معرفی iOS 9

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/3/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، Apple iPhone 5s ، Apple iPhone 5c ، Apple iPhone 4S ، Apple iPad 4 Wi-Fi ، Apple iPad 4 Wi-Fi + Cellular ، Apple iPad 3 Wi-Fi ، Apple iPad 3 Wi-Fi + 4G ، Apple iPad Air ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad mini Wi-Fi ، Apple iPad mini Wi-Fi + Cellular ، Apple iPad mini 2 ، Apple iPad mini 3 ، Apple iPhone 5 ، Apple iPad 2 Wi-Fi ، Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : دور جدید کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC در تاریخ 8 ژوئن 2015 (18 خرداد 94) در محل Moscone Center سان‌فرانسیسکو کالیفرنیا در حالی برگزار شد که نگاه تمامی کاربران اپل از سرتاسر دنیا بیش از همه چیز به معرفی iOS 9.0 دوخته شده بود. نسخه نهم سیستم‌عامل موبایلی اپل از آن با اهمیت تلقی می‌شود که رابط کاربری سال گذشته موسوم به iOS 8.0 در بسیاری از موارد کاربران و توسعه‌دهندگان را با مشکل روبرو ساخته بود. آپدیتی با حجم بسیار بالا، افکت‌های سنگین و مشکلات گاه و بی‌گاه اپلیکیشن‌هایی نظیر نقشه اپل، از جمله مواردی بود که به خصوص دارندگان iDeviceهای قدیمی‌تر را در مواجهه با iOS 8 با مشکل روبرو می‌ساخت. اپل با این پیش‌زمینه ایجاد تغییرات گسترده در iOS 9 را با تکیه بر اینترفیسی سبک و کارآمد همراه با مصرف بهینه انرژی در دستور کار خود قرار داد و در زمان مقرر آپدیتی متفاوت را به معرض نمایش عموم گذاشت. اپل در معرفی iOS 9 به افزایش هوشمندی پلتفرم و قابلیت پیش آمادگی (Proactive) آن در کنار بهبود ویژگی‌های Siri و جست‌وجوی قدرتمند سیستم‌عامل اشاره می‌کند. ارائه مولتی‌تسکینگ برای خانواده آی‌پد دیگر گزینه‌ مهم و کارآمد این رابط کاربری به حساب می‌آید که در کنار سایر گزینه‌ها از جمله تغییرات در Maps‌ و Notes و اپلیکیشن‌ جدید News از یک سو و بهینه‌سازی مصرف انرژی از سوی دیگر شانس روبرو شدن با پلتفرمی مدرن و ایده‌آل را بسیار افزایش می‌دهد در زیر به خلاصه‌ای از مهمترین نکات جدید و تغییرات صورت گرفته در iOS 9 و برخی اطلاعات مفید در مورد این سیستم‌عامل اشاره شده است.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

1- News

خبرخوان‌های موبایلی به سبک فلیپ‌بورد این روزها در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به صورت پیش‌فرض دیده می‌شود و اپل نیز ظاهرا قصد کنار کشیدن از این امکان جذاب به نفع رقبا را ندارد. اپلیکیشن‌ جدید News در iOS 9 که از این پس در صفحه Home دیده می‌شود دقیقا به همین منظور طراحی شده است. در ساختار این اپ همانند نمونه‌‌های مشابه، خبرهای مهم برای کاربران از منابع مهم و اصلی گردآوری شده و با ظاهری مدرن به نمایش گذاشته می‌شود. طراحی نزدیک به محتوای چاپی در ترکیب با فضای تعاملی دیجیتال از جمله نقاط قوت این مجموعه به حساب می‌آید. بهینه‌سازی محتوای به نمایش درآمده روی صفحه برای آی‌فون و آی‌پد کیفیت نهایی کار و قابل استفاده بودن اپلیکیشن فارغ از نوع دیوایس را تضمین می‌کند. اپل برای اجرای بی‌ عیب و نقص این اپلیکیشن در حال همکاری با ناشران متعدد در حوزه‌های گوناگون است.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

2- Notes

اپلیکیشن Notes یکی از برنامه‌های همیشگی سیستم‌عامل iOS از گذشته تا به امروز محسوب می‌شود. Notes اما در iOS 9 یکی از تغییر یافته‌ترین اپلیکیشن‌های این پلتفرم به حساب می‌آید. در Notes جدید علاوه بر ایجاد برخی تغییرات ظاهری، در عملکرد برنامه نیز گزینه‌های کاملا جدیدی به چشم می‌‌خورد. یکی از این موارد امکان ساخت چک‌لیست‌ از روی نوشته‌های معمولی است که در طیف وسیعی از کاربردها از لیست خرید تا to-do‌ لیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. Notes اینک دسترسی مستقیمی به دوربین یا گالری تصاویر دستگاه داشته و از این طریق می‌توان به سادگی عکس‌های دلخواه را به یک متن اضافه کرد. عکس البته تنها محتوای قابل اضافه شدن به یک یادداشت جدید نیست بلکه می‌توان با کمک قلم‌های مختلف در نظر گرفته شده در برنامه با سر انگشت دست، طرح و شکل‌های دلخواه را نیز در یک یادداشت وارد کرد. تغییرات این لیست پس از اجرا به کمک iCloud در تمامی دیوایس‌های منطبق کاربران به‌روز شده و می‌توان به آنها در دستگاه‌های مختلف دسترسی داشت. گزینه‌های جدید Notes به همین موارد ختم نمی‌شود و جست‌وجو برای یافتن یادداشتی حاوی یک attachment خاص نیز در آن تسهیل شده است؛ قابلیت Attachments Browser حاضر در Notes امکان نمایش تمامی فایل‌های الحاق شده به یادداشت‌های گوناگون را در یک صفحه ارائه می‌دهد و بدین‌ترتیب به سادگی می‌توان یادداشت خاص حاوی یک فایل ویژه را در زمانی کوتاه شناسایی کرد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

3- Maps

بزرگ‌ترین تغییر صورت گرفته در اپلیکیشن Maps به پشتیبانی آن از حمل و نقل عمومی و ارائه راهنمایی به کاربران در این زمینه تعلق دارد. در Maps جدید در برخی نقاط جهان، View تازه‌ای به نام Transit در نظر گرفته شده که در آن خطوط و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به چشم می‌خورد. در ساختار جدید این برنامه پس از انتخاب یک مسیر، کل سفر توسط Maps برای کاربران به صورت نقطه به نقطه مشخص شده و سپس با کمک ویژگی Nearby و مشاهده تمامی گزینه‌های پیرامون مسیر حرکت می‌توان برنامه‌ریزی بهتری را با توجه به گزینه‌های در دسترس انجام داد. ویژگی Transit در Maps تنها برای هر شهر به صورت ویژه ارائه می‌شود و با کمک آن به عنوان مثال می‌توان نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس یا مترو را پیدا کرد. اپل قول داده است تا در زمان ارائه iOS 9، سرویس Transit در شهرهای بزرگی نظیر بالتیمور، برلین، لندن، مکزیکوسیتی، شیکاگو، نیویورک، فیلادلفیا، تورنتو، واشینگتن DC، منظقه San Francisco Bay و 300 شهر در کشور چین در دسترس قرار داشته باشد. دیگر ویژگی مهم Maps ارائه شدن آن علاوه بر iOS برای سیستم‌عامل دسک‌تاپی Mac OS X‌ است بدین‌ترتیب امکان برنامه‌ریزی یک مسیر روی صفحه‌نمایش بزرگ کامپیوتر و سپس دنبال کردن آن در آی‌فون یا آی‌پد وجود دارد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

4- Wallet

در iOS 9، اپلیکیشن Wallet جایگزین Passbook در نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل شده است. Wallet با اتکا بر سیستم پرداخت موبایلی Apple Pay امکان وارد کردن کردیت‌کارت‌های مختلف و استفاده از آنها در پرداخت از طریق NFC را فراهم می‌آورد. به‌دلیل کارکرد این سیستم با NFC نگفته پیداست که در حال حاضر تنها نسل جدید iDeviceها از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. در Wallet اینک کارت‌های بیشتری مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند و از این سیستم در فروشگاه‌های بیشتری در سرتاسر دنیا می‌توان استفاده کرد. پس از وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری در Wallet برای پرداخت از طریق Apple Pay تنها کافی ست پس از دو بار فشردن دکمه Home، دستگاه را به پایانه فروش نزدیک کرد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

5- صفحه‌نمایش دوگانه در iPad

قابلیت Slide Over در iOS 9، امکان باز کردن یک اپلیکیشن روی برنامه اصلی، انجام کار مورد نظر (گشودن یک وب‌سایت، پاسخ به یک ایمیل، یادداشت‌برداری و..) و سپس بازگشت به برنامه اصلی را فراهم می‌کند. در تمامی این لحظات اپلیکیشن اصلی در زیر برنامه‌ای که جدیدا باز شده، به صورت باز و در حال اجرا باقی می‌ماند.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

iOS 9 از این نیز فراتر رفته و با ارائه گزینه Split View‌ (که تنها در iPad Air 2 قابل انجام است) با تقسیم صفحه‌نمایش به دو قسمت کاملا مجزا دو برنامه را به صورت مستقل در کنار هم اجرا می‌کند. در Split View می‌توان هر پنجره را به صورت مستقل اسکرول کرد و از محتوای هرکدام بدون دخالت در دیگری بهره برد. نوت‌برداری از نوشته درون یک تصویر و کشیدن یک نقاشی از روی یک عکس از جمله کاربری‌های جذاب قابل تصور برای Split View‌ به شمار می‌روند.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

قابلیت Picture-in-Picture یا تصویر در تصویر امکان ادامه دادن به یک تماس ویدئویی یا تماشای ویدئو در حین کار با اپلیکیشنی دیگر را فراهم می‌کند. در هر دوی این موارد با یک بار فشردن دکمه Home، ویدئوی در حال اجرا یا تماس ویدئویی با ابعاد کوچک به کنار تبلت منتقل شده و با گشودن برنامه دیگر نیز همچنان می‌توان به تماس ویدئویی یا مشاهده ویدئو ادامه داد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

6- یک کیبورد جدید

در صفحه‌کلید اختصاصی iPad در iOS 9 نیز تغییراتی ایجاد شده که افزوده شدن یک ردیف جدید از میانبرها متناسب با اپلیکیشنی که کاربر در آن حضور دارد مهم‌ترین تغییر در این میان به حساب می‌آید. به عنوان نمونه در حین مطالعه یک متن، ردیفی از گزینه‌های ویرایش پر کاربرد همچون copy/cut/paste در دسترس قرار می‌گیرد. ردیف میانبرهای این صفحه‌کلید، در اختیار برنامه‌های جانبی و developerها نیز قرار دارد و بدین‌ترتیب تمامی میانبرهای مورد نیاز در یک برنامه کاملا در دسترس قرار خواهند داشت.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

در صورت استفاده از کیبورد اکسترنال برای iPad بازهم امکان مشاهده میانبرها در هر برنامه با فشردن کلیدهایی همچون Option ،Command و با Control و نگه‌داشتن آن وجود دارد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

در همین ارتباط با تاچ دو انگشتی روی هر نقطه صفحه‌نمایش امکان تغییر و جابجایی مکان Curser یا نشانگر روی صفحه فراهم شده و می‌توان به سرعت به سمت نقطه دلخواه روی صفحه‌نمایش حرکت کرد. در صورتی که این تاچ روی صفحه‌کلید صورت بگیرد می‌توان به سادگی روی متن حرکت کرده و یا آن را انتخاب کرد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

7- Siri

از زمان معرفی Siri‌ تا به امروز هر ساله ویژگی‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. تغییرات Siri در iOS 9‌ تنها به پشتیبانی از زبان‌های جدید محدود نشده و اینک با دستیار صوتی بسیار باهوش‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تری روبرو هستیم. جست‌وجو براساس عنوان، زمان و مکان یکی از برجسته‌ترین گزینه‌های جدید در ساختار Siri است. به‌عنوان نمونه می‌توان از Siri برای نمایش عکس‌های گرفته شده در زمانی معین، مکانی ویژه و یا آلبومی مشخص کمک گرفت.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

Siri اینک می‌تواند به‌عنوان یک یادآوری کننده (reminder) درون اپلیکیشنی‌ مورد استفاده قرار بگیرد. درخواست از Siri برای یادآوری مجدد یک ایمیل در زمانی در آینده هنگام ناتمام گذاشتن خواندن آن ایمیل، یا تقاضا از آن برای یادآوری مکانی روی نقشه در زمانی دیگر از جمله موارد جدید قابل انتظار از Siri به حساب می‌آید. Siri در هنگام نوشتن متن در باکس جست‌وجو نیز کارآمد خواهد بود به عنوان نمونه نوشتن نام تیم مورد علاقه در باکس جست‌وجو، آخرین نتایج آن تیم را نشان خواهد داد یا ذکر عنوان Weather در همین باکس وضعیت آب و هوا را مشخص می‌کند به همین ترتیب نمایش وضعیت بازار سهام، محاسبات و تبدیل واحدها، جست‌وجو درون اپلیکیشن‌ها و یافتن تماس‌ها یا پیغام‌‌های یک فرد مشخص، دیگر مثال‌هایی هستند که Siri جدید آنها را بلافاصله از طریق باکس جست‌وجو انجام می‌دهد.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

8- صفحه جست‌وجوی جدید

در صفحه جست‌وجوی جدید در iOS 9 مجموعه‌ای از کانتکت‌هایی که کاربر بیشتر با آنها در ارتباط است، لیستی از برنامه‌های محبوب، مکان‌های مجاور کاربر (با توجه به موقعیت فعلی وی) و خبرهای مرتبط با مکان فرد در اپلیکیشن News به نمایش گذاشته می‌شود.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

ویژگی Proactive یا پیش آمادگی iOS 9 علاوه بر صفحه جست‌وجو در سایر قسمت‌های سیستم‌عامل نیز آماده سرویس‌دهی به کاربران است. برخی از این پیش آمادگی‌‌ها را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

  • پیش بینی سیستم‌عامل برای پایان دادن به یک پادکست نیمه کاره پس از اتصال هدست به گوشی
  • ارائه پیشنهاد از لیست کاربران بیشتر مورد استفاده در حین افزودن افراد مختلف به دریافت‌کننده‌گان یک ایمیل
  • افزودن خودکار یک event به تقویم پس از دریافت ایمیلی حاوی زمان یک رویداد خاص
  • پیش‌بینی وضعیت ترافیک و اعلام زمان‌بهینه‌ای برای حرکت جهت رسیدن به موقع بر سر یک قرار از پیش تنظیم شده
  • حدس زدن نام تماس‌گیرنده ناشناس وقتی که شماره تلفن آن شخص پیش از این در ایمیلی از وی به کار گرفته شده باشد

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

9- کارایی بالا- بهبود مصرف باتری

هر نسخه از iOS همواره با رفع نواقع یا کاهش باگ‌های ورژن قبلی شکل می‌گیرد که این موضوع در iOS 9 نیز بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. اپلیکیشن‌های حاضر در iOS 9 اینک براساس API جدید Metal شکل گرفته‌اند که با بهره‌گیری موثر از پردازنده و توان گرافیکی، حرکت سریع‌تر، انیمیشن‌هایی روان‌تر و در کل کارایی بالاتری را عرضه کنند. نکته مهم دیگر در این میان مصرف بهینه برنامه‌های مختلف از منبع انرژی و باتری دستگاه است که در کل به دوام بالاتر باتری با وجود تغییر نکردن نوع استفاده از دستگاه منجر می‌شود. به عنوان نمونه با بهره‌گیری همزمان از سنسور Proximity و حسگر نور صفحه‌نمایش، سیستم‌عامل متوجه به رو قرار گرفتن گوشی خواهد شد و حتی در صورت رسیدن یک نوتیفیکیشن جدید نیز صفحه‌نمایش را روشن نمی‌کند. حالت Low Power جدید نیز به افزایش دوام باتری در این حالت کمک فراوانی می‌کند. بدین‌ترتیب می‌توان بدون تغییر در عادت استفاده، تا 1 ساعت دوام بیشتری را از باتری انتظار داشت.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

10- آپدیتی کوچک‌تر و آسان‌تر

یک تغییر بسیار مهم در iOS 9 کاهش بسیار شدید حجم این آپدیت در مقایسه با iOS 8 سال گذشته است. این سیستم‌عامل جدید به جای 4.58 گیگابایت iOS 8 اینک تنها 1.3 گیگابایت حجم دارد و نه‌تنها دریافت آن برای کاربران آسان‌تر خواهد بود بلکه دیگر نیازی نیز به خالی کردن فضا برای انجام عمل آپدیت وجود ندارد.

11- بهبود امنیت

اپل برای افزایش هرچه بیشتر امنیت اطلاعات کاربران، رمز ورود به سیستم‌عامل را از 4 رقم به 6 رقم افزایش داده است که بدین‌ترتیب تعداد حالت‌های ممکن از 10 هزار حالت به یک میلیون حالت افزایش پیدا می‌کند. این تغییر بزرگی برای کاربرانی که اغلب از Touch ID برای ورود به محیط سیستم‌عامل استفاده کنند مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما برای نفوذگران غیر مجاز، شرایط بسیار سخت‌تری را برای حدس زدن رمز عبور ایجاد می‌کند. شناسایی دو مرحله‌ای (Two-factor authentication) از دیگر موارد مرتبط با این بخش است که در صورت تغییر مرورگر یا ورود از یک دیوایس جدید علاوه بر رمز اولیه کد تایید یا Verification Code نیز از کاربران درخواست می‌شود. این کد به صورت خودکار روی اپل دیوایس اولیه کاربران به نمایش گذاشته می‌شود.

12- مهاجرت آسان از اندروید به iOS

مدت‌هاست که در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی، قابلیتی برای جابجایی و انتقال اطلاعات کاربران از iOS‌ به اندروید در نظر گرفته شده است اما معکوس این مورد تا به امروز به صورت رسمی اتفاق نیفتاده بود. iOS 9 اما این مسئله را نیز پوشش داده و توسط آن می‌توان اطلاعات اصلی کاربران از جمله کنتاکت‌‌ها، پیام‌ها، عکس‌ها و ویدئوهای دوربین، بوک‌مارک‌های مرورگر، اکانت‌های ایمیل، رویدادهای تقویم، تصاویر پس‌زمینه و آهنگ‌های فاقد مجوز DRM را به صورت بی‌سیم از گوشی اندرویدی به آی‌فون منتقل کرد. در مورد اپلیکیشن‌ها نیز برنامه‌های رایگان برای دانلود از App Store به کاربران پیشنهاد شده و برنامه‌های غیر رایگان نیز به لیست دلخواه (Wish List) آی‌تونز افزوده می‌شوند.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

13- دستگاه‌های مورد پشتیبانی

اپل برای اولین بار دستگاهی را از لیست آپدیت سال گذشته خود حذف نکرده و دقیقا همان دیوایس‌هایی که سال گذشته از iOS 7 به iOS 8 آپگرید شدند همراه با دو گوشی جدید سال گذشته امسال نیز iOS 9 را دریافت خواهند کرد. این دیوایس‌ها شامل آی‌فون‌های 4S ،5 ،5S ،5C ،6 و 6 Plus، آی‌پدهای نسل 2، 3 و 4 همراه با هر سه نسل آی‌پد مینی و دو iPad Air و در نهایت iPod Touch نسل پنجم می‌شوند.

iOS 9 - آی‌او‌اس 9

14- زمان ارائه

iOS 9 از هم‌اکنون برای برنامه‌نویسان اپل از طریق آدرس developer.apple.com در دسترس قرار دارد و نسخه پابلیک‌بتای این سیستم‌عامل نیز از ماه جولای (اوائل تیرماه) در سایت beta.apple.com ارائه می‌شود. در نهایت نسخه اصلی و نهایی این سیستم‌عامل در فصل پاییز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.