تصویب 28 پتنت اپل، از جمله صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر

نمایش خبر

تاریخ : 1394/7/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حق اختراع Patent ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  سرانجام پس از گذشت بیش از دو سال، پتنتی که اپل در مارس 2013 برای تولید آیفونی با صفحه نمایش خمیده درخواست کرده بود، توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) پذیرفته و در روز سه‌شنبه 29 سپتامبر 2015 (7 مهر 1394) به همراه 27 پتنت دیگر منتشر شد. در متن پتنت، اختراع اپل به این شکل توصیف شده است: «یک دستگاه الکترونیکی متشکل از محفظه‌ای که شکل یک حجم داخلی را به وضوح نشان می‌دهد. این محفظه جزء شفاف دیگری را در خود جای داده که دارای سطح داخلی خمیده است و یک نمایشگر انعطاف‌پذیر متصل و در تماس با سطح داخلی خمیده این جزء شفاف قرار دارد. این نمایشگر انعطاف‌پذیر وظیفه ارائه محتوای بصری را از میان محفظه شفاف بر عهده دارد. محفظه شفاف، محکم بوده و ساختار آن، از تغییر شکل دادن نمایشگر انعطاف‌پذیر در هنگام استفاده از دستگاه، جلوگیری می‌کند.»

apple glass wraparound design and gesture password ui patent

نکته جالب آن است که پتنت اپل نه تنها صفحه‌های خمیده گوشی‌هایی نظیر Galaxy S6 edge را شامل می‌شود، بلکه توانایی ساخت صفحات انعطاف‌پذیر را نیز در بر می‌گیرد. چنین صفحه‌ای قادر خواهد بود محتوای بیشتری را در مقایسه با دیگر صفحه‌ها به نمایش بگذارد، بدون آنکه نیازی به افزایش اندازه صفحه باشد. به عنوان مثال صفحه نمایش انعطاف‌پذیر می‌تواند طوری خم شود که بیننده تصور کند ویدئو یا عکس‌ها در یک حلقه پیوسته به نمایش در می‌آیند.

apple glass wraparound design and gesture password ui patent

درنتیجه پتنت اخیر، اپل می‌تواند آیفون بعدی را به شکل استوانه، کُره و یا هر شکل دیگری که جانی آیو (Jony Ive)، معاون ارشد بخش طراحی صنعتی اپل، می‌پسندد طراحی کند. بر اساس آنچه در این پتنت ذکر شده، اپل می‌تواند آیفون را تماما از شیشه ساخته و برخی دکمه‌ها را نیز با فناوری 3D Touch جایگزین کند. به‌علاوه، با انعطاف‌پذیر شدن صفحه، اپل عملا می‌تواند نمایشگر دیگری را نیز در پشت نمایشگر اصلی داشته باشد، به طوری که بتوان تصاویر سه‌بعدی ایجاد کرد. البته در گذشته گوشی‌هایی نظیر HTC EVO 3D و LG Thrill 4G امکان تصویربرداری و نمایش عکس‌های سه‌بعدی را فراهم کرده بودند اما تکنیک برجسته‌نمایی -- یا در اصطلاح استریوسکوپی (stereoscopy) -- به کاررفته در آن گوشی‌ها متفاوت از چیزی است که اپل ارائه می‌کند.

apple glass wraparound design and gesture password ui patent

پتنت دیگری که اپل به ثبت رساند در رابطه با نحوه وارد کردن پسورد (به شکل کشیدن پتِرن) برای آنلاک کردن گوشی است. برخلاف شیوه اندروید، که در آن فقط نقطه‌هایی که به هم متصل می‌شوند اهمیت دارد، در سیستم جدید اپل، نحوه اتصال نقطه‌ها به یکدیگر نیز مهم است؛ به عنوان مثال آیا کاربر در هنگام رسیدن به نقطه پایینی، انگشت خود را مستقیما پایین آورده و یا در مسیر حرکت، انگشتش را دفعات معینی به دور نقطه میانی چرخانده است؟ در سیستمی که اپل طراحی کرده، این تفاوت لحاظ شده و امکان پیچیده‌تر کردن پترن فراهم شده تا درنتیجه آن امکان حدس زدن پترن و دست‌یابی به اطلاعات گوشی توسط دیگران از بین برود. اپل یادآور شد که به لطف وجود Touch ID می‌توان قدرت پسورد را بیشتر نیز کرد.

apple glass wraparound design and gesture password ui patent

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا