کانترپوینت: آیفون 12 پرفروش‌ترین گوشی 5G در اکتبر 2020

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، نسل پنجم 5G ، Apple iPhone 12 ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش سرویس Market Pulse در موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، آیفون 12 با وجود تأخیر در عرضه، عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون 5G در ماه اکتبر سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده است. آیفون 12 پرو نیز که همراه با آیفون 12 ارائه شده، دومین گوشی پرفروش ماه اکتبر بوده است. بر اساس این گزارش که روز دوشنبه 21 دسامبر 2020 (1 دی 1399) منتشر شده، این دو گوشی اپل در مجموع توانسته‌اند نزدیک به یک‌چهارم گوشی‌های 5G فروخته‌شده در ماه اکتبر را به نام خود ثبت کنند.مطابق یافته‌های این گزارش، آیفون 12 در فهرست 10 گوشی پرفروش نسل پنجم در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2020 نیز جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است.

موفقیت بزرگ آیفون 12 در حالی محقق شده که این گوشی و دیگر اعضای این سری، از iPhone 12 Mini تا iPhone 12 Pro Max، همگی در 13 اکتبر سال جاری میلادی معرفی شده‌اند و آیفون 12 با وجود حضور دو هفته‌ای در بازار، توانسته‌ تا پایان ماه اکتبر به این رقم فروش بالا دست یابد. این در حالی است که گلکسی Note20 Ultra 5G که در ماه سپتامبر عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون 5G را از آنِ خود ساخته بود، با موفقیت اپل به جایگاه سوم سقوط کرده است.

از دید تحلیلگران کانترپوینت، جذابیت سری آیفون 12 در مراحل ابتدایی پس از ارائه، مرهون چند عامل است. نخست آن که تقاضای انباشته‌شده در پی تاخیر در زمان عرضه، سبب افزایش ناگهانی فروش پس از آغاز رسمی ارائه آن گردیده است. این امر به ویژه در ایالات متحده با طرح‌های تشویقی اپراتورها همراه شده که بیش از یک‌سوم فروش آیفون 12 و 12 پرو را در ماه اکتبر به خود اختصاص داده است. چنان که همه اپراتورها از طریق ترکیبی از برنامه‌های نامحدود و تعویض گوشی نو با کارکرده، بدون پرداخت هزینه، خرید آیفون 12 را تبلیغ کرده‌اند.

10 اسمارت‌فون برتر 5G برحسب فروش و سهم بازار در اکتبر سال 2020

یکی دیگر از فاکتورهای اثرگذار بر تقاضای اولیه بالا برای سری آیفون 12 به کاربران چینی و ژاپنی باز می‌گردد. آیفون 12 در مقایسه با اکثر گوشی‌های 5G که غالبا در کشور سازنده و چندین منطقه دیگر عرضه شده‌اند، دامنه فروش گسترده‌ای را تجربه کرده و در بیش از 140 کشور عرضه شده است. امری که یکی از عوامل فروش بالای این محصول به شمار می‌رود.

به علاوه، آثار ناشی از فناوری mmWave را نیز نباید از نظر دور داشت. آیفون 12 و 12 پرو در ایالات متحده آمریکا از شبکه mmWave پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه، نفوذ اسمارت‌فون‌های با قابلیت mmWave در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر از 5 درصد به 12 درصد افزایش یافته است. محبوبیت آیفون 12 همچنین به این معناست که دستگاه‌های فعال (installed base) زیادی با قابلیت پشتیبانی از شبکه mmWave در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امری که به نوبه خود به انگیزه‌ای برای اپراتورها تبدیل می‌شود تا زیرساخت‌های mmWave را به سرعت توسعه دهند و مستقر سازند. به علاوه، توان عملیاتی بالا و تأخیر کم شبکه mmWave نیز به آزادسازی پتانسیل واقعی فناوری نسل پنجم کمک خواهد کرد. از این رو با استقرار کامل این فناوری، بستری مناسب برای استفاده از تکنولوژی جدید در بخش‌هایی همچون واقعیت افزوده و مجازی برای اپل فراهم خواهد آمد.

به باور تحلیلگران کانترپوینت تقاضای بالا برای سری آیفون 12 در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، به ویژه در طول فصل تعطیلات در پایان ماه دسامبر، همچنان قدرتمند ادامه خواهد یافت. فروش بالای اپل باعث افزایش حجم عرضه در بخش محصولات پیشرفته و در نتیجه بالا رفتن متوسط قیمت فروش (ASP) گوشی‌های هوشمند در سطح جهان خواهد شد. در واقع، تأخیر در عرضه سری آیفون 12 سبب شده که بخشی از تقاضا به ماه‌های آینده منتقل شود و آهنگ رشد فروش آیفون 12 را در اوایل سال جدید میلادی حفظ نماید. اپل همچنین با عرضه این سری حضور نیرومندتری در بازار اسمارت‌فون‌های سازگار با 5G خواهد داشت. امری که به ثبت بالاترین فروش جهانی اپل در ماه اکتبر، به میزان 24 درصد، انجامیده است.

منبع : Counterpoint