Canalys: آیفون 14 پرومکس، پرفروش‌ترین گوشی جهان در سال 2023، گلکسی A14 5G در جایگاه ششم

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، Apple iPhone 14 Pro Max ، Apple iPhone 14 Pro ، Apple iPhone 14 ، Apple iPhone 15 ، Apple iPhone 15 Pro Max ، Apple iPhone 15 Pro ، Apple iPhone 13 ، Samsung Galaxy A14 ، Samsung Galaxy A14 5G ، Samsung Galaxy A54
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys به تازگی طی پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس آمار گوشی‌های با بیشترین عرضه جهانی در سال 2023 میلادی را منتشر کرد که در این فهرست، اپل بار دیگر با iPhone 14 Pro Max پیشتاز است. بر اساس یافته‌های این موسسه، سامسونگ به رتبه‌ای بهتر از ششم نرسیده و گوشی نسل چهارمی و ارزان‌ Galaxy A14 4G این شرکت توانسته است این جایگاه را از آن خود کند. این در حالی است که سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2023 با معرفی و عرضه سری Galaxy S23 رهبری بازار اسمارت‌فون را در دست داشت. نکته جالب آن است که هیچ‌یک از شرکت‌های چینی سازنده گوشی از جمله شیائومی، اوپو یا ویوو جایی در مجموعه 10 گوشی برتر 2023 ندارند.

داده‌های ارائه‌شده توسط موسسه Canalys در مجموع روندی مشابه با دوره‌های پیشین را آشکار می‌سازد. بر این اساس، ده گوشی برتر عرضه‌شده در سال 2023، شامل 3 گوشی از سامسونگ و 7 آیفون از اپل است. البته همان طور که اشاره شد، غول کره‌ای تا رتبه ششم این فهرست محصولی ندارد و تنها در اینجاست که با عرضه 21 میلیون دستگاه Galaxy A14 4G حضور دارد. سامسونگ پس از آن نیز با دو گوشی Galaxy A54 5G و Galaxy A14 5G با میزان عرضه به ترتیب 20 و 19 میلیون واحد، رتبه‌های هشتم و نهم را به خود اختصاص داده است.

در مقابل شرکت آمریکایی اپل در سال گذشته میلادی باز هم قدرت و برتری خود را به نمایش گذاشته و رتبه‌های اول تا پنجم را در بین گوشی‌های با بیشترین میزان عرضه در بازار از آنِ خود ساخته است. در صدر این فهرست iPhone 14 Pro Max (مجهز به تراشه A16 Bionic و سیستم دوربین پیشرفته) با عرضه 34 میلیونی قرار دارد و پس از آن، iPhone 15 Pro Max که سپتامبر 2023 معرفی شد، با 33 میلیون دستگاه در جایگاه دومین گوشی پرعرضه سال 2023 قرار گرفته است. جایگاه سوم تا پنجم این فهرست را به ترتیب iPhone 14 با 29 میلیون واحد، iPhone 14 Pro با 29 میلیون دستگاه و iPhone 13 با 23 میلیون واحد عرضه به خود اختصاص داده‌اند.

Apple iPhone 15 Pro Max

بنا بر اعلام Canalys، سال 2023 را باید نخستین سالی دانست که یک مدل iPhone Pro در صدر فهرست سالانه گوشی‌های با بیشترین میزان عرضه قرار گرفته که خود نشان‌دهنده گرایش تازه بازار به سوی مدل‌های رده‌بالا است. با این حال، نکته جالب اینجاست که از سه گوشی سامسونگ در این لیست، دو مدل از جمله محصولات اقتصادی به شمار می‌روند.

با وجود آن که موسسه Canalys از چرخش احتمالی بازار به سمت مدل‌های پیشرفته و گران‌قیمت خبر می‌دهد، اما ظاهرا سامسونگ در این بخش از بازار چندان موقعیت مناسبی ندارد. این در حالی است که سامسونگ در آوریل 2023 میلادی اپل را پشت سرگذاشت و به برترین عرضه‌کننده گوشی جهان بدل شد. این برتری اما با ادامه رقابت و گذشت زمان رفته‌رفته تغییر کرد و جایگاه سامسونگ در پی عرضه ضعیف ماه‌های بعدی تنزل یافت.

البته به نظر می رسد که در سال 2024 شرایط تازه‌ای را شاهد خواهیم بود، چنان که آخرین گزارش مالی سامسونگ نشانه‌هایی از بهبود را در رابطه با سه‌ماهه اول سال 2024 در خود داشته است. بر اساس این گزارش، تقاضای مصرف‌کنندگان برای گوشی های هوشمند اندکی افزایش یافته و عملکرد مناسب کسب‌وکار تجربه موبایل یا MX را پس از عرضه سری Galaxy S24 نشانی از امر دانسته است. در واقع کمپانی کره‌ای روند مثبت فروش خود را در فصل نخست امسال به عملکرد موفق بخش رده‌بالا و اضافه شدن پلتفرم Galaxy AI روی این دستگاه‌ها نسبت داده است که در صورت درستی می‌تواند فهرست گوشی‌های برتر سال 2024 را دستخوش تغییرات قابل توجهی سازد.

منبع : X


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا