گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2025 – بازگشت هواوی به صدر جدول

نمایش خبر

تاریخ : 1404/5/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، چین China ، کانالیز Canalys ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys – که چندی‌ست تحت مالکیت Omdia درآمده – روز دوشنبه 28 جولای 2025 (6 مرداد 1404) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، در سه‌ماهه دوم 2025 در مجموع 67.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که در قیاس با حجم عرضه در سه‌ماهه دوم 2024 (یعنی 70.5 میلیون دستگاه) 4 درصد افت داشته است. کارشناسان Canalys این افت را به کاهش تدریجی تأثیر مثبت یارانه‌های دولت چین در اوایل سال نسبت می‌دهند. نکته قابل‌تأمل در گزارش اخیر Canalys، بازگشت هواوی به رتبه نخست عرضه اسمارت‌فون در چین است.

گزارش اخیر Canalys حاکی از آن است که طی سه‌ماهه دوم سال 2025، کمپانی هواوی با در اختیار گرفتن 18 درصد از بازار اسمارت‌فون چین، مجدداً رتبه یک این بازار را از آن خود کرد. این کمپانی چینی طی سه‌ماهه اخیر 12.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون – از جمله سری پرچمدار Pura 80 با تمرکز بر عکاسی – را به بازار چین عرضه کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

پس از هواوی، کمپانی ویوو با فاصله‌ای کم و کسب 17 درصد از بازار چین، رتبه دوم را به نام خود کرده است. البته با این تفاوت که حجم عرضه اسمارت‌فون‌های ویوو در فصل اخیر (11.8 میلیون دستگاه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته (13.1 میلیون دستگاه) با 10 درصد کاهش همراه بوده است.

تخمین عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار چین از سه‌ماهه چهارم سال 2022 تا سه‌ماهه دوم سال 2025

تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط اوپو در چین (که گوشی‌های وان‌پلاس را هم شامل می‌شود) بالغ بر 10.7 میلیون دستگاه بوده و جایگاه سوم بازار چین را برای این شرکت به همراه داشته است. همچنین، رقم عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در چین با 3 درصد رشد سالانه به 10.4 میلیون رسید و رتبه چهارم را برای این برند تضمین کرد. بد نیست بدانید، این هشتمین فصل پیاپی است که عرضه گوشی‌های هوشمند شیائومی در چین با رشد سالانه همراه می‌شود. ناگفته نماند، اپل نیز طی سه‌ماهه اخیر با عرضه 10.1 میلیون آیفون، به جایگاه پنجم بازار چین بسنده کرد.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه دوم سال 2025 از نگاه کانالیز

به گفته امبر لیو (Amber Liu)، از مسئولین Canalys، بسیاری از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک به منظور حفظ شتاب بازار، برنامه‌های ویژه فروش برای فستیوال خرید آنلاین 618 را در اواسط ماه می در دستور کار خود قرار دادند که مواردی همچون تخفیف‌های تهاجمی، گزینه‌های مالی و ارائه باندل در قالب محصولات اینترنت اشیاء را شامل می‌شد. لازم به ذکر است، اپل نیز با تنظیم استراتژیک قیمت‌گذاری‌ سری جدید آیفون 16، سعی کرد تقاضا برای این محصولات را افزایش دهد.

لوکاس ژونگ (Lucas Zhong)، تحلیلگر Canalys، بر این باور است که فروشندگان اسمارت‌فون در فصل اخیر، استراتژی‌های متفاوتی را در زمینه نرم‌افزار، تحقیق و توسعه و عرضه محصولات در پیش گرفتند. به عنوان مثال، هواوی در فصل اخیر از سری Nova 14 پرده برداشت که نخستین خانواده نوا با برخورداری از پلتفرم اختصاصی HarmonyOS 5.0 محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این حرکت روند گسترش تعداد دیوایس‌های فعال مجهز به این پلتفرم اختصاصی را سرعت ببخشد. شرکت ویوو نیز با عرضه تدریجی محصولات جدید در سری‌ اسمارت‌فون‌های S30 ،X200 و Y300 سعی کرد طیف وسیع‌تری از مشتریان را هدف قرار دهد.

سهم بازار فروشندگان گوشی‌های هوشمند در بازار چین از سه‌ماهه اول سال 2023 تا سه‌ماهه دوم سال 2025

در این میان، شیائومی در ماه می از تراشه تولید خود تحت عنوان XRing O1 رونمایی کرد. این تراشه در ساخت دیوایس‌های پرچمدار Xiaomi 15s Pro و Xiaomi Pad 7 Ultra به کار رفته و نشان‌دهنده تعهد بلندمدت شیائومی به تحقیق و توسعه داخلی و ارائه محصولات پیشرفته است. این برند همچنان به توسعه خرده‌فروشی‌های آفلاین خود ادامه داده و قصد دارد استراتژی جدید خود تحت عنوان «انسان x خودرو x خانه» را با قدرت پیش ببرد. ناگفته نماند، آنر نیز به دنبال آن است تا رشد از طریق ارائه دیوایس‌های میان‌رده با قیمت رقابتی را احیاء کند.

منبع : Canalys


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا