درخواست پتنت اپل برای پرداخت وجه از طریق iMessage، تماس صوتی و ایمیل

نمایش خبر

تاریخ : 1394/10/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، پرداخت با موبایل Mobile Payment ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  توسعه فناوری اطلاعات در عصر جدید موجب شد تا انقلابی بزرگ در نحوه سرویس‌دهی سازمان‌های مختلف به وقوع بپیوندد و حجم گسترده‌ای از خدمات از طریق ابزارهای هوشمند به مردم ارائه شود. از جمله مهم‌ترین این خدمات، می‌توان به تسهیلات بانکی اشاره کرد که می‌توان گفت امروزه بسیاری از این امور اعم از پرداخت، انتقال وجه، اعلام موجودی و ... با استفاده از تلفن همراه یا رایانه انجام می‌گیرد. در این میان کمپانی‌های مطرح تکنولوژی نیز بیکار ننشسته و برای جلب کاربران بیشتر، درصدد ارائه اینگونه خدمات روی پلتفرم‌های پرتابل برآمدند که به عنوان نمونه می‌توان به Samsung Pay و Apple Pay محصول دو شرکت رقیب سامسونگ و اپل اشاره کرد.

Apple peer to peer payments on iMessage patent application

در همین راستا کمپانی اپل به فکر طراحی سیستمی افتاد که از طریق آن کاربران بتوانند عملیات انتقال وجه به مخاطب‌شان را به‌راحتی انجام دهند. از این رو در 30 سپتامبر 2014 (8 مهر 1393) درخواست پتنتی با این مضمون از سوی اپل به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) تسلیم شد. حال پس از گذشت بیش از یک سال، این درخواست پتنت تحت عنوان "رابط کاربری برای پرداخت‌ها" در روز پنج‌شنبه 3 دسامبر 2015 (12 آذر 1394) در وب‌سایت رسمی USPTO منتشر شد.

بنابر آنچه در متن این پتنت ذکر شده، اپل به دنبال آن است که تسهیلات پرداختی خود را نه تنها از طریق برنامه پیام‌رسان iMessage، بلکه از طریق دیگر سرویس‌های پلتفرم iOS، از جمله تماس صوتی، ایمیل و یا دعوت افراد به رویدادهای تقویم نیز به کاربران ارائه نماید.

در تصاویری که اپل از پتنت مذکور منتشر کرده، صفحه نمایش آیفونی دیده می‌شود که در آن دو کاربر مشغول چت کردن با استفاده از برنامه iMessage هستند و در این میان یکی از کاربران -- که M.Smith نامیده شده -- از دیگری درخواست می‌کند که هزینه نهار را به او بپردازد. در گوشه راستِ بالای صفحه، دکمه‌ای با عنوان "Make Payment" (انجام پرداخت) قرار گرفته که با لمس کردن آن، کاربر وارد صفحه پرداخت شده و می‌تواند مبلغ موردنظر را بپردازد. البته ظاهرا این طور برداشت می‌شود که این دکمه در صورت تمایل کاربری که قصد پرداخت را داشته باشد به نمایش در می‌آید.

Apple peer to peer payments on iMessage patent application

در تصویر بعدی -- که صفحه پرداخت را نشان می‌دهد -- دیده می‌شود که نام M.Smith در لیست دریافت کنندگان وجه ضربدر خورده و کاربر امکان آن را دارد که افراد دیگری را نیز به این لیست اضافه نماید. در پایین این لیست، کادری قرار گرفته که کاربر بایستی هزینه مورد نظر را به دلار در آن وارد کند. در پایین‌ترین قسمت نیز دکمه تأیید نهایی (confirm) به چشم می‌خورد که در صورت لمس آن، پرداخت انجام خواهد شد. این شیوه از پرداخت در اصطلاح peer-to-peer payment یا "پرداخت شخص به شخص" نامیده می‌شود. هنوز اطلاعات بیشتری درباره چگونگی سازوکار این سرویس ارائه نشده، ولی به احتمال زیاد برای برخورداری از این سرویس، کاربر باید ابتدا اطلاعات بانکی یا کارت اعتباری خود را در سامانه Apple Pay ذخیره کرده باشد.

Apple peer to peer payments on iMessage patent application

البته درخواست چنین پتنتی از سوی اپل، الزاما به معنای ایجاد تغییرات بزرگ در آینده نزدیک نخواهد بود. هدف اپل از ثبت چنین درخواست‌هایی، در ابتدا محافظت از ایده‌های خود و سپس استفاده از آن به عنوان یک ابزار در بازاریابی است. کمپانی‌هایی نظیر اپل پتنت‌هایی را درخواست می‌کنند که ممکن است مدت‌ها بدون استفاده رها شوند (مانند پتنت اپل برای تولید صفحه‌نمایش دیجیتالی که می‌تواند مانند یک روزنامه لوله شود)، اما پتنت اخیر نشان‌دهنده آن است که اپل توجه ویژه‌ای به یکی از گرایش‌های کلیدی در صنعت تکنولوژی -- که همان همگرایی پیام‌رسانی و پرداخت‌ها باشد -- داشته است.

به نظر می‌رسد اپل قصد رقابت با دیگر پلتفرم‌های پرداختی نظیر Square ،PayPal و Venmo را داشته باشد. البته فقط اپل نیست که چنین ایده‌ای را دنبال می‌کند. چندی پیش پیام‌رسان فیس‌بوک امکان پرداخت وجه به دوستان فیس‌بوکی را در اختیار کاربران گذاشت و به‌تازگی نیز این امکان را برای آنان فراهم کرده که بتوانند از داخل برنامه Facebook Messenger برای شرکت اوبر درخواست ارسال خودرو بفرستند. ناگفته نماند قبل از اینکه فیس‌بوک به چنین قابلیتی دست یابد، بسیاری از کاربران در آسیا با استفاده از برنامه WeChat -- با حدود 650 میلیون کاربر در ماه -- امکان خرید غذا، سفارش تاکسی، پرداخت قبوض، چک کردن موجودی و ... را پیدا کرده بودند. در برنامه Snapchat نیز می‌توان با استفاده از قابلیتی موسوم به Snapcash انتقال وجه به مخاطبان را انجام داد.

Order-Ubers In Facebook Messenger

ماه قبل نشریه وال‌استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه کمپانی اپل با بانک‌های بزرگی نظیر J.P.Morgan و Wells Fargo وارد مذاکره شده تا بتواند با توسعه سرویس پرداخت موبایلی این امکان را برای کاربران فراهم کند تا از طریق دیوایس‌های اپل، پرداخت‌هایشان را مستقیما از حساب جاری خود انجام دهند.

البته تا به امروز، کسب درآمد از طریق پرداخت‌های peer-to-peer برای کمپانی‌ها مشکل بوده، چرا که حاشیه سود آن ناچیز است. حال سؤال اینجاست که اپل چگونه می‌تواند از این رهگذر سود کسب کند؟ پاسخ خیلی ساده است. از طریق افزودن قابلیت پرداخت به اپلیکیشن‌های ارتباطی، اپل می‌تواند از جمعیت کاربران بالقوه نهایت استفاده را برده و آنها را به استفاده از Apple Pay متمایل نماید. گزارشی که مؤسسه مالی Javelin Strategy & Research در سپتامبر 2015 منتشر کرد، نشان می‌دهد پرداخت‌های شخص به شخص در ایالات متحده در بین دو گروه سنی 18 تا 24 سال و 25 تا 34 سال از محبوبیت خاصی برخوردار است. با این اوصاف، گمان می‌رود که هدف اپل از ارائه سرویس پرداخت peer-to-peer از طریق iMessage در وهله اول جلب کاربران این دو گروه سنی و سپس سوق دادن آنان به سمت استفاده از سامانه پرداختی Apple Pay در فروشگاه‌ها باشد؛ جایی که از هر تراکنش انجام شده، سهم کمی نیز عاید اپل شده و باعث می‌شود آیفون با زندگی روزمره مردم بیشتر آمیخته شود.

Apple peer to peer payments on iMessage patent application

جان داوسون (Jan Dawson)، از تحلیل‌گران مؤسسه تحقیقاتی JackDaw Research، پس از عرضه کیف پول همراه اپل، در مقاله‌ا‌ی که در سال 2014 منتشر کرد، ارتباط بین iMessage و Apple Pay را محتمل دانسته بود. وی می‌گوید: «وقتی صحبت اپل به میان می‌آید، اصل قضیه درباره ارزشمندتر کردن اکوسیستم است. آیفون، به عنوان یک محصول، در حال تکامل بوده و اپل نیز [روز به روز] سرویس‌های جدید دیگری را به آن می‌افزاید.»

درباره اینکه اپل چه زمانی اقدام به راه‌اندازی سرویس پرداخت شخص به شخص خواهد کرد، هنوز اطلاعی در دست نیست، اما با توجه به گرایش اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به سمت ارائه خدمات مالی، نیاز به اینگونه پتنت‌ها امری دور از انتظار نخواهد بود. به عنوان مثال، برنامه Kik از جمله برنامه‌های پیام‌رسانی است که گفته می‌شود به دنبال ارائه گزینه‌های پرداخت شخص به شخص برای iOS، اندروید و ویندوز 10 برای موبایل باشد. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا