Kantar اعلام کرد: ادامه فرمانروایی اپل در کارزار ساعت‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1395/7/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اپل Apple ، پوشیدنی Wearable ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel در روز سه‌شنبه 20 سپتامبر 2016 (30 شهریور 1395) ضمن ارائه آماری از ضریب نفوذ ساعت‌های هوشمند و بندهای تناسب اندام در جهان، به موفقیت اپل در این بازار اشاره کرد. طبق اطلاعات وب‌سایت Kantar ، از جولای 2016 به بعد چیزی حدود 15.2 درصد از مردم آمریکا از ساعت‌های هوشمند و بندهای تناسب اندام استفاده می‌کنند، که این آمار برای مردم ساکن در 4 بازار بزرگ اروپا یعنی بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه و ایتالیا (موسوم به EU4) برابر با 8.1 درصد گزارش شده است. اگر بندهای تناسب اندام را در نظر نگرفته و تنها آمار مربوط به دارندگان اسمارت‌واچ را بیان کنیم، ضریب نفوذ این پوشیدنی در آمریکا و کشورهای EU4 به ترتیب تنها معادل 4.7 درصد و 3.2 درصد خواهد بود.

apple watch series 2

اپل واچ Series 2

امروزه اسمارت‌واچ‌های فراوانی را می‌توان در بازار پیدا کرد که برخی از آنها هم از اپل‌واچ ارزان‌تر بوده و هم امکانات بهتری نسبت به ساعت هوشمند اپل دارند، اما به نظر می‌رسد شهرت و اعتبار برند اپل آنقدر قوی بوده که حتی با وجود ورود دیرهنگام اپل به عرصه تولید ساعت‌های هوشمند، اپل‌واچ همچنان بر بازار اسمارت‌واچ‌ها فرمانروایی می‌کند.

لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur)، از کارشناسان مؤسسه Kantar، درباره میزان فروش ساعت‌های هوشمند و گجت‌های تناسب اندام می‌گوید در سه‌ماهه منتهی به جولای 2016، حدود 47 درصد از فروش محصولات پوشیدنی در ایالات متحده مربوط به ساعت‌های هوشمند بوده و در طرف مقابل بندهای تناسب اندام -- که در قیاس با اسمارت‌واچ‌ها ساده‌تر هستند -- قرار می‌گیرند. گوئن‌ور موقعیت اپل در این بازار را این‌گونه توصیف می‌کند: «اپل با داشتن سهم 33.5 درصدی [از بازار ساعت‌های هوشمند در آمریکا] همچنان به سیطره خود در این بخش ادامه می‌دهد، البته از آنجا که بازار در سه‌ماهه اخیر منتظر رونمایی از اپل‌واچ سری 2 بود، یکه‌تازی اپل [در این بازه زمانی] قدری کم‌رنگ‌ شد.» به گفته گوئن‌ور کشورهای EU4 نیز روندی مشابه داشته و 38.6 درصد از کل فروش پوشیدنی‌ها در این بازار مربوط به ساعت‌های هوشمند بوده که اپل با در اختیار داشتن 31.8 درصد از این بازار، در اروپا هم دست‌نیافتنی است.

apple watch series 2 with hermes band

اپل واچ Series 2 نسخه Hermès

حدود 9.3 درصد از آمریکایی‌ها و 11.3 درصد از بریتانیایی‌هایی که فاقد ابزارهای پوشیدنی بوده و در نظرسنجی اخیر مؤسسه Kantar شرکت کرده‌ بودند، از قصد خود برای خرید یک محصول پوشیدنی تا 12 ماه آینده خبر دادند. افرادی که قصد خرید داشتند، امکاناتی از جمله برخورداری از GPS و ضدآب بودن را فاکتورهای مهمی در انتخاب پوشیدنی مورد نظر خود ذکر کردند که در این میان اپل‌واچ سری 2 -- که در 7 سپتامبر (17 شهریور) از آن رونمایی شد -- اکثر امکانات مورد نظر خریداران آینده را داراست.

یافته‌های اخیر مؤسسه تحقیقاتی IDC نیز -- همانند نتایج نظرسنجی Kantar -- حاکی از آن است که رشد بازار پوشیدنی‌ها در سراسر جهان به کندی پیش می‌رود. البته گزارش IDC، سهم اپل از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2016 را حدود 7 درصد اعلام کرده بود که نسبت به سهم 20.3 درصدی اپل در مدت مشابه سال گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است. از دیگر یافته‌های گزارش IDC این بود که کاربران گرایش بیشتری به سمت بندهای تناسب اندام و دیگر پوشیدنی‌های ساده داشته و این نوع محصولات را به اسمارت‌واچ‌های گران قیمت ترجیح می‌دهند.

جدای از بحث امکانات و طراحی محصول، یکی از مسائلی که ذهن خریداران را به خود مشغول کرده، هزینه‌ای است که باید برای خرید بپردازند. با وجود اینکه اپل‌واچ یک محصول رده بالا در میان دیوایس‌های پوشیدنی محسوب می‌شود، اقدام اپل در جهت ارتقای پروسسور سری 1 این دیوایس‌ها و پایین آوردن قیمت آنها تا 269 دلار، می‌تواند نگرانی خریداران را برطرف کند. گفتنی است اپل در زمینه طراحی و شکل ظاهری اپل‌واچ، همچنان به نسل اول این ساعت‌ها وفادار مانده و تنها تغییرات ظاهری که در رونمایی اخیر اپل‌واچ سری 2 شاهد آن هستیم عبارتند از اضافه شدن مدل جدید Nike+ و تولید مدلی با بدنه سرامیکی (در کنار مدل‌های استیل و آلومینیومی سابق). سیاست اپل مبنی بر عدم اعمال تغییرات زیاد در ظاهر اپل‌واچ با گرایشی‌هایی که در بازار ساعت‌های هوشمند -- و به ویژه پوشیدنی‌هایی که اخیرا در نمایشگاه IFA 2016 در برلین دیده‌ایم -- متفاوت است. در IFA 2016 عرضه اسمارت‌واچ‌های جدیدی مانند Gear S3 (محصول سامسونگ) و ZenWatch 3 (محصول Asus) گویای این مطلب بود که سازندگان این دیوایس‌ها قصد دارند اسمارت‌واچ‌ها را در رده ساعت‌های مچی سنتی جای دهند.

asus zenwatch 3

ساعت هوشمند Asus ZenWatch 3

گوئن‌ور در رابطه با تغییر سیاست سازندگان ساعت‌های هوشمند معتقد است اگرچه تعداد اسمارت‌واچ‌هایی که در حال حاضر برای گرفتن جای ساعت‌های سنتی به تولید می‌رسد، محدود است اما گرایش به سمت طراحی ساعت‌های هوشمند به سبک ساعت‌های قدیمی‌تر، برندهایی نظیر Fossil، Mondaine و Tag را تحت فشار قرار داده تا محصولات خود را با افزودن امکاناتی چون ردیاب فعالیت و خواب و قابلیت نمایش نوتیفیکیشن‌ها کامل‌تر نمایند. حدود 20 درصد از افرادی که در سه‌ماهه منتهی به جولای 2016 در آمریکا اقدام به خرید اسمارت‌واچ کرده بودند، قصدشان این بوده که ساعت کلاسیک و قدیمی خود را با ساعتی هوشمند جایگزین نمایند. گفتنی است این آمار در منطقه EU4 حدود 30 درصد از خریداران اسمارت‌واچ را شامل می‌شود.

fossil q founder smartwatch

ساعت هوشمند Fossil Q Founder

یکی از مزایای ساخت ساعت‌های هوشمند با طراحی ساعت‌های کلاسیک این است که با این کار می‌توان بین اسمارت‌واچ‌ها و گجت‌های تناسب اندام تمایز قائل شده و آنها را در 2 دسته‌بندی کاملا مجزا قرار داد. مزیت دیگر آن است که کاربر با خرید یک اسمارت‌واچ به جای ساعت‌های کلاسیک، دیگر سؤالاتی از این قبیل را نمی‌پرسد که "این دیوایس چه کاری انجام می‌دهد که گوشی من نمی‌توانست انجام دهد؟" سؤالاتی از این دست، به همراه افکاری چون: "قابلیت‌های این دیوایس کارآمد نیست" یا "این دیوایس بسیار گران است" از جمله بزرگ‌ترین موانع بر سر خرید ساعت هوشمند توسط افرادی است که هنوز این نوع پوشیدنی را خریداری نکرده‌اند. البته ناگفته نماند این اقدام از سوی تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند، رقیبان جدیدی برای آنها به وجود آورده، چرا که تولیدکنندگان ساعت‌های کلاسیک و لوکس نیز برای از دست ندادن بازار، در حال مجهز کردن ساعت‌های آنالوگ خود به قابلیت‌های هوشمند هستند. شایان ذکر است که تلاش برای حفظ تعادل بین طراحی و کارکردهای دیوایس، همواره جزو اصلی‌ترین چالش‌هایی بوده که تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند از ابتدا با آن درگیر بوده‌اند.

اپل هنوز آمار فروش اپل‌واچ را به بهانه اینکه این کار ممکن است به نفع رقیبانش تمام شود، فاش نکرده است اما به این نکته تأکید دارد که تقاضا برای اسمارت‌واچی که سال گذشته از آن رونمایی کرد بالاست. هرچند گزارش Kantar از سیطره اپل بر بازار اسمارت‌واچ‌ها حکایت دارد اما همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، ضریب نفوذ ساعت‌های هوشمند در جهان بسیار کم (در آمریکا 4.7 درصد و در EU4 حدود 3.2 درصد) بوده و نمی‌توان آن را با بازار اسمارت‌فون یا PC مقایسه کرد. 

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا