گزارش TrendForce از وضعیت بازار حافظه‌های NAND Flash در سه‌ماهه سوم 2016

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، حافظه ، اینتل Intel ، توشیبا Toshiba ، SK Hynix ، سامسونگ Samsung ، ترندفورس TrendForce

واحد خبر mobile.ir : طی چند سال اخیر بازار رایانه‌های شخصی به نوعی رکود دچار شده، به طوری که فروش سالانه PC همواره افت نموده و تنها نوت‌بوک‌های پیشرفته و دیوایس‌های 2-در-1 هستند که در این بازار از اوضاع نسبتا خوبی برخوردارند. اما با توجه به پیش‌بینی تحلیل‌گران از به ثبات رسیدن بازار PC طی چند سال آینده، می‌توان گفت اوضاع در حال دگرگونی است. یکی از علائم قوت گرفتن بازار رایانه‌های شخصی، وضعیت کمبود قطعه کنونی است که نشان از تقاضای بالا برای قطعات PC دارد. در وضعیت فعلی، حتی سازندگان نوت‌بوک نیز در تأمین قطعات مورد نیاز خود در مضیقه هستند، خواه این قطعات باتری باشد، یا نمایشگر و یا درایو SSD.

trendforce global nand flash market report q3 2016

اما اخیرا خبرگزاری Ctimes، به نقل از DRAMeXchange (از زیرمجموعه‌های مؤسسه تحقیقاتی TrendForce)، اعلام کرده که حافظه‌های NAND Flash، که در ساخت درایوهای SSD به کار می‌روند، به اندازه کافی در دسترس کمپانی‌های سازنده قرار ندارد. قیمت درایوهای SSD برای مدتی است که رو به کاهش گذاشته و این حافظه پرسرعت را به رقیبی سخت برای دیسک‌های گردان -- که کُندتر از SSD هستند -- تبدیل کرده است. اما اخیرا با توجه به اینکه تقاضا برای حافظه NAND Flash از عرضه آن بیشتر شده، قیمت‌گذاری درایوهای SSD نیز وارد چالشی جدید خواهد شد.

حافظه NAND Flash علاوه بر دنیای PC، در صنعت اسمارت‌فون نیز به کار می‌رود و همین مسأله می‌تواند افزایش در تقاضا و متعاقبا کمبود عرضه این قطعه را توجیه کند. به‌علاوه، گذار از NAND دوبعدی به NAND سه‌بعدی در صنعت نیز در کاهش ظرفیت تولید این قطعه بی‌تأثیر نبوده، هرچند که این گذار تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را تغییر دهد.

trendforce global nand flash market report q3 2016

بنابر گزارشی که در وب‌سایت اصلی TrendForce آمده، درآمد حاصل از فروش NAND Flash در سه‌ماهه سوم سال 2016، حدود 19.6 درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش، تقاضای قدرتمند برای محصولات مرتبط با NAND Flash از طرف سازندگان اسمارت‌فون از یک سو و گذار تکنولوژی از ساخت NAND دوبعدی به سمت تولید NAND سه‌بعدی از سوی دیگر، موجب شده تا خروجی کلی صنعت در این بخش کاهش یابد.

به گفته شان یانگ (Sean Yang)، مدیر تحقیقاتی DRAMeXchange، «با آغاز فصلی که در آن عرضه [حافظه NAND Flash] برای دیوایس‌های هدف به اوج می‌رسد، چشم‌انداز بازار NAND Flash برای سه‌ماهه چهارم 2016 حاکی از آن است که عرضه NAND Flash با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد بود. لذا قیمت‌های قراردادی برای بسیاری از محصولات NAND Flash، افزایش‌های بیشتری را شاهد خواهد بود، که [همین مسأله] به نوبه خود، درآمدها و حاشیه سودهای عملیاتیِ تأمین‌کنندگان را برای امسال به سقف‌های جدیدی می‌رساند.»

چکیده همه این سخنان، آن است که اگر برای ارتقای سیستم فعلی خود، قصد خرید یک درایو SSD دارید، بهتر است همین امروز اقدام کنید. انتظار می‌رود که قیمت‌ها در آینده نزدیک سیر صعودی خود را ادامه دهند؛ حداقل تا زمانی که تولید NAND سه بعدی فراگیر شده و بتواند قیمت‌ها را تعدیل کند، این روال ادامه خواهد داشت. پیامد دیگر این خبر آن است که در آستانه فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی، عرضه PC با محدودیت مواجه خواهد شد.

وضعیت کمپانی‌های تولیدکننده NAND Flash در سه‌ماهه سوم 2016

سامسونگ

به لطف تقاضای قدرتمند برای محصولاتی چون حافظه‌های پر ظرفیت eMMC و UFS از سوی سازندگان چینیِ اسمارت‌فون، سامسونگ توانست در سه ماهه اخیر رتبه نخست درآمد در بازار NAND Flash را همچنان حفظ کند. در بین سایر تأمین‌کنندگان این نوع حافظه، سامسونگ هم‌اکنون بیشترین سهم را از بازار محصولات حافظه‌های پر ظرفیت eMMC و UFS در اختیار دارد. همچنین، این کمپانی کره‌ای در بازار جهانی چیپ‌های ترکیبی حافظه یا eMCP نیز، یکه‌تاز است. ناگفته نماند، با توجه به قیمت‌های مناسب‌تر سامسونگ، عرضه درایوهای SSD ساخت این شرکت به سازمان‌ها و ارگان‌ها گسترش یافته است.

trendforce global nand flash market report q3 2016

عرضه حافظه‌های NAND Flash سامسونگ از لحاظ بیتی (به عنوان واحد حافظه) در سومین فصل از سال 2016، در مقایسه با فصل قبل از آن، 20 درصد افزایش داشته است. به همین ترتیب، درآمد این شرکت کره‌ای نیز از راه فروش حافظه‌های NAND Flash در سه‌ماهه اخیر با 20 درصد رشد همراه شد.

سامسونگ پیش‌بینی می‌کند درآمد حاصل از فروش این حافظه‌ها در سه ماهه چهارم، حتی از سه‌ماهه سوم نیز بهتر باشد، چرا که به دلیل افزایش فصلی در عرضه اسمارت‌فون، تقاضا برای محصولات eMMC ،UFS و eMCP به اوج خود در سال خواهد رسید. به‌علاوه، سامسونگ سهم خود از بازار درایوهای SSD -- چه در بخش مصرف‌کنندگان و چه در بخش سازمان‌ها و ارگان‌ها -- را افزایش خواهد داد.

SK Hynix

پس از سامسونگ، یک شرکت کره‌ای دیگر به نام SK Hynix دومین شرکت تولیدکننده حافظه در دنیا به شمار می‌رود. این شرکت نیز به لطف تقاضای سازندگان چینی اسمارت‌فون برای حافظه‌های eMMC و eMCP و همچنین انبار کردن قطعات، که به عرضه اسمارت‌فون‌های جدید مربوط می‌شود، در سه‌ماهه اخیر از وضعیت خوبی برخوردار بوده است. عرضه حافظه NAND Flash از لحاظ بیتی (به عنوان واحد حافظه) توسط این شرکت در سه‌ماهه اخیر، در مقایسه با سه‌ماهه دوم، حدود 12 درصد افزایش داشته و متوسط قیمت فروش چیپ‌های NAND Flash درSK Hynix در سه‌ماهه سوم، نیز حدود 7 درصد نسبت به فصل قبل از آن رشد کرده است. در نتیجه مجموع درآمد این شرکت از راه فروش حافظه‌های NAND Flash در سه‌ماهه اخیر، با رشدی معادل 20.3 درصد، به حدود 1.06 میلیارد دلار رسید.

trendforce global nand flash market report q3 2016

کمپانی SK Hynix در نظر دارد تا ظرفیت تولید حافظه NAND سه‌بعدی خود را قبل از اتمام سال 2016، به حدود 20 تا 30 هزار "قرص سیلیکونی" (یا در اصطلاح wafer) در ماه برساند. این کمپانی همچنین عرضه نسل سوم حافظه NAND Flash سه‌بعدی خود را از نخستین فصل سال 2017 آغاز خواهد کرد. ناگفته نماند، تعداد محدودی از نسل چهارم این حافظه‌ها نیز ممکن است تا نیمه دوم سال 2017، در برخی دیوایس‌ها به کار گرفته شود.

توشیبا

نتایج کسب‌وکار NAND Flash این کمپانی ژاپنی در سه‌ماهه سوم -- که برابر با سه‌ماهه دوم سال مالی 2016 این شرکت است -- نشان می‌دهد که رونق بازار جهانی NAND Flash باعث شده عرضه حافظه توشیبا براساس بیت (به عنوان واحد حافظه) در فصل اخیر نسبت به سه‌ماهه قبل از آن، با 15 درصد رشد همراه شود. به‌علاوه، متوسط قیمت فروش حافظه NAND Flash توشیبا طی این مدت، با شیب ملایم‌تری کاهش یافت، اما در مجموع، درآمد توشیبا از راه فروش حافظه NAND Flash در سه‌ماهه اخیر 17 درصد افزایش داشته است. در سه‌ماهه اخیر شاهد افزایش حاشیه سود عملیاتی توشیبا نیز بوده‌ایم که نشان از بهبود مستمر در کسب‌وکار NAND Flash توشیبا دارد.

trendforce global nand flash market report q3 2016

فناوری NAND Flash سه‌بعدی اینتل

از دیگر کمپانی‌های صاحب‌نام در عرصه تولید NAND Flash می‌توان به Western Digital، Micron و اینتل اشاره کرد. بد نیست بدانیم طی سه‌ماهه‌های دوم و سوم سال 2016، کسب و کار حافظه‌های NAND Flash اینتل براساس بیت (به عنوان واحد حافظه) 25 درصد افزایش یافت و درآمد این کمپانی از این راه نیز با 17 درصد رشد به 649 میلیون دلار رسید، اما با این وجود، فصل اخیر، سومین فصل متوالی بود که اینتل افت را تجربه می‌کرد.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا