معرفی Snapdragon 8s Gen 3 – تراشه 4 نانومتری کوالکام با هسته 3 گیگاهرتزی Cortex-X4

نمایش خبر

تاریخ : 1403/1/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 8 اس جن 3 Snapdragon 8s Gen 3 ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام به طور معمول تراشه‌های خود را بر اساس اعداد نام‌گذاری می‌کند، اما در کنار این نام‌های اصلی، مدل‌هایی با پسوند + یا s نیز وجود دارند که معمولا نشانگر گروه دیگری از محصولات تراشه‌ساز آمریکایی هستند. بر همین اساس، کوالکام در روز دوشنبه 18 مارس 2024 (28 اسفند 1402) و کمتر از شش ماه پس از معرفی چیپ‌ست پرچم‌دار Snapdragon 8 Gen 3، پلتفرم موبایلی Snapdragon 8s Gen 3 را به نمایش گذاشته است که مجموعه‌ای از ویژگی‌های تراشه‌های پیشرفته را با هزینه‌ای کمتر از دو تراشه دیگر سری SD 8 یعنی SD 8 Gen 2 و SD 8 Gen 3 ارائه می‌کند.

به گفته کریس پاتریک (Chris Patrick)، مدیر بخش دستگاه‌های موبایل کوالکام «Snapdragon 8s Gen 3 با قابلیت‌هایی همچون هوش مصنوعی زایشی روی دستگاه و ویژگی‌های پیشرفته عکاسی، برای بهبود تجربیات کاربری، پرورش خلاقیت و productivity در زندگی روزمره طراحی شده است.»

Snapdragon 8s Gen 3 مانند دو تراشه دیگر سری SD 8 با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده است و مثل SD 8 Gen 2 هشت هسته پردازشی با چیدمان 3+4+1 را شامل می‌شود. در صدر این مجموعه همانند SD 8 Gen 3 یک هسته اصلی Cortex-X4 حضور دارد، با این تفاوت که فرکانس آن از 3.4 گیگاهرتز به 3.0 گیگاهرتز کاهش یافته است. در کنار هسته اصلی، چهار هسته میانی Cortex-A720 با حداکثر سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز موسوم به performance cores دیده می‌شود. ترکیب هسته‌های میانی از نظر نوع به SD 8 Gen 3 و از نظر تعداد و فرکانس به SD 8 Gen 2 شباهت دارد و تفاوت این دو به نوع هسته‌ها باز می‌گردد که در SD 8 Gen 2 دو هسته Cortex-A715 و 2 هسته Cortex-A710 مورد استفاده قرار گرفته بود. سه هسته سطح پایین‌تر یا efficiency cores این چیپ‌ست همانند SD 8 Gen 3 از نوع Cortex-A520 هستند اما به یک هسته بیش‌تر مجهز بوده و بیشینه فرکانس آنها از 2.3 گیگاهرتز به 2.0 گیگاهرتز رسیده است.

حداکثر رم مورد پشتیبانی در هر سه تراشه یکسان است؛ چنان که SD 8s Gen 3 نیز از رم پرسرعت LPDDR5x با ظرفیت 24 گیگابایت پشتیبانی می‌کند، اما فرکانس آن در مقایسه با فرکانس 4,800 مگاهرتزی SD 8 Gen 3 پایین‌تر و مانند SD 8 Gen 2 برابر با 4,200 مگاهرتز است. به علاوه، این چیپ‌ست نیز مانند دو عضو دیگر سری SD 8 از حافظه داخلی از نوع UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند و برای اتصال نیز از استاندارد USB 3.1 Gen 2 روی USB-C بهره می‌گیرد.

به جای مودم جدید X75 5G حاضر در SD 8 Gen 3 شاهد استفاده از مودم قدیمی‌تر SD X70 5G هستیم. با این حال، کوالکام تاکید دارد که SD 8s Gen 3 از نسخه 17 استاندارد3GPP و فرایند صرفه‌جویی در مصرف انرژی شبکه نسل پنجم برخوردار است که SD 8 Gen 2 فاقد آن بود. به علاوه تراشه تازه برای سازگاری با استاندارد جدید Wi-Fi 7 آماده است و از این رو، گوشی‌ها می‌توانند از پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتری برخوردار شوند. از جنبه پخش صدا نیز چیپ‌ست جدید از پخش بی‌سیم 15 بیتی با فرکانس 44.1 کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند.

در این تراشه نیز همچون بسیاری از محصولات اخیر، بر هوش مصنوعی زایشی (Generative AI) تأکید ویژه شده تا برنامه‌های کاربردی مبتنی بر این فناوری بتوانند با تکیه بر قابلیت‌های آن فعالیت مطلوبی داشته باشند. تراشهSD 8s Gen 3 می‌تواند مدل‌های شناخته‌شده هوش مصنوعی از جمله Llama 2 ،Baichuan-7B و Gemini Nano را اجرا کند که همه آن‌ها با حداکثر 10 میلیارد پارامتر پشتیبانی می‌شوند. البته عملکرد مدل s از نظر سرعت به اندازه SD 8 Gen 3 نیست، اما با پشتیبانی از قابلیت «هوش مصنوعی روی دستگاه»، نسبت به توانایی‌های SD 8 Gen 2 عملکرد بهتری دارد.

در حالی که SD 8 Gen 2 به گرافیک Adreno 740 و SD 8 Gen 3 به پردازنده گرافیکی Adreno 750 مجهز شده بود، SD 8s Gen 3 برای پردازش گرافیکی به Adreno 735 متکی است که احتمالا عملکرد پایین‌تری در مقایسه با دو نمونه پیش‌گفته دارد. این پردازنده گرافیکی نیز از پشتیبانی سخت‌افزاری رهگیری نور یا ray tracing برخوردار است و با حضور Adreno Frame Motion Engine 2.0 می‌تواند نرخ فریم نمایشگر را بدون مصرف انرژی اضافی دو برابر کند. همچنین دستگاه‌های همراه می‌توانند با تکیه بر قابلیت Snapdragon Game Super Resolution، پیکسل های اضافی را بدون هزینه بیشتر به تصاویر بیفزایند.

در کنار هوش مصنوعی، کوالکام در طراحی تراشه جدید، ارائه تجربه دوربین پرچمدار و عملکرد مناسب در بازی‌های موبایلی را نیز مدنظر داشته است. این چیپ مانند دو عضو دیگر این سری از یک پردازنده سیگنال تصویری یا ISP سه‌گانه 18 بیتی برخوردار است که برای پردازش تصویر از واحد پردازش عصبی Hexagon بهره می‌گیرد. به این ترتیب تراشه کوالکام قادر است ویژگی موسوم به «always-sensing camera» را به کاربر ارائه کند که سرعت باز شدن دستگاه بر اساس تشخیص چهره و اسکن کد QR را افزایش می‌دهد. این ترکیب پردازنده سیگنال تصویری و واحد پردازش تصویری همچنین سبب بهبود کیفیت تصویربرداری در تاریکی می‌شود و حتی می‌تواند از فرایندهایی همچون outpainting (قابلیتی برای گسترش محدوده عکس با استفاده از هوش مصنوعی) نیز پشتیبانی کند.

این تراشه از نمایشگری با وضوح +QHD و حداکثر نرخ به‌روزرسانی 144 هرتز یا نمایش 4K با نرخ به‌روزرسانی 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. به علاوه، نرخ به‌روزرسانی متغیر در محدوده 1 تا 240 هرتز نیز برای محصول جدید کوالکام در نظر گرفته شده است. همچنین پشتیبانی از نمایشگرهای خارجی با وضوح 8K (تا 30 هرتز) یا 1080p با نرخ تازه‌سازی بالاتر (تا 240 هرتز) را باید به فهرست امکانات SD 8s Gen 3 اضافه کرد. به علاوه، این چیپ‌ست با کدک ویدیویی H.265 و AV1 (تا حداکثر کیفیت 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه) با قابلیت پخش HDR (شامل HDR10+ ،Dolby Vision ،HLG) سازگاری دارد.

دستگاه‌های مجهز به SD 8s Gen 3 می‌توانند از سه دوربین 36 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم در ثانیه در وضعیت تأخیر شاتر صفر (ZSL) یا یک دوربین تکی 108 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم در ثانیه (همچنان بدون تأخیر شاتر) پشتیبانی کنند. حداکثر وضوح دوربینی که این تراشه پشتیبانی می‌کند نیز 200 مگاپیکسل گزارش شده است. محصول تازه کوالکام از امکان پخش کدک‌های تصویری و ویدئویی 10 بیتی HEIC و HEVC در کنار ویدیوهای 4K HDR تا 60 فریم در ثانیه بهره می‌برد و به این ترتیب، بر خلاف SD 8 Gen 2 و SD 8 Gen 3 فاقد قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 8K یا 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه است؛ امکانی که در حال حاضر تنها به تراشه‌های رده بالای سری 8 محدود مانده است.

کوالکام این تراشه را به منظور استفاده در گوشی‌های پیشرفته در بازه قیمتی 500 تا 800 دلار معرفی و از شیائومی به عنوان نخستین شرکتی یاد کرده است که تا پایان ماه مارس، یعنی روزهای آینده، از اسمارت‌فونی مجهز به این تراشه رونمایی خواهد کرد. همچنین SD 8s Gen 3 به زودی در گوشی‌های هوشمند شرکت‌های آنر، ریلمی و iQOO نیز حضور خواهد داشت.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا