معرفی Snapdragon 7s Gen 2 – تراشه 4 نانومتری کوالکام برای اسمارت‌فون‌های میا‌ن‌رده مقرون‌به‌صرفه

نمایش خبر

تاریخ : 1402/6/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 7 اس جن 2 Snapdragon 7s Gen 2
واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام که اواسط مارس امسال از پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 7+ Gen 2 به عنوان اولین میان‌رده مجهز به هسته پردازشی Cortex-X2 خود رونمایی کرده بود، به تازگی تراشه جدیدی را در سری 7 با نام Snapdragon 7s Gen 2 معرفی کرده است. این پردازنده هم با فناوری 4 نانومتری ساخته شده و نگاهی کلی به ویژگی‌های آن نشان می‌دهد که نسبت به نمونه‌های دیگر این خانواده توان کمتری دارد و پردازنده سیگنال تصویری (ISP) آن نیز ضعیف‌تر است. امری که در مجموع محصول تازه را برای گوشی‌های رده میانی مناسب می‌سازد و برخی کارشناسان از احتمال حضور این پردازنده در سری Redmi Note 13 شیائومی خبر داده‌اند که قرار است در ماه جاری میلادی عرضه شود.

پیش از بررسی Snapdragon 7s Gen 2، آن چه تا حدودی مبهم به نظر می‌رسد نحوه نام‌گذاری آن است. چرا که کوالکام پیش از این، نسل اول Snapdragon 7s یا نسل دوم Snapdragon 7 را به بازار معرفی نکرده بود؛ رویه‌ای که در Snapdragon 7+ Gen 2 نیز سابقه دارد. از سوی دیگر، به درستی مشخص نیست که s در نام این تراشه مخفف چیست؛ هرچند می‌توان این حرف انگلیسی را نشانه کاهش مشخصات این چیپ‌ست در مقایسه با دیگر تراشه‌های سری Snapdragon 7 به شمار آورد.

کوالکام در صفحه معرفی این محصول تنها به حضور هسته‌های Kryo با حداکثر سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز اشاره کرده است؛ اما به گزارش منابع خبری، Snapdragon 7s Gen 2 از چهار هسته قو‌ی‌تر یا Performance Core با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته کم‌مصرف یا Efficiency Core با فرکانس 1.95 گیگاهرتز بهره می‌برد. در خصوص پردازنده گرافیکی Adreno حاضر در پردازنده جدید اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما بنا بر اعلام شرکت سازنده، دستگاه‌های مجهز به این تراشه می‌توانند از صفحه‌نمایش‌هایی با وضوح فول اچ‌دی پلاس و نرخ به‌روزرسانی 144 هرتز پشتیبانی کنند. همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه از APIهای OpenGL ES 3.2، OpenCL 2.0 FP و Vulkan 1.3 پشتیبانی می‌کند و می تواند گیمینگ HDR را با عمق رنگ 10 بیتی ارائه کند.

در کنار این موارد، SD 7s Gen 2 از حافظه رم از نوع LPDDR5 با بیشینه فرکانس تا 3,200 مگاهرتز، رم LPDDR4X با فرکانس حداکثری 2,133 مگاهرتز و حافظه داخلی از نوع UFS 4.0 پشتیبانی خواهد کرد.

پلتفرم اتصال FastConnect 6700 در قطعه جدید در مقایسه با ماژول ارتباطی FastConnect 6900 حاضر در Snapdragon 7+ Gen 2 افت پیدا کرده و حداکثر سرعت دانلود 2.9 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد. نسخه بلوتوث نیز نسبت به تراشه ارائه‌شده در ماه مارس، عقب‌گرد داشته و از 5.3 به نسخه 5.2 محدود شده است.

ISP Spectra حاضر در این تراشه می تواند سنسورهای تکی دوربین با حداکثر وضوح 200 مگاپیکسل، دوربین دوگانه با وضوح 32+16 مگاپیکسل یا 3 دوربین 16 مگاپیکسلی و امکان فیلم برداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و تاخیر شاتر صفر را هندل کند. همچنین حداکثر وضوح دوربین تکی مورد پشتیبانی این چیپ‌ست در حالت تأخیر شاتر صفر 48 مگاپیکسل است. تراشه تازه، همانند دیگر پردازنده‌های سری SD 7، همراه با موتور اختصاصی هوش مصنوعی کوالکام ارائه می‌شود که به‌گفته کوالکام به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های واضح، ویدیوهای 4K HDR و تصاویر بهبودیافته در شب را در شرایط با نور کم ثبت کنند.

از دیگر امکانات این تراشه نیز می توان به پشتیبانی از USB-C 3.1 و فناوری شارژ سریع کوالکام موسوم به +Quick Charge 4 اشاره کرد که با استفاده از این تکنولوژی روی کاغذ در مدت 5 دقیقه می‌توان 50 درصد از ظرفیت باتری یک گوشی (با ظرفیت اعلام نشده) را شارژ کرد.

چیپست جدید کوالکام با مودم X62 5G عرضه می‌شود که از فناوری فایو جی mmWave و باند زیر 6 گیگاهرتز در دو حالت مستقل (SA) و غیر مستقل (NSA)، دسترسی به طیف FDD و TDD (با حداکثر سرعت دانلود 2.9 گیگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند.

کمپانی کوالکام تا هنگام انتشار این خبر از زمان عرضه رسمی این محصول و دستگاه‌های مجهز به آن سخنی به میان نیاورده است، اما می‌توان انتظار داشت که Snapdragon 7s Gen 2 تا پایان سال جاری در برخی دستگاه‌های میان‌رده حضور پیدا کند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا