نخستین گوشی مجهز به سیستم عامل بلک بری 10 فاقد صفحه کلید فیزیکی خواهد بود

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/2
برچسب‌ها : صفحه کلید Keyboard ، BlackBerry OS ، BlackBerry OS 10 ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : سخنگوی کمپانی کانادایی ریسرچ این موشن -- سازنده گوشی های بلک بری -- اعلام نمود که نخستین گوشی مجهز به نسخه 10 سیستم عامل بلک بری  فاقد صفحه کلید فیزیکی خواهد بود.

Rebecca Freiburger -- سخنگوی RIM -- در گفتگو با واشینگتن پست ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت که سیستم عامل بلک بری 10 در آینده بر روی گوشی های مجهز به صفحه کلید فیزیکی نیز عرضه خواهد اما از اظهار نظر در مورد زمان عرضه این محصولات خودداری نمود.

البته با توجه به آنکه پیش از این کمپانی RIM یک نمونه اولیه آزمایشی از گوشی های مجهز به سیستم عامل جدید خود را تحت عنوان BlackBerry 10 Alpah در اختیار توسعه دهندگان قرار داده بود و این نمونه فاقد صفحه کلید فیزیکی بود خبر عدم وجود صفحه کلید فیزیکی در نخستین گوشی مجهز به BlackBerry OS 10 چندان غافلگیر کننده نیست.

امروزه مطرح ترین اسمارت فون های بازار -- منجمله iPhone 4S و اکثر قریب به اتفاق گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل -- فاقد صفحه کلید فیزیکی هستند اما اسمارت فون های بلک بری معمولاً به داشتن صفحه کلیدهای فیزیکی خوش دست معروفند و کمپانی RIM پیش از این تعداد معدودی اسمارت فون فاقد صفحه کلید فیزیکی -- نظیر Curve 9380 و Torch 9850 -- را به بازار عرضه کرده است.

BlackBerry Bold 9790

گوشی BlackBerry Bold 9790 - نمونه ای از گوشی های خوش دست بلک بری با صفحه کلید فیزیکی

با توجه به آنکه مجهز بودن به صفحه کلید فیزیکی به نوعی وجه تمایز اکثر گوشی های بلک بری در مقابل بسیاری از اسمارت فون های مطرح بازار بوده، برخی از کاربران که به استفاده از صفحه کلید فیزیکی علاقه مندند به همین دلیل به خرید گوشی های بلک بری روی می آورند و گرایش به تولید گوشی های تمام لمسی ممکن است موجب از دست دادن تعدادی از این کاربران گردد.

علاقه به استفاده از صفحه کلید فیزیکی در میان کاربران سازمانی و شرکت ها که به ارسال ایمیل و تایپ متون توسط گوشی عادت دارند بیشتر به چشم می خورد و وجود صفحه کلید فیزیکی در گوشی های بلک بری در کنار ضریب امنیتی بالای این گوشی ها باعث رونق گیری استفاده از آنها در برخی شرکت ها شده است.

حال با توجه به آنکه RIM در رساندن BlackBerry 10 به بازار تأخیر زیادی داشته و عرضه گوشی های جدید دارای صفحه کلید فیزیکی را نیز می خواهد به تعویق اندازد، باید ریسک روی آوردن کاربران کم طاقت خود به خرید آیفون و گوشی های اندرویدی و احتمالاً ویندوز فونی را بپذیرد.

البته صفحه کلید مجازی تعبیه شده در سیستم عامل BlackBerry 10 نیز از ویژگی های جالبی برخوردار است. به عنوان مثال پس از تایپ هر حرف، محتمل ترین کلمه به عنوان پیشنهاد برای تکمیل کلمه نصفه در بالای کلید حرف مربوطه ظاهر می شود و کاربر می تواند با حرکت دادن انگشت خود بر روی کلید مجازی به سمت بالا پیشنهاد را بپذیرد. بدین ترتیب کار تایپ به میزان زیادی تسهیل می گردد. همچنین کاربر برای تغییر صفحه کلید از بخش حروف به اعداد و ... می تواند انگشت خود را از پائین صفحه به بالا بکشد و با حرکت معکوس به چیدمان قبلی بازگردد. ضمناً طبق گفته RIM صفحه کلید مجازی به تدریج خود را با نحوه تایپ و محل قرارگیری انگشتان کاربر تطبیق می دهد تا کار تایپ راحت تر گردد.

blackberry 10 Keyboard

با این اوصاف RIM امیدوار است صفحه کلید جدید بتواند نظر کاربرانی که زیاد تایپ می کنند را جلب نموده و جایگزین مناسبی برای صفحه کلید فیزیکی باشد.

لازم به ذکر است که نسخه 10 سیستم عامل بلک بری به قابلیت های جدید دیگری نیز مجهز است. به عنوان مثال برنامه Camera در این سیستم عامل این امکان را برای کاربر فراهم می آورد که بر روی عکس گرفته شده در طول زمان حرکت کرده و بهترین تصویرها را در برای چهره افراد حاضر در عکس انتخاب کند. بدین ترتیب اگر مثلاً یک نفر در تصویر پلک زده باشد می توان به راحتی با حرکت در زمان تصویر او را با تصویر پس از پلک زدن عوض کرد و در عین حال تصویر افراد دیگر حاضر در عکس بدون تغییر بماند.

blackberry 10 Camera

حرکت در زمان برای اصلاح تصویر در برنامه Camera سیستم عامل بلک بری 10

منبع : Washington Post


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا