گزارش GfK از بازار اسمارت‌فون‌ها در فصل پایانی 2015 - برآورد رشد ناچیز 7 درصدی در سال 2016

نمایش خبر

تاریخ : 1394/12/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : GfK ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir :  از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، شاهد معرفی اسمارت‌فون‌های ممتازی بوده‌ایم، ولی صنعت موبایل در سال 2016، سال آسانی را پیش رو نخواهد داشت. رشد بازار اسمارت‌فون‌ها در سال 2015 متوقف گشته و به عقیده برخی تحلیل‌گران بعید است که این شرایط دشوار در سال 2016 تغییر چندانی داشته باشد. مؤسسه GfK، بزرگترین نهاد تحلیل بازار در آلمان، در روز پنج‌شنبه 3 مارس 2016 (13 اسفند 1394) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه چهارم سال 2015 منتشر کرد. طبق این گزارش، تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه اخیر به رقم بی‌سابقه 368 میلیون دستگاه رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل از آن 14 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است. ولی علی‌رغم این رشد فروش، به دلیل کاهش سالانه 6 درصدی در متوسط قیمت فروش (ASP) در فصل پایانی سال 2015، درآمد حاصل از فروش اسمارت‌فون‌ها در این فصل، در سطح 115.2 میلیارد دلار تقریبا ثابت مانده است. هم‌چنین این مؤسسه برآورد کرده است که تعداد دیوایس‌هایی که در سال 2016 به فروش خواهد رسید، تنها 7 درصد نسبت به سال 2015 رشد داشته باشد.

در مجموع در سال 2015 حدود 1.3 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند به فروش رفت که در قیاس با اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در سال 2014، حدود 7 درصد افزایش داشته است. البته افت سالانه 2 درصدی در متوسط قیمت جهانی فروش، تا حدی این افزایش را خنثی نموده و موجب شده تا درآمد حاصل از فروش اسمارت‌فون‌ها در سال 2015 -- که 399 میلیارد دلار اعلام شده -- تنها 5 درصد رشد سالانه داشته باشد. در مجموع آمار و ارقام ارائه شده در این گزارش، مهر تأییدی است بر وضعیت برزخ‌مانند صنعت اسمارت‌فون. گفتنی است، از زمان عرضه نخستین آیفون در سال 2007، صنعت موبایل همواره حرکت صعودی داشته، اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد که در حرکت خود، به نفس نفس افتاده است.

GfK Smartphone sales Q4 2014 vs Q4 2015

فروش اسمارت فون ها در سه ماهه چهارم سال 2014 در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2015

در کنگره جهانی موبایل، که اخیرا در بارسلونای اسپانیا برگزار شد، با توجه به این واقعیت که درآمد حاصل از فروش اسمارت‌فون‌ها از حد ثابتی تجاوز نمی‌کند، شرکت‌های سازنده در پی یافتن راه‌های جدید برای رشد خود، به مواردی غیر از اسمارت‌فون امید بسته بودند؛ از واقعیت مجازی گرفته تا اینترنت اشیا و ساعت‌های هوشمند. کاهش متوسط قیمت فروش دیوایس‌های اندرویدی، شرکت‌های سازنده را تحت تأثیر قرار داده و اوضاع به قدری وخیم است که حتی کمپانی اپل -- که به اندازه سازندگان دیوایس‌های اندرویدی متحمل ضرر نشده -- برای کسب‌وکار آیفون، سالی کم‌رشد یا بدون رشد را پیش‌بینی کرده و از تابستان سال گذشته شاهد کاهش 26 درصدی در ارزش سهامش بوده است.

کوین والش (Kevin Walsh)، مدیر بخش گرایش‌ها و پیش‌بینی‌ها در مؤسسه GfK، در توصیف بازار اسمارت‌فون‌ها در سال 2015 می‌گوید: «برخلاف سه‌ماهه چهارم بی‌سابقه [از منظر تعداد دیوایس‌های فروخته‌شده] و در مجموع، عملکرد قدرتمند در سال 2015، نتایج ضد و نقیضی در بین کشورها مشاهده می‌شود. به جای گرایش‌های منطقه‌ای و صنعتی، این عوامل محلی هستند که به طور فزاینده حرکت بازار را در دست دارند. گرایش‌های اقتصاد واگرا، اشباع [بازار از] دیوایس‌ها، پذیرش بازار عمده، اوضاع سیاسی، تغییرات اوضاع اجتماعی و حتی مقوله ورزش بر تقاضا و قیمت اسمارت‌فون در سطح کشوری مؤثرند.»

بازار نوظهور آسیا-اقیانوسیه: قوه محرکه‌ای برای رشد

بازار نوظهور کشورهای آسیا-اقیانوسیه، با رشد سالانه 21 درصدی در سه‌ماهه چهارم سال 2015، همچنان اصلی‌ترین محرک رشد در بازار جهانی اسمارت‌فون محسوب می‌گردد. در این میان، کشور هند، با کسب رشد سالانه 34 درصد، از محرک‌های کلیدی این بازار به شمار می‌رود. کارشناسان GfK این رشد را در نتیجه تسلط محصولات رده پایین -- با محدوده قیمت زیر صد دلار -- در این کشور می‌دانند (گفتنی است فروش دیوایس‌های با قیمت کمتر از 100 دلار در هند، به رشد سالانه 76 درصدی رسید). البته پتانسیل بازار هند به اینجا ختم نشده و تقاضا برای اسمارت‌فون از سوی خرید اولی‌ها باز هم ادامه دارد، چرا که میزان نفوذ اسمارت‌فون‌های زیر 100 دلار در فصل پایانی سال 2015، تنها 24 درصد گزارش شده است.

چین: شتاب گرفتن رشد در سه‌ماهه چهارم

از سه‌ماهه سوم سال 2014، بازار چین 4 فصل متوالی را با رشد سالانه منفی سپری کرد تا اینکه در سه‌ماهه سوم سال 2015 به رشدی ملایم بازگشت. حال این بازار در آخرین فصل از سال 2015 شاهد شتاب گرفتن 12 درصدی رشد سالانه بوده است. در طی این فصل، فروش اسمارت‌فون در چین به رکورد 106.6 میلیون دستگاه رسید. ناگفته نماند که بازار چین -- با رشد حجمی 11 میلیون دستگاه گوشی هوشمند -- در نیمی از رشد جهانی فروش اسمارت‌فون سهیم بوده است.

در بازار چین، تقاضا برای اسمارت‌فون در تمام رده‌های قیمتی با افزایش سالانه همراه بوده که در این میان گرایش به سمت دیوایس‌های رده ‌بالا (گوشی‌های گران‌تر از 500 دلار) جلب توجه می‌کند. در حالی که در سه‌ماهه سوم سال 2015، گوشی‌های رده ‌بالا کمتر از 15 درصد از بازار چین را به خود اختصاص داده بودند، در سه‌ماهه چهارم سهم این محصولات از بازار به 18 درصد افزایش یافت. در نتیجه این تغییر، متوسط قیمت فروش با رشد سالانه 4 درصد به 314 دلار و درآمد سالانه با 16 درصد رشد به 33 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

گرایش به سمت اسمارت‌فون‌های صفحه بزرگ و مجهز به شبکه LTE همچنان در چین ادامه دارد. گوشی‌های 5 اینچی و بزرگ‌تر از آن، 71 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه اخیر را تشکیل داده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 2014، حدود 53 درصد افزایش داشته است. سهم گوشی‌های مجهز به LTE نیز تقریبا به سطح اشباع رسیده است. طبق پیش‌بینی‌های GfK، رشد اسمارت‌فون‌هایی که در چین از شبکه ارتباطیLTE برخوردارند در سال 2016 به 17 درصد کاهش خواهد یافت، که این رقم با رشد 248 درصدی در سال 2015، فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد. برندهای محلی با قیمت‌های رقابتی سهم خود را از بازار چین افزایش داده و 75 درصد از تقاضای این کشور برای اسمارت‌فون را در سه‌ماهه چهارم سال 2015 تشکیل می‌دهند که این میزان در مقایسه با سهم این برندها از بازار در مدت مشابه سال 2014 (حدود 69 درصد) با افزایش همراه بوده است.

مؤسسه GfK برآورد می‌کند که بازار چین -- پس از پشت سر گذاشتن افت 2 درصدی در سال 2015 -- در سال 2016 به رشدی ملایم در حدود 3 درصد بازگردد. گفتنی است افزایش احتمالی سوبسید از طرف اپراتورها نیز به این رشد کمک خواهد کرد.

خاورمیانه و آفریقا: مصر؛ ستاره میدان

علی‌رغم کندی اندک در رشد بازارهای خاورمیانه و آفریقا، درخواست برای اسمارت‌فون در این مناطق در آخرین فصل از سال 2015، با 12 درصد رشد سالانه همراه شده است. تقاضا در بیشتر کشورهای این منطقه با افزایش روبرو بوده که در این میان سهم مصر با 27 درصد رشد سالانه بیش از بقیه گزارش شده است.

GfK Smartphones 2015 sales vs 2016 forecast

فروش اسمارت فون ها در سال 2015 و پیش بینی برای سال 2016

آمریکای لاتین: حرکت مصرف‌کنندگان به سمت دیوایس‌های رده پایین

تقاضای مردم آمریکای لاتین برای اسمارت‌فون همچنان رو به کاستی بوده و این بار در سه‌ماهه چهارم سال 2015 نیز با افت سالانه 13 درصدی مواجه شده است. از جمله دلایل این افت می‌توان به ضعف در اقتصاد کلان برزیل اشاره کرد که منجر به کاهش 26 درصدی تقاضا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شد. هم‌چنین، درنتیجه گرایش کاربران به سمت دیوایس‌های رده پایین، متوسط قیمت فروش در این منطقه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 12 درصد پایین آمده است. افت تقاضا از یک سو و تنزل متوسط قیمت فروش از سوی دیگر، منجر به آن شدند که درآمد حاصل از فروش اسمارت‌فون در این منطقه با کاهش سالانه 23 درصدی، به 7 میلیارد دلار سقوط کند.

بازار کشورهای توسعه یافته آسیا-اقیانوسیه: ثبات در تقاضای کلی

پس از افت سالانه 3 درصدی در میزان تقاضا برای اسمارت‌فون در کشورهای توسعه یافته حوزه آسیا-اقیانوسیه در سه‌ماهه سوم سال 2015، در سه‌ماهه پایانی سال تقاضا در بازارهای این منطقه همچنان ثابت ماند. برای اولین بار پس از سه‌ماهه پایانی سال 2013 تقاضا برای اسمارت‌فون در کره جنوبی با رشد همراه شد (رشد سالانه 8 درصد). با مقایسه‌ای ساده بین سه‌ماهه اخیر و عملکرد ضعیف بازار کره در آخرین فصل از سال 2014 می‌توان به این رشد پی برد. البته لازم به ذکر است که افت سالانه 6 درصدی در بازار اسمارت‌فون‌های ژاپن، رشد منطقه‌ای در این حوزه را خنثی کرده است.

اروپای غربی: رشد در بازارهای فرانسه، آلمان و بریتانیای کبیر

بازار اسمارت‌فون‌های اروپای غربی در سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه 5 درصد همراه شد که در این میان اسمارت‌فون‌های فوق رده پایین (زیر 100 دلار) رشد سالانه 61 درصدی را به خود اختصاص دادند. رشد کلی این منطقه در سه بازار بزرگ آن یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیای کبیر شتاب بیشتری داشته است.

اروپای مرکزی: رشد ملایم، مدیون لهستان

رشد سالیانه تعداد اسمارت‌فون‌های اروپای مرکزی در حد 4 درصد باقی ماند و در این میان شاخص‌ترین عملکرد را می‌توان متعلق به رشد سالانه قدرتمند 36 درصدی در بازار لهستان دانست. تقاضا برای اسمارت‌فون در کشورهایی نظیر روسیه و اوکراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 7 و 14 درصد کاهش داشته که کارشناسان GfK آن را به مسائل سیاسی و اقتصادی نسبت می‌دهند.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا