شیائومی Redmi Note 13 Pro 5G در رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : در جست‌وجو برای یافتن محبوب‌ترین گوشی‌های رده میانی بازار به دو مدل نوت 13 پرو 5G و نوت 13 پرو پلاس بر می‌‌خوریم که با گزینه‌‌هایی مثل صفحه‌نمایش‌های امولد 120 هرتزی و دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی‌ رقابت تنگاتنگی را با همتایان سامسونگی خود رقم رده‌اند. Redmi Note 13 Pro 5G به‌عنوان گوشی ارزان‌‌تر این دوگانه با وجودی که برخلاف مدل پلاس فاقد استاندارد IP68 بدنه و پردازنده جدیدتر دیمنسیتی 7200 ا‌ست اما همچنان دو عنصر کلیدی صفحه‌‌نمایش با کیفیت و دوربین 200 مگاپیکسلی را حفظ کرده و با قیمت کم‌تر شرایط مناسبی برای انتخاب شدن دارد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Redmi Note 13 Pro 5G می‌پردازیم.

نوت 13 پرو در طراحی مسیر نسبتاً مشابه‌ای را در مقایسه با همتای پرو پلاس خود طی می‌کند و المان‌هایی مثل دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی و صفحه‌نمایش با حاشیه‌های باریک و دوربین سلفی مرکزی با شرایط مشابه‌ای عرضه شده‌اند؛ مابین این دو مدل اما تفاوت‌های بزرگی نیز می‌شود که در صدر آن‌ها می‌توان به تخت بودن لبه‌های صفحه‌نمایش و کاور بخش پشتی و فاصله گرفتن محوطه لنزهای دوربین از کف اشاره کرد. نوت 13 پرو با وزن 187 گرمی نزدیک به 10 گرم از نوت 13 پرو پلاس سبک‌تر بوده و اندکی ضخامت کم‌تری نیز دارد. صفحه‌نمایش گوشی همچنان 6.67 اینچی از نوع AMOLED با نرخ رفرش 120 هرتزی‌ و کنتراست 5,000,000:1 است که با وضوح 1220×2712 و عمق رنگ 12 بیتی از روشنایی نقطه‌ای 1,800 نیتی بهره می‌برد و با پوشش گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود. ورژن 4G این گوشی از یک صفحه‌نمایش 10 بیتی AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل و روشنایی نقطه‌ای 1,300nits برخوردار بوده و انتخاب شیائومی برای محافظت از این پنل، شیشه قدیمی گوریلا گلس 5 بوده است.

دوربین سلفی گوشی یک 16 مگاپیکسلی f/2.4 با امکان برداشت ویدئوی 1080p/60fps است و در بخش پشتی نیز با کنار گذاشتن دو واحد عملاً تزئینی 2 مگاپیکسلی ماکرو و 8 مگاپیکسلی اولتراواید (هر دو فاقد فوکوس خودکار) به دوربین 200 مگاپیکسلی اصلی گوشی بر می‌خوریم که با سنسور بزرگ 1/1.4 اینچی و لنز 7 مرحله‌ای f/1.7 مجهز به OIS، ظاهراً تفاوتی با نسخه پرو پلاس ندارد. پردازش در نسخه 5G این گوشی با چیپ‌ست 4 نانومتری Snpadragon 7s Gen 2 انجام می‌شود که ظاهراً به چهار هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته 1.95 گیگاهرتزی A55 مجهز بوده و در گرافیک نیز بر Adreno 710‌ تکیه می‌کند. در نسخه 4G این گوشی از پروسسور 6 نانومتری Helio G99 استفاده شده که یک پسوند نچندان گویای Ultra را در کنار خود می‌بیند. در این چیپ‌ست 2 هسته A76 و 6 هسته A55 همراه با گرافیک دو هسته‌ای Mali-G57 حضور دارند. این دو نسخه در رم و حافظه داخلی مشابه یکدیگر بوده و هر دو به 8 یا 12 گیگابایت رم LPDDR4X و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.2 مجهز شده‌اند.

باتری نسخه 5G از ظرفیت 5,100mAh و نسخه 4G‌ از ظرفیت 5,000mAh برخوردار بوده اما در توان 67 واتی شارژر درون جعبه تفاوتی با هم ندارند. جک 3.5 میلی‌متری هدست و اسپیکرهای استریو در هر دو مدل حضور دارد و در نسخه 4G کارت حافظه microSD را نیز می‌توان مشاهده کرد.

با این آشنایی مختصر در رابطه با Redmi Note 13 Pro به بررسی دیدگاه سایت‌های معتبر فناوری در رابطه با این گوشی می‌پردازیم با ین توضیح که مواردی که در ادامه می‌آید نسخه 5G این گوشی را پوشش می‌دهند.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Redmi Note 13 Pro 5G در بخش نتیجه‌گیری ضمن اشاره به ارتقاء قابل توجه این گوشی نسبت به نسل قبلی، این‌گونه می‌خوانیم: «صفحه‌نمایش گوشی عالی‌ست، پرفورمنس آن خوب است، دوربین اصلی بی‌رقیب بوده و راه‌کار شارژ سریع [باتری] نیز مثل عمر باتری رقابتی‌ست.» در سمت نکات منفی نیز به انتظار برای دیدن یک دوربین اولتراواید بهتر و سنسور Proximity فیزیکی اشاره شده است.

نکات مثبت و منفی Redmi Note 13 Pro 5G از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

درجه IP54، طراحی قابل‌قبول، رنگ‌های زیبا
نمایشگر OLED پر نور با حاشیه‌های باریک، 120 هرتز با دالبی ویژن
اسپیکرهای خوب
راه‌‌کار شارژ سریع رقابتی
پرفورمنس کافی، گلوگاه شدن اندک یا هیچ
عملکرد عالی دوربین اصلی
نبود اسلات حافظه microSD
حسگر مجازی Proximity
دوربین‌های نچندان فوق‌العاده اولتراواید و سلفی
امکان بهتر بودن عمر باتری

GSMArena عکس‌های روز دوربین اصلی را «عالی» با «حداقل کاهش کیفیت در فضای داخلی» توصیف کرده و تنها مشکل این تصاویر در محیط‌های داخلی را کمی سافت‌تر بودن آن‌ها و تمایل به نورگیری پایین‌تر عنوان می‌کند. در تصاویر روز فضای خارجی این دوربین اما از توصیف‌های دلگرم‌کننده‌ای مثل «شارپ‌نس عالی، جزییات ریز فراوان، محدوده دینامیکی گسترده و رنگ و کنتراست واقعی» استفاده شده است. دوربین اولتراواید به‌گفته این منبع با برخورداری از یک سنسور کوچک قدیمی با توانایی‌های محدود، در جایگاه پایینی قرار داشته و حتی در طول روز نیز عکس‌هایی نسبتاً سافت بدون جزییات ریز و با طیف دینامیکی محدود را ثبت می‌کند. کنتراست این تصاویر نیاز به بهبود اشته و رنگ‌ها نیز غالبا سرد و بی روحند. دوربین ماکرو نیز به‌گفته این منبع با وجودی که در نور عالی امکان برداشت عکس‌های مناسب (decent) را خواهد داشت اما حتی در این حالت نیز به‌دلیل رزولوشن پایین جزییات اندکی را ثبت می‌کند و نبود فوکوس خودکار در آن، ثبت تصاویر شارپ را به امر دشواری بدل کرده است. عکس‌های دوربین سلفی در این گوشی به‌گفته این مقاله از ظاهری طبیعی با رنگ پوستِ روشن شده و طیف دینامیکی دقیقی برخوردارند اما در مجموع اندکی سافت و رنگ‌پریده به‌نظر می‌رسند.

عکس‌های اتوماتیک شب دوربین اصلی ‌گفته GSMArena کاملاً با کیفیت و راضی‌کننده بوده و تنها صحنه‌های کاملاً تاریک منجر به فعال شدن حالت شب در این دوربین می‌شوند. عکس‌های اتوماتیک دوربین اولتراواید در شب به‌ گفته این منبع کاملاً بی‌کیفیت بوده و حالت شب (Night Mode) لحظات سختی را برای نجات دادن این تصاویر پیش رو دارد. البته کنتراست، رنگ و طیف دینامیکی این تصاویر در اکثر موارد «اوکی» توصیف شده‌اند.

GSMArena ویدئوهای 4K دوربین اصلی را با سطح بالایی از جزییات ریز، شارپ‌نس فوق‌العاده، رنگ‌های دقیق، غیبت نویز و طیف دینامیکی وسیع، عالی توصیف کرده و تنها ایراد قابل اشاره را به امکان بالاتر بودن کنتراست مرتبط دانسته است. ویدئوهای 1080p دوربین اولتراواید در دیگر سو، ضعیف، سافت، پر نویز با طیف دینامیکی محدود توصیف شده‌اند.

Notebook Check

در بررسی Notebook Check به قلم Florian Schmitt در بخش نتیجه‌گیری ضمن اشاره به این‌که شیائومی در ابتدای سال 2024 با نوت 13 پرو بار دیگر معیار گوشی‌های میان‌رده را بالاتر از قبل قرار داده است می‌خوانیم: «بدنه سبک و حاشیه‌های باریک [نکاتی] برجسته هستند و نمایشگر نیز به‌لطف گوریلا گلس ویکتوس در برابر صدمات محافظت می‌شود. در حال حاضر یافتن یک صفحه‌نمایش AMOLED به این روشنی و دوربینی با رزولوشن بالا در جای دیگر دشوار است.»

نکات مثبت و منفی Redmi Note 13 Pro 5G از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

صفحه‌نمایش بسیار روشن و دقیق AMOLED
بدنه مدرن و سبک
حافظه حجیم (در صورت نیاز)
پشتیبانی از eSIM
مجموعه ویژگی‌های خوب از جمله درگاه اینفرارد
برداشت عکس‌های خوب با دوربین اصلی
تماس تلفنی واضح
مسیر[یابی؟] خوب
عمر باتری بالا
شارژ سریع
سنسور اثر انگشت بسیار پر سرعت
تعداد زیاد بلات‌ورهای از پیش نصب شده
محافظت غیر کامل در برابر آب
فریم پلاستیکی
وای‌فای کندتر نسبت به نسل قبلی
مکانیزم کاهش نور PWM صفحه‌نمایش
پشتیبانی نشدن از شارژ بی‌سیم باتری

Notebook Check در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی از امکان بهتر بودن نور در آن‌ها سخن گفته و می‌افزاید: «اما در مجموع برای این رده قیمتی، این عکس‌ها به‌دلیل سطح جزییات و افکت بوکه زیاد کاملاً چشم‌نوازند.» نویسنده این مطلب به نورگیری «بسیار خوب» این تصاویر در نور کم نیز اشاره کرده و شارپ‌نس آن‌ها را نیز به‌جز برخی نقاط منفرد تصویر کاملاً مطلوب توصیف می‌کند. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید نیز به‌گفته این منبع با مشکل شارپ‌نس روبروست اما به‌گفته Notebook Check عکس‌هایی قابل‌قبول (decent) برداشت می‌کند. این منبع در مورد کیفیت ویدئوهای 4K دوربین اصلی نیز به واکنش سریع و دقیقِ اتوفوکوس و کارکردِ بی‌نقص روشنایی خودکار اشاره می‌کند.

PhoneArena

در بررسی فون آرنا از ردمی نوت 13 پرو 5G به‌قلم Victor Hristov در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «در نتیجه Redmi Note 13 Pro 5G همانند یک گوشی متعادل به‌نظر می‌رسد. ما از مدل ارزان‌تر غیر 5G اجتناب می‌کنیم چرا که پردازنده‌ کاملاً کندتری دارد اما به‌نظر ما این مدل در این‌جا انتخاب بسیار خوبی‌ست. کیفیت دوربین چشمگیر است، شارژ [باتری] فوق‌العاده پر سرعت است و پرفرومنس کاملاً سریعی دارد. [در این حال] نیازی نیز به ذکر موارد اضافی مثل جک هدفون و باتری بزرگ [دستگاه] نیز نیست. به هر حال ما در مورد مشکل اعلان برنامه‌ها (push notifications) در [رابط کاربری] MIUI هشدار می‌دهیم و اگر با وجود آن می‌توانید زندگی کنید، این گوشی باید مطمئنا در رادار شما باشد.»

فون‌آرنا در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی می‌گوید: «دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی در هر دو حالت روز و شب عملکرد بسیار خوبی را با [برداشت] عکس‌های تمیز دارای طیف دینامیکی عالی و خوشایند و رنگ‌های طبیعی به‌نمایش می‌گذارد. به‌لطف سنسور بزرگ دوربین اصلی می‌توانید همچنین کیفیت زوم بسیار خوبی را تا 2 و 4 برابر حتی بدون یک دوربین اختصاصی تله‌فتو در اختیار داشته باشید. عکس‌های دوربین اولترا واید وضوح کم‌تری داشته اما کیفیت [آن‌ها] هنوز بسیار مناسب (quite decent) است.» از نگاه این منبع بخش دوربین در نوت 13 پرو در تمامی موارد (به جز دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو) امتیاز خوبی را کسب کرده و کاملاً در مقایسه با ورژن ارزان‌تر غیر 5G گامی رو به جلو محسوب می‌شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا