درخواست پتنت اپل برای ضدآب نمودن آیفون با استفاده از اِلاستومر خود ترمیم شونده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/9/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه اپل، iPhone 7 را با قابلیت‌های ضدآب تولید خواهد کرد، شنیده شده که حاکی از آن است که تصمیم اپل برای تولید اسمارت‌فون‌های ضدآب کاملا جدی است. در این میان یکی از موانع اساسی که تولید دیوایس‌های ضدآب را با مشکل مواجه می‌کند، نفوذ آب از طریق پورت‌های دستگاه است. اما خبرهای اخیر حاکی از آنند که اپل راه حل جدیدی برای این مشکل پیدا کرده است.

کمپانی اپل در راستای تولید اسمارت‌فون‌های ضدآب، پتنتی را در ژوئن 2014 درخواست کرده بود.

حال پس از گذشت حدود یک سال و شش ماه، پتنت مذکور در روز پنج‌شنبه 10 دسامبر 2015 (19 آذر 1394) تحت عنوان "دیوایس الکترونیکی با رابط‌های پنهان" (electronic device with hidden connectors) در وبسایت رسمی اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده است. در توصیف این پتنت آمده است:

«یک دستگاه الکترونیکی دارای الاستومری خود ترمیم شونده است که [این الاستومر] روی یک یا چند رابط الکترونیکی خارجی به کار گرفته شده است. الاستومر خود ترمیم شونده می‌تواند رابط‌های الکترونیکی را از دید کاربر پنهان نموده و هم‌چنین برای رابط و دستگاه الکترونیکی، محافظت محیطی فراهم نماید. کابل‌های الکترونیکی می‌توانند به طور موقت از میان الاستومر خود ترمیم شونده عبور کرده تا با رابط الکترونیکی اتصال کامل برقرار نمایند. پس از درآوردن کابل‌ها، الاستومر خود ترمیم شونده می‌تواند به صورت ارتجاعی، خود را بازسازی و ترمیم کند.»

Apple self-healing elastomers to weatherproof iPhone connectors audio jack Patent Application

بنابر آنچه در متن این پتنت آمده، راه حل اپل برای جلوگیری از نفوذ آب از طریق درگاه‌های دیوایس، استفاده از نوعی لاستیک خاص با نام "اِلاستومِر خود ترمیم شونده" (self-healing elastomer) است. فرض کنید جک هدفون اسمارت‌فون با الاستومر پوشیده شده باشد. حال اگر بخواهیم سوکت هدفون را وارد جک کنیم، پوشش الاستومری که ورودی جک را پوشانده بود باز شده و امکان ورود سوکت به داخل آن فراهم می‌شود. به محض خارج کردن سوکت، الاستومر مجددا به حالت اولیه خود بازگشته و بدین شکل از ورود ماده خارجی به درگاه جلوگیری می‌کند. گفتنی است این پوشش می‌تواند طوری ساخته شود که از درگاه در برابر ورود آب، غبار، ذرات ریز و گاز محافظت نماید.

Apple self-healing elastomers to weatherproof iPhone connectors audio jack Patent Application

بسترهایی نظیر مواد سیلیکونی یا سیلوکسان‌های پلیمر شده (polymerized siloxane) -- که در اختراع جدید اپل مورد استفاده قرار گرفته -- به وسیله بازسازی پیوندهای شیمیایی خود، قادرند پس از نفوذ مواد خارجی یا دیگر آسیب‌های ساختاری، مجددا خواص مکانیکی خود را بازیابند. طبق پتنت منتشر شده، الاستومر در شرایط ایده‌آل می‌تواند تا حداقل 90 درصد از نیروی کشسانی اولیه خود را در ناحیه‌ای که جسم خارجی در آن نفوذ کرده، مجددا بازیابی کند.

Apple self-healing elastomers to weatherproof iPhone connectors audio jack Patent Application

البته این اولین باری نیست که اپل درصدد تولید دیوایس‌های ضدآب برآمده است. باوجود اینکه کمپانی اپل در زمان رونمایی از اسمارت‌فون‌های iPhone 6s و iPhone 6s Plus درباره ضدآب بودن این دو گوشی هیچ ادعایی را مطرح نکرد، آزمون‌های غوطه‌وری در آب نشان می‌دهند که این دو گوشی پس از 4 ساعت در زیر آب ماندن، باز هم کار می‌کنند. علت این امر نیز آن است که اپل در گذشته پتنت تولید برد منطقی ضدآب را به نام خود ثبت کرده و از آن در تولید آیفون‌های مذکور بهره گرفته بود. هرچند که با تمامی این اوصاف، این دو گوشی مقاوم در برابر آب محسوب نمی‌شوند.

هنوز مشخص نیست که آیا اپل قصد به کارگیری الاستومر خود ترمیم شونده را در رده محصولات خود دارد یا خیر، ولی شایعاتی در خصوص تولید آیفونی مقاوم در برابر آب‌و‌هوا شنیده شده است. البته کمپانی‌های دیگر نیز تجربه استفاده از مواد خود ترمیم شونده در اسمارت‌فون‌های خود را دارند که شاید معروف‌ترین آنها شرکت ال‌جی باشد. ال‌جی موفق شد دو مدل از گوشی‌های هوشمند خود با نام‌های G Flex و G Flex2 را با قاب پشتی خود ترمیم شونده تولید کند. اما به نظر می‌رسد خصوصیاتی که اپل در پتنت اخیر خود توصیف می‌کند، در حال حاضر کاملا فراتر از هر فناوری تجاری معاصر باشد. 

منبع : USPTO