نوکیا در سراشیبی سقوط - آیا فرصت دیگری برای این غول فنلاندی وجود دارد؟

نمایش خبر

تاریخ : 1390/5/1
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی نوکیا در روز پنج شنبه 21 جولای 2011 (30 تیر 1390) گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2011 خود را منتشر نمود. این گزارش ناامید کننده حکایت از 487 میلیون یورو زیان خالص داشت، در حالی که در سه ماهه مشابه سال گذشته نوکیا سود خالصی برابر 295 میلیون یورو را گزارش داده بود. بدین ترتیب سهامداران علاوه بر کاهش ارزش سهام نوکیا که شاهد بوده اند باید زیان عملیاتی 0.10 یورویی را نیز به ازای هر سهم تقبل نمایند در حالی که در سه ماهه دوم سال گذشته سودی 0.06 یورویی را به ازای هر سهم دریافت نمودند.

بر خلاف پیش بینی برخی از کارشناسان حتی پیروزی نوکیا بر اپل درجنگ حق اختراع میان این دو کمپانی نیز که بنا بر گزارشات نزدیک به 600 میلیون یورو را در سه ماهه دوم سال 2011 نصیب نوکیا کرده است نتوانست تراز مالی این کمپانی را مثبت نموده و مانع از اعلام زیان نوکیا گردد.

در سه ماهه دوم 2011 فروش نوکیا نسبت به سال قبل با 7 درصد کاهش به رقم 9.275 میلیارد یورو (در حدود 13.35 میلیارد دلار) رسید. نوکیا همچنین با کاهش فروش گوشی های هوشمند خود مواجه بود به گونه ای که این کمپانی با فروش 16.7 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه دوم کاهشی 32 درصدی در ارزش و کاهشی 34 درصدی در تعداد گوشی های هوشمند فروشی خود را شاهد بود. بدین ترتیب کمپانی اپل با فروش 20.2 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه دوم سال 2011 مقام نخست تولید گوشی هوشمند را از آن خود نمود و به سلطنت 15 ساله نوکیا بر این بازار خاتمه بخشید. رشد خیره کننده فروش گوشی های هوشمند سامسونگ و اچ تی سی نیز ممکن است نوکیا را در آینده به جایگاهی پائینتر سوق دهد.

البته نوکیا هنوز هم در تعداد کل فروش گوشی ها (مجموع گوشی های هوشمند و فیچر فون ها) مقام نخست را در اختیار دارد و در سه ماهه دوم سال 2011 توانست 88.5 میلیون گوشی را به فروش رساند.

Smartphone Shipment Statistics

نوکیا که در گذشته به سیستم عامل سیمبیان خود متکی بود در روز 11 فوریه 2011 (22 بهمن 1389) اعلام نمود که بستر ویندوز فون مایکروسافت را به عنوان بستر اصلی گوشی های هوشمند خود برگزیده است. این تصمیم گیری به دنبال انتشار نامه ای از استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- خطاب به کارکنان این شرکت اتخاذ شد و دلیل اصلی آن عدم توانایی سیمبیان در رقابت با رقبای مدرنتری چون سیستم عامل اندروید گوگل و سیستم عامل iOS اپل بود. پس از اعلام این تصمیم جایگاه سیمبیان در بازار نیز تضعیف شد و سقوط فروش گوشی های سیمبیان آغاز گردید.

ارزش سهام نوکیا نیز در طول یک سال گذشته به ویژه از زمان تصمیم گیری نوکیا برای کنار گذاشتن تدریجی سیمبیان با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

Nokia Stock Diagram July 2011

تصویر بالا: سقوط سهام نوکیا در طی یک سال گذشته

علی رغم تمامی این نتایج ناامید کننده و آنچه نمودارهای بالا نشان می دهد، هرچند شانس نوکیا برای بازگشت به اقتدار چند سال گذشته خود در بازار گوشی های هوشمند ناچیز به نظر می رسد اما برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که اتحاد نوکیا و مایکروسافت می تواند نجات بخش هر دوی آنها در این بازار باشد و به هیچ وجه نمی توان این دو غول فناوری را دست کم گرفت. البته برای به بار نشستن نتیجه همکاری این دو کمپانی باید چندین ماه صبر نمود و شاید در آن موقع تغییراتی مثبت را در روند نوکیا شاهد باشیم.

دشوار شدن شرایط قانونی برای تولید کنندگان گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید به دلیل شکایت های قانونی اپل، مایکروسافت و دیگران در مورد نقض حق اختراعات نیز می تواند به ضعیف شدن جایگاه اندروید در بازار و افزایش قیمت گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل (به دلیل پرداخت حق لایسنس اختراعات به کمپانی های دیگر) بینجامد که این نیز می تواند به نفع نوکیا باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا