معرفی Apple Music - یک دنیا موسیقی در یک اپلیکیشن

نمایش خبر

تاریخ : 1394/4/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اپل میوزیک Apple Music ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز دوشنبه 8 ژوئن 2015 (18 خرداد 1394) طی مراسمی که در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در سانفرانسیسکو برگزار شد، از اپلیکیشن Apple Music رونمایی کرد. اگر بخواهیم آن را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم Apple Music نخستین سرویس استریم موسیقی اپل، ایستگاه رادیویی زنده با قابلیت پخش شبانه‌روزی در 7 روز هفته و شیوه‌ای نوین برای ارتباط بین هنرمندان و هوادارانشان است. اپل مدعی شده که Apple Music بزرگترین و متنوع‌ترین مجموعه موسیقی را گردآوری کرده و با بهره‌گیری از تخصص کارشناسان دنیای موسیقی توانسته پلی‌لیست‌های مناسبی را برای کاربران طراحی کند. این سرویس از 30 ژوئن (9 تیر) در بیش از صد کشور دنیا در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. این اپلیکیشن، سه سرویس عمده را به کاربران ارائه می‌کند:

Apple Music - اپل میوزیک

• Apple Music

سرویس استریم موسیقی Apple Music، علاوه بر آهنگ‌های خریداری شده از استور iTunes یا کپی‌شده از CD، یک کاتالوگ موسیقی بزرگ با بیش از 30 میلیون آهنگ را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما اجازه دارید هر آهنگ، آلبوم یا پلی‌لیستی را که مایلید، بر روی دستگاه خود استریم کنید و یا بگذارید تا Apple Music خود این کار را برای شما انجام دهد. اپل مدعی شده که با به خدمت گرفتن بهترین کارشناسان موسیقی جهان پلی‌لیست‌هایی را مطابق با سلیقه کاربران طراحی می‌کند. به مرور زمان Apple Music ذائقه موسیقیایی کاربر را تشخیص داده و در قسمتی از اپلیکیشن که "For You" (برای تو) نام دارد، آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و پلی‌لیست‌های مورد علاقه کاربر را به وی پیشنهاد می‌دهد.

Apple Music - اپل میوزیک

نکته جالب دیگر، یکپارچه شدن Siri با Apple Music است که می‌تواند به کاربر در یافتن موسیقی مطلوبش کمک کند. به عنوان مثال می‌توانید دستوراتی نظیر "Play me the best songs from 1994" (بهترین آهنگ‌های سال 1994 را برایم پخش کن) یا "Play the best Michael Jackson song" (بهترین آهنگ مایکل جکسون را پخش کن) را به Siri بدهید و یا از Siri سوال کنید "What was the number one song in February 2011?" (بهترین آهنگ در فوریه 2011 کدام بود؟) تا بلافاصله دستورات را اجرا کند و به سوالات پاسخ دهد.

• Apple Music Radio

با راه‌اندازی سرویس Apple Music، برنامه‌های نخستین ایستگاه رادیویی اپل، با نام Beats 1، که فقط به موسیقی اختصاص دارد، در بیش از صد کشور دنیا شنیده خواهد شد. این ایستگاه رادیویی که به صورت شبانه‌روزی در 7 روز هفته فعال است، توسط دی-جی‌های مطرحی مانند Zane Lowe در لس‌آنجلس، Ebro Darden در نیو‌یورک و Julie Adenuga در لندن اداره می‌شود. علاوه بر پخش موسیقی، مصاحبه با هنرمندان، اجرای برنامه توسط میهمان (guesthost) و آخرین اخبار دنیای موسیقی نیز از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی به شمار می‌روند. از نکات جالب این سرویس آن است که با عضویت در آن به شما اجازه داده می‌شود تا از آهنگ‌هایی که مورد‌علاقه شما نیستند بگذرید (یا در اصطلاح آنها را skip کنید). با استفاده از این ویژگی می‌توانید بدون عوض کردن ایستگاه رادیویی آهنگ را تغییر دهید. بد نیست بدانید تمام کاربرانی که دارای Apple ID هستند می‌توانند به طور رایگان از ایستگاه‌های رادیویی Apple Music استفاده کنند، اما تنها کاربرانی که حق عضویت می‌پردازند قادر به skip کردن نامحدود آهنگ‌ها خواهند بود.

• Apple Music Connect

در Apple Music این امکان برای هنرمندان و هواداران آنها فراهم شده تا بتوانند مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از طریق Connect هنرمندان می‌توانند متن ترانه‌ها (lyrics)، عکس‌های پشت‌صحنه، ویدیو‌ها و یا حتی آخرین آهنگ‌های خود را مستقیما از آیفون خود با هوادارانشان به اشتراک بگذارند. هواداران نیز می‌توانند موارد ارسالی هنرمندان را لایک کرده و یا درباره آنها نظر دهند و یا آنها را از طریق Messages (پیام‌رسان اپل برای iOS و OS X)، فیس‌بوک، توییتر و یا از راه ای‌میل با دیگران به اشتراک گذارند. در مقابل، هنرمندان نیز می‌توانند پس از خواندن نظرات هواداران، مستقیما به آنها پاسخ دهند. ناگفته نماند follow کردن هنرمندان و مشاهده فید‌های آنها برای همه رایگان است، اما تنها افرادی که حق عضویت می‌پردازند می‌توانند محتوای صوتی این قسمت را پخش یا ذخیره کنند.

از آغاز روز سه‌شنبه 30 ژوئن 2015 (9 تیر 1394) کاربران می‌توانند به مدت 3 ماه به‌صورت رایگان از سرویس Apple Music استفاده کنند ولی پس از این مدت، بهره‌مندی از این سرویس منوط به پرداخت 9.99 دلار حق عضویت در هر ماه خواهد بود. برای جلب مشتری بیشتر، اپل طرح دیگری نیز برای عضویت در Apple Music -- موسوم به طرح خانواده -- در نظر گرفته که در آن اعضای یک خانواده (حداکثر شش نفر) می‌توانند با پرداخت 14.99 دلار در ماه همگی از این سرویس استفاده کنند. البته لازمه برخورداری از این طرح، داشتن حساب در iCloud تحت عنوان Family Sharing است.

سرویس Apple Music از 30 ژوئن (9 تیر) برای دستگاه‌های آیفون، آیپد، آیپاد تاچ، Mac و PC عرضه خواهد شد. دارندگان تلویزیون‌های اپل و دستگاه‌های اندرویدی نیز می‌توانند از پاییز امسال این سرویس را دریافت کنند.

- - - - - - - - - - - - - - -

کمپانی اپل سال‌ها با شیوه استریم کردن موسیقی به عنوان یک سرویس تجاری مخالفت می‌کرد. استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل فقید اپل، در سال 2003 این مدل تجاری را عامل «ورشکستگی» خوانده و در سال 2007 اعلام کرده بود که «مردم دوست دارند مالک موسیقی خود باشند.» از این رو با کناره‌گیری اپل از این عرصه، راه برای رقیبانی چون Spotify و Pandora باز شد تا در صنعت استریم موسیقی نامی برای خود دست‌و‌پا کنند. آمار و ارقام سال گذشته نشان می‌دهند که درآمد حاصل از استریم موسیقی بیشتر از فروش آلبوم‌های فیزیکی بوده و در حال نزدیک شدن به دانلود‌های دیجیتال است. هم‌چنین آمارها حاکی از آن بود که کسب‌و‌کار فروش آهنگ‌های دیجیتال، مانند سرویس iTunes شرکت اپل، رو به رکود گذاشته است. پس ورود اپل به صنعت استریم موسیقی نمی‌تواند بی‌دلیل باشد.

Steve Jobs - Buy Song

سال گذشته اپل با خرید 3 میلیارد دلاری شرکت بیتس الکترونیکس، سرویس استریم موسیقی Beats Music را که زیرمجموعه این شرکت بود نیز تصاحب کرد. این سرویس هم با دریافت 10 دلار در ماه دسترسی کاربران را به حجم وسیعی از موسیقی فراهم می‌کرد، ولی پس از خرید بیتس الکترونیکس در آگوست 2014 (مرداد 1393) Beats Music به صورت چراغ خاموش به کار خود ادامه می‌داد تا اینکه اپل تصمیم گرفت Beats Music را به شیوه خود متحول کرده و Apple Music را به همگان معرفی نماید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، که در برابر بیش از 5000 نفر از توسعه‌دهندگان صحبت می‌کرد گفت: «Apple Music تجربه شما از موسیقی را برای همیشه تغییر خواهد داد.» اما اینکه این جمله تا چه حد درست است، باید صبر کرد و دید، چون مطمئنا اپل برای موفقیت در صنعت استریم موسیقی با چالش‌هایی روبرو خواهد بود.

Apple Music - اپل میوزیک

یکی از چالش‌های پیش روی Apple Music این است که چگونه می‌تواند کاربران را به سمت خود جذب کند در حالیکه کاربران از قبل به سرویس‌هایی با قابلیت‌های مشابه Apple Music، و چه بسا بهتر از آن، خو کرده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر Spotify محبوب‌ترین سرویس استریم موسیقی به شمار می‌رود، Pandora هنوز هم حدود 80 میلیون کاربر فعال دارد و Dash Radio سرویسی را مشابه رادیوی زنده در Apple Music و البته بدون پیام‌های بازرگانی ارائه می‌دهد. به‌علاوه ارتباط بین هنرمندان و هواداران سال‌هاست که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر انجام می‌شود و بعید است Apple Music Connect بتواند جای این شبکه‌ها را بگیرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا