پیش‌بینی گارتنر از بازار ابزارهای پوشیدنی در سال 2017- انتظار درآمدزایی بیشتر ساعت‌های هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner ، پوشیدنی Wearable ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، سونی Sony ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنج‌شنبه 24 آگوست 2017 (2 شهریور 1396) پیش‌بینی خود را از فروش جهانی ابزارهای هوشمند پوشیدنی در سال جاری میلادی منتشر کرد. گارتنر در گزارش خود اعلام کرده که تقاضا برای ابزارهای هوشمند پوشیدنی در سراسر جهان افزایش یافته است. این موسسه تحقیقاتی در ادامه پیش‌بینی کرده است که در سال 2017 برابر با 310.4 میلیون ابزار پوشیدنی در سراسر جهان به فروش خواهد رسید که در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد 16.7 درصدی را نشان می‌دهد. بنا بر این گزارش، فروش ابزارهای پوشیدنی در سال جاری میلادی درآمدی نزدیک به 30.5 میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد که 9.3 میلیارد دلار از آن حاصل فروش 41.5 میلیون دستگاه ساعت‌ هوشمند خواهد بود.

Gartner Worldwide Wearable Device Sales in 2017 and 2021

به گفته آنجلا مک‌‌اینتایر (Angela McIntyre)، یکی از مدیران پژوهشی گارتنر، ساعت‌‌های هوشمند این پتانسیل را دارند که تا سال 2021، بیشترین میزان فروش را در میان سایر ابزارهای پوشیدنی به خود اختصاص دهند و درآمد 17.4 میلیارد دلاری ایجاد نمایند. به باور او، درآمد حاصل از فروش ساعت‌های هوشمند با متوسط قیمت فروش (ASP) نسبتا پایدارِ ساعت هوشمند اپل تقویت شده است. در این گزارش برآورده شده است که تا سال 2021 میلادی، در مجموع نزدیک به 81 میلیون واحد ساعت هوشمند به فروش خواهد رسید که 16 درصد کل فروش ابزارهای پوشیدنی را به خود اختصاص می‌دهد. 

گفتنی است که مطابق این گزارش، متوسط قیمت فروش ساعت‌های هوشمند از 223.25 دلار در سال 2017 به 214.99 دلار در سال 2021 کاهش خواهد یافت؛ چرا که افزایش حجم تولید سبب اندکی کاهش هزینه ساخت و قطعات می‌شود. البته برندهای مشهوری مانند اپل و فسیل (Fossil) نیز قیمت‌گذاری خود را با ساعت‌های متداول (traditional) سازگار خواهند کرد.

گارتنر در ادامه پیش‌بینی دقیق خود را از وضعیت ابزارهای هوشمند به تفکیک نوع ابزار تا سال 2018 و همچنین برای سال 2021 ارائه داده است. تقسیم‌بندی گارتنر ساعت‌های هوشمند، نمایشگرهای سربند (Head-mounted display)، دوربین‌های پوشیدنی (Body-worn camera)، هدست بلوتوث، دستبند سلامتی، ساعت‌های ورزشی و سایر ابزارهای تناسب اندام را در بر می‌گیرد. در ادامه به جزئیاتی از اطلاعات منتشرشده توسط این موسسه پژوهشی اشاره می‌شود:

Gartner Worldwide Wearable Device Sales in 2017 and 2021

پیش‌بینی فروش جهانی ابزارهای پوشیدنی در فاصله سال‌های 2016 تا 2018 و سال 2021 به میلیون عدد

ساعت‌های هوشمند

در بازار ساعت‌های هوشمند بیشترین سهم در اختیار کمپانی اپل است. با این حال، با ورود تعداد بیشتری از تولیدکنندگان به این بازار، سهم اپل نیز کاهش خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی گارتنر، اپل در سال 2016 نزدیک به یک‌سوم از بازار اسمارت‌واچ‌ها را در اختیار داشته که این میزان تا سال 2021 به یک‌چهارم خواهد رسید. به علاوه، ساعت هوشمند جدید این شرکت که احتمالا در ماه سپتامبر معرفی خواهد شد، ظاهرا دارای قابلیت اتصال Cellular مستقیم است و برای تعامل با دستیار دیجیتال Siri ، ارسال پیام و انتقال داده‌ها نیازی به وجود گوشی هوشمند یا اتصال به وای‌-فای نخواهد بود.

گارتنر پیش‌بینی کرده است که دیگر تولیدکنندگان ساعت هوشمند مانند ایسوس، هواوی، ال‌جی، سامسونگ و سونی تا سال 2021 معادل 15 درصد از فروش ساعت‌های هوشمند را در اختیار خواهند داشت؛ چرا که شهرت برند این شرکت‌ها در زمینه تولید اسمارت‌واچ برای جلب نظر مشتریان و ایجاد جذابیت لازم برای کاربری وسیع ابزارهای پوشیدنی در زندگی کافی نیست.

LG Watch Sport and Watch Style

LG Watch Sport در سمت راست و Watch Style در سمت چپ

گارتنر انتظار دارد که دو دسته فرعی اسمارت‌واچ‌ها، یعنی ساعت‌های هوشمند کودکان و برندهای تولیدکننده ساعت‌های عادی نیز توجه بسیاری را به خود جلب خواهند کرد. بر اساس گزارش اخیر گارتنر، ساعت‌های هوشمند کودکان 30 درصد کل عرضه را در سال 2021 به خود اختصاص خواهد داد. بازار هدف این ساعت‌ها آن دسته از کودکان 2 تا 13 ساله هستند که والدین آنها هنوز گوشی هوشمندی برای‌شان تهیه نکرده‌اند.

از سوی دیگر برندهای لوکس و مشهور ساعت نیز تا سال 2021 حدود 25 درصد از بازار را در اختیار خواهند داشت. هدف این ساعت‌های گران‌قیمت و شیک، جذب مشتریان جوان‌تر است. گارتنر در ادامه پیش‌بینی کرده است که شرکت‌های نوپا و برندهای ناشناخته‌‌ اصطلاحا White-label تولیدکننده ساعت هوشمند مانند Omate ،Cogito ،Compal ،Martian ،Archos یا Quanta برابر با 5 درصد از سهم بازار اسمارت‌واچ‌ها را در سال 2021 از آنِ خود خواهند ساخت. عنوان White-label به شرکت‌‌هایی اطلاق می‌شود که کالای تولیدی خود را بدون برند تولید می‌کنند و در اختیار شرکت‌های دیگری برای تغییر نام و ارائه به بازار قرار می‌دهند.

هدست‌های بلوتوث

بر اساس برآورد گارتنر تا پایان سال 2017 حدود 150 میلیون هدست بلوتوث به فروش خواهد رسید که رشد 16.7 درصدی را در مقایسه با سال 2016 نشان می‌دهد. به این ترتیب، هدست‌های بلوتوث 48 درصد از کل بازار ابزارهای پوشیدنی را در سال 2017 در اختیار خواهند داشت.

Samsung Level U Pro

سامسونگ Level U Pro

مطابق پیش‌بینی گارتنر، میزان فروش این ابزارها تا سال 2021 به 206 میلیون واحد افزایش خواهد یافت که به معنای بیشترین آمار فروش در میان سایر پوشیدنی‌ها خواهد بود. البته باید به این نکته نیز توجه شود که رشد فروش هدست‌های بلوتوث تا حد زیادی به دلیل حذف جک هدفون در بسیاری از گوشی‌های هوشمند است. بنا به پیش‌بینی گارتنر، تا سال 2021 تقریبا تمام موبایل‌های رده‌بالا فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدفون خواهند بود.

نمایشگرهای سربند

در کنار این ابزارهای پوشیدنی هوشمند، نمایشگرهای سربند یا همان عینک‌های واقعیت مجازی و افزوده تنها 7 درصد از کل پوشیدنی‌های عرضه‌شده در سال 2017 را به خود اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد که تا سال 2021 نیز با اقبال چشمگیرتری از سوی مصرف‌کنندگان یا مشتریان سازمانی مواجه نخواهند شد؛ زیرا این ابزارها هنوز در مراحل اولیه رشد خود هستند و تا تکامل و برآورده کردن نیازهای بازار مسیری طولانی در پیش دارند.

HTC Vive width=

HTC Vive

البته در این میان، بازی‌های ویدئویی می‌تواند فرصت قابل توجهی را برای توسعه بازار نمایشگرهای سربند ایجاد کند. به علاوه این ابزارها در کارهایی مانند تعمیر و نگهداری تجهیزات و بازرسی، انبارهای کالا، تولید، آموزش، طراحی، تعامل با مشتری و اموری از این دست قابل استفاده هستند. در کنار این موارد، در موزه‌ها، تئاترها و سالن‌های ورزشی برای ارتقای تجربه کاربری مشتریان و افزودن اطلاعات و تصاویر مکمل در رویدادهای ورزشی نیز می‌توان نمایشگرهای سربند را به کار گرفت. 

منبع : Gartner