گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه اول 2017- اندروید، پیشتاز بازار چین

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقات بازار Kantar Worldpanel ComTech در روز چهارشنبه 10 می 2017 (20 اردیبهشت 1396)، آخرین گزارش خود را از میزان فروش و سهم سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهان منتشر کرد. گزارش این موسسه برای سه‌ماهه نخست سال 2017، نشان‌دهنده رشد سالانه سهم بازار iOS در همه بازارهای کلیدی به غیر از مناطق شهری چین است. iOS در کشور مبدأ خود، ایالات متحده آمریکا، رشد قابل توجهی داشته و 38.9 درصد از سهم فروش اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده رشد سالانه 7.3 درصدی است. سهم این سیستم‌عامل در بریتانیای کبیر نیز با رشد 5.6 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیشترین میزان افزایش را در پنج کشور مهم اروپایی به خود اختصاص داده است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

در همین حال، سهم اندروید از فروش جهانیِ اسمارت‌فون‌ها علاوه بر ایالات متحده آمریکا در بریتانیا و اسپانیا نیز کاهش یافته؛ اما در چین رشد قابل توجهی داشته است. ویندوز در تمام بازارها با کاهش میزان فروش مواجه بوده و سهمی کمتر از 5 درصد را به خود اختصاص داده است.

ادامه افت سهم بازار iOS در مناطق شهری چین

طبق گزارش موسسه Kantar، پلتفرم iOS در این سه‌ماهه 12.4 درصد از سهم بازار را از آنِ خود ساخته است که کاهش 8.7 درصدی را نشان می‌‌‌‌دهد. در این بازه زمانی، سهم سالیانه این سیستم‌عامل از بازار چین همانند دوره‌های گذشته کاهش یافته و به کمترین میزان خود از سه‌ماهه دوم 2014 رسیده است. آیفون 7 با داشتن 3.8 درصد از سهم بازار، همچنان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون اپل در بازارهای شهری چین به شمار می‌رود.

در همین مدت، اندروید در مناطق شهری چین با داشتن 87.2 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند در جایگاه نخست قرار دارد که حاکی از رشد سالیانه 9.5 درصدی این سیستم‌عامل است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

یکی از دلایل عمده افزایش فروش اندروید، تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل هستند. در سه‌ماهه نخست 2017، هواوی با داشتن 36 درصد از سهم بازار پیشتاز است، Oppo که در سال 2016 حضور بسیار موفقی در بازار چین داشت، با داشتن 13 درصد از فروش در جایگاه دوم قرار دارد. این در حالی است که سامسونگ 5 درصد از فروش‌ها را به خود اختصاص داده و پس از شیائومی، میزو و Vivo در مکان ششم قرار گرفته است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

به گفته تامسن تیمپسون (Tamsin Timpson)مدیر بینش راهبردیKantar در بخش آسیا، نقطه قوت Oppo ناشی از –فروشگاه‌های فیزیکی این شرکت است که 86 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند آن را به خود اختصاص داده است. این امر در تقابل با دیگر برندها، به غیر از Vivo، قرار می‌گیرد که دست‌کم یک سوم فروش خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. مطابق گزارش Kantar، برندهای چینی در 5 کشور مهم اروپایی، آمریکای لاتین و هند رشد قابل توجهی داشته‌اند، اما در آمریکا در زمره سه برند پرفروش نبوده‌اند.

 

وضعیت سیستم‌عامل‌ها در پنج کشور مهم اروپایی

پژوهش‌های موسسه Kantar نشان می‌دهد که سهم بازار iOS در پنج کشور مهم اروپا موسوم به EU5 (بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) طی سه‌ماهه نخست 2017، با رشد سالانه 1.9 درصدی در مجموع 20.7 درصد بوده است. در همین حال، اندروید 76.3 درصد از فروش را در این فصل به خود اختصاص داده که تقریبا معادل سهم بازار این سیستم عامل در مدت مشابه سال گذشته است. گفتنی است سهم سیستم‌عامل ویندوز در پنج کشور مهم اروپایی به روند نزولی خود ادامه داده است.

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)مدیر واحد کسب‌وکار موسسه Kantar در اروپا، نکته قابل توجه، افزایش حضور برندهای چینی در محدوده EU5 نسبت به سال گذشته است که 22 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده‌اند. هواوی که دومین برند اندرویدی محبوب در فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا است، حضور خود را در بریتانیا نیز به منصه ظهور در آورده؛ امری که در میان فعالان بازار محل تردید بوده است. این شرکت چینی در سه‌ماهه نخست 2017، برابر با 6.3 درصد از فروش اسمارت‌فون‌ها را در بریتانیا از آنِ خود ساخته است که رکوردی برای آن محسوب می‌شود. به این ترتیب هواوی بعد از سامسونگ و سونی، سومین برند بزرگ اندرویدی در بازار بریتانیا به شمار می‌رود.

در سه‌ماهه نخست سال 2017، اندروید با کاهش 1.6 درصدی نسبت به سه‌ماهه مشابه سال گذشته، 57.2 درصد از سهم فروش بازار بریتانیا را در اختیار داشته است. iOS در بازار بریتانیا بسیار موفق عمل کرده و سهم بازار این پلتفرم با رشد سالانه 5.6 درصدی به 40.4 رسیده است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

فروش اندروید در فرانسه با رشد 1.3 درصدی به 75.6 درصد رسیده است. در همین حال، سهم سیستم‌عامل iOS از 20.0 درصد در سه‌ماهه منتهی به مارس 2016 به 22.4 درصد در دوره مشابه سال جاری میلادی افزایش یافته است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

سهم بازار اندروید در آلمان 1.6 درصد رشد داشته و از 76.1 در فصل نخست 2016 به 77.7 رسیده است. میزان فروش iOS نیز با رشد اندک 0.7 درصدی به 18.5 درصد رسیده است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

اندروید در ایتالیا هم با رشد مواجه بوده و سهم بازار آن از 78.3 درصد به 80.1 درصد رسیده است. در همین حال، میزان فروش سیستم‌عامل iOS نسبت به سه‌ماهه نخست 2016 تغییر چندانی نداشته و از 14.8 درصد به 14.9 درصد رسیده است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

با وجود پیشتاز بودن اندروید در بازار اسمارت‌فون‌های اسپانیا با داشتن 91.4 درصد از سهم بازار، فروش این پلتفرم 1.5 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. سهم بازار iOS در این سه‌ماهه با افزایش 1.7 درصدی به 8.1 درصد رسیده است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

رشد قابل توجه iOS در ایالات متحده آمریکا

آخرین داده‌های موسسه Kantar از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه نخست 2017 حاکی از تداوم رشد iOS در بازار آمریکا است که افزایش سالانه 7.3 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در همین حال، اندروید با افت 6.3 درصدی، 59.2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. کاهش سهم اندروید نسبت به زمان مشابه سال گذشته را می‌توان ناشی از کاهش فروش گوشی‌های اندرویدیِ دو شرکت سامسونگ و موتورولا دانست؛ شرکت‌هایی که به ترتیب عنوان بزرگ‌ترین و سومین برند مبتنی بر اندروید را در بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا به خود اختصاص داده‌اند.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Share Q1 2017

در این سه‌ماهه اپل 38.9 درصد از سهم بازار در آمریکا را در اختیار داشته است. پس از اپل، سامسونگ با 30 درصد و ال‌جی با 12 درصد از سهم بازار به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. میزان فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ در فصل نخست 2017 کاهش یافته است. به علاوه کاربران آمریکایی در انتظار عرضه گوشی گلکسی اس8 سامسونگ در 21 آوریل بوده‌اند و از این رو به گفته کارشناسان Kantar، نتایج ممکن است در سه‌ماهه دوم روندی معکوس داشته باشد.

کارشناسان Kantar پیش‌بینی کرده‌اند که سهم بازار سامسونگ با عرضه گلکسی اس8 و گلکسی اس8 پلاس در دوره‌های بعدی افزایش یابد. به علاوه مطابق این برآورد، اپل نیز پس از معرفی آیفون‌های جدید، میزان فروش خود را در سه‌ماهه آینده افزایش خواهد داد.

حال باید دید اسمارت‌فون‌های جدید سامسونگ می‌توانند خاطره مشکلاتی را که نوت7 برای این شرکت به وجود آورد، در ذهن کاربران کمرنگ کنند و با پیشی گرفتن از آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، در جایگاه پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌ها در ایالات متحده آمریکا قرار گیرند. 

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا