گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2016- اندروید همچنان پیشتاز

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، گوشی هوشمند Smartphone ، آی او اس iOS ، اندروید Android ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، ویندوز فون Windows Phone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel ComTech در روز سه‌شنبه 9 آگوست 2016 (19 مرداد 1395) گزارش خود را از سهم سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد.

براساس این گزارش، سهم سیستم‌عامل iOS در فصل دوم سال 2016 در بازار ایالات متحده آمریکا نسبت به دوره مشابه قبلی رشد نسبی داشته است؛ در حالی که اندروید با کاهشی اندک نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2015 مواجه شده است. مطابق این گزارش طی این سه‌ماهه سهم بازار iOS در ایالات متحده آمریکا 31.8 درصد و در پنج کشور اروپایی موسوم به EU5 یعنی بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا 18.2 درصد بوده است.

جزئیات بیشتری که تحلیلگران موسسه Kantar ارائه کرده‌‌اند به شرح ذیل است:

ایالات متحده آمریکا

پژوهش‌های موسسه Kantar نشان می‌دهد که در ایالات متحده آمریکا سهم سیستم‌عامل اندروید از بازار گوشی‌های هوشمند با کاهش 0.6 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته از 66.1 درصد به 65.5 درصد رسیده است؛ که البته هنوز با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر رقبا پیشتاز است. فروش اسمارت‌فون‌های مبتنی بر iOS در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی رشد 1.3 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده است و 31.8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. سهم ویندوزفون نیز نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته تقریبا نصف شده و به 1.6 درصد رسیده است.

apple iphone 6s

اپل آیفون 6s

به گفته لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur)مدیر بینش مصرف‌کنندگان (Consumer Insight Director) در موسسه Kantar، گوشی‌های هوشمند آیفون 6s و 6s Plus  با 15.1 درصد بیشترین فروش را در این دوره سه‌ماهه داشته‌اند. در همین حال گوشی‌های گلکسی اس7 و اس7 اج محصول کمپانی سامسونگ در مجموع 14.1 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته‌اند. به علاوه آیفون SE با فروش 5.1 درصدی در رده سوم فروش این دوره سه‌ماهه قرار دارد و در افزایش سهم iOS از بازار سیستم‌عامل‌ها موثر بوده است.

samsung galaxy s7 edge

سامسونگ گلکسی S7 edge

آمار فروش گوشی‌های هوشمند در آمریکا نشان می‌دهد که طی سه‌ماهه اخیر اسمارت‌فون‌های سامسونگ با در اختیار داشتن 35 درصد از سهم بازار رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن اپل با 32 درصد در جایگاه دوم و ال‌جی با در دست داشتن 14 درصد از سهم بازار در مکان سوم قرار دارند. گوشی‌های هوشمند ساخته موتورولا نیز با در دست داشتن 5 درصد از سهم بازار در مکان بعدی قرار گرفته است. به این ترتیب طی دو سال گذشته سهم ال‌جی در بازار ایالات متحده دو برابر شده است، در حالی که سهم موتورولا از این بازار نسبت به سه ماهه‌ قبلی به نصف کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که 38 درصد از دارندگان گوشی‌های موتورولا درصدد تعویض گوشی‌های خود با برندهای دیگر در سال آتی هستند، در حالی که 58 درصد از دارندگان این گوشی‌ها همچنان به موتورولا وفادارند. در همین حال، میزان وفاداری دارندگان گوشی اپل به این برند 92 درصد و در خصوص گوشی سامسونگ 85 درصد ارزیابی شده است.

5 کشور مهم اروپا (EU5)

براساس گزارش Kantar در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2016، اندروید در میان دیگر سیستم‌عامل‌ها با در دست داشتن 76.8 درصد از سهم بازار در این سه‌ماهه پیشتاز است. پژوهش‌های Kantar نشان می‌دهد که سهم اندروید نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته 5.5 درصد افزایش یافته است. iOS نیز با رشد 0.7 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 18.2 درصد از سهم بازار را در این منطقه در دست دارد. اما سهم ویندوزفون از بازار بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و این سیستم‌عامل تنها 4.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)مدیر واحد کسب‌وکار موسسه Kantar در اروپا، آیفون SE در بریتانیای کبیر با 9.2 درصد در صدر جدول فروش سه‌ماهه دوم 2016 قرار دارد و پس از آن، آیفون 6s  با 9.1 درصد جایگاه دوم را تصاحب کرده است. فروش بالای این دو محصول در کنار یکدیگر به رشد 3.1 درصدی iOS در این منطقه و دستیابی آن به سهم‌ بازار 37.2 درصدی در این سه‌ماهه کمک کرده است. در فرانسه سهم iOS در گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل به 20.2 درصد رسید. این نسبت در آلمان برای نخستین بار پس از سه‌ماهه سوم سال 2015، با 1 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 14.2 درصد رسید. افزایش سهم iOS در این سه کشور، در کنار کاهش جزئی کاربری این سیستم‌عامل در ایتالیا و اسپانیا، باعث رشد مجموع 0.7 درصدی iOS در محدوده کشورهای EU5 شده است.

apple iphone se

اپل آیفون SE

مناطق شهری چین

در مناطق شهری چین اندروید با افزایش 2.1 درصدی سهم خود از بازار چین نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2015، در مجموع 81.4 درصد از سهم بازار را در این کشور در دست دارد. اما برخلاف افزایش سهم بازار سیستم‌عامل iOS در ایالات متحده، سهم این سیستم‌عامل در بازار چین با کاهش 1.8 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 17.9 درصد رسیده است. البته آیفون 6s و 6s Plus همچنان پرفروش‌ترین گوشی‌ها در چین به شمار می‌روند. سیستم‌عامل ویندوزفون نیز با کاهش 0.2 درصدی از سهم بازار نسبت به زمان مشابه سال گذشته، حدود 0.3 درصد از بازار چین را در اختیار دارد.

به گفته تامسین تیمپسون (Tamsin Timpson)مدیر بینش راهبردیKantar در بخش آسیا، کاهش سهم iOS از بازار چین باعث شده که اپل بعد از هواوی با [سهم بازار] 25.7 درصد و شیائومی با 18.5 درصد در جایگاه سوم قرار گیرد. به باور او با آن که آیفون 6s و 6s پلاس بالاترین فروش را در میان گوشی‌های هوشمند منطقه داشته‌اند، اما عرضه محصولات هوشمندی همچون Mate 8 و P9 محصول هواوی، RedMi Note 3 و Mi 5 محصول شیائومی و R9 محصول Oppo به افزایش فشار رقابتی در بازار انجامیده است. به علاوه با ادامه یافتن محدودیت عرضه آیفون SE در چین، فروش این گوشی تنها 2.5 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. البته اپل در روزهای گذشته در گزارش مالی از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2016، از کاهش فروش 33.1 درصدی محصولات خود نسبت به زمان مشابه سال گذشته در منطقه چین بزرگ خبر داده بود. امری که با آمارهای ارائه شده از سوی موسسه Kantar هم‌خوانی دارد.

xiaomi mi 5

شیائومی Mi 5

Kantar همچنین از سهم بازار سیستم‌عامل‌های مختلف در ژاپن و استرالیا خبر داده است. مطابق این گزارش، افزایش سهم اندروید در این دو کشور نیز دیده می‌شود. در استرالیا رشد 4 درصدی و ژاپن رشد 6.6 درصدی اندروید گزارش شده است. بنا بر تحلیل Kantar، در استرالیا سیستم‌عامل iOS رشد 0.1 درصدی نسبت به دوره سه‌ماهه 2015 را تجربه کرده است، در حالی که سهم بازار این سیستم‌عامل در ژاپن نسبت به فصل دوم 2015 کاهش 4.2 درصدی را نشان می‌دهد. ویندوزفون نیز در این دو کشور حضور حاشیه‌ای دارد و در استرالیا کاهش 3.3 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. این سیستم‌عامل در ژاپن سهم بازار 0.3 درصدی را به خود اختصاص داده است .

 حال باید دید با توجه به تقاضای گسترده برای گوشی میان‌رده آیفون SE در این سه‌ماهه آیا سهم بازار iOS در سه‌ماهه سوم افزایش خواهد یافت؟ ممکن است چنین انتظاری منطقی به نظر برسد؛ اما تحلیلگران Kantarسه‌ماهه سوم ضعیفی را برای اپل پیش‌بینی می‌کنند و انتظار برای عرضه مدل جدید آیفون را (که معمولا در اواخر سپتامبر روی می‌دهد) نشانه‌ای بر عملکرد ضعیف در دوره تابستانی تحلیل کرده‌اند.

در مجموع، آمار فروش محصولات مختلف نشان می‌دهد که 49 درصد از دارندگان آیفون در ایالات متحده آمریکا و 51 درصد از دارندگان این گوشی در چین، از آیفون 5s یا مدلهای قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. این وضعیت می‌تواند فرصت مناسبی برای کمپانی اپل فراهم سازد تا تمایل احتمالی این کاربران را به آیفون SE تامین نمایند. البته در این میان نباید جدیدترین محصول سامسونگ یعنی فبلت گلکسی نوت7 را -- که به تازگی عرضه شده است-- از نظر دور داشت؛ چرا که ممکن است با قابلیت‌‌های خود تمامی معادلات را به سود سیستم‌عامل اندروید تغییر دهد. 

منبع : Kantar WorldPanel