پیش‌بینی IDC از بازار جهانی تبلت‌ها-احیای بازار جهانی تبلت‌ها تا سال 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقات فناوری و ارتباط بازار IDC در نخستین روز دسامبر سال جاری میلادی (11 آذر 1395) پیش‌بینی خود را از وضعیت عرضه جهانی تبلت‌ها به بازار تا انتهای سال 2016 و همچنین پیش‌بینی بازار تا سال 2020 منتشر کرد. این گزارش با در نظر گرفتن طراحی تبلت‌های تخت (slate) و تبدیل‌شونده (convertible) -- که با نام جداشونده (detachable) و هیبریدی نیز شناخته می‌شوند-- منتشر شده است. مطابق این گزارش پیش‌بینی می‌شود عرضه جهانی تبلت‌ها در سال 2016، با 12 درصد کاهش بالغ بر 182.3 میلیون عدد باشد. موسسه IDC در ادامه پیش‌بینی کرده است که بازار جهانی تبلت‌ها در سال 2018 میلادی رشد خود را از سر خواهد گرفت اما این رشد تک‌رقمی خواهد بود.

google pixel c

گوگل Pixel C

در عین حال تقاضا برای تبلت در بازارهای نوظهور روند نزولی خود را طی دو سال آینده ادامه خواهد داد. بنا بر تحلیل این موسسه رشد مجددی که در دو سال آینده در بازار تبلت اتفاق می‌افتد، به دلیل محبوبیت یافتن تبلت‌های تبدیل‌شونده در میان کاربران کامپیوترهای شخصی (PC) و جایگزینی با آنها است.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایلی در موسسه IDC، در این زمینه اعتقاد دارد که مزایای طراحی باریک و سبک همراه با صفحه لمسی، رشد بازار تبلت‌های جداشونده را تقویت می‌کند اما در عین حال، با افزایش محبوبیت نوت‌بوک‌های تبدیل‌شونده و باریک بخش بیشتری از بازار کامپیوترهای شخصی به این محصولات اختصاص خواهد یافت. از دید او، این امر تغییری خوشایند برای فروشندگان است چراکه انتظار می‌رود متوسط قیمت فروش نوت‌بوک‌ها و تبلت‌ها در کوتاه مدت افزایش پیدا کند.

از لحاظ جغرافیایی، عرضه تبلت در بازارهای نوظهوری همچون آسیا/اقیانوسیه، آمریکای لاتین، خاور میانه، آفریقا و اروپای شرقی و مرکزی تا سال 2018 به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و پس از آن روند ثابتی خواهد داشت.

idc worldwide tablet shipments forecast in 2016 and 2020

پیش‌بینی عرضه تبلت در سه‌ماهه سوم سال 2016 (تعداد به میلبیون عدد)

اگرچه پیش‌بینی می‌شود این بازارها در بخش ابزارهای جداشونده رشد داشته باشند اما با کاهش نامتناسب در فروش تبلت‌های تخت هیچ رشد مطمئنی تا سال 2020 به چشم نخواهد خورد. در همین حال پیش‌بینی می‌شود که در بازارهای توسعه‌یافته و متعادلی چون ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کانادا و اروپای غربی به سبب رشد نسبی تبلت‌های جداشونده، کاهش فروش تبلت‌های تخت تا سال 2020 جبران خواهد شد و این بازارها رشد مثبت تک‌رقمی را تجربه خواهند کرد.

به عقیده ژان فلیپ بوشار (Jean Philippe Bouchard)، مدیر تحقیقات IDC در بخش تبلت، هر چند که گردش بازار به سوی ابزارهای جداشونده اجتناب‌ناپذیر است، اما محصولات خاص‌تری مانند سری Kindle Fire از آمازون ثابت کرده‌اند که بازار می‌تواند خود را با چنین طراحی تطبیق دهد. چراکه تبلت‌های تخت با قیمت بسیار پایین و اکوسیستم روبه‌رشد در زمینه‌هایی مانند اینترنت اشیا همراهی می‌شوند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که میزان عرضه این محصولات با احتساب دو برابر بودن حجم فروش در مقایسه با تبلت‌های جداشونده، در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۲۴ میلیون دستگاه خواهد بود.

amazon fire hd 8

بنا بر اعلام IDC، تبلت‌هایی با صفحه‌نمایش کوچک (از 7 تا 9 اینچ) با 59.9 درصد، بیشترین عرضه را در سال 2015 میلادی داشتند و پیش‌بینی شده بود که میزان عرضه آنها در سال 2016 با کاهشی 3.5 درصدی به 56.4 درصد برسد. براساس پیش‌بینی IDC این رقم تا سال 2020 میلادی به 39.7 درصد خواهد رسید.

idc worldwide tablet shipments forecast in 2016 and 2020

پیش‌بینی سهم بازار تبلت‌‌ها بر اساس سایز صفحه‌نمایش در سال‌های 2015 تا 2020

تبلت‌هایی با صفحه‌نمایش متوسط (از 9 تا 13 اینچ) 39.8 درصد از عرضه را در سال 2015 به خود اختصاص دادند و IDC پیش‌بینی کرده بود که این درصد در سال 2016 به 43.1 درصد کاهش یابد. مطابق اعلام IDC عرضه تبلت‌هایی با اندازه مذکور تا سال 2020 میلادی افزایش خواهد یافت و به 58.2 درصد خواهد رسید.

تبلت‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ (از 13 تا 16 اینچ)، 0.3 درصد از عرضه جهانی را در سال 2015 در اختیار داشتند که مطابق پیش‌بینی IDC این میزان با رشد اندک در سال 2016 به 0.5 درصد و تا سال 2020 به 2.1 درصد خواهد رسید.

البته با وجود قدمت و دقت موسسه IDC، باید به خاطر داشت که چنین پیش‌بینی‌هایی، به ویژه در بازه‌های زمانی بلند‌مدت، تنها به صورت نسبی قابل اتکا هستند. به طور مثال، مشکلاتی که برای کمپانی سامسونگ و فروش محصولات آن به وجود آمد قابل پیش‌بینی نبود و به صورت مشابه، وقایع و رویدادهای آتی را نیز نمی‌توان به دقت برآورد کرد. با این وجود، چنین پیش‌بینی‌هایی با ارائه تصویری کلان از مسیر حرکت بازار، صرف‌نظر از عوامل غیرقابل کنترل، به تولیدکنندگان و فعالان بازار در تعیین جهت تولید و تدوین استراتژی‌های متناسب یاری می‌رساند.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا