گزارش TrendForce از حجم تولید اسمارت‌فون در سال 2016 - برندهای چینی در تعقیب سامسونگ و اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز پنجشنبه 26 ژانویه 2017 (7 بهمن 1395) گزارش خود را از حجم تولید جهانی اسمارت‌فون در سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، میزان تولید گوشی‌های هوشمند در سال 2016، با 4.7 درصد افزایش نسبت به سال 2015، در مجموع به 1.36 میلیارد دستگاه رسید. توقف تولید Galaxy Note7، یکی از علت‌هایی است که موجب شد تا حجم تولید اسمارت‌فون‌های سامسونگ نسبت به سال 2015، حدود 3.3 درصد افت داشته باشد، اما این عامل هم نتواست جایگاه نخست سامسونگ در بین تولیدکنندگان را متزلزل کند. اپل نیز مثل گذشته رتبه دوم تولید را در اختیاردارد. برندهای چینی هواوی، OPPO و Vivo نیز به‌ترتیب در مقام‌های سوم تا پنجم قرار می‌گیرند.

apple iphone 7 plus

بنا بر آنچه در گزارش اخیر TrendForce آمده، مجموع تولید برندهای چینی در سال 2016 بالغ بر 629 میلیون دستگاه اسمارت‌فون بوده است. این در حالی است که مجموع گوشی‌های هوشمند تولید‌شده توسط سامسونگ و اپل در سال 2016 برابر با 519 میلیون دستگاه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود برندهای چینی در سال 2017 حدود 50 درصد از بازار جهانی اسمارت‌فون را در اختیار داشته باشند که در این صورت، چالش بزرگ‌تری برای دیگر برندهای بین‌المللی محسوب خواهند شد.

افت سامسونگ برای دومین سال متوالی و ناکامی اپل در بر آوردن انتظارات

کمپانی سامسونگ سال 2016 را با دشواری‌هایی در بازار اسمارت‌فون سپری کرد و به دلیل پیامدهای منفی ناشی از انفجار باتری گلکسی نوت7، نتوانست به حجم عرضه‌ای که برای سال 2016 هدف‌گذاری کرده بود، دست یابد. سهم سامسونگ از بازار جهانی اسمارت‌فون طی 3 سال اخیر به شکل یکنواختی کاهش یافته، به طوری که این کمپانی در سال 2014 حدود 28 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، ولی این میزان در سال 2015 به 25 درصد و در سال 2016 به 23 درصد تنزل پیدا کرد.

به گفته TrendForce، رقابت شدید سامسونگ با برندهای چینی در تمام سطوح -- از اسمارت‌فون‌های پیشرفته گرفته تا گوشی‌های هوشمند میان‌رده و رده‌پایین -- علت اصلی کاهش سهم این کمپانی از بازار است. در نتیجه، حجم تولید اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سال 2016 نسبت به سال قبل 3.3 درصد کاهش داشته است. ناگفته نماند این دومین سال متوالی است که سامسونگ در حجم تولید سالانه اسمارت‌فون با افت مواجه می‌شود.

trendforce global smartphone production volume in 2016 report

سهم بازار برندهای تولید‌کننده اسمارت‌فون بر مبنای حجم تولید جهانی (مجموع به میلیون عدد)

با این وجود، سامسونگ موفق شد در پایان سال 2016 همچنان در رتبه نخست تولید اسمارت‌فون در جهان باقی بماند. شایان ذکر است که طبق پیش‌بینی TrendForce، کسب‌وکار اسمارت‌فون سامسونگ در سال 2017 مجددا با مشکلاتی گریبان‌گیر بوده و احتمالا در پایان سال جاری میلادی باز هم با افت سالانه حجم تولید مواجه خواهد شد.

حجم تولید گوشی‌های آیفون اپل در سال 2016 با افت 11.5 درصدی نسبت به سال 2015، به 209 میلیون دستگاه کاهش یافت. می‌توان گفت اقبال عمومی برای خرید آیفون 7 و 7 پلاس در سال 2016، در بهترین حالت ممکن، متوسط بوده، چرا که به اعتقاد TrendForce، این 2 مدل فاقد نوآوری‌های لازم برای جذب مشتری بودند. درست است که اپل در پایان سال 2016 با در اختیار داشتن 15.3 درصد از سهم بازار، همچنان رتبه دوم تولید اسمارت‌فون را از آن خود کرد، اما باید توجه داشت که فاصله این کمپانی با هواوی -- که در رتبه سوم قرار دارد -- تنها 5 درصد است.

سال 2017، دهمین سالگرد تولید آیفون بوده و به احتمال زیاد آیفونی که در این سال به بازار عرضه می‌شود، آیفون 8 نام می‌گیرد. به نظر می‌رسد اپل به این آیفون امید زیادی بسته و انتظار دارد عمده فروش آیفون در سال 2017 بر دوش این دیوایس باشد. گفتنی است آخرین پیش‌بینی‌های TrendForce، حاکی از آن است که حجم تولید آیفون در سال 2017 با رشدی تک‌رقمی همراه خواهد بود.

حجم تولید اسمارت‌فون‌های ال‌جی در سال 2016، آن‌طور که انتظار می‌رفت قابل توجه نبود، چرا که پرچمدار این کمپانی، G5، که در نیمه نخست سال ارائه شد، نتوانست مشتریان را به خود جلب کند. به‌علاوه، عملکرد ال‌جی در تولید اسمارت‌فون‌های رده‌پایین و میان‌رده نیز کم‌فروغ بوده است. درنتیجه ال‌جی تنها توانست حجم تولید گوشی‌های هوشمند خود را با 10 درصد افزایش سالانه به 75 میلیون دستگاه در سال 2016 برساند.

عملکرد قدرتمند برندهای چینی - هواوی، OPPO و Vivo به سامسونگ و اپل نزدیک‌تر شدند

سرمایه‌گذاری کلان هواوی در بخش تحقیق و توسعه (R&D)، به‌ویژه در HiSilicon (شرکت زیرمجموعه هواوی فعال در عرصه تولید چیپ‌ست)، ثمربخش بوده و این کمپانی از راه تولید پروسسورهای موبایلی و همچنین انباشتگی مالکیت‌های معنوی، سود خوبی کسب می‌کند. لذا برندهای چینی هم‌اکنون این قدرت را دارند که با ارائه محصولاتی قابل رقابت با رقبای بین‌المللی، به سایر بازارهای جهان ورود کنند. در عین حال، هواوی می‌تواند از بروز چالش‌های حقوقی مرتبط با آن دسته از پتنت‌های فناوری که به اسمش ثبت شده‌ نیز جلوگیری کند.

در حال حاضر، هواوی در تولید تمام اسمارت‌فون‌های پیشرفته خود از چیپ‌ست‌های Kirin -- محصول خود هواوی -- بهره برده ولی در تأمین چیپ‌ست‌های گوشی‌های میان‌رده و رده پایینش هنوز با کمپانی‌هایی چون مدیاتک و کوالکام همکاری می‌کند. همچنین هواوی موفق شده با کمپانی‌های بزرگ مخابراتی در سراسر جهان رابطه خوبی برقرار کند. هواوی -- که در سال 2015، حجم تولید اسمارت‌فون‌های خود را به بیش از 100 میلیون دستگاه در سال رسانده بود -- در سال 2016 نیز توانست میزان تولید گوشی‌های هوشمندش را با رشد سالانه 21.3 درصد، به رقم 131 میلیون دستگاه افزایش داده و جایگاه سوم خود را در رده‌بندی جهانی تثبیت کند.

trendforce global smartphone production volume in 2016 report

سهم بازار برندهای اسمارت‌فون چینی بر مبنای حجم تولید (مجموع به میلیون عدد)

OPPO و Vivo برندهای چینی هستند که در سال 2016 با اتکا به استراتژی‌های فروش موفقیت‌آمیز و تولید اسمارت‌فون‌هایی با مشخصات بالاتر، توانستند حضوری طوفانی در بازار داشته باشند. حجم تولید اسمارت‌فون‌های OPPO و Vivo در سال 2016، روی هم رفته بالغ بر 180 میلیون دستگاه بوده است. نکته جالب‌تر آنکه OPPO و Vivo در سال 2016، به ترتیب برندهای صاحب‌نام لنوو و شیائومی را کنار زده و جایگاه‌های چهارم و پنجم جهانی را از آن خود نمودند.

یکی از اتفاقاتی که به احتمال زیاد در اوایل سال 2017 به وقوع می‌پیوندد، بازگشت محصولات با برند نوکیا به بازار است. در ماه می سال گذشته، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت Foxconn -- به نام FIH Mobile -- برند نوکیا و کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های آن را از مایکروسافت خریداری نمود و همزمان، توافق‌هایی را در زمینه پتنت و کسب مجوز برند، با کمپانی HMD Global Oy به ثبت رساند. انتظار می‌رود نوکیا -- که با منابع گسترده شرکت Foxconn پشتیبانی می‌شود -- در ابتدای سال 2017 با تولید یک دیوایس جدید، شور و حال دیگری را در بازار ایجاد کند.  

منبع : TrendForce