دلیل اصلی سقوط فروش گوشی های سیمبیان نوکیا - اینفوگرافیکی از آنوایرد-ویو

نمایش خبر

تاریخ : 1390/5/2
برچسب‌ها : سیمبیان (سیمبین) Symbian ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی نوکیا در گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2011 خود خبر از کاهش فروش گوشی های هوشمند این کمپانی و زیانی 487 میلیون یورویی داد (به اینجا مراجعه نمائید.) اینفوگرافیکی که توسط سایت آنوایرد-ویو منتشر شده دلیل اصلی سقوط فروش گوشی های سیمبیان نوکیا را از نگاه یکی از نویسندگان این سایت نشان می دهد.

از نگاه این نویسنده پیش از این بزرگترین مزیت رقابتی گوشی های سیمبیان نوکیا قیمت این گوشی ها در مقایسه با قیمت گوشی های سازندگان دیگر با ویژگی های مشابه بوده است. با ورود سیستم عامل اندروید گوگل و iOS اپل به بازار گوشی های هوشمند، سیمبیان توان رقابت با عملکرد این سیستم عامل های مدرن را نداشته و مزیت قیمت تقریباً به تنها مزیت گوشی های سیمبیان تبدیل گردید. اما این مزیت باقی مانده نیز با عرضه گوشی هایی با قیمت های رقابتی از سوی سازندگان دیگر نظیر سامسونگ، ال جی و اچ تی سی به چالش کشیده شده است.

اینفوگرافیک زیر که در آن قیمت ها از سایت Amazon.de اقتباس شده است رقابت قیمت میان گوشی های رده های مختلف نوکیا با گوشی هایی از سازندگان دیگر را نشان می دهد. برای مقایسه مشخصات فنی و قیمت این گوشی ها در ایران برای هر دسته بر روی بخش های مختلف تصویر کلیک نمائید.

Nokia sales crash Android competition (Part 1)

Nokia sales crash Android competition (Part 2)

Nokia sales crash Android competition (Part 3)

Nokia sales crash Android competition (Part 4)

Nokia sales crash Android competition (Part 5)

تصویر بالا: مقایسه قیمت گوشی های نوکیا و رقبا - برای مقایسه مشخصات فنی و قیمت این گوشی ها در ایران برای هر دسته بر روی بخش های مختلف تصویر کلیک نمائید

از دید نویسنده  آنوایرد-ویو مزیت کارآیی و سرعت بالای سیمبیان نیز که زمانی این پلتفرم را یکه تاز میدان می کرد با عرضه پردازنده های پرتوان کمرنگ شده است. مزیت دوربین های پرتوان گوشی های نوکیا هنوز بر قوت خود باقیست اما شاید کاربران کمی گوشی خود را بر اساس کیفیت تصویر برداری انتخاب نمایند.

به نظر می رسد سیاست های استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- در کنار گذاشتن تدریجی سیمبیان و حرکت به سمت ویندوز فون مایکروسافت را نمی توان مقصر اصلی سقوط فروش گوشی های هوشمند نوکیا و زیان دهی این کمپانی در سه ماهه دوم سال 2011 دانست، بلکه خط مشی مدیران گذشته این کمپانی در طی چند سال گذشته خصوصاً در قبال پلتفرم گوشی های هوشمند خط مشی صحیحی نبوده است. شاید سال آینده در همین موقع با انتشار نتایج مالی سه ماهه دوم سال 2012 نوکیا بتوانیم قضاوت صحیحی در مورد درستی یا نادرستی خط مشی آقای الاپ و ریسکی که انجام داد داشته باشیم.

منبع : Unwired View


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا