گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016 – برقراری آرامشی نسبی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز پنج‌شنبه 20 اکتبر 2016 (29 مهر 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2016 -- منطبق بر سه‌ماهه نخست مالی 2017 این شرکت، پایان یافته در 30 سپتامبر -- منتشر کرد. بنابر آنچه در این گزارش آمده، درآمد مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر 20.45 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد این شرکت در مدت مشابه سال گذشته (20.37 میلیارد دلار) تغییر قابل ‌ملاحظه‌ای نداشته است.

سود عملیاتی در فصل اخیر حدود 5.22 میلیارد دلار ذکر شده که در مقایسه با سود عملیاتی در سه‌ماهه سوم سال 2015 (5.79 میلیارد دلار) حدود 10 درصد افت نموده است.

microsoft logo

همچنین سود خالص مایکروسافت در فصل اخیر با افت 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از 4.90 میلیارد دلار به 4.69 میلیارد دلار کاهش یافته است. مایکروسافت سود هر سهم در سه‌ماهه اخیر را 0.60 دلار اعلام کرده که در قیاس با سود هر سهم در سومین فصل از سال گذشته (0.61 دلار) حدود 2 درصد افت را نشان می‌دهد. آمار فوق بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) محاسبه شده‌اند. حال اگر درآمدهای با تأخیر و هزینه‌های بازسازی را نادیده گرفته و در اصطلاح آمار را به شیوه non-GAAP گزارش کنیم، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، درآمد مایکروسافت با 3 درصد رشد به 22.33 میلیارد دلار بالغ شده، سود عملیاتی بدون تغییر در حدود 7.10 میلیارد دلار باقی مانده و سود خالص با افزایشی 6 درصدی به 5.98 میلیارد دلار رسیده است. همچنین با این روش، سود هر سهم مایکروسافت با 9 درصد افزایش معادل 0.76 دلار خواهد بود.

microsoft q1 2017 financial report

گزارش مالی مایکروسافت در سه‌ماهه سوم سال 2016 (اعداد به میلیون دلار به جز درآمد برای هر سهم). اعداد داخل پرانتز نتایج منفی را نشان می‌دهند

تحلیل‌گران برآورد کرده بودند که درآمد و سود هر سهم مایکروسافت در سه‌ماهه سوم سال 2016 به ترتیب حدود 21.71 میلیارد دلار و 0.68 دلار باشد. از این رو می‌توان گفت عملکرد شرکت تا حدودی منطبق بر پیش‌بینی‌ها بوده است. گفتنی است ارزش سهام این شرکت پس از انتشار این گزارش در بازار معاملات عادی حدود 0.49 درصد کاهش یافت، اما در معاملات پس از ساعات اداری با 5 درصد افزایش همراه شد.

طبق گفته ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت در پی آن است تا با به خدمت گرفتن هوش در همه پلتفرم‌ها و تجربه‌ها، امکان یک تحول دیجیتالی عمیق را برای مشتریان فراهم کند. وی افزود: «ما به نوآوری، رشد تعهد و ساخت مجموع بازار در دسترس خود ادامه می‌دهیم.»

مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر مبلغ 6.6 میلیارد دلار را در قالب بازخرید سهم و سود سهام به سهامداران شرکت بازگرداند. طی این مدت، شرکت از افزایشی 8 درصدی در سود سهام فصلی خود به میزان 0.39 دلار در هر سهم خبر داد. مایکروسافت با این کار، که یک برنامه بازخرید سهام جدید محسوب می‌شود، اعتباری در حدود 40 میلیارد دلار را برای بازخرید سهام در نظر گرفته و تأکید کرده که قصد دارد این برنامه را تا 31 دسامبر سال جاری میلادی کامل نماید.

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، می‌گوید: «نتایج نخستین سه‌ماهه [مالی] ما، از تقاضایی مستمر برای خدمات ابری ما حکایت می‌کرد.» وی خاطر نشان کرد که شرکت قصد دارد سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی جهت دستیابی به رشد در درازمدت و عملکرد مناسب در طول همه کسب‌وکارهای خود را ادامه دهد.

درآمد مایکروسافت در بخش "پروسه‌های بهره‌وری و کسب‌وکار" (Productivity and Business Processes) با رشد سالانه 6 درصد به 6.7 میلیارد دلار رسید که جزییات آن به شرح زیر است:

• درآمد محصولات آفیس و سرویس‌های ابری مربوطه -- در حوزه تجاری -- نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته که عمده آن حاصل رشد 51 درصدی در درآمد نسخه تجاری Office 365 بوده است.

• درآمد محصولات آفیس و سرویس‌های ابری مربوطه -- در حوزه مصرف‌کنندگان -- 8 درصد رشد داشته و شمار مشترکین نسخه مصرفی Office 365 به حدود 24 میلیون مشترک افزایش یافت.

• درآمد محصولات Dynamics -- متشکل از اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری EPR (برنامه‌ریزی منابع انسانی) و CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) -- و سرویس‌های ابری مرتبط با آن، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد رشد داشته که عمده آن در نتیجه رشد درآمد آنلاین محصولات Dynamics به دست آمده است.

microsoft office package

مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر موفق شد درآمد بخش "ابر هوشمند" (Intelligent Cloud) را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داده و آن را به 6.4 میلیارد دلار برساند، که جزییات آن را در زیر می‌بینید:

• در بخش محصولات سِرور و سرویس‌های ابری مرتبط با آن، شاهد افزایش 11 درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که این افزایش حاصل رشد 2 رقمی در درآمد مقرری‌های سالیانه (annuity) است.

• درآمد سرویس ابری Azure با رشد خیره‌کننده 116 درصدی همراه بوده و استفاده محاسباتی از این سرویس طی سه‌ماهه اخیر، در مقایسه با سومین فصل از سال 2015، بیش از دو برابر شده است.

• درآمد مایکروسافت در بخش سرویس‌های سازمانی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته تنها 1 درصد رشد داشته است. گفتنی است رشد بخش سرویس‌های پشتیبانی برتر (Premier Support Service) و بخش مشاوره، با افت ناشی از توافق‌های پشتیبانی از مشتریان خنثی شده است.

microsoft windows server 2016

برخلاف دو بخش قبلی که با افزایش درآمد سالانه همراه بودند، درآمد مایکروسافت طی سه‌ماهه اخیر در بخش "رایانش شخصی‌تر" (More Personal Computing) حدود 2 درصد نسبت به سه‌ماهه سوم سال 2015 افت داشته و به 9.3 میلیارد دلار کاهش یافته که جزییات آن به شرح زیر است:

• درآمد حاصل از فروش ویندوزهای ارائه شده به شرکت‌های مادر -- یا در اصطلاح OEM -- نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده و کمی از بازار رایانه‌های شخصی جلوتر بوده است.

• درآمد مایکروسافت از راه فروش محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های ابری مربوطه نیز طی سه‌ماهه اخیر به سبب درآمد مقرری سالیانه (annuity)، در قیاس با سه‌ماهه سوم سال 2015 بدون تغییر مانده است.

• مطابق فصل‌های قبل، عملکرد مایکروسافت در بخش تلفن همراه جالب نبوده و در سه‌ماهه اخیر نیز درآمد این بخش افت سالانه 72 درصدی را تجربه کرده است.

• درآمد مایکروسافت از راه بازی‌های کامپیوتری در فصل اخیر با افت 5 درصدی مواجه شد که در این میان درآمد کمتر شرکت از راه فروش کنسول‌های Xbox با درآمد بیشتر حاصل از فروش نرم‌افزارها و خدمات مربوط به Xbox خنثی شد.

• درآمد حاصل از تبلیغات مرتبط با جست‌وجو -- بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک -- چیزی حدود 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده که عمده آن در نتیجه افزایش درآمد در هر جست‌وجو و افزایش حجم جست‌وجوها به دست آمده است.

از دیگر نکات قابل ذکر در این گزارش افزایش 38 درصدی درآمد حاصل از فروش Surface است که به گفته برخی منابع از 672 میلیون دلار در سه‌ماهه سوم سال 2015، به 926 میلیون دلار در سه‌ماه سوم سال 2016 افزایش یافت. گفتنی است علی‌رغم این حجم از فروش دیوایس‌های Surface، کسب‌وکار iPad اپل هنوز هم با فاصله‌ای زیاد از Surface جلوتر است، البته اکنون آهسته‌تر به رشد خود ادامه می‌دهد. طی آخرین سه‌ماهه مالی اپل، درآمد این کمپانی از راه iPad حدود 4.9 میلیارد دلار گزارش شده بود که نسبت به درآمد 4.4 میلیارد دلاری iPad در مدت مشابه سال قبل، از رشد سالانه 11 درصدی حکایت می‌کند.

microsoft surface book i7

مایکروسافت سرفیس بوک i7

جهش قابل‌ملاحظه در درآمد حاصل از Surface پس از عرضه این دو محصول به دست آمد: Surface Pro 4 و Surface Book. مایکروسافت با کمپین تبلیغاتی گسترده و مشارکت با نهادهایی چون NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکایی) به شدت در حال شناساندن این دو دیوایس است. مایکروسافت طی مراسمی در هفته گذشته از محصولات جدید Surface رونمایی کرد. این بدان معناست که مایکروسافت در ایام تعطیلات سال نوی میلادی، محصولات جدیدی را برای عرضه خواهد داشت.  

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا