در گزارش اولیه IDC اعلام شد: بازگشت سامسونگ و هواوی به صدر بازارهای جهان و چین
نمایش خبر
تاریخ : 1404/4/27 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |


وضعیت بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه دوم 2025
به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی اسمارتفون در IDC، طی سهماهه دوم سال 2025 در مجموع 295.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازارهای جهانی شده که در قیاس با مدت مشابه مشابه، تنها 1 درصد رشد داشته است. کارشناسان IDC بر این باورند که نوسانات تعرفهای و همچنین چالشهای کلان اقتصادی – مثل بیثباتی نرخ ارز، بیکاری و تورم در مناطق مختلف – موجب کاهش تقاضا شده است. همین امر موجب شده مصرفکنندگان (بهویژه در ردههای پایین بازار) خرید گوشیهای هوشمند را در اولویتهای پایینتر قرار دهند.
طبق دادههای IDC، طی سهماهه اخیر سامسونگ با کسب حدود یک پنجم از سهم بازار جهانی، مجدداً به رتبه نخست عرضه اسمارتفون در دنیا بازگشته است. این غول کرهای در فصلی که گذشت 58 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازارهای جهانی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.9 درصد رشد داشته است. عرضه موفق میانردههایی مثل Galaxy A36 و A56 (با بهرهمندی از قابلیتهای هوش مصنوعی و قیمتهای رقابتی) در رقم خوردن این رشد بیتأثیر نبوده است. البته نباید فراموش کنیم که سامسونگ در سهماهه نخست سال جاری چیزی حدود 60 میلیون اسمارتفون را وارد بازارهای جهانی کرده بود که بخشی از این عرضه موفق به تقاضای قدرتمند برای سری Galaxy S25 مربوط میشد.

پس از سامسونگ، اپل با عرضه 46.4 میلیون آیفون و در اختیار گرفتن 15.7 درصد از سهم بازار، در جایگاه دوم میایستد. این ارقام از رشد سالانه 1.5 درصدی حکایت میکند، اما اگر این 46.4 میلیون آیفون را با رقم عرضه آیفون در سهماهه نخست امسال مقایسه کنیم، به افتی چشمگیر برمیخوریم. البته میتوان این پدیده را به دست نگه داشتن مشتریان و انتظار آنها برای خرید آیفونهای سری 17 در ماه سپتامبر نسبت داد.
شیائومی با عرضه 42.5 میلیون گوشی اندرویدی همچنان در رتبه سوم قرار داشته و با کسب 14.4 درصد از سهم بازار رقابت نزدیکی با اپل دارد. دیگر کمپانیهای چینی یعنی ویوو و Transsion (صاحب برندهای Infinix ،Itel و Tecno) نیز بهترتیب با عرضه 27.1 میلیون و 25.1 میلیون دستگاه اسمارتفون رتبههای چهارم و پنجم جهانی را از آن خود کردهاند. نکته قابل تأمل در اینجا عملکرد قابل ستایش Transsion و کنار زدن رقبایی همچون اوپو و آنر است هرچند Transsion تنها مجموعهایست که در این میان با افت سالیانه عرضه روبرو شده است.

به گفته کارشناسان IDC، بهرغم چالشهای سیاسی، تأثیر جنگ و پیچیگیهای ناشی از تعرفهها، دستیابی به همین رشد 1 درصدی در بازار اسمارتفون – که شاید ناچیز به نظر برسد – از اهمیت بالایی برخوردار است. در سهماهه دوم، عرضه مدلهای جدید با بهرهمندی از طراحیهای نوآورانه و یکپارچه شدن با هوش مصنوعی، بازار جهانی گوشیهای هوشمند را برای هشتمین فصل متوالی به رشد رساند؛ پدیدهای که از سال 2013 تا کنون رخ نداده بود!
نگاهی به بازار اسمارتفون چین در سهماهه دوم 2025
دادههای اولیه مؤسسه IDC نشان میدهند طی فصل دوم از سال 2025 بالغ بر 69 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که در قیاس با حجم عرضه در سهماهه دوم سال 2024 (یعنی 71.8 میلیون دستگاه)، 4 درصد افت داشته است. گفتنیست، پس از شش فصل متوالی رشد (که به تأثیر یارانههای دولت چین نسبت داده میشود)، این نخستین افت بازار چین محسوب میشود. از قرار معلوم، اکثر سازندگان اسمارتفون با رویکردی محتاطانه سرعت عرضه محصولات و موجودی در حال ترخیص خود را تعدیل کرده و از جشنواره خرید آنلاین چین – موسوم به 618 – نهایت استفاده را بردند تا موجودی در حال ترخیص خود را کاهش دهند.

بدون شک مهمترین پدیده بازار اسمارتفون چین در سهماهه دوم 2025، خیزش مجدد هواوی است. این برند صاحبنام در فصل اخیر با عرضه 12.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین و کسب 18.1 درصد از سهم این بازار، موفق شد با کنار زدن رقبای بزرگی (از جمله اپل) پس از حدود چهار سال مجدداً به جایگاه نخست بازار چین تکیه بزند. پس از موانع متعدد ناشی از تحریمهای ایالات متحده علیه هواوی، این دستاورد را میتوان بازگشتی باشکوه برای این کمپانی معتبر چینی تلقی کرد. از جمله برجستهترین محصولات عرضهشده هواوی در فصل اخیر میتوان به اسمارتفون Huawei Pura 80 Ultra اشاره کرد که با تمرکز بر دوربین به تولید رسیده است.

علیرغم موفقیت هواوی در بازگشت به جایگاه نخست، لازم است بدانید عرضه اسمارتفونهای هواوی در فصل اخیر با افت سالانه 3.4 درصدی همراه بوده است. اما افت شدیدتر به دیگر برند چینی یعنی ویوو مربوط میشود؛ کمپانی معتبری که عرضه گوشیهایش در بازار چین با افت چشمگیر 10.1 درصدی به 11.9 میلیون دستگاه کاهش یافت و این شرکت را به رتبه دوم بازار چین تنزل داد. اوپو، شیائومی و اپل نیز در رقابتی نزدیک بهترتیب جایگاههای سوم تا پنجم بازار چین در سهماهه دوم را از آن خود کردند. جالب است بدانید، در بین پنج برند برتر بازار چین، تنها شیائومی بود که موفق شد به رشد سالانه 3.4 درصدی دست پیدا کند و چهار برند دیگر با رشد منفی روبرو شدند.
-
مقایسه سامسونگ Galaxy A56 با آنر X70 – کدام ارزش خرید بالاتری دارد؟
-
معرفی باریکترین سهتاشوی جهان با طراحی تاشو به داخل: Tecno PHANTOM Ultimate G Fold Concept
-
در گزارش اولیه IDC اعلام شد: بازگشت سامسونگ و هواوی به صدر بازارهای جهان و چین
-
این گوشیهای سامسونگ و شیائومی به اندروید 16 آپدیت نمیشوند!
-
آشنایی با Honor Pad GT2 Pro – تبلت گیمینگ و مقرونبهصرفه آنر با SD 8 Gen 3
-
معرفی Honor X70 با باتری 8,300 میلی آمپر ساعتی بدنه IP68/IP69 و پردازنده Snapdragon 6 Gen 4
-
معرفی vivo Y19s GT 5G – اسمارتفون مقاوم و مقرونبهصرفه ویوو با Dimensity 6300