گزارش Kantar از کمرنگ شدن رقابت سامسونگ و اپل با ظهور مدعیان جدید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، اپل Apple ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کارشناسان همواره رقابت بین دو کمپانی بزرگ اپل و سامسونگ در عرصه اسمارت‌فون را بزرگترین رقابت از این نوع در دنیای گوشی‌های هوشمند به شمار آورده‌اند؛ چیزی شبیه به مبارزه‌های بین محمد علی کلی و جو فریزر در دنیای بوکس! با یک جست‌و‌جوی ساده در گوگل مشخص می‌شود که عرضه هر یک از مدل‌های سری S گوشی‌های گلکسی سامسونگ، "قاتل آیفون" (iPhone killer) نام گرفته است. این در حالی است که سرچ عباراتی مثل Samsung killer (قاتل سامسونگ) معمولا نتایجی مانند جدیدترین دیوایس‌های شیائومی یا هواوی را به دست می‌دهد. اما اخیرا مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel گزارشی را منتشر کرده و در آن مدعی شده که با قدرت گرفتن دیگر تولیدکنندگان اسمارت‌فون و کسب درصدهای قابل ملاحظه از تولیدات جهانی این محصول توسط آنها، دوره رقابت بین این دو کمپانی به پایان رسیده و یا به بیان دیگر دو قطبی اپل-سامسونگ دیگر وجود نخواهد داشت.

Kantar Worldpanel Apple versus Samsung competition is over

اگر در تحلیل بازار اسمارت‌فون تمرکز را روی این دو کمپانی بگذاریم، از عمده ماجرا غافل خواهیم ماند. به عنوان مثال هدف‌گذاری‌های هواوی به این شکل است که این کمپانی تا سال 2020 اپل را کنار زده و به دومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا تبدیل شود. همچنین طبق برخی شایعات گوگل می‌خواهد این بار به طور مستقل (و نه با همکاری دیگر شرکت‌ها) به عرصه تولید اسمارت‌فون ورود کند. پس به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که اپل و سامسونگ نگرانی‌ها درباره یکدیگر را کنار گذاشته و نگاهی هم به دور و بر خود داشته باشند.

در سه ماهه منتهی به می 2016، سهم سامسونگ و اپل از فروش اسمارت‌فون در آمریکا به ترتیب 37 و 29 درصد گزارش شده است. این در حالی است که فروش مدل‌های پرچمدار این دو کمپانی از رقابت شدیدتری حکایت دارد، به طوری که در همین بازه زمانی در آمریکا، 16 درصد از فروش اسمارت‌فون مربوط به گوشی‌های گلکسی S7 و S7 edge بوده و آیفون‌های 6S و 6S Plus حدود 14.6 درصد از فروش را به خود اختصاص داده‌اند. جالب اینجاست که تنها 5 درصد از مشتریانی که اسمارت‌فون‌های سامسونگ را خریداری کردند کاربر آیفون بودند، در حالی که 14 درصد از خریدهای آیفون مربوط به مشتریانی بوده که صاحب گوشی‌های سامسونگ بودند. در هر دو مورد، عمده فروش مربوط به مشتریانی بود که از همان برند مورد علاقه خود مجددا اسمارت‌فون خریده و اقدام به ارتقای اسمارت‌فون خود نموده‌اند. Kantar Worldpanel مدعی است که در بین آن دسته از مشتریان آمریکایی که طی سال آینده قصد دارند دیوایس خود را عوض کنند، 88 درصد از کاربران فعلی آیفون و 86 درصد از دارندگان گوشی‌های سامسونگ، به برند کنونی خود وفادار خواهند ماند.

Samsung Galaxy J5 2016

سامسونگ گلکسی J5 2016

به نظر می‌رسد رقابت سامسونگ و اپل در بازار بریتانیای کبیر شدیدتر باشد، به طوری که هر یک از این دو شرکت 36 درصد از سهم فروش اسمارت‌فون را به خود اختصاص داده‌اند؛ به بیان دیگر از هر 4 گوشی هوشمندی که در بریتانیا به فروش می‌رسد، 3 گوشی به این دو شرکت تعلق دارد. به گزارش Kantar، در سه ماهه منتهی به می 2016، آیفون‌های 6S و 5S پرفروش‌ترین دیوایس‌ها در بریتانیا بوده و پس از آنها گلکسی J5 و آیفون SE قرار دارند.

نکته جالب آن است که در هر دو بازار آمریکا و انگلستان، در لیست 10 اسمارت‌فون پرفروش، فقط نام گوشی‌های اپل و سامسونگ به چشم خورده و برندهای دیگر -- نظیر LG (در آمریکا) و سونی (در انگلستان) -- تنها در لیست 20 اسمارت‌فون پرفروش ظاهر خواهند شد. همچنین از آنجا که در بازارهای آمریکا و انگلستان تعداد مشتریان جدید کمتر بوده و کاربران با سرعت پایین‌تری اقدام به ارتقای گوشی کنونی خود و خرید مدل‌های بالاتر می‌کنند، در سال گذشته میلادی شاهد آن بودیم که فروش اسمارت‌فون در این بازارها راکد شده و یا حتی افت نموده است.

حدود دو سال پیش در چنین روزهایی، سامسونگ برترین برند اسمارت‌فون در مناطق شهری کشور چین (بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون جهان) طی سه ماهه منتهی به می 2014 به شمار می‌رفت. سپس شیائومی به عنوان پیشتاز مطلق در چین ظهور کرد تا اینکه اپل در اوایل سال 2015 (که مقارن با آغاز سال جدید در چین بود) موفق شد موقعیت برند خود را در بازار چین بالا بکشد. از آن زمان به بعد، رقابت برای کسب برند برتر در مناطق شهری چین بین اپل و هواوی بوده است. گفتنی است این عنوان قبلا در اختیار سامسونگ بود، به طوری که این کمپانی 34 درصد از سهم فروش اسمارت‌فون در چین را به خود اختصاص داده بود، اما سهم این شرکت کره‌ای از بازار چین در سه ماهه منتهی به می 2016 به 9 درصد کاهش یافته است.

برخلاف بازارهای غربی که در آن کاربران به برندشان وفادار بوده و کمتر به برندهای دیگر روی می‌آورند، در چین میزان وفاداری به برند پایین است. به عنوان مثال با وجود اینکه در حال حاضر هواوی برند برتر چین است، تنها 19 درصد از مشتریان این شرکت اقدام به خرید مجدد اسمارت‌فون‌های این برند کرده و 24 درصد از مشتریان هواوی، کاربران سابق گوشی‌های سامسونگ بودند. در مورد اپل، 42 درصد از خریداران آیفون، افرادی بودند که قبلا آیفون داشته‌اند ولی 25 درصد از خریداران آیفون را دارندگان گوشی‌های سامسونگ تشکیل می‌دادند. در این میان شیائومی نتوانست مثل اپل و هواوی سامسونگی‌ها را به خود جذب کند و تنها 9 درصد از خریداران گوشی‌های این شرکت جزو کاربران سابق سامسونگ بودند. گفتنی است 45 درصد از خریداران اسمارت‌فون‌های شیائومی جزو افرادی بودند که مجددا از این برند خریداری می‌کردند و 12 درصد از مشتریان شیائومی از هواوی به این برند مهاجرت کرده‌اند.

Xiaomi Mi Max

شیائومی Mi Max

ممکن است بازارهای کشورهای توسعه یافته رشد کندی داشته باشد، ولی بازاری مانند هند به رشد دورقمی دست یافته است. با وجود اینکه سامسونگ در این بازار پیشتاز است، سایه رقیبانی مانند Micromax و شیائومی را بر سر خود احساس می‌کند. این در حالی است که اپل امیدوار است طی سه تا پنج سال آینده بتواند سهم قدرتمندی از بازار هند را در دست بگیرد. هواوی نیز با درک این موضوع که بازار آمریکا نمی‌تواند زمینه را برای رشد کافی و کنار زدن اپل (که از اهداف هواوی محسوب می‌شود) فراهم کند، به‌تازگی خبر از تجدید ساختار در شرکت داده تا بتواند سهم خود را از بازار هند افزایش دهد.

لارن گیون‌ور (Lauren Guenveur)، از تحلیل‌گران Kantar در حوزه موبایل، معتقد است عواملی مانند وفاداری بالا به برند، رشد کند در بازارهای کشورهای توسعه‌یافته و پیشتازی برندهای چینی در بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون در جهان موجب خواهند شد تا رقابت بین سامسونگ و اپل کمرنگ‌تر شده و این دو کمپانی به جای اینکه از پیشرفت هم نگران باشند، بیشتر نگرانی آنها باید از جانب رقبای دیگر و شرایط متغیر دنیای اسمارت‌فون باشد. در شرایط کنونی بایستی منتظر ماند و دید که فروش اسمارت‌فون در بازارهای کشورهای در حال توسعه در آمریکای لاتین و هند چه تأثیری در رتبه‌بندی سه برند بزرگ دنیا خواهد داشت.  

منبع : Kantar World Panel