آشنایی با Tecno Camon 30 Premier – مجهز به 4 دوربین 50 مگاپیکسلی و سیستم تصویربرداری PolarAce

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 8200 Dimensity 8200
واحد خبر mobile.ir : برند Tecno – از زیرمجموعه‌های هولدینگ Transsion – مسیر رشد را به سرعت طی کرده و روی نوار پیشرفت قرار دارد. این برند چینی روز سه‌شنبه 27 فوریه 2024 (8 اسفند 1402)، در جریان رویداد کنگره جهانی موبایل، علاوه بر رونمایی از اسمارت‌فون Tecno Pova 6 Pro، از گوشی هوشمند دیگری تحت عنوان Tecno Camon 30 Premier پرده برداشت. تمرکز اصلی تکنو در طراحی این محصول روی مجموعه دوربین آن بوده و این برند چینی برای نخستین بار در تولید یک اسمارت‌فون از سیستم تصویربرداری پیشرفته‌ای موسوم به Tecno PolarAce Imaging System (با محوریت ISP شرکت سونی) استفاده کرده است. در ادامه، بیشتر با مشخصات و امکانات این محصول جدید آشنا می‌شویم.

طراحی Tecno Camon 30 Premier به ویژه در قسمت پشتی، جلب توجه می‌کند. این گوشی به سبک دوربین‌های فاصله‌یاب طراحی شده که ماژول دایره‌شکل پشت گوشی حلقه زوم آن را تداعی می‌کند. گفتنی‌ست، این ماژول کاملا در محور مرکزی پشت دستگاه قرار نگرفته و به سمت چپ متمایل است. در سمت راست ماژول، قسمتی شیب‌دار برای قرار دادن انگشتان دست تعبیه شده که ارگونومی گوشی را بهبود می‌بخشد.

گوشی هوشمند Tecno Camon 30 Premier دارای فریم میانی فلزی بوده و در دو رنگ مشکی و سفید به تولید می‌رسد. شرکت سازنده به جنس قسمت پشتی اشاره نکرده، اما از تصاویر منتشرشده این طور برمی‌آید که در پشت مدل مشکی‌رنگ، بافت چرم مصنوعی کار شده است. یکی از نکات جالب طراحی قسمت پشتی Tecno Camon 30 Premier وجود یک لامپ قرمز کوچک در قسمت بالا سمت چپ موسوم به Action Dot است. روشن شدن این لامپ می‌تواند از ضبط ویدئو، شارژ شدن باتری و یا فعال بودن دستیار صوتی خبر دهد. ظاهرا این گوشی در ابعاد 7.9×76.2×162.7 میلی‌متر طراحی شده است.

یک نمایشگر اولد به قطر 6.77 اینچ در جلوی دیوایس به چشم می‌خورد. این پنل از نوع LTPO بوده و از این حیث، نخستین گوشی غیرتاشوی تکنو است که به پنل LTPO مجهز می‌شود. این نمایشگر دارای رزولوشن 1.5K (معادل 1264×2780 پیکسل) است. طبق ادعای شرکت سازنده، علی‌رغم وضوح بالای صفحه، مصرف آن حتی از پنل‌های 1080p هم کمتر است. ناگفته نماند، حداکثر روشنایی نقطه‌ای صفحه نمایش نیز 1,400 نیت اعلام شده است.

تکنو چیپ‌ست Dimensity 8200 Ultra مدیاتک را برای این اسمارت‌فون انتخاب کرده که در مقایسه با Dimensity 8050 در Camon 20 Premier، در گرافیک با تغییر روبرو شده است. این تراشه 4 نانومتری شامل یک هسته 3.1 گیگاهرتزی Cortex-A78، سه هسته 3 گیگاهرتزی (باز هم از نوع Cortex-A78) و چهار هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و Mali-G610 پردازنده گرافیکی آن است. Tecno Camon 30 Premier تنها در یک پیکربندی با 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به تولید رسیده که ظاهرا امکان ارتقاء آن فراهم نیست.

همان طور که گفته شد، برجسته‌ترین ویژگی Tecno Camon 30 Premier به مجموعه دوربین قدرتمند آن مربوط می‌شود. در ماژول دایره‌شکل پشت گوشی، سه دوربین (هر یک به وضوح 50 مگاپیکسل) به چشم می‌خورد. دوربین اصلی مجموعه از سنسور IMX890 سونی تشکیل شده و به لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) مجهز است. دوربین بعدی دارای لنزی پریسکوپی با فاصله کانونی 70 میلی‌متری بوده و می‌تواند زوم هیبریدی تا 60 برابر را انجام دهد. همچنین این دوربین نقش سنسور عمق و دوربین ماکرو را نیز ایفا می‌کند. یک دوربین اولتراواید در پشت دستگاه و یک دوربین سلفی 50 مگاپیکسلی (مجهز به فوکوس خودکار) در جلوی گوشی، مجموعه دوربین را کامل می‌کنند.

درست است که وجود 4 دوربین 50 مگاپیکسلی در یک دیوایس، آن را نسبت به سایر دیوایس‌های هم‌رده متمایز می‌کند، اما آنچه مجموعه دوربین Tecno Camon 30 Premier را در موضع برتری قرار می‌دهد، برخورداری آن از سیستم تصویربرداری پیشرفته PolarAce است. مغز متفکر این سیستم تراشه CXD5622GG محصول سونی است. این تراشه نه یک سنسور، بلکه یک ISP (پردازنده سیگنال تصویری) محسوب می‌شود. به گفته تکنو، سرعت پردازش در این ISP برابر با 4.6 ترافلاپس (floating point شانزده بیتی) است که حتی از سرعت چیپ‌ست خود گوشی (یعنی Dimensity 8200 Ultra) نیز بالاتر است. گفتنی‌ست، هر ترافلاپس معادل یک تریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه است.

این توان پردازشی بالا صرف تسک‌های متعددی می‌شود از جمله کاهش نویز با استفاده از هوش مصنوعی برای ویدئوهای HDR (که به گفته تکنو برای نخستین بار در صنعت اسمارت‌فون مشاهده می‌شود) و همچنین ضبط ویدئوی 4K در شب که شرکت سازنده از آن با عنوان 4K Ultra Night Vision یاد می‌کند. طبق ادعای تکنو، میزان مصرف این ISP اختصاصی در هنگام پردازش ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، از دیگر ISPها کمتر است.

یکی از چندین دستاورد تکنو در حوزه اپتیک، Universal Tone نام دارد. این قابلیت در حقیقت یک راه‌کار نرم‌افزاری (مبتنی بر هوش مصنوعی) برای رندر کردن توناژ رنگی چهره در عکس‌هاست. به گفته تکنو، سیستم تصویربرداری PolarAce حداکثر توان خود را برای پیاده‌سازی Universal Tone به کار می‌گیرد.

حالت پرتره AIGC یکی دیگر از امکانات سیستم PolarAce است که به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌های پرتره را با راه‌کارهای خلاقانه‌ای – مثل اضافه کردن لباس‌های رسمی، لباس فارغ‌التحصیلی و یا حتی لباس عروس – ویرایش کند. از دیگر امکانات PolarAce می‌توان به قابلیت AI One Click Eraser اشاره کرد که به موجب آن، تنها با یک کلیک می‌توانید عناصر ناخواسته را از عکس حذف کنید.

یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی با شارژر سیمی 70 واتی انرژی مورد نیاز Tecno Camon 30 Premier را تأمین می‌کند. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این گوشی می‌توان به دو اسپیکر استریو (با پشتیبانی از دالبی آتموس) و حسگر اثر انگشت (درون نمایشگر) اشاره کرد. اسمارت‌فون جدید تکنو با اندروید 14 و پوسته HiOS 14 وارد بازار خواهد شد. این محصول به ارتباطات 5G مجهز بوده و از دیگر گزینه‌های ارتباطی آن می‌توان به وای-فای، بلوتوث، پورت USB-C، جک هدفون، فرستنده مادون قرمز و دریافت‌کننده FM اشاره کرد.

شنیده‌ها حاکی از آنند که Tecno Camon 30 Premier در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی وارد بازار می‌شود. قیمت این محصول هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا