گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2015

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 23 جولای 2015 (1 مرداد 1394) گزارش خود را از حجم اسمارت‌فون‌هایی که سازندگان در سه ماهه دوم سال 2015 به بازار روانه کرده‌اند منتشر کرد. بنابر این گزارش در مجموع 337.2 میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند در سه ماهه اخیر از طرف سازندگان روانه بازار شده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (302.1 میلیون دستگاه)، 11.6 درصد افزایش داشته است. در تاریخ عرضه اسمارت‌فون‌ها، سه ماهه اخیر از نظر حجم دستگاه‌های ارائه‌شده به بازار در رتبه دوم جای می‌گیرد. در ادامه عرضه موفق اسمارت‌فون‌ها در سه ماهه اول سال 2015 (که کمی بالاتر از حد متوسط بود)، به لطف ورود قدرتمند گوشی‌های هوشمند در بسیاری از بازار‌های نوظهور در سه ماهه اخیر، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده به بازار در این سه ماهه حتی از فصل قبل نیز بیشتر بوده است. البته تعداد کل گوشی‌های عرضه‌شده به بازار (که اسمارت‌فون‌ها را نیز در بر می‌گیرد) در سه ماهه اخیر برابر با 464.6 میلیون دستگاه گزارش شده که در مقایسه با تعداد گوشی‌هایی که در سه ماهه دوم سال 2014 وارد بازار شده بودند (466.3 میلیون دستگاه)، 0.4 درصد کاهش داشته است.

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقاتی گروه تلفن‌های همراه در مؤسسه IDC، در این رابطه می‌گوید: «رشد بازار اسمارت‌فون‌ها تنها در نتیجه موفقیت گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، اپل و دیگر شرکت‌های صاحب‌نام حاصل نشده، بلکه عمده رشد بازار اسمارت‌فون‌ها ناشی از کثرت گوشی‌های مقرون‌ به صرفه است که عرضه آنها در بسیاری از بازار‌های کلیدی ادامه دارد. همزمان با کاهش عرضه فیچر‌فون‌ها، تولیدکنندگان قصد دارند با اسمارت‌فون‌های خود -- که در عین برخورداری از امکانات قوی، ارزان قیمت نیز هستند -- هم در بازار‌های توسعه یافته و هم در بازار‌های نوظهور حضوری فعال داشته باشند.»

ملیسا چاو (Melissa Chau)، مدیر ارشد تحقیقاتی در گروه تلفن‌های همراه در مؤسسه IDC، بازار اسمارت‌فون‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند: «واضح است که تولیدکنندگان چینی در سه ماهه اخیر سهم به سزایی از بازار را از آن خود کردند، ولی در هر سه ماهه شاهد آن هستیم که برند‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند. در حال حاضر مؤسسه IDC بیش از 200 برند اسمارت‌فون در سراسر جهان را رصد می‌کند، که بسیاری از آنها روی مدل‌های رده پایین (entry level) و میان‌رده متمرکز شده و اکثر آنها بازار‌های منطقه‌ای و در برخی موارد بازار یک کشور خاص را هدف قرار داده‌اند.»

عملکرد پنج سازنده برتر اسمارت‌فون در سه ماهه دوم سال 2015:

سامسونگ: سامسونگ توانست در این سه ماهه نیز با در دست داشتن 21.7 درصد از سهم بازار در زمینه ورود کالا (Shipment)، همچنان در بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها پیشتاز بماند، اما تنها شرکتی بود که در بین پنج سازنده برتر اسمارت‌فون، تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده‌اش به بازار در سه ماهه اخیر (73.2 میلیون دستگاه) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (74.9 میلیون دستگاه) با کاهش مواجه شده بود. از آنجا که توزیع محدود گوشی‌ Galaxy S6 Edge با میزان تقاضا برای این دستگاه‌ همخوانی نداشت، فروش گوشی‌های جدید Galaxy S6 و S6 edge با نتایج ضدونقیضی همراه شد. البته به لطف تخفیف در قیمت و طرح‌های کاهش قیمت برای مدل‌های قدیمی‌تر گلکسی، این گوشی‌ها با سرعت بیشتری در این سه ماهه به فروش رفتند. هم‌اکنون نیز تمام توجه‌ها به سمت شایعات پیرامون ارائه گوشی Galaxy S6 Edge plus و عرضه زودهنگام Note 5 معطوف شده که علاقه‌مندان مدت‌هاست منتظر ورود آن به بازار بوده‌اند.

اپل: سه ماهه دوم سال 2015 -- معادل سه ماهه سوم سال مالی اپل -- بزرگترین سه ماهه سوم مالی این شرکت محسوب می‌شود، چرا که این شرکت موفق شد در این مدت 47.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازار عرضه کرده و 14.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. در سه ماهه اخیر آیفون توانست بار دیگر به سلطه خود در چین ادامه داده و همانند سه ماهه نخست سال، حضور پررنگی در بازار چین داشته باشد. تولید آیفون‌های با صفحه نمایش بزرگ‌تر در کنار گسترش سریع شبکه 4G در چین از جمله عواملی است که موجب شتاب گرفتن رشد اپل در بازار‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه شده است. از آنجا که اشباع اسمارت‌فون در بسیاری از بازار‌های توسعه یافته نظیر چین رو به افزایش است، اپل قصد دارد در سه ماهه پیش رو با عرضه آیفون‌های جدید مدل S، محصولاتش را در این بازار‌ها ارتقا دهد.

شرکت‌های اپل و سامسونگ مدت‌هاست که بر سر تصاحب عنوان "پادشاه بازار اسمارت‌فون" با هم رقابت دارند. طی چند سال اخیر سامسونگ در این رقابت بیشتر پیروز بوده است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Gartner، پس از عرضه موفق iPhone 6 و iPhone 6 Plus، اپل توانست از سامسونگ پیشی بگیرد. ولی بنابر گزارش Strategy Analytics، سامسونگ در سه ماه بعد مجددا به جایگاه سابقش بازگشت.

هواوی: فروش قدرتمند اسمارت‌فون‌های هواوی در اروپا و چین باعث شد که میزان عرضه این دستگاه‌ها در سه ماهه اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و هواوی را از این حیث در رتبه سوم قرار دهد. عرضه گوشی‌های میان‌رده و رده‌بالای هواوی، از جمله پرچمدار‌های P8، سری Honor و Mate7 با موفقیت روبرو شده و در هر دو بخش مصرفی و تجاری به رشد پایداری دست پیدا کرده است. از این رو هواوی در سه ماهه اخیر با عرضه 29.9 میلیون گوشی توانست 8.9 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌ها را از لحاظ ورود کالا به بازار (Shipment) از آن خود کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با سهم بازار 6.7 درصدی و عرضه 20.2 میلیون عدد گوشی به بازار حاکی از رشد 48.1 درصدی است. هواوی با عرضه گوشی P8 Lite در بازار آمریکا در سه ماهه گذشته -- که به صورت آنلاک تنها 250 دلار قیمت‌گذاری شده -- نشان داد که قصد دارد پا را از اروپا و آسیا-اقیانوسیه فراتر نهاده و دامنه نفوذ خود را به دیگر بازار‌ها نیز گسترش دهد.

شیائومی: این شرکت با عرضه هر دو رده گوشی‌های باکیفیت و entry level، مانند Mi Note و Redmi 2 همچنان به موفقیت‌های خود در بازار چین ادامه داده و توانست تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده خود به بازار را در سه ماهه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.7 درصد افزایش دهد. پس از حضور پررنگ در بازار‌های هند و جنوب‌شرق آسیا، شیائومی اکنون قصد دارد فراتر از منطقه آسیا-اقیانوسیه عمل کرده و با ورود به بازار برزیل کارنامه بین‌المللی خود را غنی‌تر نماید.

لنوو: این شرکت در سه ماهه اخیر در رقابت شدید با کمپانی‌های هموطن خود، شیائومی و هواوی، کمی ضعیف‌تر عمل کرده و با عرضه 16.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، از لحاظ تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده به بازار رتبه پنجم را کسب نمود. البته لنوو با فروش گوشی‌های میان‌رده و entry level نظیر مدل‌های A600 و A7000 -- که از طریق خرده‌فروشی اینترنتی در بسیاری از بازار‌های نوظهور، مانند هند به فروش رفتند -- توانست در خارج از چین عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. ناگفته نماند برند موتورولا نیز -- که سال گذشته توسط لنوو خریداری شد -- با عرضه نسل دوم مدل‌ Moto E و دیوایس‌های Moto G -- که مدل‌های entry level تا میان رده را شامل می‌شود -- به پیشرفت خود در بازار‌های اروپا و آمریکا ادامه می‌دهد. عرضه نسل سوم گوشی‌های Moto X و گوشی‌های Moto G در نیمه دوم سال 2015 در برنامه‌های لنوو قرار دارد.

کمپانی عرضه در سه‌ماهه دوم 2015 (میلیون واحد) سهم بازار در سه‌ماهه دوم 2015 عرضه در سه‌ماهه دوم 2014 (میلیون واحد) سهم بازار در سه‌ماهه دوم 2014 تغییر عرضه سه‌ماهه دوم 2015/2014
1. سامسونگ 73.2 21.7% 74.9 24.8% 2.3%-
2. اپل 47.5 14.1% 35.2 11.7% 34.9%
3. هواوی 29.9 8.9% 20.2 6.7% 48.1%
4. شیائومی 17.9 5.3% 13.8 4.6% 29.4%
5. لنوو 16.2 4.8% 15.8 5.2% 2.4%
دیگران 152.5 45.2% 142.2 47.1% 7.3%
مجموع 337.2 100% 302.1 100% 11.6%
           
لنوو + موتورولا 16.2 4.8% 24.3 8.0% 33.3%-

جدول بالا: پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2015

 

IDC Smartphones Shipment Report - Q2 2015

نمودار بالا: میزان عرضه گوشی‌های هوشمند به بازار در سه‌ماهه‌های اخیر توسط پنج فروشنده برتر (بر حسب میلیون واحد)

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا