معرفی تراشه سیگنال تصویری vivo V3 – گام جدیدی در عکاسی موبایلی با فناوری ضبط ویدئوی پرتره 4K

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : تراشه Chip ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ویوو در روز یک‌شنبه 30 جولای 2023 (8 مرداد 1402) در رویدادی موسوم به vivo Video Festival در چین جدیدترین پردازنده سیگنال تصویری یا ISP (کوتاه‌شده Image Signal Processor) خود را به نمایش گذاشت. این تراشه تصویری که V3 نام دارد، توسط گروه تحقیق و توسعه مستقل ویوو با فناوری پیشرفته 6 نانومتری ساخته شده و مصرف انرژی آن در مقایسه با نسل قبلی 30 درصد کاهش یافته است. ویوو پردازنده سیگنال تصویری پیشین خود یعنی V2 را در نوامبر 2022 معرفی و آن را نخستین بار به همراه گوشی‌های سری X90 ارائه کرد؛ تراشه‌ای که با به‌کارگیری حافظه کش SRAM حداکثر مصرف انرژی را تا 99 درصد کاهش می‌دهد.

ویوو در محصول جدید خود با معماری جدید ISP چندگانه و همزمان مبتنی بر هوش مصنوعی و نسل دوم فناوری اتصال موسوم به Frame Info Tunneling یا FIT نه تنها عملکرد الگوریتم، بلکه میزان مصرف انرژی را بهبود بخشیده است. علاوه بر این، تراشه تازه از طریق فرایند انعطاف‌پذیر استقرار الگوریتم، اتصال و یکپارچه‌سازی تراشه‌های سری V با پردازنده اصلی دستگاه را نیز تسهیل کرده است و به این ترتیب زمان پردازش تصویر تا 20 درصد کاهش می‌یابد.

همچنین کمپانی چینی در محصول تازه خود موفق شده برای نخستین بار فناوری ضبط ویدیوی پرتره 4K را برای دستگاه‌های اندرویدی ارائه کند که در آن نه تنها جلوه بوکه ارتقا یافته، بلکه پردازش رنگ نیز تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است. علاوه بر این، با حضور قابلیت ویرایش تصویر پس از ثبت که با وضوح 4K ارائه می‌شود، کاربران می‌توانند بدون آسیب به کیفیت عکس میزان تاری و فوکوس آن را تنظیم کنند.

افزون بر این، ویوو در همکاری با شرکت آلمانی Zeiss، دوربین اصلی نسل بعدی گوشی پرچمدار سری X خود را به پوشش *Zeiss T مجهز خواهد کرد که در آن از فناوری Multi-ALD برای کاهش بازتاب لنز استفاده می‌شود. این فناوری بازتاب را در باند نور مرئی کاهش می‌دهد و سبب افزایش وضوح تصویر خواهد شد. مطابق اعلام شرکت چینی، با به‌کارگیری این تکنولوژی در اسمارت‌فون‌های آتی سری X میزان بازتاب نور در دوربین اصلی تا 50 درصد کاهش خواهد یافت. البته دو شرکت ویوو و زایس در ادامه همکاری‌های خود در پی آنند که در آینده لنز تله‌فتوی جدیدی را مطابق با استاندارد موسوم به Vario-Apo-Sonnar تولید کنند که نویدبخش بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زوم خواهد بود.

از سوی دیگر، آزمایشگاه تصویربرداری سه‌بعدی ویوو در چونگ‌چینگ (Chongqing)، به طور مستقل در حال توسعه سیستم میدان نوری در سطح فیلم است که امکان ایجاد جلوه‌های بصری بسیار واقعی و با کیفیت بالا را در محیط‌های مجازی فراهم می‌سازد. این سیستم مدل‌های سه‌بعدی بسیار دقیقی را در«سطح منافذ» بدن انسان بازسازی می‌کند و از این طریق، حالات چهره و ژست‌های بدن افراد را با دقت بالا به ثبت می‌رساند.

شرکت چینی نه تنها بر پیشرفت سخت‌افزار خود تمرکز دارد، بلکه بهینه‌سازی الگوریتم‌هایی برای ارتقاء تصویربرداری پرتره و عکاسی در شب را نیز در دستور کار خود قرار داده است. ویوو از الگوریتم AIGC برای ایجاد محتوای مجازی با کیفیت بالا در عکاسی پرتره استفاده می‌کند. این الگوریتم به کاربران اجازه می‌دهد با ترکیب صحنه‌های مجازی و واقعی، به طور مثال ماهیت عکس‌ سفرهای خود را برای هر چهار فصل سال تغییر دهند. به علاوه، امکان انواع ویرایش‌های عکس پرتره مانند نور، سن و مدل مو نیز به کمک این الگوریتم فراهم می‌شود.

کمپانی چینی همچنین با ارائه قابلیتی موسوم به vivo Texture Color، ترکیب رنگ‌ غنی و طیف دقیق و ظریفی از رنگ‌ها را از طریق تنظیمات مرتبط به کاربر ارائه می‌کند. از میان محصولات ویوو، سری X90 پیش‌تر به این قابلیت مجهز شده بود و سری‌ X80 در کنار X Fold2 و X Flip نیز بنا بر اعلام شرکت در سپتامبر امسال این قابلیت را دریافت خواهند کرد.

شرکت چینی هنوز اعلام نکرده که کدام یک از گوشی‌های خود را به تراشه تصویری V3 مجهز خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد ابتدا در مدل‌های بعدی پرچم‌دار سری X با نام‌های احتمالی X100 Pro و +X100 Pro شاهد حضور این ISP خواهیم بود.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا