پیش‌بینی TrendForce از بازار اسمارت‌فون تا پایان سال 2016 - خیزش OPPO و Vivo در چین

نمایش خبر

تاریخ : 1395/4/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، گوشی هوشمند Smartphone ، ایسوس Asus ، اچ تی سی HTC ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir :  مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز پنج‌شنبه 30 ژوئن 2016 (10 تیر 1395) پیش‌بینی خود را از بازار اسمارت‌فون‌ها تا پایان سال 2016 منتشر نمود. طبق این گزارش، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی انتظار می‌رود عواملی نظیر تاثیرات فصل ارائه حداکثری اسمارت‌فون، سوبسیدهای اپراتورهای مخابراتی در چین و فروش مربوط به فصل بازگشایی مدارس، موجب به حداکثر رسیدن حجم تولید اسمارت‌فون در سراسر جهان شود. این افزایش تقاضا به نوبه خود محرکی خواهد بود برای بازار قطعات اسمارت‌فون و در نتیجه ممکن است سازندگان در تأمین قطعاتی مانند حافظه، پنل‌ها، پردازشگرهای موبایلی و دیگر قطعات کلیدی دچار مشکل شوند. آخرین گزارش TrendForce حاکی از آن است که برندهای چینی -- با دست‌یابی به متوسط رشد سالانه 11 درصد -- شاهد افزایش چشمگیری در حجم تولید اسمارت‌فون در سال 2016 خواهند بود. برندهای هواوی، OPPO و Vivo در سال جاری میلادی بازار خوبی خواهند داشت. همچنین انتظار می‌رود برند نوظهور LeEco -- که سال گذشته توانست به سرعت خود را مطرح کند -- تا پایان سال 2016 حجم تولید قابل قبولی داشته باشد.

آوریل وو (Avril Wu)، تحلیل‌گر TrendForce در حوزه اسمارت‌فون، در توصیف بازار چین می‌گوید: «بازار چین همواره در حال تغییر است. چرخه عمر کوتاه محصولات و رقابت شدید باعث شده تا رتبه‌بندی حجم تولید اسمارت‌فون [در این کشور ثابت نبوده و] همواره بین چند برند داخلی جابجا شود. در سال 2014 لنوو و شیائومی یکه‌تازان عرصه اسمارت‌فون در چین بودند، اما پس از آن هواوی، با تولید بیش از 100 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سال، به برند داخلی شماره 1 چین در سال 2015 تبدیل شد. امسال به هر روی برندهای OPPO و Vivo در کانون توجه بازار داخل قرار گرفته‌اند.»

TrendForce report smartphone Production Volume in 2016

حجم تولید 5 برند چینی عمده سازنده اسمارت فون در سال‌های 2015 و 2016

هواوی توانست از منظر حجم تولید به برترین برند چین در سال 2015 تبدیل شود، اما پس از آن عملکرد این کمپانی کمی رو به کندی گذاشته است. Huawei P9، پرچمدار جدید این کمپانی، به دوربین‌های دوگانه‌ای مجهز است که هواوی برای ساخت آنها با شرکت معتبر آلمانی لایکا (Leica) وارد همکاری شده، اما علی‌رغم این ویژگی کم‌نظیر، گوشی P9 نتوانست به فروشی که هواوی در نیمه نخست سال 2016 پیش‌بینی می‌کرد دست یابد. این در حالی است که پرچمدارهای OPPO و Vivo، که تقریبا همزمان با P9 به بازار عرضه شدند، به‌لطف طراحی‌ جذاب و برخورداری از شارژ سریع، با استقبال خوب کاربران همراه شده‌اند. انتظار می‌رود حجم تولید پرچمدارهای OPPO و Vivo تا پایان سال جاری میلادی روند صعودی خود را حفظ کند. مؤسسه TrendForce، بر اساس آخرین داده‌ها، پیش‌بینی خود از حجم تولید گوشی‌های هواوی در سال 2016 را به 119 میلیون دستگاه کاهش داده، اما این رقم باز هم رشد سالانه 10.2 درصدی را برای این کمپانی به همراه خواهد داشت. در مقابل، TrendForce برآورد خود از حجم تولید اسمارت‌فون‌های OPPO و Vivo را به ترتیب تا 78 و 66 میلیون دستگاه در سال افزایش داده که در این صورت رشد سالانه این دو برند از 40 درصد فراتر خواهد رفت (OPPO تا 59.2 درصد و Vivo تا 40.4 درصد).

LeEco نیز دیگر برند چینی است که اخیرا و به‌سرعت توانسته خود را ارتقا داده و توجه بازار اسمارت‌فون‌ها را به خود جلب کند. LeEco، که توسط یک شرکت مادر فعال در عرصه گردش پولی و محتوای ویدئویی پشتیبانی می‌شود، کسب‌وکار خود را به شکلی جدی به سمت تولید دیوایس‌های سخت‌افزاری مختلف (از دستگاه‌های تلویزیونی قابل اتصال به اینترنت گرفته تا اسمارت‌فون‌ها) گسترش داده است. حجم تولید اسمارت‌فون توسط شرکت LeEco در سال گذشته به 5 میلیون دستگاه رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری میلادی به بیش از 20 میلیون دستگاه بالغ شود؛ این بدان معناست که کمپانی LeEco در پایان سال 2016 به نرخ رشد سالانه 300 درصد دست خواهد یافت. نکته دیگر آنکه LeEco هم‌اکنون بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت Coolpad (دیگر سازنده چینی اسمارت‌فون) به شمار می‌رود. پس از اینکه قرارداد بین دو شرکت نهایی شود، دیوایس‌های ساخت LeEco -- که در حال حاضر تنها به شکل آنلاین به فروش می‌روند -- در خرده‌فروشی‌های فیزیکی Coolpad نیز به فروش خواهند رسید. مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، با نگاهی به سال 2017، پیش‌بینی می‌کند که شرکت LeEco افزایش چشمگیر دیگری را در حجم تولید سالانه خود تجربه کند.

Le Eco Le Max2

اسمارت فون LeEco Le Max2

در میان برندهای تایوانی، ASUS -- از زمانی که 3 سال پیش با عرضه دیوایس‌های مقرون به صرفه وارد بازار شد -- پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. کمپانی ASUS، با استناد به اینکه تراشه‌های کوالکام در مقایسه با اینتل از قابلیت‌های بهتری برخوردار بوده و حرارت کمتری از خود ساطع می‌کنند، در سال جاری میلادی تصمیم گرفت به منظور ارتقای فروش محصولاتش، بیشتر دیوایس‌های خود را به پروسسورهای موبایلی ساخت شرکت کوالکام مجهز نماید. در حال حاضر ASUS سردمدار برندهای تایوانی بوده و پیش‌بینی می‌شود حجم تولید این کمپانی در سال 2016 به 21.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون برسد. گفتنی است این رقم در مقایسه با 16 میلیون اسمارت‌فونی که ASUS در سال 2015 تولید کرده بود، نشان از رشد 34 درصدی این شرکت در عرصه گوشی‌های هوشمند دارد.

TrendForce report smartphone Production Volume in 2016

حجم تولید ایسوس و HTC در سال‌های 2015 و 2016

دیگر برند نام‌آشنای تایوانی، HTC، مدتی است که روی هدست‌های واقعیت مجازی تمرکز کرده و تولیدات خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای به این سمت سوق داده است. البته بررسی سبد محصولات این کمپانی نشان می‌دهد که تولید اسمارت‌فون همچنان کسب‌وکار اصلی این شرکت محسوب می‌شود. رقابت شدید از سوی برندهای چینی باعث شده تا حجم تولید گوشی HTC 10، جدیدترین پرچمدار این شرکت، تنها در حدود 1 میلیون دستگاه برآورد شود. در نتیجه قرارداد بین HTC و گوگل برای ساخت نسل بعدی نکسوس، در نیمه دوم سال 2016 شاهد تولید اسمارت‌فون‌های بیشتری توسط HTC خواهیم بود. البته با تمام این اوصاف، بعید است حجم تولید اسمارت‌فون توسط HTC در سال جاری میلادی از 13 میلیون دستگاه در سال فراتر رود، که در این صورت در مقایسه با میزان تولید این کمپانی در سال 2015 (حدود 18 میلیون دستگاه) 27 درصد افت خواهد داشت. ناگفته نماند که تعداد دیوایس‌های تولید شده، الزاما با دیوایس‌های فروخته شده برابر نیست، ولی تا حد زیادی خط مشی یک شرکت را مشخص می‌کند. با این حال حتی اگر این شرکت تایوانی موفق شود تمام HTC 10های تولید شده را (که حدود 1 میلیون دستگاه برآورد شده) به فروش برساند، این امر باز هم برای HTC به عنوان یک شکست تلقی خواهد شد.

یافته‌های تحلیل TrendForce حاکی از آن است که اگر یک کمپانی بخواهد در پایان سال 2016 بین 10 سازنده برتر اسمارت‌فون (از لحاظ تعداد) قرار بگیرد، بایستی حجم تولید خود را حداقل به 40 میلیون دستگاه در سال برساند. از این رو احتمال آنکه HTC بتواند به زودی به جایگاه پرفروغ خود در گذشته بازگردد، بسیار ضعیف است.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا