در گزارش اولیه IDC اعلام شد: بازگشت سامسونگ و هواوی به صدر بازارهای جهان و چین

نمایش خبر

تاریخ : 1404/4/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی گزارش اولیه خود از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون و همچنین بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم سال 2025 را منتشر کرد. طی سه‌ماهه‌ای که گذشت، عرضه گوشی‌های هوشمند در کل دنیا – با پیشتازی سامسونگ – نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی 1 درصدی همراه بود. این در حالی‌ست که بازار اسمارت‌فون چین – با سردمداری هواوی – افت سالانه 4 درصدی را تجربه کرد. با توجه به مقدماتی بودن داده‌های هر دو گزارش، شاید نتوان آنها را مبنای مطمئنی برای تحلیل بازار قرار داد، اما شکی نیست که به گفته کارشناسان IDC، بلاتکلیفی‌های اقتصادی حتی تقاضا در رده پایین بازار را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2025

به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی اسمارت‌فون در IDC، طی سه‌ماهه دوم سال 2025 در مجموع 295.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازارهای جهانی شده که در قیاس با مدت مشابه مشابه، تنها 1 درصد رشد داشته است. کارشناسان IDC بر این باورند که نوسانات تعرفه‌ای و همچنین چالش‌های کلان اقتصادی – مثل بی‌ثباتی نرخ ارز، بیکاری و تورم در مناطق مختلف – موجب کاهش تقاضا شده است. همین امر موجب شده مصرف‌کنندگان (به‌ویژه در رده‌های پایین بازار) خرید گوشی‌های هوشمند را در اولویت‌های پایین‌تر قرار دهند.

طبق داده‌های IDC، طی سه‌ماهه اخیر سامسونگ با کسب حدود یک پنجم از سهم بازار جهانی، مجدداً به رتبه نخست عرضه اسمارت‌فون در دنیا بازگشته است. این غول کره‌ای در فصلی که گذشت 58 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازارهای جهانی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.9 درصد رشد داشته است. عرضه موفق میان‌رده‌هایی مثل Galaxy A36 و A56 (با بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی و قیمت‌های رقابتی) در رقم خوردن این رشد بی‌تأثیر نبوده است. البته نباید فراموش کنیم که سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال جاری چیزی حدود 60 میلیون اسمارت‌فون را وارد بازارهای جهانی کرده بود که بخشی از این عرضه موفق به تقاضای قدرتمند برای سری Galaxy S25 مربوط می‌شد.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2025 از نگاه IDC

پس از سامسونگ، اپل با عرضه 46.4 میلیون آیفون و در اختیار گرفتن 15.7 درصد از سهم بازار، در جایگاه دوم می‌ایستد. این ارقام از رشد سالانه 1.5 درصدی حکایت می‌کند، اما اگر این 46.4 میلیون آیفون را با رقم عرضه آیفون در سه‌ماهه نخست امسال مقایسه کنیم، به افتی چشمگیر برمی‌خوریم. البته می‌توان این پدیده را به دست نگه داشتن مشتریان و انتظار آنها برای خرید آیفون‌های سری 17 در ماه سپتامبر نسبت داد.

شیائومی با عرضه 42.5 میلیون گوشی اندرویدی همچنان در رتبه سوم قرار داشته و با کسب 14.4 درصد از سهم بازار رقابت نزدیکی با اپل دارد. دیگر کمپانی‌های چینی یعنی ویوو و Transsion (صاحب برندهای Infinix ،Itel و Tecno) نیز به‌ترتیب با عرضه 27.1 میلیون و 25.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون رتبه‌های چهارم و پنجم جهانی را از آن خود کرده‌اند. نکته قابل تأمل در اینجا عملکرد قابل ستایش Transsion و کنار زدن رقبایی همچون اوپو و آنر است هرچند Transsion تنها مجموعه‌ای‌ست که در این میان با افت سالیانه عرضه روبرو شده است.

Xiaomi 15 Ultra

به گفته کارشناسان IDC، به‌رغم چالش‌های سیاسی، تأثیر جنگ و پیچیگی‌های ناشی از تعرفه‌ها، دست‌یابی به همین رشد 1 درصدی در بازار اسمارت‌فون – که شاید ناچیز به نظر برسد – از اهمیت بالایی برخوردار است. در سه‌ماهه دوم، عرضه مدل‌های جدید با بهره‌مندی از طراحی‌های نوآورانه و یکپارچه شدن با هوش مصنوعی، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را برای هشتمین فصل متوالی به رشد رساند؛ پدیده‌ای که از سال 2013 تا کنون رخ نداده بود!

نگاهی به بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2025

داده‌های اولیه مؤسسه IDC نشان می‌دهند طی فصل دوم از سال 2025 بالغ بر 69 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که در قیاس با حجم عرضه در سه‌ماهه دوم سال 2024 (یعنی 71.8 میلیون دستگاه)، 4 درصد افت داشته است. گفتنی‌ست، پس از شش فصل متوالی رشد (که به تأثیر یارانه‌های دولت چین نسبت داده می‌شود)، این نخستین افت بازار چین محسوب می‌شود. از قرار معلوم، اکثر سازندگان اسمارت‌فون با رویکردی محتاطانه سرعت عرضه محصولات و موجودی در حال ترخیص خود را تعدیل کرده و از جشنواره خرید آنلاین چین – موسوم به 618 – نهایت استفاده را بردند تا موجودی در حال ترخیص خود را کاهش دهند.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه دوم سال 2025 از نگاه IDC

بدون شک مهم‌ترین پدیده بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2025، خیزش مجدد هواوی است. این برند صاحب‌نام در فصل اخیر با عرضه 12.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین و کسب 18.1 درصد از سهم این بازار، موفق شد با کنار زدن رقبای بزرگی (از جمله اپل) پس از حدود چهار سال مجدداً به جایگاه نخست بازار چین تکیه بزند. پس از موانع متعدد ناشی از تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، این دستاورد را می‌توان بازگشتی باشکوه برای این کمپانی معتبر چینی تلقی کرد. از جمله برجسته‌ترین محصولات عرضه‌شده هواوی در فصل اخیر می‌توان به اسمارت‌فون Huawei Pura 80 Ultra اشاره کرد که با تمرکز بر دوربین به تولید رسیده است.

Huawei Pura 80 Ultra

علی‌رغم موفقیت هواوی در بازگشت به جایگاه نخست، لازم است بدانید عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در فصل اخیر با افت سالانه 3.4 درصدی همراه بوده است. اما افت شدیدتر به دیگر برند چینی یعنی ویوو مربوط می‌شود؛ کمپانی معتبری که عرضه گوشی‌هایش در بازار چین با افت چشمگیر 10.1 درصدی به 11.9 میلیون دستگاه کاهش یافت و این شرکت را به رتبه دوم بازار چین تنزل داد. اوپو، شیائومی و اپل نیز در رقابتی نزدیک به‌ترتیب جایگاه‌های سوم تا پنجم بازار چین در سه‌ماهه دوم را از آن خود کردند. جالب است بدانید، در بین پنج برند برتر بازار چین، تنها شیائومی بود که موفق شد به رشد سالانه 3.4 درصدی دست پیدا کند و چهار برند دیگر با رشد منفی روبرو شدند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا