؤالات کاربر به سِرورهای آمازون، گوگل و اپل فرستاده شده و در آنجا یا پاسخی برای سؤال مذکور پیدا می‌شود و یا با سرویس مورد نظر کاربر اتصال برقرار شده و پاسخ مناسب به دیوایس فرستاده می‌شود. لذا، برای استفاده از این دستیارها، اتصال به اینترنت ضروری است.

Apple HomePod vs Google Home vs Amazon Echo Comparison

در پایان باید بگوییم اینکه کدامیک از این اسپیکرها مناسب شماست، به میزان تعهد شما به اکوسیستم‌های آنها بستگی دارد. اگر شما طرفدار اندروید هستید، Google Home گزینه مناسبی است. اگر از مشترکین پر و پا قرص Amazon Prime هستید، انتخاب Amazon Echo مزایای فراوانی خواهد داشت. اما اگر نمی‌توانید بدون آیفون، آی‌پد یا Mac زندگی کنید، HomePod مکملی ایده‌آل خواهد بود.