TrendForce : افزایش متوسط قیمت جهانی فروش اسمارت‌فون‌های چینی تا پایان سال 2017 به 2,000 یوان

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، ترندفورس TrendForce

واحد خبر mobile.ir : چندی است که بازار جهانی اسمارت‌فون با کندی رشد و شدت گرفتن رقابت مواجه شده است. به‌علاوه، افزایش اخیر در قیمت قطعات، شرایط بازار را دشوارتر نموده است. در این میان، نباید نقش کمپانی‌های چینی در تشدید رقابت بازار گوشی‌های هوشمند را نادیده گرفت. در همین راستا مؤسسه تحقیقاتی TrendsForce در روز سه‌شنبه 28 مارس 2017 (8 فروردین 1396) گزارشی را مبنی بر افزایش متوسط قیمت جهانی فروش اسمارت‌فون‌های چینی منتشر کرد. به گفته آوریل وو (Avril Wu)، از تحلیل‌گران این مؤسسه، از آنجا که برندهای چینی با کاهش چشمگیر حاشیه سود مواجه شده‌اند، مدتی است که اقدام به افزایش قیمت‌های خود نموده‌اند. TrendForce مستقیما به این نکته اشاره می‌کند که دیگر باید با اسمارت‌فون‌های پیشرفته با قیمت مقرون‌به‌صرفه خداحافظی کرد.

trendforce raising global average sales price of chinese branded smartphones

آوریل وو می‌گوید: «متوسط قیمت جهانی فروش اسمارت‌فون‌های با برند چینی طی سال 2016، در سطح حدود 1,700 یوان چین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا 247 دلار آمریکا) باقی ماند. انتظار می‌رود متوسط قیمت جهانی فروش اسمارت‌فون‌های با برند چینی تا پایان سال 2017، به حدود 2,000 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 290 دلار) افزایش یابد. سازندگان چینی اسمارت‌فون – که با هزینه‌های رو به بالا و فشار رقابتی فزاینده‌ای مواجهند – سرانجام از استراتژی موردعلاقه خود (فروش دیوایس‌های با مشخصات بالا، به قیمت‌هایی بسیار مقرون‌به‌صرفه) دست خواهند کشید.»

ابتدا در نیمه دوم سال 2016 بود که بسیاری از برندهای چینی، رویه خود در ارائه محصولات رده‌بالا با قیمت‌های پایین را متوقف کردند. این تغییر رویه، برای نخستین بار در دیوایس‌های پرچمداری چون P9 (محصول هواوی) و M6 (محصول Gionee) مشاهده و سپس با افزایش قیمت برندهای مقرون‌به‌صرفه‌تری نظیر شیائومی و میزو، آشکارتر شد.

به اعتقاد آوریل وو، افزایش قیمت برندهای چینی، آنها را در معرض خطر کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان قرار خواهد داد. از طرفی، از آنجا که بازار در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده، حفظ سودآوری به چالشی برای سازندگان چینی تبدیل شده است. لذا افزایش قیمت، برای برخی از برندهای چینی، آخرین تیر در ترکش به شمار رفته و نشان از تثبیت صنعت در آینده‌ای نه چندان دور دارد.

gionee m6

Gionee M6

افزایش قیمت قطعات – که اخیرا رخ داد – به فروشندگان دیوایس‌های اندرویدی به خصوص چینی‌ها آسیب وارد نمود

قیمت قطعات اصلی اسمارت‌فون از نیمه دوم سال 2016 رو به افزایش گذاشته و این روند مستقیما با افزایش قیمت دیوایس‌ها در ارتباط است. داده‌های TrendForce حاکی از آنند که قیمت پنل‌های مورد استفاده در صفحه‌ اسمارت‌فون‌ها، بیش از سه فصل متوالی است که با افزایش قیمت همراه بوده است. قیمت حافظه موبایل نیز از سه‌ماهه چهارم سال گذشته روند مشابهی را تجربه کرده و این افزایش قیمت به همین منوال ادامه خواهد داشت. سه‌ماهه نخست سال، به نوعی فصل رکود بوده و قاعدتا نباید مشکل چندانی در تأمین قطعات به وجود آید، اما در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، عرضه قطعات حافظه موبایل در بازار به اندازه کافی نبوده و علت این امر نیز به کمبود حافظه NAND Flash نسبت داده می‌شود (چندی پیش TrendForce در گزارش خود از بازار NAND Flash در سه‌ماهه پایانی 2016، به این نکته اشاره کرده بود). مخلص کلام اینکه انتظار می‌رود هزینه تولید اسمارت‌فون، همچنان بالا و بالاتر رود.

آوریل وو خاطر نشان کرد که افزایش اخیر در قیمت قطعات، در وهله اول تهدیدی است برای بیش از 30 برند چینی سازنده اسمارت‌فون‌های اندرویدی. عدم وجود مفهومی به نام "تمایز محصولات از هم" در بین سازندگان گوشی‌های اندرویدی چینی، موجب شده تا پدیده‌هایی چون قیمت‌گذاری‌های تهاجمی و ارائه قیمت‌های پایین‌تر از سوی رقبا در این رقابت عظیم، اجتناب‌ناپذیر شود. هرچند که قیمت قطعات در حال حاضر به‌قدری بالاست که باعث شده حاشیه سود محصولات – که به خودی خود پایین است – از این هم پایین‌تر رود.

بعید است کاهش ارزش واحد پولی به سود صادرات اسمارت‌فون‌های چینی باشد

از سه‌ماهه دوم سال 2016 به بعد، ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا همواره افزایش داشته و این موضوع – در کنار مسأله افزایش قیمت قطعات – سازندگان چینی اسمارت‌فون را تحت تأثیر قرار داده است. آوریل وو می‌گوید: «اکثر برندهای چینی اقدام به واردات پنل‌ و تراشه‌های نیمه‌رسانا کرده و لذا افزایش ارزش یوان [در برابر دلار] هزینه خرید را بیش از پیش بالا می‌برد. شایان ذکر است که تنها چند برند چینی بزرگ هستند که توانایی گسترش موفقیت‌آمیز کسب‌وکار خود به بازارهای خارج از چین را دارند.» به گفته وو، بسیاری از دیگر برندهای چینی با مشکلات مربوط به مالکیت معنوی روبرو هستند که مانع از فروش محصولات آنها در خارج از چین می‌شود. این مسأله، مزیت کاهش ارزش یوان در برابر دلار را نیز خنثی می‌کند.

هزینه‌های رو به رشد نیروی کار، مشکل عمده دیگری بر سر راه سازندگان چینی

نیروی کار بخش قابل‌توجهی از ساختار هزینه‌ای تولید اسمارت‌فون را تشکیل می‌دهد. اخیرا افزایش حقوق مهندسان و پرسنل فنی در هر دو بخش "تحقیق و توسعه" (R&D) و تولید، هزینه‌های زیادی را برای سازندگان چینی در بر داشته است. گفتنی است، چین همچنان با مسأله تورم داخلی دست به گریبان بوده و همین امر، افزایش دستمزدها در تمام بخش‌های صنعت را در پی خواهد داشت. این نیز چالش دیگری است بر سر سوددهی کمپانی‌های چینی تولیدکننده اسمارت‌فون.

trendforce raising global average sales price of chinese branded smartphones

تحولی بزرگ در صنعت اسمارت‌فون چین در پیش است

در مجموع، برندهای چینی به منظور افزایش حاشیه سود در کوتاه مدت، چاره‌ای جز بالا بردن قیمت‌ها ندارند. به گفته آوریل وو، بسیاری از این برندها در حال تبلیغ دیوایس‌های پرچمدار با نرخ افزوده بالا (Price Premium یا قیمت ارتقاء یافته یک کالا از سطح معمول به دلیل امکانات بیشتر) هستند. هرچه سهم دیوایس‌های پرچمدار در مجموع فروش این کمپانی‌ها بیشتر شود، متوسط قیمت فروش نیز بالاتر خواهد رفت.

به گفته آوریل وو، انتظار می‌رود حجم تولید مدل‌های رده پایین – که قیمت آنها زیر 1,000 یوان (حدود 145 دلار) است – به دلیل فشار ناشی از هزینه‌های تولید، کاهش یابد. وی به این موضوع نیز اشاره کرد که تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون، نمی‌توانند مثل گذشته، میزان عرضه خود را به طور پیوسته افزایش دهند. همچنین، شواهد و قرائن بیانگر آنند که در آینده، کمپانی‌های چینی بزرگ، برخی از برندهای چینی کوچک‌تر – که توانایی رقابت در این بازار ندارند – را خریداری خواهند کرد.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا