گزارش آی‌دی‌سی از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2014

نمایش خبر

تاریخ : 1393/5/9
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش منتشر شده توسط کمپانی IDC -- یکی از مطرح‌ترین تحلیل‌گران بازار فناوری اطلاعات و مخابرات -- در روز 29 جولای 2014 (7 مرداد 1393) در مورد بازار گوشی‌های هوشمند، کمپانی‌های سامسونگ و اپل در سه‌ماهه دوم سال 2014 همچنان در صدر جدول فروش* گوشی‌های هوشمند قرار داشتند. کمپانی‌های چینی هواوی و لنوو نیز همانند سه‌ماهه نخست سال باز هم در رتبه‌های سوم و چهارم جدول قرار گرفتند. این دو کمپانی سه‌ماهه خوبی را پشت سر گذاشته و رشد بسیار مناسبی را در سهم بازار خود در این سه‌ماهه و در کل سال شاهد بودند. کمپانی ال‌جی نیز همانند سه‌ماهه پیشین در رتبه پنجم جدول قرار دارد.

بر اساس این گزارش به دنبال داغ بودن بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست سال 2014، بازار این گوشی‌ها در سه‌ماهه دوم سال نیز پررونق بود و با رشدی 2.6 درصدی نسبت به سه‌ماهه اول به رکورد بی سابقه فروش 295.3 میلیون گوشی هوشمند در طول یک فصل دست یافت. این میزان فروش، رشدی 23.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. از جمله دلایل این رشد می‌توان به تقاضای گسترده در بازار در کنار وفور بیش از پیش گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت اشاره نمود.

IDC پیش بینی نموده که در نیمه دوم سال 2014 هم بازار گوشی‌های هوشمند به رشد خود ادامه داده و در سه‌ماهه سوم سال برای نخستین بار شاهد شکسته شدن مرز فروش 300 میلیون گوشی هوشمند در طول یک فصل باشیم.

Ryan Reith -- مدیر برنامه بررسی فصلی بازار موبایل در IDC -- می‌گوید: « رکورد شکنی در سه‌ماهه دوم ثابت می‌کند که فرصت‌های گسترده و تکانه قدرتمندی در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد.» او می‌افزاید: «اکنون تعداد زیادی از فروشندگان وجود دارند که قادرند در سه‌ماهه آتی در میان 5 فروشنده برتر جای گیرند. تعدادی از این کمپانی‌ها اکنون تنها در یک کشور در حال فعالیت هستند، اما نباید از این واقعیت غافل شد که همگی آنها به فرصت‌های موجود در خارج از محدوده کشور خود واقفند.»

بنا به گفته IDC سامسونگ سه‌ماهه پر چالشی را پشت سر گذاشته و در مورد اپل نیز این چالش‌ها با شدت کمتری وجود داشته. اما در کل، وجود تقاضای بالا در بازار، نتایج را برای اکثر فروشنده‌های گوشی‌های هوشمند بهبود داده است. در بازارهای نوظهور این فروشندگان محلی بوده‌اند که نقش مهمی را در رشد فروش گوشی‌های هوشمند ایفا کرده‌اند و در این میان بسیاری از تولیدکنندگان چینی سریعتر از سرعت رشد بازار گام برداشته‌اند. هواوی در صدر این تولیدکنندگان قرار داشته و توانسته در سه‌ماهه دوم سال 2014 فروش خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً دوبرابر نماید. پس از هواوی شاهد رشد دیگر بازیگر چینی عرصه گوشی‌های هوشمند یعنی لنوو بوده‌ایم که نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2013 افزایش فروش 38.7 درصدی را تجربه کرده.

Melissa Chau -- از مدیران تحقیقاتی ارشد در IDC -- در این زمینه می‌گوید: « در حالی که مرگ فیچرفون‌ها سریعتر از گذشته فرا می‌رسد، این فروشندگان چینی هستند که مشتریان را در بازاهای نوظهور به سمت خرید گوشی‌های هوشمند هدایت می‌کنند. عرضه گوشی‌های هوشمند با قیمتی مناسبت‌تر نسبت به بازیگران اصلی جهانی این بازار و با کیفیتی برتر و حجمی گسترده‌تر نسبت به رقبای محلی، مزیت رقابتی پرمخاطره‌ای را به این فروشندگان داده است.»

در زیر نگاهی داریم به وضعیت 5 تولید کننده برتر گوشی های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2014:

سامسونگ: کمپانی سامسونگ علی رغم انتقادهای وارده به گوشی شاخص خود -- گلکسی اس 5 -- شاهد فروش میلیون‌ها عدد از این گوشی بوده است. این در حالیست که فروش پرچمدار قبلی این کمپانی -- گوشی گلکسی اس 4 -- و حتی فروش گوشی گلکسی اس 3 به عنوان گزینه‌هایی ارزان‌تر همچنان در سطح بالایی قرار داشته. سامسونگ علی‌رغم اینکه یکی از گسترده‌ترین مجموعه محصولات را در میان سازندگان گوشی‌های هوشمند داشته، اما نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2013 با 3.9 درصد کاهش در تعداد گوشی‌های هوشمند فروشی و 7.1 درصد کاهش سهم بازار روبرو شده است. تحلیلگران IDC معتقدند که سامسونگ برای باقی ماندن در صدر بازار باید تمرکز خود را بر روی فعالیت در بازارهایی که برندهای محلی در آنها حاکم هستند قرار دهد.

اپل: سه‌ماهه دوم همواره ضعیف‌ترین فصل سال برای اپل بوده و این بار با توجه به عرضه قریب‌الوقوع آیفون 6 که گفته می‌شود صفحه نمایش بزرگتری خواهد داشت و مشتریان مدت‌هاست منتظر آن هستند رکود بازار برای اپل تشدید شده است. اپل در سه‌ماهه دوم به موفقیت در بازار کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین (موسوم به بازار BRIC) ادامه داد که می‌تواند نشانه خوبی برای عزم این کمپانی برای توسعه حضور خود در بازارهای نوظهور باشد. با توجه به شدت بالای تقاضا در بازار برای محصول آتی اپل، سه‌ماهه آتی می‌تواند بسته به زمان ارائه این محصول فصل رکود یا رونق شدید برای اپل باشد.

هواوی: موفقیت هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند بیشتر مرهون گسترش شبکه 4G LTE -- به ویژه در چین -- بوده است. در این کشور سه اپراتور برتر به منظور تشویق مشتریان خود به انتقال از شبکه 3G به شبکه 4G سوبسیدهایی را برای گوشی‌های 4G -- نظیر گوشی اسند پی 7 هواوی -- در نظر گرفته‌اند. در خارج از چین نیز حجم گسترده فروش محصولات سری Y هواوی گسترش بازار این کمپانی را در اکثر مناطق به دنبال داشته. 

لنوو: علی‌رغم فشارهای وارده از سوی برندهای محلی، لنوو در چین توانست رکوردشکنی کرده و بهتر از همیشه در این بازار ظاهر شود. محصولات A788T و 3G A788T این کمپانی توانستند در خلال سه‌ماهه دوم موفقیتی بیش از پیش را برای لنوو به ارمغان آورند. از سوی دیگر درحالی که خرید موتورولا موبیلیتی توسط لنوو مراحل تصویب شدن را طی می‌کند، لنوو در بازارهای بین‌المللی نیز توانست مشتریان بیشتری را به خود جذب کند. در شرایطی که در سه‌ماهه دوم سال 2013 تنها 5 درصد مشتریان این کمپانی در خارج از چین بودند این میزان در سه‌ماهه سال 2014 تقریباً سه برابر شده است و در این میان بازارهای نوظهور -- به ویژه بازار کشورهای برزیل، روسیه، هند، اندونزی و چین (موسوم به بازار BRIIC) -- بیشترین تعداد مشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

ال‌جی: فروش گوشی‌های هوشمند ال‌جی در سه‌ماهه دوم سال 2014 بیشتر مرهون گوشی‌های سری L این کمپانی -- نظیر L70 -- بوده که در بسیاری از کشورها -- منجمله آمریکا -- به خوبی به فروش رسیده‌اند. با عرضه گوشی G3 در اواخر سه‌ماهه دوم در کره و پس از آن عرضه این گوشی در بازارهای دیگر می‌توان در سه‌ماهه سوم سال منتظر افزایش فروش این کمپانی کره‌ای بود.

کمپانی فروش در سه‌ماهه دوم 2014 (میلیون واحد) سهم بازار در سه‌ماهه دوم 2014 فروش در سه‌ماهه دوم 2013 (میلیون واحد) سهم بازار در سه‌ماهه دوم 2013 تغییر فروش سه‌ماهه دوم 2014/2013
1. سامسونگ 74.3 25.2% 77.3 32.3% 3.9%-
2. اپل 35.1 11.9% 31.2 13.0% 12.4%
3. هواوی 20.3 6.9% 10.4 4.3% 95.1%
4. لنوو 15.8 5.4% 11.4 4.7% 38.7%
5. ال‌جی 14.5 4.9% 12.1 5.0% 19.8%
دیگران 135.3 45.8% 97.5 40.6% 38.7%
مجموع 295.3 100% 240.0 100% 23.1%

جدول بالا: پنج کمپانی برتر فروشنده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2014

 

IDC Smartphones Shipment Report - Q2 2014

 نمودار بالا: سهم بازار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه های اخیر

* در مطلب بالا آمار و ارقامی که تحت عنوان "فروش" ارائه شده در اصل آمار و ارقام Shipping یا به عبارتی انتقال از کمپانی سازنده است و ممکن است به دلیل باقی ماندن محصول در فروشگاه‌ها و ... با آمار فروش نهایی متفاوت باشد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا