یکی از مدیران مایکروسافت: آیفون اپل مایکروسافت را ناچار به طراحی ویندوز فون نمود

نمایش خبر

تاریخ : 1390/10/19
برچسب‌ها : مایکروسافت Microsoft ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت علی رغم آنکه سابقه ای طولانی در عرضه سیستم عامل برای گوشی های هوشمند داشت نتوانست خود را با شرایطی که اپل با عرضه گوشی آیفون در سال 2007 پدید آورد وفق دهد و بنا بر اظهارات یکی از مدیران این کمپانی ناچار گردید که کار بر روی سیستم عامل موبایل را از صفر شروع نماید.

سیستم عاملی که مایکروسافت به عرضه آن می پرداخت ویندوز موبایل نام داشت. این سیستم عامل که از سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت الگو گرفته بود دارای یک کلید استارت برای دسترسی به برنامه ها و منوهایی بر روی صفحه بود و در یک کلام می توان گفت که کار کردن با آن بیش از حد پیچیدگی داشت. گوشی هایی از کمپانی های سامسونگ، موتورولا و برخی کمپانی های دیگر به سیستم عامل ویندوز موبایل مجهز بودند و غالباً از صفحه کلید فیزیکی یا قلم (Stylus) بهره می بردند.

Joe Belfiore -- مهندس 43 ساله مایکروسافت که طراحی نرم افزاری ویندوز فون را تحت نظارت خود دارد -- در گفتگویی با نیویورک تایمز در مورد نقش اپل به عنوان محرک مایکروسافت برای تغییر سیستم عامل موبایل خود چنین عنوان نموده است:

«اپل دریایی از تغییرات را در صنعت به وجود آورد که از نقطه نظر آنچه به انجام رساندند منحصر به فرد و از دید کاربران بسیار جذاب بود. ما نیز می خواستیم در پاسخ چیزی رقابتی، اما متفاوت را ارائه دهیم.»

بدین ترتیب با عرضه آیفون توسط اپل مدیران مایکروسافت به این نتیجه رسیدند که سیستم عامل موبایل آنها آنگونه که طراحی شده بود توان رقابت با آیفون را ندارد. Terry Myerson -- رئیس مهندسی موبایل مایکروسافت -- جلسه ای را ترتیب داد تا مدیران این کمپانی نسبت به سرنوشت ویندوز موبایل تصمیم گیری نمایند. پس از 7 ساعت بحث نتیجه آن بود که در ویندوز موبایل چیز زیادی که ارزش حفظ کردن داشته باشد وجود ندارد!

Windows Mobile 2003

تصویر بالا: ویندوز موبایل 2003

آقای Myerson در این مورد چنین اظهار داشته است: «ما به پائینترین نقطه رسیده بودیم. اما خوشبختانه رسیدن به این نقطه به شما این آزادی را می دهد که چیزهای جدید را بیازمایید، تیمی جدید را تدارک بینید و مسیری نو را انتخاب کنید.»

بنابراین تصمیم گروه بر آن شد که کار را از نو آغاز نمایند و این تصمیم تبعات ناخوشایندی را برای مایکروسافت به دنبال داشت (هرچند اگر چنین تصمیمی گرفته نمی شد نیز ممکن بود تبعات ناخوشایند دیگری در دراز مدت در انتظار این کمپانی باشد.) چنین تصمیمی زمینه را برای گوگل فراهم نمود که هم پیمانان مایکروسافت و سازندگانی که گوشی های مبتنی بر ویندوز موبایل را می ساختند به سمت سیستم عامل اندروید خود بکشاند.

Charlie Kindel -- یکی از مدیران کهنه کار مایکروسافت که در اوایل سال 2009 به تیم موبایل این کمپانی پیوست -- سختی حاصل از شروع دوباره را با مخمصه ای که Aron Ralston کوهنورد آمریکایی در آن گرفتار شده بود و ناچار گردید برای نجات خود بازویش را که در زیر یک تخته سنگ گیر کرده بود قطع نماید مقایسه کرده است (* به پائین صفحه مراجعه نمائید.)

Charlie Kindel می گوید: «اپل و بلک بری تخته سنگی را تشکیل داده بودند که بر روی بازوی ما قرار داشت و مایکروسافت سه یا چهار سال در زیر این تخته سنگ تقلا کرد تا خود را نجات دهد.»

بالاخره در سه ماهه سوم سال 2010 نخستین گوشی های مبتنی بر ویندوز فون 7 مایکروسافت معرفی شدند و مایکروسافت هرچند با تأخیر بسیار توانست خود را از مخمصه رها سازد. عرضه ویندوز فون و واسط کاربر خوش دست آن با نقدهای مثبتی روبرو بود اما مایکروسافت هنوز نتوانسته سهم بازار مناسبی را به دست آورد و چالش ها برای این کمپانی ادامه دارد.

Nokia Lumia 800 and Nokia Lumia 710

تصویر بالا: گوشی های لومیا 800 (سمت راست) و لومیا 710 (سمت چپ) - نخستین گوشی های نوکیا مبتنی بر ویندوز فون

اگرچه مایکروسافت توانسته نظر کمپانی نوکیا را برای کنار گذاشتن تدریجی سیمبیان و استفاده از ویندوز فون به عنوان سیستم عامل اصلی گوشی های هوشمند خود جلب نماید و کمپانی های دیگری نظیر سامسونگ و اچ تی سی نیز گوشی هایی مبتنی بر ویندوز فون را روانه بازار نموده اند، اما رخنه کامل در قلب سازندگان سخت افزار و ارتباط مناسب با اپراتورهایی که هر روز بیش از روز قبل به اندروید گرایش می یابند کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد.

--------------------

برای مطالعه:

* Aron Lee Ralston کوهنوردی آمریکایی و متولد سال 1975 است. در سال 2003 هنگامی که او از دره Blue John در یوتا به پائین می آمد تخته سنگی 360 کیلوگرمی بر روی بازویش لغزید و او نتوانست بازوی خود را رها نماید. او با ذره ذره نوشیدن آب قمقمه ای که در اختیار داشت خود را زنده نگاه داشت و در نهایت پس از 5 روز تلاش ناچار شد بازوی راست خود را همراه با استخوان آن قطع کرده و خود را رهایی بخشد. سپس با بالارفتن از دره توسط خانواده ای هلندی نجات یافت و در حالی که یک چهارم خون خود را از دست داده بود توسط هلیکوپتر امداد به بیمارستان منتقل گردید. فیلم 127 ساعت با اقتباس از ماجرای این کوهنورد آمریکایی ساخته شده است.

Aron Ralston

تصویر بالا: Aron Raltson کوهنورد آمریکایی



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا