IDC: رشد بازار اسمارت‌فون در سال 2015 تک‌رقمی شد

نمایش خبر

تاریخ : 1394/9/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir :  مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 3 دسامبر 2015 (12 آذر 1394) پیش‌بینی و تحلیل خود از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در قالب گزارشی منتشر کرد. طبق این گزارش، سال 2015 اولین سالی است که رشد جهانی اسمارت‌فون‌ها در آن تک‌رقمی خواهد شد.

IDC پیش‌بینی می‌کند که میزان عرضه جهانی اسمارت‌فون تا پایان سال جاری میلادی 9.8 درصد رشد داشته باشد که این عدد حاکی از آن است که میزان اسمارت‌فون‌های ارائه شده به بازار در سال 2015 بالغ بر 1.43 میلیارد دستگاه خواهد شد.

گفتنی است مؤسسه IDC چندی پیش طی گزارشی که در ماه آگوست منتشر نمود، میزان رشد بازار اسمارت‌فون‌ها در سال 2015 را حدود 10.4 درصد تخمین زده بود، اما رشد کند بازار گوشی‌های هوشمند در منطقه آسیا-اقیانوسیه (به‌جز ژاپن)، آمریکای لاتین و اروپای غربی IDC را بر آن داشت تا در برآورد خود تجدید نظر کند. پیش‌بینی می‌شود سرعت رشد بازار، طی سال‌های 2015 تا 2019 کمی کندتر شود که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان به کاهش پیش‌بینی‌های عرضه گوشی‌های مبتنی بر ویندوز و پلتفرم‌های جایگزین (گوشی‌هایی که دارای سیستم‌عامل‌هایی به جز iOS، اندروید و ویندوز فون هستند) نسبت داد. مقایسه این ارقام با رشد سالانه 27.5 درصدی بازار اسمارت‌فون در سال 2014، نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته بازار تا چه حد افت داشته است.

IDC Worldwide Smartphone Forecast by OS Shipments Market Share Year Over Year-Growth

پیش‌بینی گوشی‌های هوشمند براساس سیستم‌عامل، سهم بازار، رشد سالیانه و رشد مجموع 5 ساله

(ارائه به بازار براساس میلیون عدد)

طی فصل‌های اخیر کشور چین – که با داشتن حدود 528.8 میلیون کاربر، بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون در سراسر دنیا را در اختیار دارد -- همواره نقطه مرکزی بازار گوشی‌های هوشمند در جهان بوده است، چرا که با توجه به رکود اقتصادی که مدتی است بر چین سایه افکنده و سهم عظیمی که این کشور از بازار جهانی اسمارت‌فون در اخیار دارد، شاهد آن هستیم که رشد جهانی اسمارت‌فون نیز به تبع اوضاع چین تحت تأثیر قرار گرفته است. البته IDC همچنان بر این نکته تأکید دارد که در حال حاضر بازار موبایل چین عمدتا به بازار تعویض مبدل گشته است؛ به این معنی که تعداد مشتریانی که برای اولین بار اقدام به خرید گوشی هوشمند می‌کنند کمتر بوده و عمده خریداران را افرادی تشکیل می‌دهند که قصد دارند اسمارت‌فون کنونی خود را کنار گذاشته و گوشی هوشمند جدیدی داشته باشند. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود بازار اسمارت‌فون‌ها در چین رشدی در حدود تنها 1.2 درصد داشته باشد. در نقطه مقابل، منطقه خاور میانه و آفریقا بیشترین رشد را در سال 2015 داشته و پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه اسمارت‌فون به بازارهای این منطقه در مقایسه با سال گذشته، حدود 50 درصد افزایش داشته باشد. با این نتایج می‌توان گفت بازار خاورمیانه و آفریقا از بازارهایی نظیر هند و اندونزی نیز پیشی گرفته است.

IDC Worldwide Smartphone Market Share by geography 2015 2019

سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند براساس مناطق جغرافیایی از سال 2015 تا 2019

رایان ریث (Ryan Reith)، از مدیران مؤسسه IDC، در این رابطه می‌گوید: «در چنین شرایطی که نرخ رشد بازار اسمارت‌فون‌ها تک رقمی شده، حفظ حرکت رو به جلوی بازار به عوامل متعددی وابسته است. در این میان، موفقیت اسمارت‌فون‌های ارزان قیمت در بازارهای نوظهور محرک‌ اصلی بازار بوده و همچنان نیز خواهد بود. البته این امر هم، به نوبه خود، مستلزم جذب مشتریانی است که برای اولین بار به خرید یک گوشی ارزشمند [به نسبت قیمت] اقدام کرده و مشتریانی که قصد تعویض دیوایس خود را دارند. ما بر این باوریم که در تعدادی از بازارهای با رشد بالا، کاربران پس از گذشت مدت زمانی کمتر از دو سال اقدام به تعویض گوشی خود می‌کنند. مهم‌ترین دلیل این امر نیز آن است که قطعات به کار رفته در یک اسمارت‌فون با قیمت زیر 100 دلار، نمی‌توانند تا دو سال دوام بیاورند. ارائه محصولاتی که بتواند با قیمتی مناسب، هر دو دسته از خریداران را به خود جذب کند، برای حفظ رشد بازار و موفقیت شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون از اهمیت خاصی برخوردار است.»

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقاتی گروه تلفن‌های همراه در مؤسسه IDC، می‌گوید: «باتوجه به کاهش حجم اسمارت‌فون‌های عرضه شده در بسیاری از بازارها، دو عامل می‌توانند کاربران را به خرید ترغیب کنند: گوشی‌های ارزشمند مقرون به صرفه و ارائه تسهیلات مالی برای خرید گوشی‌های گران قیمت. باتوجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد بسیاری از بازارهای توسعه یافته بیشتر در گرو مشتریانی باشد که قصد خرید گوشی دوم و یا تعویض گوشی خود را دارند، شرکت‌های سازنده تلفن همراه به دنبال ارائه تسهیلات مالی (از جمله تعویض گوشی کارکرده با نو) در این بازارها هستند. در این میان شرکت اپل با طرحی موسوم به "برنامه ارتقای آیفون" (iPhone Upgrade Program) – که هر سال یک آیفون جدید را با گرفتن آیفون قبلی به کاربران تحویل می‌دهد – در این عرصه پیشگام بوده و انتظار می‌رود شرکت‌های دیگر نیز در ماه‌های آتی، اقدام به اجرای طرح‌هایی نظیر آن نمایند. اجرای این طرح‌ها مؤثرترین شیوه‌ای است که از طریق آن می‌توان دیوایس‌های پرچمدار را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد و در عین حال چرخه ارتقای اسمارت‌فون‌ها را تسریع نمود.»

Apple iPhone Update Program

اندروید

انتظار می‌رود در سال 2015، سهم اندروید از بازار اسمارت‌فون‌ها با افزایش 1 درصدی از 81 به 82 درصد برسد. با وجود تلاش‌های فراوان از سوی پلتفرم‌های جایگزین (سیستم عامل‌هایی به جز اندروید، iOS و ویندوزفون) برای ورود به بازار، تاکنون هیچ یک نتوانسته‌اند به موفقیت قابل توجهی دست یابند. مؤسسه IDC اعتقاد دارد که گسترش هسته پلتفرم اندروید با تلاش کمپانی‌هایی نظیر سیانوژن و شیائومی برای متمایز شدن از دیگر رقبا، ادامه خواهد داشت. با توجه به پوشش جهانی اندروید و اکوسیستم اپلیکیشن و خدمات آن، IDC پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک، برخی گونه‌های اندروید باشند که عمده سیستم عامل‌های تلفن همراه در دنیا را تشکیل می‌دهند. البته ناگفته نماند که با وجود سلطه اندروید بر بازار اسمارت‌فون، IDC میزان رشد ورود به بازار دستگاه‌های اندرویدی در سال 2015 را تنها 9.5 درصد برآورد نموده که حتی از میانگین رشد 9.8 درصدی بازار اسمارت‌فون نیز کمتر است.

iOS

تقاضای مستمر کاربران برای سری گوشی‌های iPhone 6 و iPhone 6S (همراه با نسخه‌های پلاس) از یک سو، و زنجیره تأمین روان و بدون مشکل این محصولات از سوی دیگر باعث شد تا IDC پیش‌بینی خود از میزان عرضه آیفون‌های تولیدی شرکت اپل در سه ماهه چهارم سال 2015 را به میزان 7.6 درصد افزایش دهد. همان‌طور که در گزارش قبلی IDC نیز ذکر شده بود، پیش‌بینی می‌شود با عرضه 226 میلیون دستگاه آیفون، سهم iOS از بازار اسمارت‌فون‌ها در سال 2015 در حدود 14 تا 15 درصد باقی بماند. با توجه به این نکته که عمده بازارهای کلیدی اپل، به بازارهای تعویضی مبدل شده‌اند، روی آوردن اپل به طرح تعویض آیفون‌های قدیمی با جدید جای تعجب ندارد. افزایش نیاز به تامین قطعات برای بازارهای در حال توسعه‌ای که آیفون‌های بازسازی‌شده یا در اصطلاح ریفوربیش ‌شده در آن معامله می‌شود چالشی خواهد بود که احتمالا در دو یا سه سال آینده گریبانگیر اپل خواهد شد.

ویندوزفون

با وجود همه تلاشی‌ که مایکروسافت برای عرضه ویندوز 10 به کار گرفته است مؤسسه IDC انتظار ندارد که در سال‌های پیش رو سهم مایکروسافت از بازار اسمارت‌فون‌ها رشد چندانی داشته باشد. طبق پیش‌بینی‌های این مؤسسه متوسط قیمت فروش گوشی‌های ویندوزی در سال 2015، چیزی حدود 148 دلار بوده که در مقایسه با متوسط قیمت فروش یک گوشی مجهز به اندروید (219 دلار)، 71 دلار پایین‌تر است. این امر به تصمیم مایکروسافت و نوکیا برای ورود به بازار انبوه گوشی‌های رده پایین مربوط می‌شد. هرچند این رویکرد باعث شد که میزان عرضه اسمارت‌فون‌های ویندوزی در سال 2014 بالغ بر 34.9 میلیون دستگاه شود، اما طبق برآورد IDC، اسمارت‌فون‌های مبتنی بر ویندوز در سال 2015 با افتی معادل 10.2 درصد همراه بوده‌ که این افت در سال 2016 بیشتر نیز خواهد شد. گفتنی است تعداد گوشی‌های ویندوزی عرضه شده در سال 2015، در حدود 31.3 میلیون دستگاه بوده که معادل تنها 2.2 درصد از کل اسمارت‌فون‌های عرضه شده در سال جاری میلادی خواهد بود. یکی از دلایل عمده این نتایج ضعیف می‌تواند مربوط به شرکای محدود مایکروسافت در زمینه ویندوزفون باشد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا