معرفی Meta Ray-Ban Display - عینک واقعیت افزوده 799 دلاری متا با نمایشگر داخلی و هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1404/6/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : عینک هوشمند Smart Glasses ، متا Meta ، پوشیدنی Wearable ، واقعیت افزوده Augmented Reality
واحد خبر mobile.ir : مجموعه متا در روز چهارشنبه 17 سپتامبر 2025 (26 شهریور 1404) در رویداد Meta Connect 2025 به طور رسمی از سه عینک هوشمند تازه شامل نسل دوم عینک‌های Ray-Ban Meta، عینک ورزشی Oakley Meta Vanguard sports و عینک واقعیت افزوده خود با نام Meta Ray-Ban Display رونمایی کرد. Meta Ray-Ban Display به عنوان موضوع نوشتار حاضر، یک نمونه 799 دلاری است و به نمایشگر داخلی کوچکی در لنز سمت راست مجهز شده است که می‌تواند از طریق مچ‌بندی موسوم به Meta Neural Band کنترل شود. عینک جدید متا را می‌توان پلی میان عینک هوشمند Ray-Ban Meta و عینک آزمایشی واقعیت افزوده Orion دانست که در رویداد Meta Connect 2024 معرفی شد.

متا از سال 2019 میلادی به دنبال توسعه عینک‌های هوشمند خود با همکاری غول صنعت عینک یعنی شرکت چندملیتی EssilorLuxottica تولیدکننده محصولاتی با نام‌های تجاری مانند Ray-Ban بوده است و از میان محصولات حاصل از این همکاری می‌توان به عینک‌های هوشمند Ray-Ban Stories و Ray-Ban Meta اشاره کرد.

افرادی که عینک جدید متا را از نزدیک دیده‌اند، آن را نزدیک‌ترین نمونه به عینک Google Glass توصیف می‌کنند که حدود 10 سال پیش گوگل ارائه داده بود. Meta Ray-Ban Display در نگاه اول مانند عینک‌های معمول Ray-Ban به نظر می‌رسد که از فریمی ضخیم برخوردار است، اما بعد از زدن عینک به چشم و با حرکت انگشتان دست یک صفحه‌نمایش مقابل چشم راست کاربر ظاهر می‌شود که می‌توان از آن برای دیدن مواردی همچون پیام‌های متنی، ریلزهای (reels) اینستاگرام، نقشه یا مشاهده عکس بدون نیاز به گوشی استفاده کرد و در صورت لزوم به آن‌ها پاسخ داد.

این صفحه‌نمایش از نوع تمام‌رنگی بوده و «وضوح بسیار بالایی» دارد؛ چنان‌که برخی منابع به رزولوشن 600×600 پیکسل و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 5 هزار نیتی آن اشاره کرده‌اند. نمایشگر این عینک همچنین از ۴۲ پیکسل در هر درجه از میدان دید پشتیبانی می‌کند که نسبت به Quest 3S متا با ۲۰ پیکسل در هر درجه افزایش قابل توجهی یافته است. به علاوه، مجهز بودن به میکروفن، اسپیکر و دوربین را باید به فهرست مشخصات این عینک اضافه کرد.

Meta Ray-Ban Display و مچ‌بند همراه آن در دو رنگ مشکی و قهوه‌ای (Sand) با دو اندازه قاب استاندارد و بزرگ عرضه می‌شود و از لنزهای Transition یا به اصطلاح فتوکرومیک نیز بهره می‌برد که می‌توانند در شرایط نوری مختلف، به طور خودکار تغییر رنگ دهند. اگر چه در صفحه معرفی عینک به ویژگی‌های ظاهری آن اشاره چندانی نشده است، اما افرادی که شانس کار با این محصول واقعیت افزوده را داشته‌اند، وزن 69 گرمی، نشت نور 2 درصدی نمایشگر، دوربین 12 مگاپیکسلی با قدرت بزرگ‌نمایی 3 برابری و قابلیت فیلم‌برداری 1080p@30fps، حافظه داخلی 32 مگاپیکسلی و یک چراغ LED برای نشان دادن فعال بودن دوربین دستگاه هنگام فیلم‌برداری را از جمله ویژگی‌های قابل توجه آن برشمرده‌اند.

همان طور که اشاره شد، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های محصول جدید متا به حضور یک مچ‌بند EMG اختصاصی به نام Meta Neural Band باز می‌گردد که به لطف حضور فناوری الکترومیوگرافی (یا EMG) در آن، سیگنال‌های تولیدشده توسط عضلات به دستورهایی کنترلی برای عینک تبدیل می‌شوند و به این ترتیب کاربر با حرکات ظریف دست و انگشت‌ها و بدون نیاز به لمس عینک یا استفاده از گوشی، امکان کنترل رابط کاربری، انتخاب گزینه‌ها و در مجموع مدیریت تجربه خود از واقعیت افزوده را خواهد داشت. نکته دیگر آن‌که صفحه‌نمایش واقعیت افزوده این عینک به گفته زاکربرگ، مانع از دید کاربر نمی‌شود و هنگامی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ناپدید می‌شود.

این قابلیت‌ها بخشی از مواردی به شمار می‌رود که متا وعده داده است. البته این عینک‌ در دموی زنده در طول رویداد معرفی در کنفرانس Connect 2025 نتوانست تماس تلفنی دریافت کند، اما از پسِ سایر اقدامات به خوبی برآمد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل مجموعه متا، روی این ابزار اپ Spotify را باز و یک آهنگ پخش کرد، با آن چند عکس گرفت و آن‌ها را مشاهده کرد و از ویژگی زیرنویس هم‌زمان نیز رونمایی کرد که قابلیت مفیدی برای محصولی مصرفی به نظر می‌رسد. بنابر اعلام متا، این عینک از هوش مصنوعی Meta AI شامل تصاویر، پیام‌رسانی و تماس ویدیویی، پیش‌نمایش و بزرگ‌نمایی عکس‌ها، مسیریابی گام به گام هنگام پیاده‌روی، زیرنویس و ترجمه هم‌زمان و پخش موسیقی پشتیبانی می‌کند.

این عینک به لطف قاب شارژ قابل حمل و تاشو‌ «تا شش ساعت عمر باتری در حالت استفاده ترکیبی و تا ۳۰ ساعت عمر باتری در مجموع» را ارائه می‌کند. مچ‌بند همراه نیز از الیاف Vectran ساخته شده است و در سه اندازه عرضه می‌شود که کاربران می‌توانند بر اساس اندازه دست خود یکی را انتخاب کنند. همچنین شرکت سازنده از دوام 18 ساعته با یک بار شارژ و استاندارد مقاومت IPX7 این مچ‌بند خبر داده که به معنای مقاومت کامل در برابر غوطه‌وری در آبی به عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه است.

Meta Ray-Ban Display با مچ‌بند Meta Neural Band در مجموع 799 دلار قیمت دارند و قرار است از روز سه‌شنبه ۳۰ سپتامبر (8 مهر) در تعدادی از فروشگاه‌های ایالات متحده از جمله Best Buy ،LensCrafters ،Ray-Ban و Verizon به فروش برسد. به علاوه عرضه این محصول در کانادا، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا نیز از اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. عینک هوشمند Oakley Meta Vanguard نیز که به هدف ورزشکارانی طراحی شده که در ورزش‌هایی مانند اسنوبردسواری و دوچرخه‌سواری در کوهستان شرکت می‌کنند، از روز 21 اکتبر (29 مهر) با قیمت 499 دلار روانه بازار می‌شود. همچنین فروش نسل دوم Ray-Ban Meta از روز معرفی با قیمت 379 دلار آغاز شده است که نسبت به قیمت 299 دلار نسخه استاندارد نسل اول این عینک با امکان برداشت ویدئوی 3K و «دو برابر» عمر باتری بیش‌تر، 80 دلار افزایش را نشان می‌دهد.

منبع : Meta


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا