گزارش IDC از بازار اسمارتفون چین در سهماهه سوم 2025 – کاهش نرخ افت سالانه به 0.6 درصد
نمایش خبر
| تاریخ : 1404/8/14 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
| برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor | |

این کاهش افت در فاصله یک فصل (از 4 به 0.6 درصد) در حالی رخ میدهد که فصلهای سوم عمدتاً فصلهای کمرونقی هستند زیرا محصولات جدید کمتری عرضه شده و مصرفکنندگان نیز با توجه به سختگیرانهتر شدن سیاستهای یارانهای دولت، در هزینههای کردنهای خود منطقیتر عمل میکنند. در هر حال، انتظار میرود عملکرد بازار از اوایل سهماهه چهارم تا حدی بهبود یابد چرا که برندهای مختلف در بازه زمانی اواسط تا اواخر سپتامبر اقدام به عرضه تعداد قابلتوجهی از محصولات پرچمدار خود کردند.
به باور ویل وانگ (Will Wong)، از مدیران ارشد پژوهشی IDC، جو محتاطانهای که در فصل اخیر بر بازار حاکم بود، باعث شد مصرفکنندگان به دنبال محصولاتی باشند که ارزش خرید بالایی دارد. البته این امر چندان هم منفی نبوده و بهویژه اپل از این وضعیت نفع برده است. به گفته وانگ، مدل پایه آیفون 17 – که اسمارتفونی با ارزش خرید بالا محسوب میشود – توانست نظر مثبت این دسته از مصرفکنندگان را به خود جلب کند.

در ادامه نگاهی داریم به برندهای برتر بازار چین در سهماهه سوم سال 2025:
همان طور که گفته شد، ویوو در فصل اخیر بزرگترین عرضهکننده اسمارتفون در بازار چین بود. این کمپانی چینی با عرضه 11.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، توانست 17.3 درصد از این بازار را تصاحب کند. البته ناگفته نماند که حجم عرضه دیوایسهای ویوو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.8 درصد کاهش داشته است. پس از ویوو، برندهای اپل، هواوی و شیائومی در رقابتی نزدیک رتبههای دوم تا چهارم بازار چین را از آن خود کردند. با این تفاوت که اپل به رشد سالانه 0.6 درصدی دست یافت ولی هواوی و شیائومی بهترتیب افت سالانه 1 و 1.7 درصدی را تجربه کردند. در نهایت میرسیم به اوپو و آنر که به دلیل نزدیک بودن رقم عرضه اسمارتفون، IDC تصمیم گرفت هر دو را مشترکاً در رتبه پنجم جای دهد.

همانطور که احتمالاً میدانید، روز مجردها (که با عنوان 11.11 نیز از آن یاد میشود) بزرگترین رویداد خرید آنلاین چین در فصل چهارم است و بسیاری از کاربران برای رسیدن این روز لحظهشماری میکنند. اما با تمام این اوصاف، آرتور گو (Arthur Guo)، از تحلیلگران ارشد IDC، بر این باور است که در سایه بلاتکلیفیهای اقتصادی، بعید است این رویداد بتواند افزایش چشمگیری در میزان تقاضای مصرفکنندگان رقم بزند. به گفته گو، تولیدکنندگان اسمارتفون سوای قیمتگذاری و تبلیغات جذاب، باید به اصول پایه این کسبوکار باز گردند که عبارت است از تولید محصولات متمایز و حقیقتاً رقابتی به منظور جلب توجه مصرفکنندگان.
-
معرفی هدست واقعیت مجازی مستقل Steam Frame با تراشه Snapdragon 8 Gen 3
-
آشنایی با nubia V80 Design – ارزانقیمت نسل چهارمی ZTE با ظاهری آیفونوار!
-
معرفی Y500 Pro با باتری حجیم 7,000mAh، دوربین اصلی 200MP و تراشه Dimensity 7400
-
گزارش Omdia از رشد 5.1 درصدی بازار تبلت در فصل سوم 2025 و عملکرد قابل قبول شرکتهای چینی
-
معرفی Huawei Mate 70 Air – رقیب چینی iPhone Air با 6.6mm ضخامت، IP68/69 و باتری 6,500mAh
-
معرفی Moto G57 و Moto G57 Power – نخستین دیوایسهای مجهز به Snapdragon 6s Gen 4
-
معرفی Moto G67 Power با پردازنده Snapdragon 7s Gen 2 و باتری 7,000mAh