آینده ویندوز فون از نگاه یکی از مدیران ارشد مایکروسافت

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/5
برچسب‌ها : مایکروسافت Microsoft ، ویندوز فون 7.5 Windows Phone 7.5 ، آرون وودمن Aaron Woodman ، مصاحبه Interview

واحد خبر mobile.ir : از زمان معرفی و عرضه اولین گوشی هوشمند ویندوز فونی در بازار کمی بیشتر از 1 سال می‌گذرد ولی تا کنون این سیستم عامل نتوانسته موفقیت چشمگیری را در بازار بدست آورد. یکی از دلایل این عدم موفقیت، مربوط به سخت افزار ضعیف تر گوشی های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون نسبت به رقبا است. به طور مثال گوشی های هوشند اندرویدی جدید اکثراً از پردازنده های دو هسته ای استفاده می‌کنند و کم کم در حال گذر به سوی پردازنده های 4 هسته ای می باشند در حالی که ویندوز فون هنوز هم از پردازنده های تک هسته ای استفاده می‌کند.

اینک یکی از مدیران مایکروسافت در مصاحبه ای با سایت techradar به بیان دلایل عقب ماندن ویندوز فون پرداخته و با تشریح اهداف آینده این سیستم اعلام کرده که مایکروسافت تاکنون به اصل و بهینه سازی سخت افزار پرداخته و در آینده قرار است به متمایز کردن سخت افزار ویندوز فون بپردازد.

در زیر بخشی از مصاحبه Aaron Woodman مدیر بخش موبایل مایکروسافت که در نمایشگاه CES انجام شده، آمده است. در این مصاحبه او ابتدا به نقاط ضعف اندروید پرداخته و سپس از آینده ویندوز فون سخن گفته است:

«اگر به سیستم عامل اندروید نگاه کنید خواهید دید که بزرگترین مزیت این سیستم عامل سرعت بالای رسیدن محصولات آن به بازار است، چرا که تولید کنندگان می‌توانند بیشترین آزادی عمل را در تولیدات خود داشته باشند، ولی این آزادی عمل همیشه باعث بهبود کیفیت نمی شود. همان‌طور که اولین گوشی های دو هسته ای اندرویدی اصلاً از پردازنده دوم استفاده نمی کردند»

«آنها امکان استفاده از این هسته دوم را برای دیگر توسعه دهندگان برنامه ها فراهم نکرده بودند و حتی هم اکنون نیز اکثر توسعه دهندگان محصولات خود را برای پردازنده های دو هسته ای طراحی نمی کنند. ولی تولید کنندگان گوشی های اندرویدی این مشخصات (پردازنده های دو هسته ای) را در پشت تمام جعبه ها و بروشورها می نویسند تا کاربران این گوشی ها را انتخاب کنند»

«ما سعی کردیم انرژی و توان خود را صرف بهینه سازی سخت افزار کنیم و من فکر می کنم ویندوز فون با یک پردازنده تک هسته ای، عملکرد بهتری نسبت به اکثر گوشی های اندرویدی مجهز به پردازنده های دو هسته ای دارد، بدون آنکه در ویندوز فون نیازی به قربانی کردن چیزهای دیگر مانند عمر باتری داشته باشیم.»

HTC Titan II at CES 2012

تصویر بالا: معرفی گوشی HTC Titan II در نمایشگاه CES 2012 - اچ تی سی نیز در کنار نوکیا اعتماد زیادی به بستر ویندوز فون مایکروسافت دارد

او همچنین در مورد برخی از امکانات سخت افزاری جدید ویندوز فون سخن گفت و ابراز داشت که در این راه نوکیا تصمیم دارد با تمرکز روی ابتکارات خود، این کمپانی را از رقبا متمایز سازد. آقای Woodman از گوشی Titan II اچ تی سی نیز که از دوربینی 16 مگاپیکسلی بهره می برد به وجد آمده است.

«شما می توانید انتظار تغییرات مبتکرانه و خلاقانه ای را در زمینه سخت افزار و نرم افزار ویندوز فون داشته باشید ولی باز هم همه چیز منوط به اولویت گذاری آنچه که برای کاربر بهتر است، می باشد»

Aaron Woodman به برخی از تکنولوژی های موجود در گوشی های هوشمند اندرویدی نیز اشاره کرد و بیان کرد که مایکروسافت قرار نیست هر چیز جدیدی را در اسرع وقت امتحان کند و بطور مثال پشتیبانی از صفحات نمایش سه بعدی در اولویت این سیستم عامل قرار ندارند، ولی در عوض تکنولوژی NFC به زودی در تلفن های مبتنی بر ویندوز فون دیده خواهد شد.

Microsoft Steve Ballmer at CES 2012

تصویر بالا: استیو بالمر -- مدیر عامل مایکروسافت -- در کنفرانس خبری نوکیا در نمایشگاه CES 2012

او همچنین درباره وضعیت کنونی ویندوز فون اعلام داشت:

«ما لزوماً قرار نیست همیشه در بازار سریعترین عملکرد را داشته باشیم، چرا که اندروید دارای ویژگی‌هایی است که احتمالاً باز هم مزیت سرعت عمل در عرضه به بازار را در مواردی برای این سیستم عامل فراهم می آورد. بنابراین ما نمی خواهیم تمام تلاشمان را روی اول شدن معطوف کنیم بلکه در این شرایط هدف اصلی ما انجام دادن آنچه که صحیح است، می باشد»

«یکی از نکاتی که من واقعاً به آن افتخار می‌کنم وجود حس پاسخ گویی و مسئولیت در قبال کاربران است که در کیفیت محصولات ویندوز فونی کاملاً مشهود و محسوس است و این موضوعی است که معمولاً در شرکت های بزرگ محقق نمی شود چرا که عواملی مانند سود و ارزش سهام همیشه در سر راه این ارزش قرار می گیرند.»

صحبت های Aaron Woodman نشان از عزم مایکروسافت برای ایجاد "تغییرات مبتکرانه" در پلتفرم ویندوز فون دارد. حال باید دید این تغییرات که در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری انجام می گیرد، چقدر می تواند فاصله ویندوز فون با اندروید و آی او اس را کم کند؟ و اگر هم این تغییرات واقعا اعمال شوند، باید حداقل تا رسیدن بروز رسانی آپولو که در اواخر سال 2012 عرضه خواهد شد، صبر کرد و این زمان در میدان رقابت سیستم عامل های گوشی های هوشمند کمی دیر به نظر می رسد.

منبع : techradar


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا