گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند کشور چین در سه‌ماهه دوم 2016- درخشش OPPO

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 15 آگوست 2016 (25 مرداد 1395) مطابق معمول هر سه‌ماهه گزارش خود را از بازار گوشی‌های هوشمند کشور چین منتشر کرد.

براساس این گزارش، سه برند هواوی، OPPO و Vivo در مجموع 47 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند چین را در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ در اختیار داشته‌اند. سهم بازار این سه شرکت افزایش اندکی را در مقایسه با سال 2015 و سه‌ماهه نخست سال 2016 میلادی نشان می دهد که در آنها سهم بازار سه برند برتر به ترتیب بازه زمانی 43 و 45 درصد بوده است.

کشور چین با توجه به جمعیت بالا معمولا در مرکز توجه بازار گوشی‌های هوشمند جهان قرار دارد و تولیدکنندگان می‌کوشند سهم بیشتری از این بازار را تصاحب کنند و فروش خود را افزایش دهند؛ در نتیجه رکود اقتصادی حاکم بر این کشور عملکرد اغلب کمپانی‌های فعال در بازار اسمارت‌فون‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امری که در اغلب گزارشات مالی (ارائه‌شده توسط شرکت‌ها) و اسناد تحقیقاتی به وضوح قابل مشاهده است. هر چند این تأثیر بر تمام شرکت‌ها یکسان نبوده است و برخی از تولیدکنندگان چینی از شرایط جدید به سود خود بهره برده‌اند.

idc china smartphone report q2 2016

پنج شرکت برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در چین در سه ماهه دوم سال 2016

آمار موسسه IDC نشان می‌دهد که از میان پنج تولیدکننده گوشی هوشمند در چین در سه‌ماهه دوم 2016، هواوی با عرضه 19.1 میلیون گوشی هوشمند به بازار و در اختیار داشتن 17.2 درصد از سهم بازار در جایگاه نخست قرار دارد. میزان عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی به بازار چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.2 رشد را تجربه کرده است. گوشی‌های هوشمند OPPO با در دست داشتن 16.2 درصد از سهم بازار بعد از هواوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل توجه درباره گوشی‌های OPPO آن است که نرخ ورود به بازار این محصولات نسبت به فصل دوم سال گذشته 124.1 درصد رشد داشته است که افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود. vivo با در اختیار داشتن 13.2 درصد از سهم بازار و عرضه 14.7 میلیون گوشی در مکان سوم قرار دارد و 74.7 درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. البته پیش از این نیز موسسه تحقیقاتی TrendForce از رشد قابل توجه دو برند OPPo و vivo در چین خبر داده بود.

Vivo x7 plus

vivo X7 Plus

در این میان شرکت شیائومی-- که به اپل چین معروف است-- در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی شاهد رکود قابل توجهی بوده است. این شرکت با عرضه 10.5 میلیون گوشی و در اختیار داشتن 9.5 درصد از سهم بازار جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. رقمی که مطابق گزارش IDC کاهش 38.4 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

Xiaomi Mi Max

شیائومی Mi Max

پژوهش‌های کارشناسان IDC و نتایج منتشرشده در گزارش اخیر این موسسه همنوا با گزارش مالی کمپانی اپل در سه‌ماهه دوم 2016 رکود نسبی فروش محصولات اپل را در چین تأیید می‌کند. چنان‌که این کمپانی با سهم بازاری معادل 7.8 درصد رتبه پنجم را در بازار اسمارت‌فون‌های چین به خود اختصاص داده است. رقمی که کاهش 31.7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این رکود به نحوی است که حتی عرضه محصول جدید اپل یعنی آیفون SE نیز نتوانسته است به مانند گذشته در جایگاه یک پدیده در بازار چین قرار گیرد. به گفته پژوهشگران موسسه IDC علاقه مصرف‌کنندگان به گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ در حال افزایش است و در فصل دوم 2016، نزدیک به 90 درصد از گوشی‌های عرضه‌شده در چین صفحه نمایش 5 اینچی و بزرگتر داشته‌اند. از این رو، گوشی 4 اینچی اپل قادر به جلب نظر مشتریان بالقوه نبوده است.

apple iphone se

اپل آیفون SE

به گفته Xiaohan Tay، تحلیلگر ارشد بازار در بخش آسیا و اقیانوسیه در موسسه IDC، موفقیت سه کمپانی هواوی، OPPO و vivo را می‌توان ناشی از تلاش‌های هماهنگ این سه کمپانی برای ساخت و تقویت جایگاه برند، بازاریابی قوی آنها برای جذب مصرف‌کنندگان و تمرکز بر تنوع و تمایز محصولات دانست.

بنا بر پژوهش‌های صورت گرفته توسط موسسه IDC، موفقیت این سه برند در بازار چین طی این سه‌ماهه را می‌توان ناشی از چند عامل دانست. عواملی که از میان آنها می‌توان به تقویت شبکه فروش فیزیکی یا اصطلاحا آفلاین به ویژه در شهرهای کوچک‌تر چین، تأکید تبلیغاتی بر یک فناوری کلیدی و استفاده از افراد مشهور برای تبلیغ گوشی‌های خود اشاره کرد. به طور مثال سیاست بازاریابی دو تولیدکننده برتر فصل دوم 2016 یعنی هواوی و OPPO، بر یک یا دو ویژگی کلیدی مبتنی است. این ویژگی‌ها در گوشی‌های هوشمند OPPO روی فناوری شارژ سریع و ویژگی‌های جالب توجه دوربین اصلی و ثانویه در مدل R9 این برند تکیه دارد. چنان‌که معروف‌ترین تبلیغ این کمپانی با عبارت «با 5 دقیقه شارژ 2 ساعت با گوشی صحبت کنید» صورت می‌گیرد. هواوی نیز با ارائه مدل P9 که به یکی از محصولات کلیدی این شرکت در سه‌ماهه دوم بدل شده است، می‌کوشد مشتریان را با نمایش قابلیت‌های دو دوربین 12 مگاپیکسلی و لنز محصول شرکت لایکا به خرید محصولات خود برانگیزد.

oppo r9

OPPO R9

این برندها با استفاده از چنین راهبردهای بازاریابی در تثبیت و بهبود جایگاه خود در سه‌ماهه دوم 2016 موفق‌تر عمل کرده‌اند. راهبردهایی که در عملکرد شرکت شیائومی کمتر به چشم می‌خورد و روی فروش محصولات این کمپانی تاثیر گذاشته است.‌ البته شیائومی در فروش آنلاین گوشی‌های هوشمند پیشگام بوده است و دیگر تولیدکنندگان به تقلید از این کمپانی برند آنلاین خود را ایجاد کردند. با این وجود، رقابت فشرده، بازبینی دائمی شیوه‌های بازاریابی و فروش را ضروری می‌سازد، امری که در ماه‌های اخیر توسط شیائومی نادیده گرفته است.

البته متخصصان IDC درباره آثار بلند مدت این شیوه‌ها با اطمینان اظهار نظر نکرده‌اند. چنان‌که Xiaohan Tay بر این باور است که هرچند به کارگیری افراد مشهور برای تبلیغ محصولات ممکن است در کوتاه‌مدت باعث افزایش فروش گوشی‌های هوشمند شود، اما به تنهایی قادر نیست نرخ فروش را در درازمدت تضمین نماید.

این آمارها ممکن است در هفته‌های آتی تغییر کند چرا که بسیاری از تحلیلگران تغییرات ماه سپتامبر و عرضه مدل جدید آیفون را انتظار می‌کشند. محصولی که ممکن است ترکیب بازار و سهم هر یک از کمپانی‌ها را در گزارش‌های بعدی تغییر دهد. 

منبع : IDC