معرفی watchOS 3 - نسخه جدید سیستم‌عامل اپل‌واچ

نمایش خبر

تاریخ : 1395/4/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اپل واچ Apple Watch ، واچ او اس watchOS ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز 13 ژوئن 2016 (24 خرداد 1395) در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل یا WWDC – برگزار شده در سانفرانسیسکو – علاوه بر iOS 10 از سومین نسخه از سیستم‌عامل watchOS که watchOS 3 نام گرفته رونمایی کرد.

آپدیت از watchOS 2 به watchOS 3، اپلیکیشن‌های جدید، واچ‌فیس‌های جدید و بهبود در عملکرد این پلتفرم را برای کاربران به دنبال خواهد داشت. به گفته اپل پس از آپدیت به watchOS 3 احساس می‌کنید ساعتی کاملا جدید در دست دارید.

introduction apple watchos 3

در watchOS 2 فشردن دکمه جانبی اپل واچ لیستی از مخاطبین را ارائه می‌کرد، اما در watchOS 3 فشردن این دکمه، یک داک را به نمایش می‌گذارد که اپلیکیشن‌های اخیرا استفاده شده و مورد علاقه کاربر به همراه اسکرین‌شات‌های جدید این برنامه‌ها در آن ذخیره شده و از این رو دسترسی به آنها آسان‌تر می‌شود. به‌علاوه اینکه اپلیکیشن‌های مورد علاقه کاربر که در این داک ذخیره می‌شوند همواره به‌روزرسانی شده و چون پیوسته در حالت آمده به کار یا اصطلاحا Pause در حافظه اپل‌واچ قرار دارند بلافاصله لانچ می‌شوند، بنابراین کاربر برای لود اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود انتظار نخواهد کشید. اپل مدعی است اپلیکیشن‌هایی که به این شیوه در حافظه ذخیره می‌شوند 7 برابر سریع‌تر از اپلیکیشن‌های استاندارد اپل‌واچ باز می‌شوند. گفتنی است، داک جدید می‌تواند تا 10 اپلیکیشن را در خود ذخیره کند.

introduction apple watchos 3

در نسخه جدید watchOS پیمایش بهبود یافته و با سوایپ کردن به سمت راست و چپ می‌توان واچ‌فیس‌ها را تغییر داد و دیگر نیازی به فشار دادن محکم صفحه و استفاده از قابلیت فورس‌تاچ نیست. از دیگر تغییرات اعمال شده در watchOS می‌توان به حذف حالت Glance اشاره کرد. در watchOS 2 سوایپ کردن به سمت بالا روی یک واچ‌فیس، دستگاه را به حالت Glance می‌برد، اما در watchOS 3 به جای Glance ‌از داک جدید استفاده شده است. یک نکته مهم در این میان چگونگی دسترسی به تنظیمات عمومی و کنترل‌هایی ست که در Glance‌ در نسخه‌های قبلی watchOS در دسترس قرار داشت؛ راه‌حل دسترسی به این تنظیمات در watchOS 3 از سیستم‌عامل iOS قرض گرفته شده است در این حالت با سوایپ از پایین به بالا قسمتی به نام Control Center (مرکز کنترل) باز می‌شود که در آن کاربر می‌تواند به آن دسته از تنظیماتی که بیشتر مورد استفاده‌اش بوده دسترسی داشته باشد.

introduction apple watchos 3

اپل در طراحی watchOS 3، امکانات زیادی را در زمینه تناسب اندام و سلامتی تدارک دیده است. در این پلتفرم تعداد معیارهای تمرینی که قابل‌اندازه‌گیری هستند به 5 معیار افزایش یافته: مسافت پیموده شده، تعداد گام، کالری‌های فعال، ضربان قلب و مدت زمان سپری‌شده از تمرین. تمام این موارد را می‌توان در یک صفحه مشاهده کرد و دیگر نیازی به سوایپ کردن نیست. watchOS 3 فعالیت‌های بدنی کاربر را به خوبی تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال اگر کاربر مشغول تمرین دوندگی باشد و به هر دلیلی دست از تمرین بکشد، اپل واچ این موضوع را متوجه شده و تا زمانی که کاربر مجددا شروع به دویدن کند، به صورت خودکار جلسه تمرین را متوقف می‌کند. همچنین گزینه‌ای وجود دارد تا کاربر تمرین‌هایی که انجام می‌دهد را برچسب بزند (مثل "پیلاتس" یا "بوکس") و تمرین‌هایی که در اپلیکیشن لیست نشده‌اند را با برچسب Other (دیگر) مشخص نماید.

introduction apple watchos 3

از امکانات جالبی که در این آپدیت به watchOS اضافه می‌شود، قابلیت سفارشی‌سازی تمرینات و فعالیت‌ها برای کاربران معلولی است که از ویلچر استفاده می‌کنند. در این صورت با توجه به اینکه حرکت دادن ویلچر به سوزاندن کالری در طول روز کمک می‌کند، نوتیفیکیشن‌هایی که "زمان سر پا ایستادن" را به کاربر یادآوری می‌کردند، در اینجا "زمان چرخاندن چرخ ویلچر" را به وی یادآوری می‌کنند. ناگفته نماند که در watchOS 3، با فشار دادن دسته کوک دیجیتال و دکمه جانبی به صورت همزمان می‌توان جلسه تمرین را متوقف (Pause) کرد. پایان دادن به تمرین هم به جای استفاده از فورس تاچ، با سوایپ کردن به سمت راست امکان پذیر شده است.

introduction apple watchos 3

watchOS 3 ویژگی جدیدی به نام Activity Sharing (به اشتراک گذاری فعالیت) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به موجب آن دارندگان اپل‌واچ می‌توانند اطلاعات مربوط به ورزش و فعالیت‌های بدنی خود را با دوستان به اشتراک گذاشته و از این طریق با هم به رقابت بپردازند و برای تمرین با انگیزه بمانند. اگر در محیط برنامه Activity، روی حالت نمایش حلقه‌های فعالیت، به سمت راست سوایپ کنید، قسمت Activity Sharing باز می‌شود. وقتی افرادی که با آنها در ارتباط هستید فعالیت‌های تمرینی خود را به پایان می‌رسانند یا به دستاورد خوبی در تمرینات خود می‌رسند، نوتیفیکیشنی برای شما فرستاده می‌شود و شما را از این امر باخبر می‌کند. شما هم می‌توانید از طریق برنامه Messages به آنها پاسخ دهید. حتی می‌توانید با استفاده از Digital Touch (لمس دیجیتال)، اطلاعات مربوط به ضربان قلب خود در هنگام مسابقه دادن را نیز ارسال کنید.

introduction apple watchos 3

آن دسته از اپلیکیشن‌های تمرین که توسط دیگر برنامه‌نویسان توسعه یافته‌اند نیز در watchOS 3 بهبود یافته‌اند. هم‌اکنون برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌های تمرین را طوری طراحی کنند که در پس‌زمینه اپل‌واچ اجرا شوند. به‌علاوه اینکه برنامه‌نویسان به منظور ارائه اطلاعات بهتر به دارندگان اپل‌واچ، در آنِ واحد می‌توانند به سنسور ضربان قلب و ژیروسکوپ دسترسی داشته باشند.

یکی از اپلیکیشن‌های جدیدی که در watchOS 3 دیده می‌شود، برنامه Breathe یا نفس کشیدن است. کاربر می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های تنفس عمیق که در این برنامه به صورت گرافیکی یا فیدبک لرزشی ارائه شده، از استرس کاسته و به آرامش برسد. تمرین‌های تنفس می‌توانند از 1 تا 5 دقیقه (معادل 7 تا 35 تنفس) ادامه پیدا کنند. اپل واچ می‌تواند به صورت خودکار نیز یادآور Breathe را در اختیار کاربران قرار داد که در صورت فعال بودن آن، هر 4 ساعت یک بار ارائه می‌شود.

introduction apple watchos 3

از دیگر اپلیکیشن‌های جدید در watchOS 3 می‌توان به برنامه‌های Reminders (یادآورها) و Find My Friends (دوستانم را پیدا کن) اشاره کرد. این دو اپلیکیشن که قبلا برای آیفون طراحی شده بودند در اپل‌واچ نیز عملکردی مشابه خواهند داشت. اگر برنامه Find My Friends به‌عنوان اپلیکیشن favorite (مورد علاقه) استفاده شود، می‌تواند اطلاعات به‌روزی را درباره مکان و موقعیت دوستان و اعضای خانواده در اختیار کاربر قرار دهد. Reminders هم لیست کارهای شخص را به وی یادآوری می‌کند.

کاربران در ورژن جدید watchOS می‌توانند از سه واچ‌فیس جدید دیگر نیز استفاده کنند: واچ‌فیسی با طرح Minnie Mouse، واچ‌فیسی ساده با اعداد و واچ‌فیسی که حلقه‌های مربوط به میزان فعالیت‌های روزانه را نشان می‌دهد.

introduction apple watchos 3

یکی از نکات امنیتی جالب در watchOS 3، قابلیت SOS است. صرفنظر از اینکه کاربر در چه نقطه‌ای از کره زمین قرار داشته باشد، با فشردن و نگه داشتن دکمه کناری اپل‌واچ به مدت سه ثانیه متوالی، می‌تواند بی‌درنگ با سرویس‌های امداد ضروری تماس بگیرد، که این تماس یا از راه اتصال وای-فای بوده و یا از طریق اتصال به آیفون حاصل می‌شود. SOS می‌تواند موقعیت کاربر را شناسایی کرده و با شماره مورد نظر تماس بگیرد، لذا اگر شرایطی اضطراری حادث شود و شما شماره سرویس امداد ضروری را بلد نباشید، اپل‌واچ می‌تواند به صورت خودکار با سرویس امداد تماس بگیرد. پس از اینکه تماس اضطراری به پایان رسید، اپل واچ با ارسال پیام به مخاطبین اضطراری شما و ارائه نقشه‌ای از موقعیت کنونی شما، آنها را در جریان می‌گذارد. به‌علاوه اینکه در نسخه جدید watchOS، از شناسه پزشکی یا Medical ID نیز پشتیبانی می‌شود و بنابراین در شرایط اورژانسی، اطلاعاتی نظیر سن، وزن، آلرژی‌ها و وضعیت پزشکی شما از طریق اپل‌واچ در اختیار کادر سرویس امدادی قرار خواهد گرفت.

introduction apple watchos 3

یکی دیگر از امکانات امنیتی watchOS 3 آن است که از این به بعد به لطف عملکرد جدید Continuity، با استفاده از اپل‌واچ می‌توان یک رایانه Mac پسوردگذاری‌شده را آنلاک نمود.

طراحی جدید برنامه Messages در watchOS 3 پاسخ دادن به پیام‌های دریافتی را سریع‌تر نموده است. وقتی پیامی دریافت می‌شود، برای پاسخ دادن به آن دیگر نیازی به لمس کردن دکمه Reply نبوده و گزینه‌های پاسخ‌دهی در پایین نوتیفیکیشن لیست می‌شوند. پس از آپدیت به watchOS 3، قابلیت جدیدی به نام Scribble به اپل‌واچ اضافه می‌شود. به موجب این ویژگی کاربر با انگشت خود حروف را روی صفحه ساعت نوشته و حروف بلافاصله به کاراکتر متنی تبدیل شده و یک پیام را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر تنها زبان‌های انگلیسی و چینی در Scribble پشتیبانی می‌شوند. ناگفته نماند این قابلیت شباهت زیادی دارد به کی‌بورد آنالوگی که مایکروسافت برای اندروید ور طراحی کرده بود.

introduction apple watchos 3

اپل در iOS 10 اپلیکیشنی جدید به نام Home را معرفی کرد که امکان کنترل دیوایس‌های بر مبنای HomeKit را به کاربر می‌دهد. حال این اپلیکیشن برای اپل‌واچ نیز توسعه یافته است. بنابراین کاربر با استفاده از اپل‌واچ هم می‌تواند کارهایی مانند کنترل نور لامپ‌ها و تنظیم گرمای منزل را انجام دهد.

introduction apple watchos 3

در watchOS 3 توسعه‌دهندگان ابزارهای بیشتری در اختیار دارند و از این رو می‌توانند اپلیکیشن‌های کاربردی‌تری بنویسند. watchOS 3 از دسته کوک دیجیتال، رویدادهای لمسی، صدای اسپیکر،  ویدئوی in-line، گیم سنتر (برای بازی‌های قدم به قدم) و دیگر کیت‌های توسعه اپل از جمله SprietKit و SceneKit و CloudKit (برای ذخیره داده در عرض دیوایس‌ها) نیز پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری Siri در watchOS 3 تغییر کرده است. در نسخه قبلی زمانی که Siri شروع به گوش دادن به صدای کاربر می‌کرد، اپل‌واچ با یک لرزش این موضوع را به کاربر می‌فهماند، اما در نسخه جدید، این لرزش زمانی رخ می‌دهد که Siri گوش دادن به یک درخواست را متوقف کرده باشد. همچنین اگر درخواست کاربر از Siri بیش از یکی دو ثانیه طول بکشد، Siri با پیام‌هایی مثل Hang on یا Hold on (به معنای "منتظر بمانید") به کاربر اعلام می‌کند که در حال جست‌وجوی اطلاعات است.

introduction apple watchos 3

به گفته اپل، نسخه پیش‌نمایش سیستم عامل watchOS 3 از 13 ژوئن (24 خرداد) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته و در پاییز سال جاری در قالب یک آپدیت -- همزمان با iOS 10 -- در اختیار تمام کاربران قرار خواهد گرفت. گفتنی است آپدیت به watchOS 3 نیز مانند تمام آپدیت‌های نرم‌افزاری اپل، رایگان خواهد بود.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا