گزارش TrendForce از عرضه جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2015: رشد 9.1 درصدی نسبت به سه ماهه دوم

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/7/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir :  بسیاری از تولیدکنندگان اسمارت‌فون پیش از رونمایی اپل از iPhone 6S، پرچم‌دارهای نسل آینده خود را در ماه سپتامبر معرفی کردند، که در این میان می‌توان به Note5 محصول سامسونگ، Mate S هواوی و رده اسمارت‌فون‌های Sony Z5 اشاره کرد. همین عامل باعث می‌شود تا عمده شتاب رشد در بازار اسمارت‌فون‌ها، امسال در سه‌ماهه سوم متمرکز شود.

مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز 14 اکتبر 2015 (22 مهر 1394) گزارشی را درباره میزان عرضه جهانی اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، عرضه جهانی اسمارت‌فون‌ها در فصل اخیر با 9.1 درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه دوم، به 332 میلیون دستگاه بالغ شده و در این میان سامسونگ با کسب 24.6 درصد از سهم بازار، مثل گذشته، همچنان عنوان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون از لحاظ تعداد دستگاه‌های عرضه شده به بازار را در اختیار داشته و پس از آن، کمپانی‌های اپل و هواوی به ترتیب با 13.7 و 8.4 درصد، در رتبه‌های دوم و سوم جای دارند. شیائومی و لنوو نیز هر کدام 5.7 درصد در این عرضه جهانی سهم داشته و در مکان‌های بعدی قرار می‌گیرند.

TrendForce Reports Third-Quarter Global Smartphone Shipments

5  برند برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2015 و سه‌ماهه دوم سال 2015

آوریل وو (Avril Wu)، تحلیلگر TrendForce، معتقد است با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر کاهش سرعت رشد اقتصاد جهان در نیمه دوم سال 2015، انتظار می‌رود عرضه گوشی‌های هوشمند تا نیمه سال 2016 همچنان ضعیف بماند. برآوردهای اخیر TrendForce نشان می‌دهد عرضه جهانی اسمارت‌فون‌ها در سال 2015، رشد 9.3 درصدی را تجربه خواهد کرد ولی پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 این رقم به 7.7 درصد کاهش یابد. از آنجا که بازارهای توسعه یافته تقریبا اشباع شده‌اند، بازارهای نوظهور مانند جنوب‌شرق آسیا و هند هم‌اکنون به میدان نبرد اصلی تولیدکنندگان اسمارت‌فون تبدیل شده است. از طرفی این رقابت فزاینده به معنی آن خواهد بود که با وجود ثبات میزان عرضه، شاهد کاهش سوددهی سازندگان اسمارت‌فون خواهیم بود و این مسأله‌ای است که اکثر سازندگان در آینده نزدیک با آن دست به گریبان خواهند بود.

سامسونگ، که نزدیک به 25 درصد از کل اسمارت‌فون‌های عرضه شده در سه‌ماهه سوم را به خود اختصاص داده، همچون گذشته در رتبه نخست جای دارد، ولی طبق برآوردها میزان عرضه Galaxy S6 و به طور کلی دیوایس‌های سری S در سال 2015 به 40 میلیون دستگاه کاهش یافته است. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، چیزی حدود 10 میلیون دستگاه Note5 (جدیدترین پرچمدار سامسونگ) وارد بازار شود. البته نباید از این نکته غافل بود که سامسونگ سهم به‌سزایی از بازار گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده را از دست داده و در این بخش قافیه را به رقبای چینی باخته است. از این رو TrendForce پیش‌بینی می‌کند که سامسونگ در سال 2015 برای اولین بار در تاریخ این شرکت شاهد افت سالانه در میزان عرضه اسمارت‌فون به بازار باشد، که طبق برآورد TrendForce این افت سالانه در حدود 1 درصد بوده و رقم دستگاه‌های عرضه‌شده این شرکت در سال 2015 را به 323.5 میلیون خواهد رساند.

Samsung Galaxy S6

سامسونگ گلکسی S6 edge

گوشی هوشمند iPhone 6S، که طبق برنامه در سپتامبر 2015 وارد بازار شد، به لطف فناوری لمس سه‌بعدی (3D Touch) و رنگ منحصر‌به‌فرد صورتی‌طلایی (rose gold)، مشتریان زیادی را به سوی خود جذب کرده است. با این وجود، شاید دست‌یابی به موفقیت باورنکردنی iPhone 6 در دیوایس‌های عرضه شده به بازار، برای اسمارت‌فون جدید iPhone 6S کمی سخت باشد، چرا که تفاوت ظاهری بین این دو دستگاه آنقدر نیست که مشتریان را به سمت آیفون جدیدتر بکشاند. از نگاه Wu، تحلیلگر TrendForce آنچه به ارتقا تعداد دیوایس‌های به بازار عرضه شده اپل در سال جاری کمک خواهد کرد آیفون‌های بزرگ‌تر (سری Plus) خواهد بود. طبق تحلیل TrendForce، تعداد آیفون‌های عرضه شده به بازار از طرف اپل در سال 2015 به حدود 223.7 میلیون دستگاه خواهد رسید و با این حساب رشد سالانه عرضه آیفون به بازار در سال جاری میلادی بالغ بر 16 درصد خواهد شد.

کمپانی ال‌جی تصمیم گرفت در گوشی هوشمند LG V10، پرچمدار جدید خود، به جای استفاده از چیپ‌ست اسنپدراگون 810، همچنان از مدل 6 هسته‌ای این رده یعنی اسنپدراگون 808 بهره گیرد و در عوض RAM دستگاه را به 4 گیگابایت افزایش دهد. البته ویژگی بارزی که V10 را از سایر اسمارت‌فون‌ها متمایز می‌کند، وجود یک صفحه نمایش لمسی کوچک (به قطر 2.1 اینچ) در بالای نمایشگر اصلی است که وظیفه نمایش نوتیفیکیشن‌ها و برخی موارد دیگر را برعهده خواهد داشت. حال اینکه این امکان جالب تا چه حد در فروش LG V10 مؤثر خواهد بود را باید پس از بررسی میزان عرضه این دستگاه در سه‌ماهه چهارم مشخص کرد. مؤسسه TrendForce رقم رشد سالانه عرضه اسمارت‌فون‌های ال‌جی در سال 2015 را حدود 8 درصد پیش‌بینی کرده است.

LG V10

ال‌جی V10

میزان عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در سه‌ماهه سوم سال 2015 فراتر از حد انتظار بوده به طوری که این شرکت نه تنها به هدف از پیش تعیین شده خود (عرضه 100 میلیون دستگاه اسمارت‌فون به بازار در سال 2015) دست یافته، بلکه تا پایان سال جاری میلادی ممکن است این رقم را به 110 میلیون دستگاه نیز برساند. گوشی Mate S -- که در ماه سپتامبر و زودتر از iPhone 6S رونمایی شد -- اولین اسمارت‌فونی بود که به فناوری Force Touch مجهز می‌شد. هم‌چنین این گوشی از لحاظ قیمت در رده‌های بالا قرار گرفته و همه این نکات نشان از آن دارد که هواوی قصد دارد خود را به عنوان یک برند باکیفیت جهانی مطرح کند. بر اساس برآورد TrendForce، میزان عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در سال 2015 به رشد سالانه 40 درصدی خواهد رسید.

Huawei Mate S

هواوی Mate S

کمپانی چینی شیائومی قصد داشت با تولید گوشی‌های گران‌قیمت سری Mi Note به رده‌های بالای بازار ورود کند که البته این تلاش ناکام ماند و انتظار می‌رود شیائومی در نیمه دوم سال 2015، روند تولید و فروش دیوایس‌های مقرون به صرفه‌ای نظیر Redmi Note 2 و Mi 4c را ادامه دهد. تحلیل TrendForce حاکی از آن است که شیائومی نمی‌تواند به هدف از پیش‌تعیین‌شده خود (عرضه 100 میلیون دستگاه اسمارت‌فون به بازار در سال 2015) برسد. البته به لطف تولید انبوه اسمارت‌فون‌های با قیمت مناسب و مقرون به صرفه، انتظار می‌رود عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی در سال جاری میلادی با 14.6 درصد رشد سالانه همراه شود.

گوشی‌های هوشمند لنوو در مقایسه با محصولات دیگر رقبا چندان قابل توجه نبوده و از این رو گمان می‌رود حجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده توسط لنوو تا پایان سال جاری میلادی به 70 میلیون دستگاه برسد. البته کمپانی لنوو در حال حاضر با ادغام بخش موبایل خود در مجموعه موتورولا موبیلیتی در مرحله تغییر ساختار به سر می‌برد که همین امر فرصتی را برای این شرکت فراهم خواهد کرد که در سال آینده کسب‌وکار تولید اسمارت‌فون را از نو آغاز کند.

TrendForce Reports Third-Quarter Global Smartphone Shipments

5  برند برتر چیتی عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2015 و سه‌ماهه دوم سال 2015

آوریل وو در پایان این گزارش می‌افزاید: «هواوی اولین برند چینی اسمارت‌فون است که موفق شده حجم عرضه سالانه خود را به 100 میلیون دستگاه برساند، ولی به احتمال زیاد هواوی تنها تولیدکننده چینی نخواهد بود که امسال به چنین دستاوردی نائل آمده است. حجم اسمارت‌فون‌های به بازار وارد شده توسط دو برند چینی Oppo و Vivo نیز ممکن است به تعداد 100 میلیون دستگاه در سال برسد.» علت اینکه تحلیلگر TrendForce میزان عرضه گوشی‌های این دو برند را با هم محاسبه نموده این است که هر دوی این برندها زیرمجموعه شرکت BBK Electronics به ریاست دوان یانگ‌پینگ (Duan Yongping) هستند. وو در ادامه می‌گوید: «برخلاف دیگر شرکت‌ها، Oppo و Vivo بیشتر تلاش‌شان را روی تقویت رابطه خود با عوامل خرده‌فروشی متمرکز نموده‌اند. بنابراین TrendForce پیش‌بینی می‌کند که این دو برند در سال میلادی جاری و سال 2016 در زمینه عرضه اسمارت‌فون به رشد نسبتا بالایی دست یابند.» 

منبع : TrendForce