معرفی اپل‌واچ - اولین گجت پوشیدنی اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1393/6/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اپل واچ Apple Watch ، ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : همزمان با رونمایی آیفون‌ 6 و آیفون‌ 6 پلاس، کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 9 سپتامبر 2014 (18 شهریور 1393) از اولین محصول پوشیدنی خود با نام "اپل‌واچ" رونمایی کرد. با‌وجود اینکه تا قبل از معرفی رسمی، اطلاع چندانی از این ساعت هوشمند در رسانه‌ها منتشر نشده بود ولی به جرات می‌توان گفت طرفداران اپل مدت‌ها بود که منتظر عرضه چنین گجتی بودند، چرا که در دو سال اخیر رقیبانی چون سامسونگ، ال‌جی و سونی از غیاب اپل نهایت استفاده را کرده و با ساعت‌های خود بازار پوشیدنی‌ها را در دست گرفته بودند. این ساعت با قیمت 349 دلار (برای ارزان‌ترین مدل) از اوایل سال 2015 به بازار خواهد آمد و نکته جالب اینجاست که بر‌خلاف رسم دیرینه اپل در نامگذاری محصولاتش، این ساعت Apple Watch نامیده شد، در حالیکه همه منتظر شنیدن نام iWatch بودند.

Apple Watch - اپل واچ

اپل‌واچ در دو اندازه 38 و 42 میلی‌متری (که نشان دهنده ارتفاع بدنه است) و در سه مدل مختلف عرضه شده است:

  • مدل معمولی Watch، دارای بدنه استیل و صفحه نمایشی از جنس یاقوت کبود (Sapphire)
  •  مدل بادوام‌تر Watch Sport، با بدنه آلومینیومی و صفحه نمایشی از جنس شیشه Ion-X
  •  مدل رده بالای Watch Edition، با بدنه‌ای ساخته شده از طلای 18 عیار و صفحه نمایش یاقوت کبود

Apple Watch - اپل واچ

Apple Watch - اپل واچ

برای اپل‌واچ 6 نوع بند مختلف در نظر گرفته شده و طراحی آنها به شکلی است که به‌راحتی قابل تعویض هستند .ترکیب سه مدل بالا با 6 نوع بند در رنگ‌های گوناگون، دست مشتری را در انتخاب ساعتی که مطابق با سلیقه اوست کاملا باز می‌گذارد. هم‌چنین کاربر می‌تواند شکل دلخواه صفحه ساعت خود را از میان watch face های بسیاری که در این دستگاه پیش‌بینی شده انتخاب کند. این امکانات باعث شده که این ساعت از معدود محصولات اپل باشد که تا این حد، ظرفیت سفارشی‌سازی را دارد.

Apple Watch - اپل واچ

هر سه مدل از تکنولوژی صفحه نمایش رتینا (Retina Display) اپل و پردازشگر جدیدی به نام S1 بهره می‌برند. این دستگاه مجهز به شتا‌ب‌سنج و ژیروسکوپ بوده و در صورت اتصال به گوشی آیفون می‌تواند از وای-فای و GPS نیز استفاده کند. همانند آیفون‌6، اپل‌واچ نیز دارای NFC بوده و می‌تواند به‌عنوان یک کلید دیجیتال، قفل‌های هوشمند به کار رفته در درب منازل را باز کند و یا در پرداخت‌های موبایلی مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته اپل می‌توانید با این ساعت، بدون نیاز به کارت اعتباری، از طریق سرویس Apple Pay پرداخت‌های خود را انجام دهید.

Apple Watch - اپل واچ

اپل‌واچ دارای یک واسط کاربری جدید است و با آن چیزی که در iOS دیده‌ایم کاملا متفاوت است. این بار اپل به جای اینکه تجربه کار با گوشی را در این ساعت شبیه‌سازی کند، بیشتر به جنبه‌های سخت‌افزاری آن پرداخته تا از این طریق هماهنگی بهتری بین سخت‌افزار و واسط کاربری ایجاد کند. به‌عنوان مثال در کناره این ساعت، یک تاجِ دیجیتال (شبیه پیچِ کوک در ساعت‌های مچی معمولی) قرار دارد که کاربرد‌های زیادی دارد؛ می‌توان عمل اسکرول کردن در یک لیست را به‌راحتی با آن انجام داد و روی نقشه‌ها و تصاویر زوم کرد یا از حالت زوم خارج شد. هم‌چنین با فشار دادن این تاج، کاربر به صفحه home هدایت می‌شود.

وقتی مچتان را برای نگاه کردن به ساعت بالا می‌آورید، صفحه نمایش لمسی ساعت به‌طور خودکار روشن می‌شود. در صفحه home اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که به صورت دایره‌های کوچک دیده‌ می‌شوند. می‌توانید بر اساس اولویت‌ها و سلیقه خود آنها را مرتب کنید.

همانطور که ذکر شد، در دو مدل از این گجت هوشمند، صفحه نمایش از یاقوت کبود ساخته شده است. یاقوت کبود -- که نوع طبیعی آن در جواهرسازی استفاده می‌شود -- بیش از صد سال است که به شیوه مصنوعی نیز ساخته شده و در صنایعی نظیر ساخت برخی دیود‌ها و تراشه‌های کامپیوتری کاربرد دارد. اخیرا کمپانی اپل دست به یک نوآوری بزرگ زده و تصمیم دارد از این ماده سخت برای ساخت صفحات نمایش خود بهره گیرد. با توجه به اینکه یاقوت کبود در مقیاس سختیِ موس (Mohs) رتبه 9 از 10 را کسب کرده، پیش‌بینی می‌شود این ماده تحولی در صفحه‌های نمایش ایجاد کند و رقیبی سرسخت برای Gorilla Glass باشد - که میزان سختی آن در مقیاس موس 6.8 است. به‌علاوه الکترود‌های ریز موجود در سراسرصفحه نمایش می‌توانند ضربه (tap) را از فشار دادن صفحه (press) تشخیص دهند. فشار دادن صفحه نمایش این ساعت، به منزله راست کلیک خواهد بود؛ مشابه همان عملکردی که در iPhone و iPad شاهد آن هستیم. برای شارژ کردن باتری نیز، اپل یک شارژر مغناطیسی طراحی کرده که کار با آن بسیار راحت است و ساعت را از راه القایی شارژ می‌کند.

Apple Watch - اپل واچ

با فشار دادن دکمه‌ای که در زیر تاج قرار دارد لیست مخاطبین کاربر ظاهر شده و می‌‌توان به سرعت با آنها ارتباط برقرار کرد. از ویژگی‌های مثبت این ساعت، قابلیت تبدیل صوت به متن است. از آنجا که امکان تایپ کردن در این دستگاه وجود ندارد -- درست مثل ساعت‌های مجهز به اندروید ور -- کاربر می‌تواند از این قابلیت استفاده کرده و به اصطلاح پیام‌ها را دیکته کند (احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که Siri هم در این ساعت فعال است). اگر پیامی حاوی سوال باشد، اپل‌واچ جواب‌های کوتاهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا دیگر نیازی به درآوردن گوشی نباشد. به‌علاوه می‌توانید برای پاسخ دادن از شکلک‌های موسوم به " اموجی" (emoji) هم استفاده کنید چون مجموعه جدیدی از این شکلک‌های کارتونی به طور اختصاصی برای اپل‌واچ طراحی شده است.

در داخل این ساعت موتوری به نام Taptic Engine تعبیه شده است. این موتور وظیفه ارسال فیدبک‌های لرزشی را به عهده دارد. به این ترتیب که وقتی نوتیفیکیشن جدیدی دریافت می‌شود، ساعت با لرزشی کوچک شما را متوجه آن می‌کند. به نظر می‌رسد که تفاوت اپل‌واچ با دیگر ساعت‌های هوشمند در این زمینه این است که فیدبک لرزشی برای نوتیفیکیشن‌های مختلف در اپل‌واچ تنوع بیشتری خواهد داشت. از دیگر امکانات ساعت این است که می‌تواند به عنوان ریموت کنترل تلویزیون‌های اپل به کار گرفته شود. هم‌چنین قابلیت تبدیل شدن به walkie talkie و امکان استفاده به عنوان منظره‌یاب دوربین آیفون را نیز به این لیست اضافه کنید.

Apple Watch - اپل واچ

جدا از قابلیت‌هایی که تا به اینجا گفته شد، چیزی که اپل‌واچ را از دیگر ساعت‌های هوشمند متمایز می‌کند سطح و نوع امکانات این دستگاه در زمینه تناسب اندام و سلامتی است. در پشت این دستگاه 4 لنز از جنس یاقوت کبود به همراه ال‌ای‌دی‌های مادون قرمز و سنسور‌های نوری قرار دارند که وظیفه آنها اندازه‌گیری ضربان قلب فرد است. دو اپلیکیشن تخصصی در زمینه تناسب اندام و سلامتی به نام‌های Fitness و Workout نیز در دستگاه به چشم می‌خورد. این ساعت قادر است 3 دسته از حرکات بدن را تشخیص داده، موارد لازم را اندازه‌گیری کرده و نتیجه را در قالب نموداری به شکل 3 حلقه رنگی هم‌مرکز گزارش کند. حلقه اول که Move نام دارد، با توجه به میزان فعالیت فرد در طول روز، مقدار کالری مصرف شده را اعلام می‌کند و بر‌اساس سقفی که کاربر برای خود تعیین می‌کند، با کامل شدن حلقه، متوجه می‌شود که مقدار کالری موردنظر خود را سوزانده است. حلقه دوم به نام Exercise، حرکات سریع بدن را به عنوان تمرین ورزشی تشخیص می‌دهد و در صورتی‌که فرد حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت ورزشی داشته باشد این حلقه کامل می‌شود. Stand نام آخرین حلقه بوده و مسئول این است که فرد را از نشستن‌های طولانی باز دارد. این حلقه در صورتی کامل می‌شود که فرد در 12 ساعت مختلف از 24 ساعت شبانه‌روز حداقل یک دقیقه در هر ساعت از نشستن خودداری کرده و صندلی خود را در اداره، خانه و ... ترک کند.

Apple Watch - اپل واچ

به نظر می‌رسد اپل‌واچ رقیبی قدرتمند برای دیگر گجت‌های تناسب اندام باشد و احتمال این که مشتری، محصول جدید اپل را به آنها ترجیح دهد زیاد است. به گفته جولی اسک (Julie Ask) تحلیل‌گر Forrester Research، « اپل‌واچ همان کاری را که Fitbit، Jawbone و Nike Fuelband (دیگر گجت‌های تناسب اندام) می‌کنند، انجام می‌دهد با این تفاوت که موسیقی و اپلیکیشن هم به آن اضافه شده است.» با این حال نباید از نقاط ضعف این محصول غافل شد. به گفته برخی تحلیل‌گران قیمت این ساعت چیزی بیش از حد انتظار بوده، به طوری که بیش از 2 برابر دستگاه Jawbone Up24 قیمت دارد. هم‌چنین برخلاف دیگر گجت‌های تناسب اندام که تا یک هفته باتری نگه می‌دارند، اطلاعات غیر رسمی منتشر شده حاکی از آن است که کاربر مجبور است اپل‌واچ را هر روز شارژ کند. نقطه ضعف دیگر که ممکن است خیلی از خریداران را منصرف کند این است که کاربران برای استفاده از این ساعت، ناچار به داشتن آیفون‌5 یا بالاتر هستند.

هرچند به گفته مک کوئیوری (McQuivey)، تحلیل‌گر Forrester Research، نمی‌توان انتظار داشت اپل‌واچ مثل iPad به سرعت همه‌گیر شود، ولی به گفته جی.پی.گوندر (J.P. Gownder) تحلیل‌گر دیگر این موسسه، اپل‌واچ ساعت‌های هوشمند دیگر -- از جمله ساعت‌های مجهز به اندروید ور -- را کنار خواهد زد. شاید به دلیل این اظهارات ضد‌و‌نقیض باشد که تیتر اصلی CNN راجع به اپل‌واچ به این شکل زده شده: « آیا اپل‌واچ می‌تواند قاعده بازی را تغییر دهد؟»

Apple Watch - اپل واچ



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا