خرید بیتس‌الکترونیکس - آغاز فصلی جدید در فناوری صوتی اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/5/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بیتس Beats ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل در روز 1 آگوست 2014 (10 مرداد 1393) به طور رسمی انعقاد معامله 3 میلیارد دلاری برای خرید شرکت بیتس را اعلام کرد و در سایت خود، ورود این شرکت را به مجموعه اپل خوشامد گفت. این معامله بزرگترین خرید اپل در طول تاریخ این کمپانی بوده است.

اپل از ماه می (اردیبهشت) سال جاری برای خرید شرکت بیتس ابراز تمایل کرده بود و به تدریج گام‌های مورد نیاز برای این معامله را پشت سر گذاشت و در انتظار تایید نهایی و قانونی آمریکا و اتحادیه اروپا ماند. اتحادیه اروپا در روز 28 جولای (6 مرداد) با این خرید موافقت نمود و مسئولان شرکت ویوندی -- شرکت فرانسوی فعال در حوزه رسانه‌های گروهی و مخابرات -- که 13 درصد مالکیت بیتس را در اختیار داشته است نیز اخیرا اعلام کردند که اپل با پرداخت مبلغ 404 میلیون دلار، سهم آنها را خریداری کرده است. به طور طبیعی ادامه مسیر خرید بیتس توسط اپل نیاز به کسب مجوزهای لازم در ایالات متحده آمریکا داشته تا مسیر اتحاد آنها فراهم شود. اما اپل از حالا به استقبال این اتحاد رفته و با انتشار متن زیر در وب‌سایت خود، پیوستن بیتس را تبریک گفته است:

«امروز بسیار خرسندیم که رسما ورود بیتس‌میوزیک و بیتس‌الکترونیکس را به خانواده اپل خوشامد گوییم. موسیقی همواره جایگاه مهمی در قلب ما داشته است و خوشحالیم که نیروهایی در اپل گردهم آمده‌اند که به مانند ما به آن عشق می‌ورزند. بنیانگذاران شرکت بیتس، جیمی آیووین و دکتر دِره، با تولید محصولاتی زیبا، ارتباط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را با موسیقی عمیق‌تر کرده‌اند. خوشنودیم که زین‌پس با چنین گروهی کار خواهیم کرد و تجربه زیبای موسیقی را از این نیز فراتر خواهیم برد. حقیقتا انتظار برای شنیدن محصول این همکاری بسیار دشوار و البته هیجان‌انگیز است!»

البته  بنا به گفته TechCrunch اپل موافقت مقامات آمریکایی در مورد این خرید را نیز تأیید کرده و انتشار پیام تبریک در سایت اپل نیز می‌تواند مؤید صحت این مطلب باشد.

بیتس الکترونیکس (Beats Electronics) یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید هدفون، گوشی(earphone) و اسپیکر است که توسط خواننده رپ و هیپ‌هاپ آمریکایی، آندره رومله یانگ ملقب به دکتر دِره و جیمی آیووین در سال 2006 تأسیس شده است. پس از یک سال، بیتس قرارداد مشارکتی 5 ساله را برای طراحی و ساخت هدفون‌های Beats By Dr. Dre با مانستر (Monster) منعقد کرد. البته پس از پایان قرارداد پنج ساله میان مانستر و بیتس، دو شرکت به دلیل اختلافات داخلی و تقسیم سود از یکدیگر جدا شدند. مانستر با گسترش محبوبیت این هدفون‌ها، مستقیما برای تولید هدفون با افراد مشهوری چون لیدی گاگا و لبران جیمز وارد گفتگو شد.

Apple and Beats

تصویر بالا: از چپ به راست: Dr. Dre ،Tim Cook ،Jimmy Iovine و Eddy Cue

شرکت اپل در تمام دوران فعالیت خود توجه خاصی به صنعت موسیقی داشته است که بیش از هر چیز در علاقه شخصی استیوجابز، مدیر پیشین مجموعه، به موسیقی و البته بازار گسترده این صنعت ریشه دارد. به طور مثال فعالیت‌های اپل در بازار موسیقی و در قالب برند آی‌تیونز (iTunes) از جمله موفق‌ترین فعالیت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود و البته رقابت جدی میان این مجموعه و برندهای دیگری چون پاندورا و اسپاتیفای وجود دارد. با نظر به این موقعیت رقابتی، اینک اپل می‌تواند با خرید بیتس، بخش‌های تولیدی، سخت‌افزاری و خدماتی آن را در اختیار گرفته و جایگاه خود را در بازار سخت‌افزارهای مرتبط با پخش موسیقی نیز مستحکم سازد. بیتس دو سال پیش سرویسmusic streaming محصول شرکت MOG را خریداری کرد و از تکنولوژی آن برای ارتقای محصولات خود بهره برد و اپل نیز می‌تواند از این پس امکانات مرتبط با آن را به کار گیرد. به علاوه بر اساس آمار ارائه شده توسط گروه NPD بیتس حدود 60 درصد بازار هدفون‌های سطح بالا را در آمریکا در اختیار دارد و طبیعی است که اپل می‌تواند با خرید بیتس، فصل جدیدی از حضور در بازار محصولات سخت‌افزاری موسیقی را تجربه کند.

Beats Electronics Headphone

البته این اولین بار نیست که یک شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند در بیتس‌الکترونیکس مشارکت می‌کند. پیش از این نیز در آگوست سال 2011 (مرداد 1390)، اچ‌تی‌سی با سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری روی بیتس، بیش از نیمی از سهام این شرکت را از آن خود کرد و از آن پس، فناوری‌های صوتی ساخت بیتس را در شماری از محصولات خود به کار برد. در نهایت همکاری میان دو شرکت در جولای سال 2012( تیر، مرداد 1391) به پایان رسید.

اما فرآیند ادغام بیتس در شرکت اپل، صرف نظر از مزایای احتمالی برای هر دو مجموعه، ابهامات و نگرانی‌هایی را نیز در پی داشته است. به طور مثال وضعیت نیروی کار شرکت بیتس همچنان نامشخص است و با آنکه برخی منابع در ابتدا از استخدام تمام‌وقت تمامی کارکنان در اپل خبر دادند اما اینک مطابق اخبار تایید نشده، احتمال تعدیل 200 تا 700 نفری وجود دارد. کارکنان بیتس نیز در این باره چندان خوشبین نیستند و بسیاری باور دارند که جایگاه شغلی آنها در ادامه مسیر فعالیت شرکت حذف خواهد شد. البته تام نیومایر، سخنگوی اپل، از تمایل اپل به استخدام کارکنان بیتس سخن گفته است اما در عین حال تاکید کرده است که : « به خاطر وجود برخی همپوشانی‌های کاری، ممکن است بعضی مشاغل در دوره معینی مورد نیاز باشند و ما تمام تلاش خود را برای بکارگیری کارکنان بیتس در سایر بخش‌های اپل انجام می‌دهیم.» به طور مشخص این تداخل کاری بیش از همه، بخش‌هایی چون منابع انسانی، امور مالی و حقوقی را در بیتس تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ به علاوه نحوه ادغام بخش‌های تکنولوژیک دو شرکت و همچنین چگونگی همکاری و روابط میان آی‌تیونز و بیتس‌میوزیک از دیگر نقاط ابهام‌آمیز در خصوص این فرآیند خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا