گزارش مالی آلفابت از سهماهه نخست 2025 – افزایش ارزش سهام شرکت در پی درآمد بالاتر از حد انتظار
نمایش خبر
تاریخ : 1404/2/12 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google |


سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت، از نتایج قدرتمند شرکت در سهماه نخست ابراز خرسندی کرده و این نتایج را نشان از رشد سالم و شتاب مثبت در تمام بخشهای کسبوکار دانست. وی افزود: «محور این رشد رویکرد منحصربهفرد و تمامعیار ما در قبال هوش مصنوعی است.» سوندار پیچای یکی از دلایل فوقالعاده بودن سهماهه اخیر برای آلفابت را، عرضه رسمی Gemini 2.5 – هوشمندترین مدل هوش مصنوعی گوگل – میداند که بنیانی برای نوآوریهای آینده شرکت به حساب میآید.
فیلیپ شیندلر (Philipp Schindler)، مدیر کسبوکار آلفابت، با اذعان به اینکه گوگل از آسیبهای شرایط کلان اقتصادی مصون نیست، یادآور شد که تصمیم ترامپ برای پایان دادن به خلأهای قانونی موارد تجاری جزئی – موسوم به de minimis که از ماه آینده عملی میشود – کسبوکار تبلیغات گوگل را در سال 2025 با مشکلاتی مواجه میکند، که این مشکلات عمدتاً از ناحیه خردهفروشهای منطقه آسیا-اقیانوسیه خواهد بود.

به موجب معافیت تجاری موارد جزئی، محمولههای با ارزش کمتر از 800 دلار میتوانند بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد ایالات متحده شوند. این معافیت بخش مهمی از فرآیند کسبوکار در شرکتهای چینی Temu و Shein (فعال در عرصه تجارت الکترونیک) محسوب میشود که پیش از این هزینههای زیادی را برای تبلیغات آنلاین صرف کرده بودند. گفتنیست، لغو این معافیت برای 2 می (12 اردیبهشت) برنامهریزی شده است.
در ادامه قصد داریم عملکرد تکتک بخشهای آلفابت در سهماهه اول سال 2025 را مورد بررسی قرار دهیم:
تبلیغات
طی فصلی که گذشت، آلفابت مجموعاً 66.89 میلیارد دلار از راه تبلیغات درآمدزایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.5 درصد رشد داشته است. در این میان، بخش عمده این درآمد – یعنی 50.70 میلیارد دلار – از راه جستوجو (Google Search and other) به دست آمده است. از جمله نکات جالب در زمینه سرچ گوگل، میتوان به ابزار جدید هوش مصنوعی گوگل تحت عنوان AI Overviews اشاره کرد که در بالای صفحه نتایج جستوجو ظاهر شده و هماکنون بیش از 1.5 میلیارد کاربر در ماه از آن استفاده میکنند. (مقایسه کنید با 1 میلیارد کاربر این سرویس در ماه اکتبر سال گذشته)

بخش دیگر درآمد آلفابت در این بخش نیز از راه تبلیغات یوتیوب به دست میآید. این درآمد در فصل اخیر با رشد سالانه 10 درصدی بالغ بر 8.92 میلیارد دلار گزارش شده که البته کمی پایینتر از پیشبینی تحلیلگران بوده است. به گفته شیندلر، شرکتهای مالی و سرمایهگذاری، خردهفروشیها، بهداشت و درمان و همچنین صنعت گردشگری جزو برترین نهادهای تبلیغکننده در پلتفرم گوگل بوده و تأثیر بهسزایی در رشد درآمد شرکت داشتهاند.
کسبوکار ابری
درآمد کسبوکار ابری آلفابت در سهماهه نخست سال با 28 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و حاشیه سود 17.8 درصدی چیزی حدود 12.26 میلیارد دلار عنوان شده است. یکی از اتفاقات مهم آلفابت در فصلی که گذشت، رسیدن به توافق برای خرید استارتآپ Wiz به مبلغ 32 میلیارد دلار است. این واگذاری – که قرار است سال آینده تکمیل شود – بزرگترین خرید تاریخ آلفابت بوده و تقریباً 10 میلیارد دلار بیشتر از رقمیست که آلفابت در سال 2024 برای خرید این استارتآپ پیشنهاد کرده بود. با این خرید گوگل قصد دارد قابلیتهای امنیتی سرویس ابری خود را بهبود ببخشد. سوندار پیچای امیدوار است که این خرید به تسریع روند رایانش چندابری (multicloud computing) در شرکت کمک کند؛ همان چیزی که مشتریان به دنبال آن هستند.

کسبوکار اشتراکها، پلتفرمها و دستگاهها
درآمد حاصل از فروشگاه اپلیکیشن Play Store، درآمد غیرتبلیغاتی یوتیوب و همچنین درآمد به دستآمده از فروش محصولات سختافزاری (مثل گوشیهای پیکسل)، تحت عنوان اشتراکها، پلتفرمها و دستگاهها در گزارش مالی آلفابت درج میشوند. طبق گزارش اخیر، درآمد این بخش در سهماهه نخست 2025 برابر با 10.37 میلیارد دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 18.7 درصد رشد داشته است.
ریسکهای دیگر (Other Bets)
نتایج مالی سایر کسبوکارهای آلفابت – از جمله Waymo (کسبوکار اتومبیلهای خودران) و Verily (واحد فناوری سلامت) – که چندان هم سودآور نیستند، تحت عنوان Other Bets گزارش میشود. به گفته آلفابت، درآمد این بخش در سهماهه اخیر 450 میلیون دلار بوده که 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است. فعالیتهای این بخش هیچ سودی را برای شرکت در پی نداشته و ضرری 1.23 میلیارد دلاری را به بار آورده که حتی نسبت به زیاندهی 1.02 میلیارد دلاری در سهماهه نخست 2024، بیشتر شده است.

به گفته آلفابت، در حال حاضر تعداد سفرهای انجام شده در ناوگان تاکسیهای خودران Waymo در هفته به بیش از 250 هزار سفر رسیده و محدوده فعالیت این تاکسیها سانفرانسیسکو، لسآنجلس، فینیکس و آستین است. این رقم در ماه فوریه (قبل از راهاندازی این سرویس در آستین و منطقه خلیج سانفرانسیسکو) حدود 200 هزار سفر بود. به گفته آنات اشکنازی (Anat Ashkenazi)، مدیر ارشد مالی اپل، Waymo به پشتوانه دستاوردهای چشمگیر تکنولوژیک خود در مسیر پیشرفت بوده تا در نهایت بتواند به یک مدل کسبوکار پایدار برسد. اشکنازی در ادامه، رقم هزینه سرمایهای آلفابت در سال جاری را چیزی حدود 75 میلیارد دلار برآورد کرد که البته ممکن است سطح سرمایهگذاری از فصلی به فصل دیگر دچار نوسان شود.
-
معرفی Galaxy F56 – باریکترین گوشی سری F سامسونگ با +Gorilla Glass Victus در پشت و رو
-
آشنایی با Surface Pro 12 – تبلت جدید مایکروسافت با Snapdragon X Plus و السیدی 90 هرتزی
-
گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به مارچ 2025 – رکوردشکنی بخش خدمات اپل در کسب درآمد
-
گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به مارس 2025 – ادامه سودآوری هوش مصنوعی
-
آشنایی با vivo Y19 5G – پایینردهای مستحکم با Dimensity 6300 و فلش پرنور
-
گزارش Canalys از روند ثابت و رشد سالانه 0.2 درصدی بازار اسمارتفون در سهماهه نخست 2025
-
گزارش مالی آلفابت از سهماهه نخست 2025 – افزایش ارزش سهام شرکت در پی درآمد بالاتر از حد انتظار