گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه مالی منتهی به مارچ 2016 - اوج گرفتن Surface، سقوط لومیا

نمایش خبر

تاریخ : 1395/3/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی مایکروسافت در روز پنج‌شنبه 21 آوریل 2016 (2 اردیبهشت 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه اول سال 2016 منتهی به 31 مارچ -- منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2016 این شرکت -- منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد مایکروسافت در سه ماهه اخیر 20.5 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد این شرکت در سه‌ماهه مشابه سال 2015 حدود 6 درصد افت داشته است. هم‌چنین سود عملیاتی و سود خالص شرکت به ترتیب 5.3 و 3.8 میلیارد دلار عنوان شده که باز هم نشان‌دهنده کاهش 20 و 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.گفتنی است سود هر سهم یا EPS نیز در سه‌ماهه اخیر 0.47 دلار بوده که نشان از کاهشی 23 درصدی دارد.

آمار فوق بر اساس اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) محاسبه شده‌اند. حال اگر درآمدهای با تأخیر و هزینه‌های بازسازی را نادیده بگیریم و در اصطلاح، آمار را به شیوه non-GAAP گزارش کنیم، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، درآمد مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر با نزدیک 2 درصد افزایش به 22.1 میلیارد دلار، سود عملیاتی با 1 درصد افزایش به 6.8 میلیارد دلار و سود خالص با 3 درصد کاهش به نزدیک به 5 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. سود هر سهم نیز بدون تغییر معادل 0.62 دلار خواهد بود.

microsoft q1 2016 financial report

گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه اول سال 2016 (اعداد به میلیون دلار به جز درآمد برای هر سهم)

همانطور که مشخص است محاسبه درآمد با روش non-GAAP تنها 1.5 میلیارد دلار را بیشتر نشان می‌دهد که آن هم مربوط به درآمد با تأخیر حاصل از فروش ویندوز 10 است. معمولا مایکروسافت بخشی از درآمد به دست آمده در یک فصل را در فصل‌های بعدی محاسبه می‌کند تا به این وسیله هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند پشتیبانی را پوشش دهد. از دیگر نکات بارز در گزارش‌های مالی مایکروسافت آن است که علاوه بر محاسبات non-GAAP، آمار با فرض ثبات واحد پولی نیز ارائه می‌شوند که بر این مبنا درآمد 5 درصد، سود عملیاتی 10 درصد، سود خالص 6 درصد و سود هر سهم 10 درصد نسبت به سه‌ماهه مشابه در سال 2015 افزایش داشته است.

وب‌سایت تحلیلی business insider بر این باور است که رشد درآمد مایکروسافت کند شده و نتوانسته سرمایه‌گذاران این شرکت را راضی کند. هم چنین مایکروسافت برای سه‌ماهه آتی عملکرد مالی ضعیفی را پیش‌بینی نموده و مجبور به اعمال اصلاحات مالیاتی شده که متعاقبا درآمد شرکت را تحت‌الشعاع قرار داده است. در جریان اعلام نتایج مالی شرکت، مایکروسافت درآمدی بین 21.7 تا 22.4 میلیارد دلار را برای سه‌ماهه آینده برآورد نمود، در حالی که تحلیل‌گران رقمی در حدود 23.1 میلیارد دلار را پیش‌بینی می‌کردند. همین امر موجب شد ارزش سهام مایکروسافت در معاملات پس از ساعات اداری بیش از 5 درصد کاهش یابد.

Microsoft CEO Satya Nadella

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

به واسطه تغییر ترکیب جغرافیایی در فروش محصولات، نرخ مالیات سالانه بیش از حد انتظاری به مایکروسافت تحمیل شد و این شرکت را مجبور به اعمال یک سری اصلاحات مالیاتی نمود که همین امر درآمد مایکروسافت در سه‌ماهه گذشته را تحت تأثیر قرار داد. کریس سو (Chris Suh)، مدیر ارتباطات سرمایه در مایکروسافت ، معتقد است اگر تأثیر این اصلاحات را نادیده بگیریم، سود هر سهم 4 سنت بیشتر و فراتر از پیش‌بینی‌ها می‌شد.

بخش بهره‌وری و سرویس‌های کسب‌وکار (Productivity & Business Services) -- شامل Office و Office 365 (در دو نسخه تجاری و مصرف‌کننده) و محصولات رده Dynamics -- در سه‌ماهه اخیر درآمدی معادل 6.52 میلیارد دلار کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1 درصد رشد داشته است. اما حاشیه سود نا خالص در این بخش 4 درصد و سود عملیاتی (با رقم 2.99 میلیارد دلار) نیز 7 درصد افت داشته‌اند. مایکروسافت حاشیه سود پایین را ناشی از تعداد کاربران زیادی می‌داند که از سرویس‌های ابری استفاده می‌کنند؛ این بدان معناست که حداقل در حال حاضر سرویس‌های ابری Office در مقایسه با مدل غیراشتراکی آن، درآمد کمتری را نصیب مایکروسافت می‌کند. به گفته برخی کارشناسان علت عمده این پدیده را می‌توان در هزینه‌های بالایی جست‌وجو کرد که مایکروسافت به طور مداوم برای گسترش زیرساخت‌ به منظور پذیرش مشتریان جدیدتر صرف می‌کند. البته این تنها یک حدس است. به لطف رشد 63 درصدی درآمد Office 365، درآمد نسخه‌های تجاری برنامه Office و سرویس‌های ابری مرتبط با آن (با فرض ثبات واحد پولی) در سه‌ماهه اخیر 7 درصد رشد داشته‌اند. نسخه مصرف‌کننده Office و سرویس‌های کلاد مرتبط با آن نیز با رشدی 6 درصدی با فرض ثبات واحد پولی همراه بوده‌اند. در حال حاضر تعداد کاربران Office 365 به 22.2 میلیون کاربر افزایش یافته است.

Microsoft Dynamics

مثل همیشه نقطه قوت مایکروسافت در بخش رایانش ابری رقم خورد، به طوری که این شرکت مدعی است درآمد حاصل از رایانش ابری در سه‌ماه اخیر در برآورد سالانه (run rate یا برآوردی بر طبق عملکرد فعلی شرکت برای سال آینده) معادل 10 میلیارد دلار خواهد شد؛ به این معنی که اگر مقدار درآمد مایکروسافت از راه سرویس‌های ابری مانند Azure و Office 365 در سه‌ماهه گذشته را به یک سال تعمیم دهیم، درآمدی 10 میلیارد دلاری را در پی خواهد داشت. سرویس Azure نیز با رشد 120 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (با فرض ثبات واحد پولی)، همچنان حرکت رو به جلوی خود را حفظ نموده و درآمد حاصل از فروش محصولات سرور و سرویس‌های کلاد هم 5 درصد افزایش داشته است. گفتنی است این موفقیت‌ها تا حدی افت کسب‌وکار مبتنی بر PC مایکروسافت را جبران می‌کند.

Microsoft Azure

مایکروسافت موفق شد طی فصل اخیر در بخش ابر هوشمند (Intelligent Cloud) -- که سرور و محصولات مرتبط با آن، به همراه زیرساخت‌های ابری نظیر Azure را شامل می‌شود -- درآمدی در حدود 6.10 میلیارد دلار کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال 2015، رشدی 3 درصدی داشته است. اما حاشیه سود نا خالص به دلیل تنوع بالای سرویس‌های ابری 2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. گفتنی است هزینه‌های زیرساخت در این بخش زیاد بوده و به دلیل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ابری، هزینه‌های عملیاتی 13 درصد بیشتر شده و لذا حاشیه سود پایین و هزینه‌های بالا، درآمد عملیاتی (operating income یا سود شرکت پس از کسر هزینه‌های اجرایی و استهلاک) را با 14 درصد کاهش به 2.19 میلیارد دلار رسانده است.

درست است که سرویس‌های وب آمازون (AWS) همچنان سلطان رایانش ابری به حساب می‌آید، اما مایکروسافت نیز در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته، از جمله اینکه مایکروسافت تنها شرکتی است که خدمات ابری خود را به صورت ترکیبی ارائه می‌کند (هم با عناصر سنتی ویندوز سرور و هم با سرویس Azure Stack).

طی فصل گذشته در بخش رایانش شخصی‌تر (More Personal Computing) -- که محصولاتی نظیر ویندوز، تبلت‌های Surface، کنسول‌های Xbox، اسمارت‌فون و موتور جست‌وجو را شامل می‌شود -- درآمدی معادل 9.46 میلیون دلار عاید مایکروسافت شد که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 1 درصد افزایش داشته که عمدتا به تبلت‌های Surface و موتور جست‌وجو مربوط می‌شود، چرا که اسمارت‌فون‌ها و ویندوز با زیان‌دهی همراه بوده‌اند. حاشیه سود در این بخش بار دیگر به دلیل عملکرد موفق بخش جست‌وجو و Surface تا 2 درصد ارتقا یافته و هزینه‌های اجرایی نیز به دلیل هزینه کمتر صورت گرفته روی تلفن‌های همراه به 14 درصدکاهش پیدا کرده است. ویندوز 10 هم‌اکنون روی بیش از 270 میلیون دیوایس فعال (به صورت اشتراک ماهیانه) نصب بوده، اما نسخه در نظر گرفته شده برای شرکت‌های مادر سازنده PC موسوم به ویندوز OEM Pro در سه‌ماهه اخیر با افتی 11 درصدی مواجه گشته که از بازار تجاری PC بدتر بوده است. در مجموع درآمد حاصل از ویندوز OEM (ویندوزهای ارائه شده به شرکت‌های مادر) 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته، که به گفته مایکروسافت ناشی از تنوع بالاتر دیوایس‌های مصرفی پیشرفته است. درآمد مایکروسافت در بخش ویندوز مصرف عادی و اصطلاحا non-Pro با رشد 15 درصدی همراه بوده که در مقایسه با کلیت بازار PC به دلیل تعداد بیشتر دیوایس‌های گران‌قیمت به فروش رسیده عملکرد به نسبت بهتری را نشان می‌دهد. در نهایت نرخ اعطای عمده مجوز ویندوز (Windows volume licensing) با رشد 6 درصدی با فرض ثبات واحد پولی همراه بوده است.

Microsoft Surface Pro 4

مایکروسافت Surface Pro 4

یکی از دلایل عجیبی که مایکروسافت در توجیه عملکرد بخش رایانش شخصی‌تر ارائه کرده، کاهش 26 درصدی درآمد شرکت از راه صدور مجوز برای پتنت‌هاست، چرا که بازار اندروید به سمت تولید گوشی‌های ارزان‌تر توسط سازندگانی پیش می‌رود که مایکروسافت هیچ‌گونه قراردادی با آنها ندارد. مایکروسافت برای سازندگان بزرگ تلفن همراه -- نظیر سامسونگ -- مجوز پتنت صادر می‌کند و از همین راه درآمد قابل توجهی کسب می‌کند، به طوری که در برهه‌ای از زمان این درآمد به بیش از 2 میلیارد دلار در سال رسیده بود.

درآمد مرتبط با بخش Surface در سه‌ماهه گذشته 1.1 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2015، با افزایشی 61 درصدی همراه شده است. در این میان تبلت‌های Surface Pro 4 و Surface Book سهم به‌سزایی در افزایش فروش محصولات Surface داشتند، اما طبق معمول مایکروسافت آمار دقیق فروش این دیوایس‌ها را فاش نکرده است. از سوی دیگر ناکامی‌های مایکروسافت در زمینه اسمارت‌فون همچنان ادامه داشته و این شرکت در سه‌ماهه اخیر تنها 2.3 میلیون دستگاه از گوشی‌های لومیا را به فروش رسانده است. این آمار پایین در مقایسه با 8.6 میلیون اسمارت‌فونی که مایکروسافت در مدت مشابه سال 2015 به فروش رسانده بود، از کاهش شدید 73 درصدی حکایت کرده و متعاقبا افت 46 درصدی در درآمد حاصل از فروش اسمارت‌فون را برای شرکت به همراه داشته است. مایکروسافت در شش ماه اخیر هزینه کمتری را برای تولید گوشی‌های لومیا در نظر گرفته و اینکه فروش و درآمد این دیوایس‌ها شدیدا تحت تأثیر قرار گرفته، جای تعجب ندارد.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا