تغییرات مدیریتی در اپل -- جف ویلیامز نخستین مدیر ارشد عملیات اپل پس از تیم کوک لقب گرفت

نمایش خبر

تاریخ : 1394/9/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تیم کوک Tim Cook ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی اپل در روز پنج‌شنبه 17 دسامبر 2015 (26 آذر 1394) از انتصابات جدیدی در این شرکت خبر داد. بنا بر آنچه در وبسایت رسمی اپل آمده، جف ویلیامز (Jeff Williams) به سمت مدیر ارشد عملیات (COO) منصوب شده و جانی سروجی (Johny Srouji) تحت عنوان معاون ارشد بخش فناوری‌های سخت‌افزاری به تیم اجرایی اپل خواهد پیوست. فیل شیلر (Phil Schiller)، که تاکنون معاونت ارشد بازاریابی جهانی اپل را بر عهده داشت، از این پس با حفظ سمت ریاست App Store در هر چهار پلتفرم اپل را بر عهده خواهد گرفت. از دیگر تغییرات مدیریتی اپل می‌توان به انتصاب تور مایرن (Tor Myhren) در اولین سه ماهه تقویمی سال 2016 در مقام معاون ارتباطات بازاریابی (Marketing Communications) اشاره کرد.

apple names williams new coo phil schiller in charge of app store

تیم کوک، مدیر عامل اپل، درباره انتصابات جدید می‌گوید: «از اینکه در سرتاسر تیم اجرایی اپل شاهد استعدادهای باورنکردنی هستیم، خوشحالیم. هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر به ارزش کار دو تن از نیروهای اجرایی کلیدی خود پی می‌بریم. جِف [ویلیامز] بدون شک بهترین نیروی اجراییِ عملیاتی است که تا به حال با او کار کرده‌ام و گروه جانی [سروجی] با ارائه طراحی‌های سیلیکونی در سطح جهانی موجب می‌شود هر ساله شاهد نوآوری‌های جدید در محصولاتمان باشیم.»

apple names williams new coo phil schiller in charge of app store

جف ویلیامز نخستین مدیر ارشد عملیات شرکت اپل

تیم کوک در ادامه می‌افزاید: «به علاوه، در حال تفویض مسئولیت‌های جدیدی به فیل [شیلر] هستیم تا به پیشرفت اکوسیستم ما، با محوریت اَپ استور، کمک کند. اَپ استور -- که در ابتدا فقط فروشگاه iOS محسوب می‌شد -- هم‌اکنون به استوری برای 4 پلتفرم قدرتمند اپل ارتقا یافته و به بخشی تبدیل شده که در کسب‌و‌کار ما از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است. و سرانجام با نهایت خوشحالی به تور مایرن خوش‌آمد می‌گویم؛ او قرار است برای تبلیغات و ارتباطات بازاریابی ما، استعدادهای خلاقانه خود را به کار گیرد.»

apple names williams new coo phil schiller in charge of app store

فیل شیلر مسئول بخش App Store شرکت اپل

جف ویلیامز در سال 1998 به عنوان رییس بخش تدارکات جهانی به اپل پیوست و در سال 2004 به مقام معاون عملیاتی ارتقا یافت. وی از سال 2010 مسئولیت نظارت و رسیدگی به زنجیره تأمین، خدمات و پشتیبانی و طرح‌های نوآورانه مسئولیت اجتماعی اپل را بر عهده داشته که در نتیجه آن از بیش از یک میلیون نیروی کار در سراسر جهان محافظت شده است. جف در زمان عرضه آیفون نقشی کلیدی در ورود اپل به بازار تلفن‌های همراه ایفا کرد و هم‌اکنون نیز توسعه اولین محصول پوشیدنی اپل (اپل‌واچ) با سرپرستی او انجام می‌شود.

نکته قابل توجه در این انتصاب آن است که از زمانی که تیم کوک در سال 2011 سکان اپل را در دست گرفت تا کنون هیچ فردی را برای سمت مدیر ارشد عملیات انتخاب نکرده بود. جف ویلیامز -- که مدت‌هاست مورد اعتماد تیم کوک بوده و به نوعی دست راست او محسوب می‌شود --پس از انتصاب اخیر عملا به مرد شماره 2 اپل تبدیل خواهد شد.

اپل هم‌اکنون از لحاظ سرمایه‌گذاری در بازار، با ارزش‌ترین کمپانی جهان محسوب می‌شود، ولی سرمایه‌گذاران این شرکت درباره چشم‌انداز آن دودل هستند. علی‌رغم فروش انبوه آیفون‌های صفحه بزرگ در سال 2014، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که فروش آیفون در سال مالی منتهی به سپتامبر با افت مواجه شود، که اگر این پیش‌بینی صحیح باشد، نخستین افت فروش آیفون از زمان عرضه آن در سال 2007 رقم خواهد خورد. ارزش سهام اپل در شش ماه اخیر نیز 14 درصد کاهش داشته است.

apple names williams new coo phil schiller in charge of app store

حلقه مدیریت داخلی شرکت اپل

حضور جف ویلیامز در پروژه اپل‌واچ معنای خاصی دارد چون این محصول پوشیدنی از زمان ارائه آی‌پد در سال 2010، اولین محصول سخت‌افزاری اپل در یک رده جدید به شمار رفته و از طرفی نقش آزمونی را ایفا کرد تا مشخص نماید آیا این کمپانی هنوز هم می‌تواند همانند دوران طلایی استیو جابز محصولاتی تولید کند که قاعده بازی را تغییر دهند؟

یکی از مقامات ارشد اجرایی اپل که نخواست نامش فاش شود درباره انتصاب اخیر می‌گوید که این حرکت الزاما نشان‌دهنده آن نیست که آقای ویلیامز وارث بلافصل آقای کوک است. تیم کوک 55 سال داشته و نقشی که آقای ویلیامزدر درون کمپانی ایفا می‌کرده را او رسمیت می‌بخشد.

جف ویلیامز جزو آن دسته از مقامات اجرایی است که در کارش جدی بوده و هنوز به ارزش‌های واقعی وی پی برده نشده است. طبق یکی از مقالات منتشر شده در مجله New Yorker، با وجود اینکه ویلیامز 66 میلیون دلار در سال مالی 2012 و 20 میلیون دلار در سال مالی 2014 به عنوان پاداش دریافت کرده بود، تا همین اواخر با خودروی تویوتا کمری تردد می‌کرد.

apple names williams new coo phil schiller in charge of app store

جانی سروجی، که حدود 8 سال در سمت معاون فناوری‌های سخت‌افزاری در شرکت اپل مشغول به کار بود، موفق به تشکیل یکی از قوی‌ترین و خلاق‌ترین تیم‌های مهندسین فناوری و سیلیکون در جهان شده است؛ این تیم وظیفه نظارت بر تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و سیلیکونی پیشرفته از جمله باتری‌ها، پروسسورهای کاربردی، کنترلرهای حافظه، سیلیکون سنسورها، سیلیکون نمایشگر و دیگر چیپ‌ست‌هایی که در تمامی رده محصولات اپل به کار می‌روند را بر عهده دارد. سروجی، که در مؤسسه تکنولوژی اتکنیون تحصیل نموده، در سال 2008 به اپل پیوست و اولین چیپ ست طراحی‌شده توسط اپل (A4) به سرپرستی او تولید شد. اپل بر این باور است که تراشه‌های تولیدی این شرکت -- که به صورت سفارشی طراحی می‌شوند -- عامل متمایز شدن محصولاتی نظیر آیفون، آی‌پد و اپل‌واچ بوده است. از دیگر جنبه‌های مهم کار جانی سروجی توسعه فناوری باتری است که با توجه به تولید دیوایس‌هایی نظیر اپل‌واچ و هم چنین حرکت خاموش و بی‌ سر و صدای اپل به سمت تولید خودرویی الکتریکی، از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

مدت مدیدی بود که فیل شیلر در مقام رییس بخش بازاریابی جهانی در شرکت اپل مشغول به کار بود و چندی پیش اثبات کرد که می‌توان به عنوان پلی بین اپل و برنامه‌نویسان غیر اپلی روی او حساب کرد. حال که مسئولیت اَپ استور هم به وظایف فیل شیلر افزوده شده، از این پس تمرکز وی روی استراتژی‌هایی خواهد بود بتواند اکوسیستمی که مشتریان اپل در جریان کار با آیفون، آی‌پد، Mac، اپل‌واچ و اپل‌تی‌وی به آن علاقه‌مند شدند را بیش از پیش گسترش دهد. هم‌اکنون تقریبا تمام امور مربوط به توسعه‌دهندگان در شرکت اپل به رهبری فیل شیلر انجام می‌شود. مسئولیت‌های دیگر وی در زمینه بازاریابی عبارتند از: بازاریابی محصولات در سطح جهانی، بازاریابی بین‌المللی و بازاریابی در حوزه‌های آموزش و کسب‌وکار. در حال حاضر بیش از 11 میلیون توسعه‌دهنده در سراسر جهان برای چهار پلتفرم اپل (iOS، OS X، watchOS و tvOS) و هم‌چنین سخت‌افزارهای سازگار و دیگر لوازم جانبی محصولات اپل برنامه نویسی می‌کنند؛ در طرف مقابل، کاربران نیز از این برنامه‌ها به خوبی استقبال کرده‌اند به طوری که اپلیکیشن‌های طراحی شده برای پلتفرم‌های اپل تاکنون بیش از 100 میلیارد دانلود داشته‌اند. ناگفته نماند که قبل از تفویض مسئولیت اَپ استور به فیل شیلر، اِدی کیو (Eddy Cue) عهده‌دار این سمت بود. وی که معاون ارشد خدمات اینترنتی در اپل محسوب می‌شود، اداره iCloud ،Siri ،iTunes و Apple Music را نیز بر عهده دارد و از این رو می‌توان حدس زد که مشغله‌هایش کمی بیش از اندازه زیاد است.

تور میرن نیز از گروه Grey به اپل می‌پیوندد؛ جایی که به عنوان مدیر ارشد خلاق خدمت کرده و ریاست Grey New York را بر عهده داشته است. در دوران ریاست وی، نشریه معتبر Adweek گروه Grey را در سال‌های 2013 و 2015 به عنوان آژانس جهانی سال انتخاب کرد. وی یکی از شاخص‌ترین استعدادهای خلاق در صنعت تبلیغات به شمار می‌رود که تاکنون کمپین‌های تبلیغاتی معروفی مانند کودک سخنگوی شرکت E-Trade و مراسم اهدای خودرو در تاک‌شوی معروف آپرا وینفری در سال 2004 -- که طی آن 300 خودروی پونتیاک به حضار شرکت‌کننده در تاک‌شو داده شد -- را در کارنامه خود دارد. میرن، که اخیرا به سمت معاون ارتباطات بازاریابی اپل منصوب شده، مسئولیت امور تبلیغاتی این شرکت را به دست گرفته و گروهی را راهبری می‌کند که شامل طیف گسترده‌ای از رشته‌های خلاق می‌شود، از ویدئو، گرافیک متحرک و طراحی وب تعاملی گرفته تا بسته‌بندی و تصاویری که در خرده‌فروشی‌ها نصب می‌شوند. گفتنی است تور -- که در اوایل سال 2016 به اپل ملحق می‌شود -- جانشین هیروکی آسائی (Hiroki Asai) خواهد شد؛ وی که به مدت 18 سال مسئولیت طراحی‌های گرافیکی و ارتباطات بازاریابی در اپل را بر عهده داشت، چندی پیش از تصمیم خود برای بازنشستگی خبر داده بود.  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا