گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2016 - نتایج قابل قبول در پایان سال مالی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز سه‌شنبه 19 جولای 2016 (29 تیر 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2016 -- منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت، پایان یافته در 30 ژوئن -- منتشر کرد. طبق این گزارش -- که نخستین گزارش مالی پس از اعلام تصمیم مایکروسافت برای خرید LinkedIn محسوب می‌شود -- درآمد این کمپانی در فصل اخیر 20.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد مایکروسافت در مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش داشته است.

مایکروسافت در فصل اخیر 3.08 میلیارد دلار سود عملیاتی کسب کرده، در حالی که این کمپانی در دومین فصل از سال 2015 زیان عملیاتی 2.053 میلیارد دلاری را متحمل شده بود.

Microsoft logo

سود خالص نیز 3.122 میلیارد دلار عنوان شده که می‌توان آن را با زیان خالص این شرکت به میزان 3.195 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته مقایسه کرد. این ارقام بیانگر آن است که در فصل اخیر هر سهم مایکروسافت 0.39 دلار سود کرده، در حالی که در دومین فصل از سال 2015 مایکروسافت در هر سهم 0.40 دلار زیان داده بود.

آمار فوق بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) محاسبه شده‌اند. حال اگر درآمدهای با تأخیر (مربوط به ویندوز 10) و هزینه‌های بازسازی همراه با دیگر هزینه‌ها را نادیده بگیریم و در اصطلاح آمار را به شیوه non-GAAP گزارش کنیم، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، درآمد مایکروسافت با 2 درصد افزایش به 22.6 میلیارد دلار، سود عملیاتی با نزدیک 3 درصد کاهش به 6.2 میلیارد دلار و سود خالص با 8 درصد افزایش به 5.5 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. همچنین در این روش سود هر سهم به 0.69 دلار می‌رسد که در مقایسه با دومین فصل از سال 2015 از رشد 11 درصدی حکایت می‌کند.

microsoft q4 2016 financial report

گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه دوم سال 2016 (اعداد به میلیون دلار به جز درآمد برای هر سهم). اعداد داخل پرانتز نتایج منفی را نشان می‌دهند

کارشناسان وال‌استریت انتظار داشتند مایکروسافت در این سه‌ماهه به درآمدی معادل 22.14 میلیارد دلار (برابر با 0.58 دلار در هر سهم) دست پیدا کند. زک موکسی (Zack Moxcey)، مدیر تعامل با سرمایه‌گذاران مایکروسافت، بخشی از درآمد بیش از حد انتظار مایکروسافت در این سه‌ماهه را به نرخ مالیات این کمپانی -- که کمتر از حد انتظار بوده -- نسبت می‌دهد. البته گفتنی است بلافاصله پس از اعلام گزارش مالی مایکروسافت از فصل اخیر، ارزش سهام این شرکت 3.5 درصد رشد نمود. همچنین مایکروسافت طی فصل اخیر موفق شد مبلغ 6.4 میلیارد دلار را در قالب بازخرید سهم و سود سهام به سهامداران شرکت بازگرداند.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، معتقد است 12 ماه گذشته -- که سال مالی 2016 این شرکت را تشکیل می‌داد -- در دو مورد برای شرکت حیاتی به شمار می‌رود، یکی دگرگونی خود مایکروسافت و دیگری مشارکت با مشتریان شرکت که شخصا مسیر دگرگونی دیجیتال خود را تعیین می‌کنند. به گفته وی، با شتاب چشمگیری به جمع مشتریان Microsoft Cloud افزوده شده و شرکت در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند در سال مالی پیش رو به فرصت‌های جدیدی دست یابد.

Microsoft CEO Satya Nadella

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت

مایکروسافت مدعی است که نرخ مالیاتی مؤثر سه‌ماهه جاری نشان‌دهنده ترکیب درآمدی مطلوب این شرکت بین آمریکا و کشورهای خارجی بوده و در عین حال حاکی از منفعت‌هایی است که از توزیع محصولات شرکت توسط شرکت‌های تابعه خارجی عاید مایکروسافت شده است. گفتنی است نرخ‌ مالیاتی مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر طبق محاسبات GAAP حدود 7 درصد و طبق محاسبات non-GAAP برابر با 15 درصد عنوان شده است.

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، سال مالی 2016 شرکت را این‌گونه توصیف می‌کند: «در این سال مالی ما روی نوآوری سرمایه‌گذاری کرده و حضور خود را در بازار محصولات کلیدی و مناطق جغرافیایی مهم گسترش دادیم. من از عملکرد تیم‌ها و شرکای فروش‌مان در این سه‌ماهه، که موفق شدند سال مالی را با قدرت به پایان برسانند، رضایت دارم.»

Microsoft CFO AmyHood

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت

درآمد مایکروسافت در بخش "پروسه‌های بهره‌وری و کسب‌وکار" (Productivity and Business Processes) با رشد سالانه 5 درصد به 7 میلیارد دلار رسید که جزییات آن به شرح زیر است:

Microsoft Office 365 logo

• درآمد محصولات آفیس و سرویس‌های ابری مربوطه -- در حوزه تجاری -- نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته که عمده آن حاصل رشد 54 درصدی در درآمد نسخه تجاری Office 365 بوده است.

• درآمد محصولات آفیس و سرویس‌های ابری مربوطه -- در حوزه مصرف‌کنندگان -- رشدی 19 درصدی داشته که در این میان می‌توان به افزایش مشترکان نسخه مصرفی Office 365 به 23.1 میلیون اشتراک اشاره کرد.

• درآمد محصولات Dynamics -- متشکل از اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری EPR (برنامه‌ریزی منابع انسانی) و CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) -- و سرویس‌های ابری مرتبط با آن، نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2015 حدود 6 درصد رشد داشته، به طوری که تعداد خرید آنلاین لایسنس‌های CRM نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است.

مایکروسافت موفق شد در سه‌ماهه اخیر درآمد بخش "ابر هوشمند" (Intelligent Cloud) را با 7 درصد رشد سالانه به 6.7 میلیارد دلار برساند، که جزییات آن را در زیر می‌بینید:

Microsoft Enterprise Mobility

• در بخش محصولات سرور و سرویس‌های ابری مرتبط با آن، شاهد افزایش 5 درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که این افزایش حاصل رشد 2 رقمی در درآمد مقرری‌های سالیانه (annuity) است.

• درآمد سرویس ابری Azure با رشد خیره‌کننده 102 درصدی همراه بوده و استفاده محاسباتی از این سرویس طی در قیاس با دومین فصل از سال 2015، بیش از 2 برابر شده است.

• مشتریان بخش موبیلیتی سازمانی (Enterprise Mobility) در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا 2 برابر شده و تعدادشان به بیش از 33 هزار کاربر رسیده است. همچنین تعداد دیوایس‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2.5 برابر رشد داشته است.

بر خلاف دو بخش فوق که با افزایش درآمد سالانه همراه بودند، درآمد مایکروسافت در بخش "رایانش شخصی‌تر" (More Personal Computing) نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2015 حدود 4 درصد افت داشته و به 8.9 میلیارد دلار کاهش یافته است. در ادامه عملکرد قسمت‌های مختلف این بخش تشریح می‌شود:

Microsoft surface book

• درآمد حاصل از فروش ویندوزهای ارائه شده به شرکت‌های مادر در نسخه non-Pro با 27 درصد رشد سالانه همراه شده که رشد آن از بازار رایانه‌های شخصی مصرف‌کنندگان نیز بیشتر بوده است. اما درآمدی که از راه فروش نسخه Pro ویندوز به شرکت‌های مادر عاید مایکروسافت شده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 2 درصد رشد داشته است.

• طی سه‌ماهه اخیر درآمد مایکروسافت از راه فروش تبلت‌های Surface نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2015 حدود 9 درصد افزایش داشته که عمده آن در نتیجه فروش موفق Surface Pro 4 و Surface Book به دست آمده است.

• مطابق فصل‌های قبل عملکرد مایکروسافت در بخش موبایل جالب نبوده و در سه‌ماهه اخیر نیز درآمد این بخش افت سالانه 71 درصدی را تجربه کرده است.

• تعداد کاربران ماهانه Xbox Live با 33 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 49 میلیون نفر رسید.

• درآمد مایکروسافت از راه تبلیغات مرتبط با جست‌وجو -- بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک -- رشد سالانه 16 درصدی را تجربه کرده که در این میان نباید از نقش یکپارچه‌سازی عمیق‌تر ابزارهای جست‌وجو در ویندوز 10 غافل بود. گفتنی است در جریان اعلام نتایج مالی شرکت، ساتیا نادلا اعلام کرد که تا امروز کاربران ویندوز 10 حدود 8 میلیارد سؤال از کورتانا (دستیار صوتی ویندوز) پرسیده‌اند.

با توجه به پایان سال مالی 2016 مایکروسافت، آمار مربوط به سال مالی اخیر این شرکت (پایان یافته در 30 ژوئن 2016) نیز در گزارش ذکر شده است. طبق این گزارش مایکروسافت در سال مالی گذشته درآمدی معادل 85.3 میلیارد دلار کسب نموده و سود عملیاتی و سود خالص این کمپانی نیز به ترتیب برابر با 20.2 و 16.8 میلیارد دلار اعلام شده است. با این اوصاف مایکروسافت در سال مالی 2016 موفق شده در هر سهم 2.10 دلار سود نماید.  

منبع : Microsoft